cavia's op voeren aan de dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:56

Cinnepin schreef:
je hebt wel hele grote vooroordele zeg liedje...ik ken veel mensen die goed voor hun caafs zorgen, en ikzelf steek ook ontzettend veel tijd in het verzorgen van mijn caafs

Er zijn vast veel mensen die goed voor hun cavia's zorgen maar er zijn er nog veel meer die ze in een veel te klein hokje na de eerste week dat ze nog nieuw en spannend zijn nauwlijks meer verzorgt in een hoekje hebben staan. Dus ik vraag me af of de cavia's nu daadwerkelijk zoveel beter af zijn met een particulier baasje. Vind het zoiezo een beetje vreemd dat mensen hier zo reageren van arme cavia's is het zoveel zieliger dan voor de ratten die nu in hun plaats gevoerd worden.

Dacht inderdaad juist altijd gezonde dieren voeren, immers worden zieke dieren bij slacht ook fagekeurd voor consumtie omdat ze hun ziekte misschien kunnen verspreiden.
(Ik ben zelf ook niet zo'n fan van levend voeren maar er is helemaal niet gezegd of het bij TS op de opleiding levend of dood gebeurd volgens mij, dus vreemd dat iedereen daar ineens vanuit gaat)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 30-10-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:57

Welk vooroordeel heeft liedje dan? ze heeft gelijk als ze zegt (en dat zegt ze) cavia's vaak verkeerd worden gehouden.

Maar ik snap de ophef niet zo, je kan als school/particulier beter zelf je voedseldieren kweken om er zeker van te zijn dat je slangen gezond voedsel binnen krijgen. Ik zou juist die cavia's van de school voeren aan de slangen om zo leerlingen te laten zien wat het inhoud om voor dieren als slangen te houden, er moet immers iets in wat eens lief schattig en pluizig is geweest. Op deze manier weet je ook zeker dat de voedseldieren een goed leven hebben gehad, ik had vroeger slangen en kweekte mijn eigen voermuizen. Ipv labbakken had ik een groot aquarium met van alles erop en eraan om de muizen een zo goed mogelijk leven te geven.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:04

Zieke dieren voerden wij ook nooit aan de slange. Wel oude dieren die 'op' waren.

Ben het trouwens met rakni eens over het doodmaken van muizen.
Invriezen is een langzame ellendige dood, dat moet je niet willen. Doe het dan zelf op een snelle efficientere manier.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:07

Heb je het over het mbo aalsmeer?
Als dat zou is dan snap ik werkelijk niet waarom dat in godsnaam zou moeten. :n

Cavia's zijn overigens niet super om te voeren. Ze zijn erg vet en de calcium fosfor verhouding is niet goed.
De schedel is ook erg moeilijk te verteren.

Hmm.. Als ik er de ruimte voor had had ik ze meegenomen.
Ik had al die bakken overgenomen en nieuwe koppels gemaakt om het fokken te stoppen.

Lieszje

Re: cavia's op voeren aan de dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:27

Je kan trouwens ook langs dierenwinkels gaan?
Of misschien andere scholen proberen zoals het wellant college?
Ik wil wel een keer langs het wellant college gaan in Alphen a/d Rijn om het te vragen?
En eventueel langs bepaalde dierenwinkels in de buurt?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:41

ach ja ik blijf het onzin vinden om die beesten te redden

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:47

wopkelover schreef:

De meeste van ons niet :)
Als het om gezonde muizen en ratten zou gaan zouden de meeste ook moeite doen om ze te redden.

Dus waarom is het onzin om die cavia's te redden?
Alleen maar omdat het toevallig om cavia's gaat en niet om ratten en muizen?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:50

Lieszje schreef:
wopkelover schreef:

Als het om gezonde muizen en ratten zou gaan zouden de meeste ook moeite doen om ze te redden.

Ik denk dat het punt is en blijft, dat deze slangen toch moeten eten. Of dat nou een rat, een muis, een cavia, een konijn of zelfs een kitten is, is toch om het even? Nu moeten er andere dieren dood. Kortom, het maakt niet uit. De slang heeft toch ooit honger en zal straks toch een levend? beestje eten.

Nu niet dat ik vind dat geen enkel dier meer gered mag/moet worden, het zou wat anders geweest zijn als deze dieren in een doos langs de straat waren gevonden of iets dergelijks. Dan had hun dood geen doel.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:24

Het gaat erom dat de school studenten leert hoe je voor dieren moet zorgen en hoe je er mee omgaat
en vervolgens willen ze zelf de cavia's voeren aan slangen omdat ze er niks meer mee kunnen doen?
Dát vind ik echt niet kunnen. :n

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:32

Aims schreef:
Het gaat erom dat de school studenten leert hoe je voor dieren moet zorgen en hoe je er mee omgaat
en vervolgens willen ze zelf de cavia's voeren aan slangen omdat ze er niks meer mee kunnen doen?
Dát vind ik echt niet kunnen. :n

Een voederdier verzorgen is net zo belangrijk als het verzorgen van een huisdier ;) een gezond voederdier zorgt voor een gezond reptiel. Daarbij, een slang moet toch ook verzorgd worden en van eten worden voorzien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:19

wopkelover schreef:
ik wordt hier zo moe van :Z
wei hebben het er over dat ze het voor cavia zielig vinden
maar over de ratten en muizen die daar elke dag worden gevoerd wordt niet gesproken
als ze dieren voeren zielig vind moet je helemaal niet aan zo,n opleiding beginnen vind ik
een cavia is het zelfde als een rat daarom heb ik er geen moeite mee

(alhoewel ik zou dus nooit mijn ratje opvoeren aan de slang hahaha)

Ik word nogal moe van jouw ongenuanceerde mening (en slechte spelling/gebrek aan interpunctie) ;)

De TS zegt volgens mij niet dat cavia's meerderwaardig zijn aan ratten of muizen, of wel soms? Het gaat om de manier waarop deze beestjes "afgedankt" worden ipv dat er moeite voor gedaan wordt- ik denk dat dát het punt is.

Deze discussie gaat helemaal niet over levend voederen of de waarde die mensen aan een cavia hechten tov de waarde die diezelfde mensen aan een rat of muis hechten. Dat maak jij er zelf van.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:51

Cinnepin schreef:
het gaat hier toch niet om muizen? De ts wilt een goed huisje zoeken voor de caafs omdat ze niet wilt dat ze opgevoerd worden Wat is daar mis mee? Er zijn al een aantal bokkers die een caafje ( of meerdere ) kunnen opvangen, nou go toch? Waarom dan gelijk over muizen en ratten beginnen? Daar gaat dit hele topic niet over

Hee cinnepin, ik denk niet dat je het hele topic hebt gelezen.

De ts vraagt niet alleen of er mensen zijn die willen helpen, maar het gaat ook over meningen van cavia's opvoeren. Daar ligt de vergelijking muis/rat/cavia op de loer. Want waarom is het zielig voor de cavia en niet voor de rat of muis? Daar ging het over maar als er mensen graag een cavia bijwillen dan heb ik daar natuurlijk geen probleem mee!

Het lijkt me leuk als de vriendelijke cavia's een leuk huisje vinden!

als ik cavia's over zou hebben en een slang heb die cavia's zou kunnen eten zou ik ze ook zonder moeite opvoeren. Waarom zou ik dan moeite moeten doen om een ander huis te vinden en andere voedseldieren moeten voeren?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:07

ik heb zelf thuis zowel een rat en 3 cavia,s dus dat ik het voor cavia niet zielig vind en voor ratten wel is ook niet waar
elk knaagdier is en blijft een prooidier en als mensen ze dus ook gebruiken als prooidier is dat heel normaal

en voor de mensen die zeggen voer hem dan een dood dier
je kunt een slang geen dode dieren voeren omdat die beesten op warmte afgaan en een dood dier is niet warm helaas \
anders was ik hier wel een voorstander van geweest maar dat gaat nou eenmaal niet en zeker niet bijd e grotere slangen die bijv ratten ern cavia,s opkunnen

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:10

Lieszje schreef:
wopkelover schreef:

ik vind het onzin om elk voederdier te gaan redden dus ,muizen ratten cavia,s ,krekels ,sprinkhanen ,kuikentjes .konijnen , biggetjes , (sorry als ik iets vergeten ben )

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:30

Zijn het toevallig rattenslangen?
Wij hebben namelijk ook 2 slangen op school, die krijgen alleen maar muizen.. Ook geen ratten.
Als deze slangen een cavia op willen, moeten ze wel heel erg hun best gaan doen als deze naar binnen willen krijgen.:O

En tja, als ik in deze situatie zal zitten had ik zeker ook 1 mee genomen & andere mensen wat aangeboden. Schrijf anders op een papiertje bij de supermarkt dat er gratis cavia's zijn af te halen bij school/of jou adres, misschien een tip:D?
Zelf heb ik ook een muisje meegenomen van school, heel lief en mooi diertje:P. Ik weet dat je niet alles mee kan nemen, maar dit was zo'n schatje & gelukkig vond mn moeder het niet erg.:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:59

ik denk dat t niet eens nodig is om een briefje op te hangen, er zijn al veel bokkers die een caafje ( of meerdere kunnen opvangen )

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:23

ts als je mij even een pbtje stuurt met je woonplaats dan kunnne we misschien wat afspreken als je ze hebt. dan kom ik misschien samen met Bokker Aims ..

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:05

@ Wopkelover

Dus als iemand een dier niet meer wilt voeren we hem/haar maar gewoon aan een ander dier?
Het gaat er om dat de dieren niet meer gewilt zijn en daarom worden gevoerd aan de slangen.

Als iemand een hond niet meer wilt gooit hij die hond toch ook niet voor de leeuwen?
En als zij de cavia's kan redden en dat wilt doen wat is daar dan mis mee?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:08

Lieszje schreef:
@ Wopkelover

Dus als iemand een dier niet meer wilt voeren we hem/haar maar gewoon aan een ander dier?
Het gaat er om dat de dieren niet meer gewilt zijn en daarom worden gevoerd aan de slangen.

Als iemand een hond niet meer wilt gooit hij die hond toch ook niet voor de leeuwen?
En als zij de cavia's kan redden en dat wilt doen wat is daar dan mis mee?!

idd zo denk ik er dus ook over, gaf ik ookal aan in het topic, lijkt wel alsof wopke lover juist wilt dat ze opgevoerd worden

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 05:11

ik zeg ook niet dat het mis is ik vind het gewoon onzin dat is mijn mening

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:42

De meeste dieren, hoe het hier bijvoorbeeld bij avifauna gaat worden eerst doodgemaakt en dan gevoerd.

Dan zullen jullie mij ook wel slecht vinden.. Bij ons gaan de hanen die we niet nodig hebben allemaal naar avifauna toe. Daar worden ze afgemaakt en vervolgens gevoerd aan de uilen.

Ik neem aan dat de cavia's eerst worden afgemaakt en vervolgens gevoerd. als dat het geval is] zie ik er het probleem niet zo van in. Die beesten moeten toch ook eten?? Er worden voor ons toch ook koeien,schapen,konijnen,paarden varkens afgemaakt zodat wij ze kunnen eten? Dus waarom dan geen cavia voor een slang?

Dan lees ik hier reacties dat levend voeren ( wat ik ook persoonlijk niet nodig vind) niets meer met de natuur te maken heeft omdat de prooi niet weg kan.. Heel simpel, maar dat kunnen de beesten bij de slagerij ook niet en ik weet niet of jullie een slang wel eens een prooi hebben zien doodmaken? Dat is namelijk geen strijd oid maar gewoon zo gebeurd. Ik denk dat menig caviatje het beter gehad heeft dan menig biggetje.

Ik snap nooit de ophef met zulke dingen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:52

tja, als het een manier is om netjes van de cavia's af te komen?
Ik ben zowiezo geen voorstander van het houden van slangen, ze zitten na mijn mening in veels te kleine verblijven enzo, maar goed, dat is weer een hele andere discussie.
ik heb plek zat voor zeugjes, ik heb een megagrote ren voor cavia's, ik heb alleen maar zeugjes, dus de beren zijn niet welkom, mits je ze laat castreren.
maar idd, reeël bekeken, wij mensen eten ook vlees, die dieren hebben vaak een rotleven gehad. Veel dieren worden in te kleine hokjes gehouden etc.
genoeg discussie mogelijk.
als de slangen die ze hebben, geschikt zijn om cavia's te eten, tja dan kan ik daar wel mee leven. anders zijn het andere dieren die de pineut zijn.
als ze maar wel goed verzorgt worden en de ruimte hebben tot ze opgevoerd worden.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:51

ik heb evt ook wel interesse in een mannetje, absoluut geen vrouwtje want ik heb ier al 3 mannen lopen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:57

Nessah schreef:
De meeste dieren, hoe het hier bijvoorbeeld bij avifauna gaat worden eerst doodgemaakt en dan gevoerd.

Dan zullen jullie mij ook wel slecht vinden.. Bij ons gaan de hanen die we niet nodig hebben allemaal naar avifauna toe. Daar worden ze afgemaakt en vervolgens gevoerd aan de uilen.

Ik neem aan dat de cavia's eerst worden afgemaakt en vervolgens gevoerd. als dat het geval is] zie ik er het probleem niet zo van in. Die beesten moeten toch ook eten?? Er worden voor ons toch ook koeien,schapen,konijnen,paarden varkens afgemaakt zodat wij ze kunnen eten? Dus waarom dan geen cavia voor een slang?

Dan lees ik hier reacties dat levend voeren ( wat ik ook persoonlijk niet nodig vind) niets meer met de natuur te maken heeft omdat de prooi niet weg kan.. Heel simpel, maar dat kunnen de beesten bij de slagerij ook niet en ik weet niet of jullie een slang wel eens een prooi hebben zien doodmaken? Dat is namelijk geen strijd oid maar gewoon zo gebeurd. Ik denk dat menig caviatje het beter gehad heeft dan menig biggetje.

Ik snap nooit de ophef met zulke dingen.

Zo is het ook hoor Nessah.
Ik snap alleen niet zo waarom, ze hebben prachtige bakken en een mooie plek om ze te houden.
(Als het de school is die ik denk dat het is)
Mocht ik ooit plek hebben zou ik ook zoiets dergelijks willen. :j
Als ik dieren erbij wil zoek ik dat soort dieren uit, ik kan niet de hele wereld redden immers maar een caaf is toch weer een caaf.
Slangen ed. moeten ook eten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:33

KylaLover schreef:
Mijn school (dierenopleiding) doet niets meer met de cavia's. Zij willen ze nu gaan op voeren aan de slangen en zo.
Of ik mag ze overnemen. Nu zeg ik natuurlijk dat laatste, als dierenvriend.

Nu ben ik dus benieuwd wat jullie van het standpunt van school vinden.

Ik heb ook wel cavia`s gevoerd, best mooi voer hoor..
Ik snap de school wel. De slangen moeten toch gevoerd worden, en of ze nou ratten of cavia`s krijgen dat maakt die slang niet uit. En mij eigenlijk ook niet. Als jij de cavia`s 'red' betekend het alleen maar dat er meer ratten als voer gebruikt worden. Linksom of rechtsom, de slangen moeten toch gevoerd worden.

En als ze al levend gevoerd worden, dat wurgen wat ze doen gaat zo snel, daar krijgen ze amper wat van mee.. Maar als ze om hun slangen geven voeren ze dood.