Vers voeren geen garantie voorkomen nierfalen *update p3*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:38

Babsiej schreef:
Whiskas is net mac donalds, slecht is het niet maar meer als 2 dagen na elkaar is echt niet meer gezond voor je :9 :Y)

Ik vergelijk het met astronautenvoeding: alle vitaminen, mineralen en benodigde bouwstoffen zitten er in kunstmatige vorm in, het geeft geen voldoening (eetsensatie) en geen afwisseling (elke maaltijd hetzelfde)..

BabsiejJarig

Re: Vers voeren geen garantie voor voorkomen nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:40

Ja dat kan ook :)
Ik merk hier echt dat ze echt voldaan zijn nu na het eten. Ik barf nu en het is heerlijk om te zien :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:51

We zijn 2 maanden verder, dus ik bedacht me dat ik wel even een update kon geven.

Ik heb een maand lang getobt met nierdieet. Solo en Kiora gingen op brokjes van RC, Nasty eerst op KD van Hills en later op Troved.
KD ging er niet in. Ze stond constant brokjes te jatten uit het bakje van de andere 2. Ik heb van alles geprobeerd. Mengen met indoorbrokjes van RC (die ze er handig tussenuit viste), nat maken, fijn prakken (ze heeft een slecht gebit, dus ik dacht dat ze misschien moeite had met kauwen) en mengen met blikvoer. Allemaal geen succes. Ze vond de brokjes gewoon niet lekker.

Via de dierenarts kreeg ik toen Troved brokjes mee. Die zijn kleiner en makkelijker te kauwen. Dat werd gegeten, maar met lange tanden. Daarnaast had ik van RC Renal zakjes natvoer mee gekregen. Die at ze ook, maar ook niet van harte.

Met als gevolg dat haar vacht dof werd, ze mager werd en lusteloos. Ze ging veel slapen, werd nukkig en een typische oude kat/nierkat om te zien. Ook de andere 2 werden doffer en gingen uit hun bek stinken.

Ik heb na een tijdje nadenken toch de keuze gemaakt om weer vers te gaan voeren. Eerst Haaksbarf, maar dat vonden ze niet lekker. En toen maar weer gewoon op de Carnibest, met als afwisseling 1x in de week een Whiskas zakje (voor Nasty gewoon carnibest), 1x zalm uit blik en 2 of 3x een stukje rundvlees.
Tot groot genoegen van het kattenspul. Ze staan weer luid smekkend te eten en zien er weer helemaal top uit.
Ook Nasty. Ze drinkt nog wel wat veel, maar niet zo extreem. Haar vacht is weer heerlijk vol en glanst. En ze is weer de vrolijke terrorist die ze was. Ze is nog wel slanker, maar er kon ook best een kilo af, dat is geen probleem.

Ik heb de dierenarts gebeld en gezegd dat ik stop met het nierdieet. Het is afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Het kan zijn dat ze er wat korter door leeft, maar ook dat hoeft niet.
En mocht het wel zo zijn dan heeft ze in ieder geval wel lekker kunnen eten en goed in haar vel gezeten. Dat is voor mij veel belangrijker dan een paar maanden langer leven, maar niet een gelukkig leven hebben.
Wel hebben we samen de keuze gemaakt dat zodra ze gaat braken en ze gespoeld moet gaan worden dat ik er niet aan ga beginnen en haar laat gaan. Elke keer de stress van de dierenarts wil ik haar niet aan doen.

chocobroodje

Re: Vers voeren geen garantie voorkomen nierfalen *update p3*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:00

Zelf zou ik ook zeggen, liever een paar maanden minder maar wel een gelukkige kat, dan een kat die zijn tijd maar uitzit maar wel nierdieet krijgt. Misschien valt het ook wel mee?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:14

Fijn Amanda, dat het nu in ieder geval goed gaat! En ik ben het helemaal met je eens, er is kwaliteit en kwantiteit van leven! Zelf zou ik ook voor kwaliteit gaan :j
Ipv zalm uit blik kun je misschien ook eens zalmfilet proberen? Dat is wat mijn (toen nog niet vleesetende) kat altijd wel een beetje at.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:17

Ja, doe ik ook wel eens. Of koolvisfilet. Vinden ze ook erg lekker.
In ieder geval 1x per week vis. (zalm, koolvis of kabeljauw)

Gefeliciteerd trouwens!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:41

Je hebt helemaal gelijk! Liever een paar maanden korter leven dan langer leven en een leventje wat niet leuk voor ze is. En wie zal het zeggen of ze korter of langer leeft. Mijn kat is in april al zo goed als opgegeven, kon nog weken duren of misschien een paar maanden. Tot onze verbazing doet het diertje het nog steeds. Ze heeft net nog een rondje door de tuin gerend. Gelukkig eet zij haar RC nierdieetvoer wel goed, natvoer en brokjes vindt ze beiden prima. De smaak brokjes voor kieskeurige eters laat ze liever liggen, zo kieskeurig is ze wel. Neemt niet weg dat ze voor een stukje zalm of rosbief graag een klaagzang laat horen. En aangezien ze best een beetje verwend mogen worden, krijgt ze dat ook gewoon van mij.
Hopelijk heeft jouw kat ook nog een lang en gelukkig leventje!!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 03:35

Amanda schreef:
Ja, doe ik ook wel eens. Of koolvisfilet. Vinden ze ook erg lekker.
In ieder geval 1x per week vis. (zalm, koolvis of kabeljauw)

Gefeliciteerd trouwens!

Dit is juist puur eiwit wat je geeft en dat moet je zo laag mogelijk houden.
En idd sommige katten eten het dieet voer gewoon slecht, dan maar een maandje korter leven maar wel lekker.
Probleem bij nierfalen is dat ze vaak wat misselijk zijn.
Wij zetten de katten of op de fortekor of op de vasotop, dit bevorderd de doorbloeding in de nieren. Heb in het verleden een paar katten alleen daarop gehad en niet op dieetvoer omdat ze dat juist niet lustte. Die hebben het nog een tijd volgehouden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 08:55

Het is ook maar 1x per week voor het lekker.

Fortekor zijn pilletjes. Dat hoef ik niet te proberen.
Nasty is een kat met een hersenaandoening. Stress wekt epilepsie op. Daarom ook zo min mogelijk naar de dierenarts (jaarlijkse enting + als het echt nodig is) en geen pilletjes enzo.
Vasotop ken ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:24

Vasotop is een smakelijk tabletje, zo klein en je kan het gewoon door het voer doen eten ze het op.
Ik heb hier ook twee katten daarop zitten één zware nierpatient.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 13:28

En verkrijgbaar bij de dierenarts? Kan het allicht eens proberen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:30

Ja gewoon te koop bij de DA Kosten zijn ongeveer 22 euro per potje doe je met één kat 2 maanden mee.
1.25 mg halfje per dag helpt tevens tegen hartfalen (Ik heb een streskip met hartfalen die het inmiddels ook al weer anderhalf jaar krijgt)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:18

Fortekor is er tegenwoordig ook met een smaakje wat ze lekker vinden (hoewel lekker natuurlijk ook per kat verschilt). Eerst moesten we de Fortekor altijd in onze kat proppen en tegenwoordig leggen we hem op de grond en eet hij het zelf op.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:28

en er is nu ook renalzin, dat is vloeibaar maar daar heb ik nog geen ervaringen mee

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:33

Vloeibaar lijkt me ook wel erg handig, al zijn katten natuurlijk erg kieskeurig, dus als het vloeibare vies is zullen ze hun neus er ook wel voor ophalen.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:37

vasotop is een hartmedicatie die als bijwerking heeft de doorbloeding van de nieren te bevorderen.
is niet geregistreerd bij katten maar werkt heel goed.
een half tabletje is idd maar 0,5 mm groot en erg smakelijk.
Kosten zit je, bij ons, idd rond de 22 euro