Welk middel bij vuurwerkangst bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:45

ik heb de afgelopen jaren al vanalles geprobeerd, onze hond heeft echt extreme angst voor harde geluiden..
dit jaar heeft het tot half maart (niet overdreven) geduurd voor ze weer enthousiast naar buiten ging..

Prometazinetabletten van de da.. hond lag heel de avond knock out, tot het 12 uur was, toen heeft ze alsnog flippend rondgelopen..
bachbloesem.. hielp niks.
tranquigel, deed ook weinig..

dit jaar hebben we een huisje in het bos in de ardennen gehuurd.. hopelijk helpt dat.. er wordt daar vast veel minder vuurwerk afgestoken.

voor de rest hebben we geoefend met een cd met vuurwerkgeluiden.. hielp ook niks..

als iemand nog tips heeft hoor ik het graag..

Don_Zhivago

Re: Welk middel bij vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:04

Heb je weleens contact gehad met een hondenschool?? er zijn echte trainingen hiervoor..

jou hond moet weten dat er niks gebeurd, je kan ze volproppen met van alles maar zo behandel je het probleem op langer termijn niet..

er moet aan het gedrag gewerkt worden want zo kan het ook niet, vind het super hoor dat jullie een rustig plekje opzoeken met jullie hond, maar oud en nieuw moet voor jullie ook leuk zijn toch ;)

Ik zal als ik jou was eens de hondenschool in de buurt bellen, ze zullen nu wel al bezig zijn met cursussen..

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:27

efaa schreef:
lees ff mee hond van mn ouders is ook echt doodsbang, thuis zetten ze rond oud en nieuw de muziek altijd heel hard maja dat praat ook niet handig he :D

Om 12 uur doe ik dit ook! Rolluiken omlaag en muziek aan.
Maar het gaat hier voornamelijk om de dagen ervoor en erna.
Wandelen is dan een drama!!! Ik ga er ook niet vanuit dat ze als een blij hondje naast me rent, maar hoop wel dat er dit jaar gewandeld kan worden en dat ze dan ook echt wat doet! (vorig jaar heeft ze de hele dag en nacht niet geplast en gepoept!)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:40

ik zou echt met bovengenoemde honden met de rust compositum beginnen, daarna of een Bach remedie die op DIE hond is aangepast of een homeopatisch middel op DIE hond een constitutie middel.

Daarnaast trainen, maar trainen met een hond die zo bang is heeft geen nut, hij moet eerst uit die angst komen. Onzeker is prima, dan kan je het dier nog bereiken, maar als het dier zo bang is zal je toch eerst met bovengenoemde middelen aan de gang moeten gaan.

Advies, zoek een goeie klassieke homeopaath of een Bach therapeut en ga met je hond nu al beginnen.

heel veel succes en sterkte voor deze arme beestjes

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:54

Mijn hond is/was ook enorm bang voor voorwerk, ze wil niet uit niks.
Ik heb 3 jaar geleden heel consequent begonnen met trainen. Dus gewoon uitlaten en op het moment dat er een knal komt gewoon doorlopen en daarna belonen ( mevrouw wou direct naar huis als er een knal was ) Nu ik dit zo consequent blijf doen gaat het echt stukken beter. Kan nu normaal met haar uit. Wat ook zo is bij de mijne dat als ze het alleen hoort ze daardoor bang is. Op het moment van 31 december en het is 12 uur en je zet haar op een stoel voor het raam dan is ze niet bang. Ligt ze op de grond en hoort ze het alleen dan is ze wel bang en blijft ze maar blaffen.
Trainen helpt dus zeker....mijn hond is nu bijna 7.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:04

en passiflora druppels iemand dat weleens geprobeerd? zag wel dat het in producten zit net als valeriaan..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:23

Hier nog 1 die doodsbenauwd is (duitse dog). Onze jonge hond vond het prachtig als pup (was toen een maand of 3 oud), die wilde zelfs naar buiten (maar dat mag hij natuurlijk niet :D).

Wandelen is inderdaad drama, wij gaan altijd met de auto weg op de hei (pikkedonker natuurlijk!). Dat doen we ook op oudjaarsavond laat nog een keer, dan voor 12en naar huis en dan alle gordijnen potdicht, lichten aan, muziek aan, hond op schoot :+: En wachten tot het over is.

Op die manier is oud & nieuw geen moer aan, maargoed...je moet wat hè?

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:34

net zoals Don_Zhivago zou ik de D.A.P. verdamper, of haldband gebruiken.
Deze halsband/verdamper maakt inderdaad gebruik van feromonen, het is echter wel belangrijk dat je al een paar weken van te voren met de halsband/verdamper begint.

http://www.dap-pheromone.com/CorporateU ... t&Expand=7

Hier een link met wat informatie, mocht je meer willen weten, stuur mij anders even een Pb (mijn vriend werkt bij Ceva en kan mij dus een hoop meer info geven)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:03

bittermoon schreef:
net zoals Don_Zhivago zou ik de D.A.P. verdamper, of haldband gebruiken.
Deze halsband/verdamper maakt inderdaad gebruik van feromonen, het is echter wel belangrijk dat je al een paar weken van te voren met de halsband/verdamper begint.

http://www.dap-pheromone.com/CorporateU ... t&Expand=7

Hier een link met wat informatie, mocht je meer willen weten, stuur mij anders even een Pb (mijn vriend werkt bij Ceva en kan mij dus een hoop meer info geven)

Juist de verdamper of de halsband en indd van te voren beginnen zodat ze de stof van de pheromonen kennen.. dat moet even inwerken..

Mij kan je ook altijd PB'en (dierenartsassistent)

ik ben wel voor homeopathische middelen.. beter dan spierverslappers uit de kliniek..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:17

Idd dap kun je gebruiken, eventueel diazepam, vetranquil. Nu is er ook een product, Zylkène wat in engeland en ik dacht duitsland goede resultaten geeft, daar zijn ze er iig weg van. Zelf nog niet gebruikt, maar schijnt dus heel goed te zijn, is iets wat je vooraf moet beginnen geven. verder werkt het tegen alle soorten stress bv verhuizen,...

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:23

Ik heb ook geprobeerd mijn hond te laten wennen aan onbekende geluiden.

soms laat ik zomaar een pan vallen, waarbij ze in de buurt is, die ik dan weer oppak, zonder er woorden aan vuil te maken.
Ze kijkt daar niet meer van op of om.
Ook biedt ik geen troost als er eens iets echt knalt of dergelijke in de buurt.

zo heb ik eigenlijk mijn hond die angst afgeleerd. Er niet teveel aandacht aan besteden en zelf rustig blijven, en aangeven aan je hond dat de angst niet nodig hoeft te zijn.
succes ermee in ieder geval!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:26

Nieuws van het front:

Beaphar heeft ook een feromonenhalshand.
Kost € 14,95!! Is dus de helft goedkoper dan de DAP.

Geeft overigens 6% feromonen af ipv 2% (DAP).

Ik heb m gelijk gekocht natuurlijk. ;) Was net veel vuurwerk op tv (SBS) en ze gaf geen krimp. *\o/*

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:33

Mijn hond gaat met de jaren beter, net met uitlaten een enorme knal vlakbij. Vorig jaar rende mevrouw nog naar huis, nu liep ze door ook al was ze bang. Ze deed gewoon haar behoefte, enorm beloond en weer naar huis. Trots op me hond :D

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:47

Ik denk dat het hier ook een probleem gaat worden,onze hond is sinds de zomer bang voor onweer en harde knallen..
Met oud en nieuw blijf ik gewoon thuis,voor hem!
Ik ga hem niks geven,doe gewoon alsof er niks aan de hand is,maar ik zorg wel dat ik thuis ben,in zijn vertrouwde omgeving,met mij erbij..

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:52

Allereerst nooit aandacht geven als een hond bang is! Dan denkt ie simpel gezegd dat het 'goed' gedrag is wat ie vertoond, omdat het wordt beloond met aandacht.

Behalve het hele scala aan pillen, kun je ook gaan voor vuurwerktraining. Via sites van o.a. Martin Gaus kun je kijken of dat ook aangeboden wordt in een hondenschool bij jou in de buurt... Anders kun je de cd bestellen via internet en daarmee oefenen, bijvoorbeeld steeds harder zetten.

Verder, en dat klinkt heel raar, in een goed geïsoleerde ruimte zonder grote ramen zetten, bijvoorbeeld de badkamer met de radio hard aan. Niet om de 5 minuten gaan kijken, vallen de meesten vanzelf in slaap.

Wanneer het echt extreem is zou ik is vragen of een gedragstherapeut er naar kan kijken.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:53

Saskia9 schreef:
Ik denk dat het hier ook een probleem gaat worden,onze hond is sinds de zomer bang voor onweer en harde knallen..
Met oud en nieuw blijf ik gewoon thuis,voor hem!
Ik ga hem niks geven,doe gewoon alsof er niks aan de hand is,maar ik zorg wel dat ik thuis ben,in zijn vertrouwde omgeving,met mij erbij..

Ik ben indd ook gewoon thuis bij de hond. En hij krijgt er ook niks tegen. Ik heb gekozen voor een hond dus moet er ook zijn voor de hond zo simpel is het :D en heb er ook totaal geen problemen mee!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:57

Precies! Dat vind ik ook.. Ik heb voor hem gekozen,punt!
Dan maar mijn eigen pleziertjes tijdelijk opzij zetten..en trouwens..mijn hond IS mijn plezier..dus echt een straf is het niet..

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:37

Iris82 schreef:
Nieuws van het front:

Beaphar heeft ook een feromonenhalshand.
Kost € 14,95!! Is dus de helft goedkoper dan de DAP.

Geeft overigens 6% feromonen af ipv 2% (DAP).

Ik heb m gelijk gekocht natuurlijk. ;) Was net veel vuurwerk op tv (SBS) en ze gaf geen krimp. *\o/*

Hoeveel dagen van te voren moeten ze deze halsband om dan?
Die van mij is namelijk erg panisch voor vuurwerk...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:58

Vraag me wat af he..

voor de gene die thuis blijven bij hun hond.. hoe reageren jullie als de hond bang is..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:20

Don_Zhivago schreef:
Vraag me wat af he..

voor de gene die thuis blijven bij hun hond.. hoe reageren jullie als de hond bang is..

Gewoon niet, ik negeer haar. Meestal als ik een stoel voor het raam zet en ze kan het zien dan is ze niet bang. Maar vind het zelf wel prettig dat er gewoon iemand thuis is bij haar ook al schenk ik er geen aandacht aan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:28

Mijn ene hond was er nooit bang voor maar des te ouder hij word des te minder leuk hij het vind, nu is hij wat onrustig met oud en nieuw maar heeft het verder nooit eng gevonden. Onze andere hond is 2 en die vind het echt geweldig, die zit op de vensterbank met oud en nieuw naar buiten te staren en alle flitsen te volgen. Nu hebben we een pup van inmiddels 10 weken, het zal mij benieuwen :P

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:31

2misty2 schreef:
Don_Zhivago schreef:
Vraag me wat af he..

Gewoon niet, ik negeer haar. Meestal als ik een stoel voor het raam zet en ze kan het zien dan is ze niet bang. Maar vind het zelf wel prettig dat er gewoon iemand thuis is bij haar ook al schenk ik er geen aandacht aan.

owh oke, nee ik zag het alweer voor me, dat de bange hond op schoot lag zeg maar ;)

grappig eigenlijk he, dat als ze kunnen zien waar het vandaan komt dat ze het dan niet meer eng vinden..
mijn kat vond het geweldig.. die ging zitten miauwen naar alle kleurtjes in de lucht :D

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:37

Jenny21 schreef:
Ik denk dat ik meer iets zoek voor meerdere dagen.... Aangezien ze een paar dagen voor oud en nieuw al beginnen te knallen, hier! En dan springt ze bij ieder knalletje een meter hoog, staart tussen de benen en rillen... arm dier...

Verder heb ik ook een topic gevonden hier op Bokt dat het niet goed zou zijn om ze te verdoven?? Ze krijgen dan wel alles mee, dus hebben ook gewoon angst, maar kunnen zelf niet echt bewegen. Dat is ook sneu, ziet het voor het oog eruit dat de hond kalm is en half slaapt en het arme diertje stikt van de angst.... :(

Ik was pas bij de DA en ik ga de dag voor kerst even naar de DA dan krijg ik een medicijn wat ze ook gebruiken bij epilepsie. 2 k per dag een tabletje en het haalt de scherpe kantjes weg. Ik had 2 jaar geleden ook iets gekregen en inderdaad zeiden ze nu dat een hond dan wel alles bewust mee maakt, maar niks kan doen. Ze kon ook echt niet meer op haar pootjes staan, was gewoon zielig.
Je kan bjn de DA gewoon informatie krijgen erover. Zou gewoon even bellen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:39

primeval stressless. Moet je wel zsm mee beginnen, is volledig natuurlijk

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:43

FromNorway schreef:
Allereerst nooit aandacht geven als een hond bang is! Dan denkt ie simpel gezegd dat het 'goed' gedrag is wat ie vertoond, omdat het wordt beloond met aandacht.

Behalve het hele scala aan pillen, kun je ook gaan voor vuurwerktraining. Via sites van o.a. Martin Gaus kun je kijken of dat ook aangeboden wordt in een hondenschool bij jou in de buurt... Anders kun je de cd bestellen via internet en daarmee oefenen, bijvoorbeeld steeds harder zetten.

Verder, en dat klinkt heel raar, in een goed geïsoleerde ruimte zonder grote ramen zetten, bijvoorbeeld de badkamer met de radio hard aan. Niet om de 5 minuten gaan kijken, vallen de meesten vanzelf in slaap.

Wanneer het echt extreem is zou ik is vragen of een gedragstherapeut er naar kan kijken.

Nou een hond die bang is steun ik wel. Het is geen koekje wat ze pikt. Belonen of een hond steunen om de avond door te komen vind ik ook een verschil. Mijn hond is ook al minder bang dan het aller eerste jaar dat ik haar had. Ik negeer de knallen en zorg dat ik rustig ben met oud en nieuw. Ze mag bij me komen liggen en ik laat haar niet alleen. Mijn katten reageren er pas op als ook werkelijk de hel om 12 uur losbreekt, maar die gaan gewoon onder bed zitten en de volgende dag zijn die weer chill en cool. Mijn hond heeft er meestal nog wel een week last van. Ze is wat schrikkeriger de eerste tijd.