extra wilde kat in huis nemen, stappenplan gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Re: extra wilde kat in huis nemen, stappenplan gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:24

Als de katten elkaar kennen en ze kunnen het goed met elkaar vinden dan zou ik ze samen zetten. Ze leven toch allebei op stal? Ik zou in ieder geval het gedrag naar elkaar toe in mijn keuze mee laten wegen. Dan heb je de grootste kans op slagen.

Bij twijfel zou ik een deskundige inschakelen. Better safe than sorry. Het kattengedragsadviesbureau heeft elke dinsdag gratis telefonisch spreekuur. Zie ook de fb-pagina van het KGA die ik je eerder heb geadviseerd. Als je daar zoekt op gratis spreekuur vind je tijdstip en telefoonnummer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:36

Nikki schreef:
Kattenluikje of kattentrapje mag niet van de verhuurder.

Dit heeft meestal te maken met het 'slopen' van de voordeur en dat deze bij oplevering terug naar origineelstaat moet. Je kunt een tweedehands/goedkope(re) voordeur zoeken waar je dan een kattenluik in laat maken en de originele voordeur bewaren.

Kattenluiken kunnen ook in ramen worden gemaakt, dus als je ergens een laag en klein raampje hebt wat goedkoop te vervangen is, is dat ook een optie.

A3a1 schreef:
Is er niet een muurtje wat hij kan gebruiken?
Of hang als je hem buiten doet en hangtrapje of touwtrapje van het balkon. Op het balkon zet je een klein konijnenhok met stro zodat hij warm kan slapen.

Je hebt ook speciale kattenkruik, de snugglesafe. Ik heb er ook eentje, 6 minuten in de magnetron en het blijft een paar uur warm. http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ens/479679 Een kersenpitkussen is te gevaarlijk voor huisdieren.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:10

Wij hebben 2 jaar geleden een kitten van 5 weken opgevangen, die zat moederziel alleen bij de voordeur,moederdag etc nergens te bekennen, dierenarts gevraagd hoe nu te handelen.... En of er kitten vermist was, amivedi gebeld etc etc, wij dachten in eerste instantie dat hij wild was, maar kende de kattenbak wel...alleen als de dood voor mensen, bang voor alles en iedereen, wij hebben hem toen ook tijdje even in apparte kamer gehouden, om hem te laten wennen en rustig te laten worden.

Succes! Hoop dat het allemaal goed uitpakt!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:24

Kennen de katten elkaar wel of niet?
Komen ze tegelijkertijd of niet?
Kunnen ze het nu met elkaar vinden of niet?

Als ze het met elkaar kunnen vinden dan zou ik het samen doen.
Alle andere gevallen rustig opbouwen.

Maar opbouwen vanuit allebei een bencheque zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken.
Om de beurt eruit.
Zo komen ze er langzaam aan achter dat het geen kwaad kan.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:27

Katten Advies Lijn voor GRATIS katvriendelijk advies van 17.00t/m18.00 op 020-4160883.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:49

Even een tijdje stil geweest.

Aankomend weekend komt Grey Garfield, en hij neemt Elmo (de zwarte dame) met zich mee.
We gaan het proberen met zijn tweeen. En als jullie het leuk vinden houd ik jullie op de hoogte hoe het zal gaan verlopen.
Ze kennen elkaar van stal, en komen tegelijkertijd bij ons. Ze kunnen het nu niet goed met elkaar vinden maar ook niet heel slecht. Dus er is hoop.

De eerste 2 maanden zullen ze binnen blijven, en daarna kunnen ze naar buiten.
Ben er achter gekomen dat ze via de brandtrap naar beneden kunnen en weer terug naar binnen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:54

Leuk! Ik ben benieuwd

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:04

Spannend, kom maar door met de info, en misschien ook wat mooie foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:42

Voor nu staan er foto's hier in het topic, en in mijn profiel... maar zodra ze thuis zijn zal ik natuurlijk nieuwe fotos maken! :D Zaterdag rond 1900 ben ik op stal, zodat we ze kunnen gaan zoeken om in het reismandje mee te gaan :D ik ben bang dat ik een pak aan moet gaan doen waar geen gekrab en gebijt doorheen kan :p hahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:56

Nou, daar komt ie...

Zaterdag rond 1900 op stal, poezen hadden hun pipet en ontworming net gekregen. En ze zaten binnen 2 minuten in hun mandjes.
Janken in de auto, we waren nog geen 2 minuten weg, en Garf die had gekakt... WAT EEN LUCHT! :r
Eenmaal thuis, tegelijk los gelaten...
Elmo was gelijk helemaal thuis, lief, rond kijken, lekker liggen en knorren...en Garf lag heel angstig onder de bank... dus we zijn op het balkon gaan zitten en hebben ze lekker laten wennen.

Afbeelding

Op het moment dat we terug naar binnen komen, is Garf ineens de meest lieve aanhankelijke kat ooit, en Elmo de meest valse panter die je je voor kan stellen! Echt om bang van te worden!

Die waren ineens van karakter geruild!

Gisteren was Elmo naar mijn vriend redelijk lief... ging tussen zijn voeten zitten, en daarna op schoot, maar bewegen mocht ie niet want dan kwam me er een gegrom uit.
Garf wilde alleen maar kroelen en spelen... dus dat deden we dan ook...

Afbeelding

Vanmorgen waren ze nog in dezelfde staat als gisterenavond...
Ze krijgen de tijd, en ze mogen wennen, en er zo lang over doen als ze nodig hebben!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:39

*\o/*

Ohhhh wat leuk om even wat te horen en plaatjes te zien.
Mooie beestjes, nu ff duimen voor ze dat ze snel gewend zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:20

Mooi Nikki :)
Gewoon met rust laten en hun het initiatief laten nemen, niet dwingen tot aanhalen en knuffelen, komt vast goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:28

Elmo kwam gisteren zowaar uit haar zelf bij me liggen, en spinnen dat ze deed!
Afbeelding
Ik heb haar niet geaaid (dan zou ik zeker een haal hebben gehad) maar heb lekker tegen haar zitten kletsen.

Afbeelding
Garf is niet uit zijn stoel te slaan. Tenzij ik binnenkom, dan struikel ik zo waar over hem heen hahaha. En kletsen dat ie doet! Hele verhalen!

Naar elkaar toe zijn ze nog niet ok.
Elmo geeft Garf zo nu en dan eens onverwacht een mep. En dan zie je hem ook heel verbaasd omkijken. Maar hij gaat er niet voor weg, en doet ook niets terug.

Afbeelding

Dit moet wel goed komen. Daar ga ik van uit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:34

Dat ziet er al heel goed uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:36

Klein vraagje... iemand een goede tip tegen krabben... De keep-off spray heeft geen zin...
Ze mogen best op de kussens en stoelen zitten... Maar wel heel laten graag :p hahahaha
Ik heb ze nog niet zien krabben aan de palen helaas... (waar dan weer cat-trainerspray op zit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:40

En catnip op de krabpaal sprayen? Werkt dat? Hier werkt dat over het algemeen wel :') hangt ie weer de halve dag ondersteboven aan de paal :')

ze zijn wel leuk zo samen zeg!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:10

Wat een leuke katjes Nikki! Wat bij die van ons werkte was elke keer dat ze ergens aan krabden, oppakken en bij de krabpaal zetten (moet ze je wel kunnen oppakken natuurlijk :')). Verder kun je het idd wat stimuleren met zo'n spray, maar ook een speeltje, lekker hapje of zelf met je nagels eroverheen gaan kan helpen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:08

Verschillende krabmogelijkheden aanbieden, zowel horizontaal als verticaal. Bij voorkeur langs de looproute van de katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:42

Catnip zit er inderdaad op, maar dat doet ze niets... helaas...
Oppakken gaat helaas ook niet nog haha maar heb gisteren met een speeltje bij de krabpaal met ze gespeeld en inderdaad zelf er aan gekrabt, zal ik wel wat vaker gaan doen, zodat ze het door gaan hebben.
Ze hebben verschillende plekken inderdaad...

Elmo hing vanmorgen weer in mijn benen, maar goed, ook dat zal vanzelf minder zijn. Gisterenavond kwam ze weer lekker kroelen en doen...
Garf blijft maar kletsen (wat gezellig is dat trouwens!)...

heb het idee dat ze ook steeds vaker in elkaars buurt zijn, al krijgt Garf nog geregeld en mep :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:47

Super leuke foto's zeg. Zet een kleine krabpaal misschien voor de plaats waar ze vaak krabben? En zorg dat je er meer als 1 in huis hebt! dat ze een beetje de keuze hebben

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:43

Onwenselijk katten gekrabbel
Katten die krabben op ongewenste plekken, het is een veel voorkomende klacht. Hieronder een paar tips die u op weg kunnen helpen om het gedrag van uw kat beter te begrijpen en om te voorkomen dat ze zich vergrijpt aan uw nieuwe sofa.

Allereerst is het aan te raden om voldoende krabplekjes te voorzien. Dit hoeven niet per se palen te zijn, je kan ook een stuk tapijt of kokosmat tegen een muur of deurstijl bevestigen. Low budget kan dus ook en wordt vaak nog het meest geapprecieerd door de poezels. Een aantal regels zijn belangrijk bij het voorzien van krabplekken, negen van de tien voldoen de huidige palen hier niet (voldoende) aan:

-voorzie zowel horizontale als verticale krabplekken (kokosmat is vaak favoriet als horizontale plek)
-zorg voor een vezel die overlangs loopt, zodat de nagels van de kat er als het ware doorglijden (eigenlijk is het touw rond krabpalen dus verkeerd bevestigd)
-voorzie meer krabplekken dan je katten hebt
-zorg dat de krabplek stabiel is: een kat wil er tegen kunnen duwen zonder omver te vallen
-zorg dat de krabplek hoog genoeg is; je kat moet zich er tegen kunnen uitrekken
-katten verkiezen krabplekken op bepaalde plaatsen, namelijk bij belangrijke doorgangen in huis en bij hun favoriete slaapplek (kunnen ze even rekken als ze wakker worden en belangrijke doorgangen in hun territorium markeren)

Als de kat al op een ongewenste plek krabt:
- zet daar een krabpaal of leg er een krabmat neer
- straffen werkt averechts, belonen van gewenst gedrag werkt wel goed
- Feliway gebruik kan de stress reduceren

Nog even terzijde: veel krabben kan een uiting zijn van stress in de groep. Veel katten voeren onderling een soort psychologische oorlog zonder dat de baasjes het doorhebben. Blijft na bovenstaande het probleem bestaan, dan kan dit het geval zijn. Een consult bij een therapeut kan dan helpen om de gemoederen te bedaren.

Tekst: Els Peeters, http://commechezchat.be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:27

Bedankt voor alle tips, daar kan ik zeker wat mee!

Gisteren even met de staleigenaresse gesproken... die vroeg of het al beter ging met Elmo...

eigenlijk niet... Ik heb verteld dat ze wel toenadering zoekt maar wel blijft grommen en chagerijnig is... en dat voor de kat die zo lief was...
We hebben besloten het nog 1 week aan te kijken... maar de staleigenaresse, en eigenlijk ik en mijn vriend ook, denken dat ze gewoon beter op haar plek was op stal met alle vrijheid en vriendjes...

We doen het immers voor de katten, we wilden ze nog een kans geven, maar als het voor hun niet werkt, waarom zouden we ze dat ontnemen?

Garfield is wel echt op zijn plekje, en die mag dan ook blijven. Die zal dan blij zijn dat hij niet zomaar meer meppen krijgt en achterna gezeten word...

We hopen natuurlijk op een wonder deze week, en zo niet, dan is het duidelijk!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:37

Valeriaandruppeltjes, paar druppeltjes op de krabpaal en ze zijn er niet meer vanaf te slaan.

Rustig aan, hoe lang zijn ze er nu?
3 weken staat er hier meestal voor, voordat ik kan zeggen hoe ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:41

Ik wilde ze ook nog weken de tijd geven. Maar ze schijnt vaker geplaatst te zijn en echt niet gelukkig te zijn in een woning. Als er deze week verbetering is, zal ze het nog langer mogen proberen. Maar als er geen verbetering is of zelfs vermindering....dan is het wel echt duidelijk...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:26

Ik denk dat het heel moeilijk is om buitenkatten te laten wennen aan het leven op een appartement met alleen een balkon. Op een gegeven moment zullen ze toch weer naar buiten willen.
Hier in het asiel worden alleen katten ergens binnen geplaatst als het medisch niet mogelijk is om ze buiten te laten of als ze nog nooit buiten zijn geweest. Alles wat buiten wordt gevonden moet ook naar buiten bij hun nieuwe thuis :)