Binnenkort een kat, welk ras?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:45

Chichiba schreef:
Hier apporteerd mijn Birmaan ook hoor...en hij is niet de 1ste... :D

Onze birmaan doet dat ook.

Overigens vind ik die Britse korthaar van Boemel, die Silver Shaded (?!) ontzettend mooi.

De Britse kortharen die ik ken, 2, zijn beide wel erg op zichzelf en schuw. Ik weet niet of dat bij het ras hoort of dit gewoon uitzonderingen zijn? Birmanen zijn ook bekend om hun lieve karakter, echter heeft mijn moeder een Birmaan met een karakter waar zelfs de fokkers van zeiden dat ze het nog nooit tegen waren gekomen :+ (niet positief)

edit: de htk kat van mijn vader die pakte altijd sokken en stopte ze in zijn drinkbak :+
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 16-10-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

draaakje

Re: Binnenkort een kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:46

onze huis tuin en keuken kat apporteer ook muizen en kan zitten op commando :P maar dat is dan ook wel een enorm gek dier.

bedankt voor de link met de herplaatsers.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:48

toevallig sla ik net de 'hart voor dieren' open en daar staat een heel artikel over wat voor soort kat voor wie handig is zeg maar.. foto's en informatie erbij..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:52

Ik denk dat het niet zozeer alleen het ras is hoe een kat is maar dat het ook heel erg aan de opvoeding ligt en hoe ze de eerste weken zijn behandeld.

Wij vangen thuis zwerfkittens op en bij ons zijn ze allemaal lief en heel aanhankelijk. Hoe jonger je ze binnenkrijgt en hoe meer dat je ermee doet hoe aanhankelijker de katten worden.

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:58

Wij hebben er eentje uit het assiel gehaald,7 jaartjes jong,echt een heerlijk dier :D
Een verschrikkelijke lieverd,was weg gedaan omdat er een baby kwam }:0

Assiel kat ...echt toppie!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:11

Nina mijn Britse korthaar (Kleur silver shaded) is erg nieuwschierig en niet snel bang
Ze zit graag bij je op schoot
Zit ook graag in de auto (als ik die aan het uitstofzuigen ben, zit ze op het dashboard :+ )
en als ik haar kwijt ben kan ik het beste in de kasten of lade zoeken (of in 1 of andere auto :P )

Ben bang dat ze vandaag of morgen per ongeluk met GLS of TNT meegaat :=

Nina 5 maanden oud
Afbeelding

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:17

Ik wil nooit meer wat anders dan birmanen, heerlijke katten, kun je alles mee uithalen zonder dat ze gemeen doen (en nee dat doen we niet, maar soms, heeeeel soms wil er wel eens een van de kinderen te hardhandig zijn) en ze zijn gek op aandacht.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:23

Neem een kitten uit het asiel of van bij de lokale dierenambulance. Heb ik ook gedaan:

Het kattenoverschot in Nederland heeft inmiddels geleid tot een serieus zwerfkattenprobleem. Met name in de grote steden zorgt dit voor veel overlast en dierenleed. Hoeveel zwerfkatten Nederland heeft is nooit geteld, maar van de Rotterdamse regio is bekend dat het alleen daar al om zo'n 20.000 dieren gaat. Meestal betreft het 'ongewenste' huiskatten. Doordat nog te weinig mensen hun kat laten castreren onstaat een overschot aan kittens, die vervolgens worden gedumpt. Komen ze in het asiel dan behoort herplaatsing tot de mogelijkheden. Gebeurt dat niet, dan zal het katje verwilderen en steeds schuwer worden. Als het dier vervolgens geslachtsrijp is, dijt de populatie verwilderde katten weer verder uit. Deze dieren zorgen voor overlast, maar lijden zelf ook onder ziektes, verwondingen, honger en vergiftiging.

Op MP alleen staan 1212 advertenties van jonge poesjes tussen 0 en 2 jaar.
Ik heb de mijne gehaald bij de dierenambulance. Soms hebben ze ook daar in beslag genomen raskatten/kittens.
Ik heb 65 euro betaald voor een afgedankt jong katje in een doos. Daarvoor is hij 2 weken geisoleerd geweest, dierenarts onderzoek, ontworming, ontvlooiing, enting en chip.
Ze hadden op dat moment zeker 100 kitten zitten!

Vergeet die raskatten en help de afgedankte diertjes. Je krijgt er net zoveel liefde van!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:32

Ik heb sinds vorige week een kitten van de stichting zwerfkatten rijnmond. Maar ook volgende week komt er ook nog een Brits korthaarkitten.
Misschien een idee van allebei eentje?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:33

Wij hebben onze katten uit het asiel in Balgoij, bij Nijmegen. Ze weten daar veel van de katten en zijn er erg aardig. Het ziet er ook goed uit en de katten ook. http://www.mere.nl

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:35

draaakje schreef:
Ja de titel is wat kort door de bocht dus ik zal het even uitleggen.
Omdat mijn vriend en ik binnenkort gaan samen wonen en we heel graag een poes als huisdier willen zijn we rond aan het kijken naar welke rassen ons aanspreken. Ik heb het dan niet zo zeer echt over uiterlijk maar meer over karakter.
Ik zal eerst even beschrijven wat de leefomstandigheden bij ons zijn, want dat maakt denk ik ook wel uit. (met de keuze van een ras)

We hebben een nieuwbouw huis met 3 slaapkamers, zolder en een grote woonkamer/keuken. Binnen genoeg plek dus. Buiten hebben we een diepe achtertuin met schutting (het liefst willen we dat onze kat niet bij andere in de tuin gaat poepen dus dit willen we afzetten) De tuin is echt groot en wordt ook niet helemaal betegelt.

We hebben geen andere huisdieren op een dicht aquarium na.

We willen graag een poes die graag komt knuffelen en op schoot komt zitten, en niet heel de dag buiten wil zijn, onze tuin is groot, maar voor bijvoorbeeld een noorseboskat vinden we het te klein.

Ik snap dat de ene raskat de andere niet is omdat de karakters heel erg kunnen verschillen maar toch zie je wel bepaalde eigenschappen terug komen in een ras.

Het is niet zo dat we niet voor een huis tuin en keuken kat willen kiezen, maar we willen goed rondkijken wat echt bij ons past. We hoeven niet persee een jong katje en als we de achtergrond kunnen achterhalen vinden we het ook helemaal niet erg om een kat uit het asiel te halen.

He mede ijsco forummer.

Heb je al gedacht aan een traditionele siamees?

Afbeelding

Dit is die van ons.

http://www.cascabel.nl zij heeft echt de mooiste van die in nederland gefokt worden!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 11:03

vind ze wel erg mooi spinet, maar hun karakter past niet zo goed bij ons.

1Boefje ik snap je gedachte en bericht, maar ik voel er niet zo heel veel voor om een katje van marktplaats te halen zodat die mensen volgend jaar weer een nestje ter wereld laten komen.
als we tegen zo'n katje aanlopen is het een ander verhaal, maar wil eigenlijk niet bijdragen aan mensen die hun katten niet laten helpen. niet dat de poesjes er niets aan kunnen doen, maar dan zoek ik liever een goed asiel of iemand die katten opvangt en herplaatst.

waarom ik ook in raskatten geïnteresseerd ben is omdat je daar gewoon medisch gezien net wat meer op kan vertrouwen dat ze gezond zijn. al is het alleen omdat je minder inteelt hebt en betere omstandigheden voor de jonge poesjes.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:13

Voordat wij onze 2e kat kochten heb ik bij verschillende asiels geinformeerd. 1 in Utrecht en 1 in Nieuwegein, ik ben nog nooit zo onvriendelijk te woord gestaan. Ik snap best dat ze het druk hebben, maar overdrijven is ook een vak. Al snap ik wel de motivatie om daar een kat vandaan te halen. Om mij heen wordt het echter af geraden.

Vorig jaar hebben wij nog geprobeerd een kat op te vangen, mijn katten waren er echter niet blij mee, en het diertje had geen leven hier. Gelukkig zit ze nu ergens anders prima op haar plek.

Wij hebben toen ik klein was altijd siamezen gehad, het merendeel waren de liefste en aanhankelijkste katten die je, je kan voorstellen. Het type van tegenwoordig ziet er wel wat anders uit. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:14

Draaakje dat laatste dan alleen bij fokkers die hun dieren testen en verantwoord fokken en in huis laten opgroeien, er zitten ook broodfokkers tussen de raskatten....!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 11:20

klopt, maar die pik je er wel tussenuit. :)

toch blijft het wel moeilijk. als je een volwassen kat koopt weet je ook niet alles.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:27

Ben benieuwd waarom ze qua karakter niet bij je aan sluiten. Want een traditionele siamees is een gewone siamee. Daar zit echt een hele wereld tussen :D

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:33

Ik zou zeggen ga naar een asiel en ga daar tussen de katten zitten en degene die aaitjes komt halen of op schoot komt liggen die neem je mee en geef je een goed tehuis..... en daar zullen ook wel raskatten zitten....
Tenminste zo zou ik het doen...... als je graag een schoot kat wilt.
Mij persoonlijk maakt het geen donder uit als ik ze een goed huis kan geven met veel liefde dan ben ik al blij, al zijn ze schuw. Met de tijd komt het wel dat ze je op zoeken...

Misschien is het al gevraagt.....maar wat is het idee achter een ras kat aanschaffen?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:34

ow moet eerlijk bekennen dat ik maar 3 siamezen in het echt ken en de verhalen die je er over leest dus ben inderdaad niet echt heel objectief.

de 3 poezen die ken hebben echt heel echt een air over zich (als je dat van een poes mag zeggen) ze laten zich iets te graag bedienen en zijn echt een beetje zeurderig...

hmm vind het moeilijk te omschrijven, poezen behandelen mensen zowiezo graag als slaafjes..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:36

JuravelOX we willen liever niet een katje van marktplaats halen omdat je naar mijn idee alleen maar stimuleerde dat iedereen dan nestjes "neemt".

uit het asiel vinden we geen probleem maar dan wel een fijn asiel waar ze ook echt wat over de katten weten.

ook willen we graag een gezonde kat.

het hoeft helemaal geen raskat te zijn hoor, mag ook een huis tuin en keuken kat, maar we zijn nog heel erg aan het nadenken. en verschillende rassen hebben zo hun eigen karakter trekjes en daar was ik erg benieuwt naar.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:38

Kom maar kennis maken met onze Valentijn (siamees kater), Fumi (burmees kater) en Nanu (abbesijn poes). En natuurlijk Lee en Loo als je er dan toch bent :P

Weet je trouwens dat helemaal rode katers, dus echt geen wit. Echt een mega aanhankelijk en lief karakter hebben!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:39

lijkt me wel heel leuk, als het niet al te ver weg is (of over een tijdje, hebben het nu best wel druk) :D

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:44

zit bij amersfoort!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:46

he, dat is wel een stukje verder... maar we hebben geen haast :)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:49

nee daarom :D

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:17

ok dat is duidelijk!! veel succes met de zoektocht van een leuke lieve vrolijke schootkat/poes!!! :D