Honden: Dominantie-theorie onderuitgehaald!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:57

sunny44 schreef:
En wat als het andersom is zoals bij mijn pup van 7 maand. Als die een andere hond ziet wil ze er opaf en niets anders dan heel druk stoeien. Van sommige honden krijgt ze een correctie en dan is het klaar. Maar zoals bijvoorbeeld bij een kleine pup daar rent ze overheen gaat ze bovenop liggen en dat kan dus niet. Dus laat ik haar niet los bij die pup. Ze gaat in de riem hangen en gek doen. Ik nergeer het en loop gewoon verder. Is dit goed? Dit gedrag heeft ze ook bij de meeste mensen, zowel bekenden als onbekenden...

Een hond van 7 maanden heeft nog niet echt zelfbeheersing, dit leren ze ook van andere honden inderdaad. Wat je kunt doen is vaker met mensen afspreken met een hond die hem wel corrigeert, zo leert ie het snelste wat wel en niet kan.
Het gek doen en in de riem hangen is omdat hij zo opgewonden is, maar niet met de hond kan spelen dus zijn opwinding ergens anders in kwijt moet.
Ipv negeren kun je hem dus ook iets anders geven om z'n opwinding in kwijt te raken (geef hem een speeltje, verstop wat snoepjes oid).
Zelf wel gewoon heel rustig blijven, dus ook geen blije stemmetjes oid.

Bij mensen idem dito, spreek met wat mensen af die je kent (1 tegelijk), zolang ie heel druk is rug toekeren en negeren, dit is wat oudere honden ook zouden doen. Als ie weer een beetje gekalmeerd is kun je hem wat aandacht geven. (Niet als ie net 1 sec rustig zit, maar als ie echt in z'n hoofd rustig is)

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:59

ja ik liep met drie kleine kinderen en stom vanmezelf daardoor lette ik niet helemaal goed op.
soms kwispelt hij inderdaad gestressed en dan hou ik hem goed in de gaten.
het rare is dat hij kleine kinderen super leuk vind en die hem hem gewoon kunnen aaien maar volwassen nee hij heeft er niet veel goeds over.
het rare is dat hij tegen iedereen die hij voor het eerst ontmoete wel eens lelijk heeft gedaan maar bij mij sprong hij me kwispelend tegemoed.
hij heeft nog nooit lelijk tegen me gedaan alleen heel even in het begin met een lekker botje maar al heeft hij nu het lekkerste botje van de wereld ik mag hem gewoon overal aaien.
ik laat vreemde mensen hem ook niet meer aaien alleen zijn sommige zo brutaal om gewoon hun hand uit te steken en het maar te doen mensen zijn soms ook zo vlug dat je het bijna niet kunt voor komen.
als hij verstart zeg ik ook vaak laat hem maar gaan hoor ik wil echt niet dat hij iemand gaat bijten maar ben er wel bang voor dat het een keer in een oogwenk gebeurt:(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:59

Nikka schreef:
Nu snap ik een ding echt niet aan dit verhaal. Mijn jongste hond is met 3 oudere honden opgegroeid. Toen hij begon te puberen is hij door de roedelleider toch een aantal keren fiks op zijn plaats gezet. Veel gebrom, gegrauw hem tegen hen hij werd ondersteboven geschoffeld. Het zag er heel indrukwekkend uit, maar werd met geen tand aangeraakt. In een roedel gaat het er echt niet zo zoetssappig aan toe.

Ze worden inderdaad wel op hun plek gezet, maar alleen om het gedrag te corrigeren, niet zozeer om de baas over hem te zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:02

@ latnahc: Ipv van alleen maar laten gaan, zou ik juist afstand nemen, zo kunnen mensen ook niet zomaar hun hand naar hem uitsteken. Want inderdaad sommige mensen aaien uit gewoonte, of denken het beter te weten en wel met de hond om te kunnen gaan.
Je wilt het liefst elke keer als ie een vreemde tegenkomt dat het een rustige situatie is, als hij dus druk kwispelend erop afloopt, afstand nemen, rustig houden en een koekje. Zo weet ie ook dat rustig gedrag beloond wordt.
Ook nooit recht op mensen aflopen maar in een boogje, in een langzaam tempo en het liefst dat die andere mensen dat ook doen (wat natuurlijk niet altijd kan).

latnahc2

Re: Honden: Dominantie-theorie onderuitgehaald!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:09

ok dat hou ik in gedachten.
nog een vraagje ik heb namelijk binnen kort een erjaardag en nou was ik aan het twijfelen om hem boven in mijn slaap kamer te leggen en dan pas naar beneden laten als iedereen rustig zit of iedereen die binnen komt een snoepje voor hem te laten vallen dat het voor hem juist leuk word dat er iemand binnen komt en iedereen te zeggen niet aaien?
wat zou jij zelf doen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 16:06

latnahc2 schreef:
ok dat hou ik in gedachten.
nog een vraagje ik heb namelijk binnen kort een erjaardag en nou was ik aan het twijfelen om hem boven in mijn slaap kamer te leggen en dan pas naar beneden laten als iedereen rustig zit of iedereen die binnen komt een snoepje voor hem te laten vallen dat het voor hem juist leuk word dat er iemand binnen komt en iedereen te zeggen niet aaien?
wat zou jij zelf doen?

Tja, moeilijk te beoordelen als jouw hond 1 vreemde al zo eng vindt dat ie bijt ben ik er eigenlijk bang voor dat het traumatisch kan zijn als ie ineens zoveel vreemden ziet op zijn veilige plek.
Maar ik weet ook niet hoe die in huis is, heeft ie vaker vreemden over de vloer gehad? Zo ja, met hoeveel tegelijk en hoeveel mensen komen er op de verjaardag?
Moet eerst zoveel mogelijk info hebben voordat ik een goed advies kan geven.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:46

er komen niet veel vreemde en hij gromt dan wel tegen vreemde.
meestal zeg ik ze hem te negeren en niet wild te bewegen dat hij niet schrikt.
misschien kan ik hem maar beter gewoin in mijn slaap kamer doen om ongelukke te voorkomen.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:23

Ik heb je een PB gestuurd Sassol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:21

Sassol schreef:
@ Iris-Z: Hij weet gewoon niet wat hij met honden moet, en uit stress gaat ie dus blaffen, in de riem hangen etc.
Wat je wilt is dat ie goeie associaties krijgt bij honden. Is 100m ervandaan te stressvol? Probeer dan eens 200m ertussen te doen, totdat je bij een afstand bent waar hij zich wel prettig bij voelt. Kijkt ie naar een hond zonder ongewenst gedrag te vertonen? Koekje, en weer weg van de hond.
Neem een lange riem mee, zodat ie zich niet gevangen voelt. Dit is ook de reden waarom ie het aan de lijn doet, en niet als ie losloopt.
Loop nooit recht op een hond af, maar in een langzaam tempo in een grote boog. Issie al te gestresst? Niks zeggen, gewoon meenemen en als ie weer een beetje bij zinnen is kun je contact vragen.

Niet aan de riem trekken, zelf ontspannen een van jullie moet de kalme zijn in de situatie. Vuur krijg je niet uit met vuur, maar met water.
Probeer zelf ook iets te bedenken wat je heel eng vindt, en bedenk dan hoe jij je het prettigst zou voelen, dit kan zoiets stoms als een spin zijn.

Je mag me ook pb-en.

Ook mij mag je pb-en.
Wilde er aan toevoegen dat het heel goed kan werken om je hond af te leiden, waarmee je eigenlijk het gewenste gedrag uitlokt, en dat gedrag dan ook belonen.

Heel consequent in zijn, zelf ten allen tijde rustig blijven en heel veel geduld hebben.....

(in mijn profiel staat het verhaal van Tibeau, een hond die hetzelfde probleem had, deze methode werkte uitstekend)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:33

Als ik tijd heb ga ik het eens doorlezen. Bij ons is onze eerste pup in huis gekomen en alle info wat ik kan opdoen is meegenomen. ook al heb ik mijn hele leven al honden bij mijn ouders gehad, dan is het nog geen garantie dat ik het nu ook goed doe.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:31

Hey Joyce,

Las net je boxertest, geweldig!!!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:14

Ja heeeel herkenbaar :D al vond een fokker bij ons in de buurt die helemaal niet zo leuk. Ach dat beetje overdrijven mag vind ik :D

Ow ja we gaan in elk geval starten met puppycursus over twee weken. Op zich ben ik niet bang dat ik mijn hond niet goed aan het luisteren krijg aan de lijn. Echter ben ik wat bang met de omgang met andere honden. Mijn ouders hebben de honden altijd op eigen terrein gehad en liepen er bijna nooit mee. Hoop dat ik zo wat meer zelfvertrouwen (nou ja meer vertrouwen in de honden dus) ga krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 12:51

Boxers zijn over het algemeen allemansvriendjes, zowel van honden als mensen hoor!
Dus een leuke puppycursus waar ze lekker allemaal kunnen spelen gaat helemaal goedkomen^^

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:55

FF een 'stip' .. vanavond even rustig doorlezen :o

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:14

@ sassol: doe je iets met honden, of is het een uit de hand gelopen interessegebied/hobby

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:45

Ik ben het deels met het artikel eens.

Ik vind niet dat we nu de hele dominantie theorie maar aan de kant moeten schuiven, want er zitten ook veel goede dingen in, maar inderdaad veel mensen overdrijven dat, vaak door onwetendheid.

Even over dominantie bij honden onderling.
Ik zie toch echt duidelijk dat er in onze "roedel" (van 3) een bepaalde hiërarchie is. De baas kan alles maken bij iedereen, de 2e kan tot een bepaalde hoogte gaan maar wordt afgestraft zo gauw ze 1 poot over de schreef zet en zo verder. En dat gaat echt niet zacht zinnig hoor.

Ja, ik leg mijn hond (de baas van de roedel) zo af en toe op zijn rug. Waarom? Omdat hij gedrag vertoont dat ik niet wil hebben (extreem blaffen om niks, onaangekondigd in huis gaan zitten piesen ed.) Ik doe dit natuurlijk niet elke dag, maar als het me te gek word toch wel hoor! Op dat moment weet mijn hond dat dat niet de bedoeling is.
Ook mijn honden krijgen een schreeuw als ze een onophoudelijke kakofonie van geluid zitten te produceren wanneer er iemand thuis komt. Hardstikke leuk dat ze blij zijn, maar je krijgt er toch spontaan hoofdpijn van ;(

Sommige dingen wil ik niet hebben en die straf ik ook onherroepelijk af. Verder ben ik echt geen beul voor mijn honden, die hebben hier een luizen leventje en ze lijden er geen van allen onder.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:54

Mag ik je danken TS voor het artikel

Deze manier is al iets wat ik altijd zelf al een beetje heb aangevoeld maar niet altijd naar heb gedragen moet ik eerlijk zeggen
Een tijd geleden ben ik eens gaan nadenken omdat ik het idee had dat het tussen mij en mijn hond niet helemaal lekker ging
Mijn gevoel zei dat ik haar geen duidelijke grenzen stelde en ik haar volgens mij niet altijd goed begreep
(begrijp me niet verkeerd hoor want madam heeft hier verder een luizeleven met haar natje en droogje ) maar hoe ik dat allemaal moest
aanpakken enz zat ik even vast in
Ik ben opgegroeid met altijd honden om me heen maar bij ons thuis hadden we meer de dominantie aanpak
Gewoonte's zijn moeilijk af te leren en helaas maak ik daar wel eens een fout in
Fijn om een kleine handleiding te lezen die me steunt in mijn gevoel

Toch blijf ik erbij dat als jij geen leiderschap bied de hond het wel leiderschap zelf maar opzoekt
In dat leiderschap hoort ook corrigeren en ik denk dat een hond echt wel weet dat een stemverheffing van een mens
hetzelfde is als grommen bij honden bv

Heb jij misschien wat meer bronnen voor mij over deze aanpak ?
Boeken ofzoiets , site ?
Wil me hier graag in verdiepen

*edit Mag ik je dan ook wat vragen
Ik heb een 5 jarig hondje Jack russel x whippet
Mijn hondje is na mensen toe heel sociaal en vriendelijk maar wel wat opdringerig trouwens
Echter is ze met (vreemde) honden een helleveeg
Ze geeft zeker signalen dat ze het eng vind (borstels omhoog , soms blaffen en grommen )
Dit heeft ze vooral met grote honden en als deze te dichtbij komen dan bijt ze , ik vind het logisch want dat is natuurlijk eng
Van mij hooeft ze er niet naartoe en vaak wachten we even tot de enge hond voorbij is of steken we even de straat over
Kleine hondjes vind ze eng maar kan ze iets beter hebben dan de grote honden
Ik heb haar de meeste tijd trouwens los want ze is verder zeer gehoorzaam en ik wil haar ook vaak de ruimte geven om contact te zoeken met een andere hond
Het gebeurt dus ook wel eens dat er een hond op haar afkomt hier wil ze dan het liefst heel hard voor wegrennen maar ze komt altijd naar mij toe
Ik wil haar graag vertellen dat het goed is maar hoe doe je zoiets ? vaak staat ze dan ook tussen mij en een nieuwsgierioge hond in en dat is natuurlijk helemaal eng en dat bijt ze ook van haar af en als ik eerlijk ben mag ze dat van mij dan moet de andere hond ook maar begrijpen dat deze uit de buurt moet blijven , moet zeggen ze bijt niet door maar hapt toch even fel van zich af
Ik zou het heel leuk vinden als ze eens lekker kan spelen met de andere vreemde honden maar ik krijg haar niet zover (op een uitzondering na)
Wel heeft ze honden vrienden maar deze honden kent ze
Puppy's zijn dan ook weer een drama , dit snapt ze volgens mij niet en vind dat dus weer eng waardoor ze overcorrigeerd
Ze heeft laatst helaas te hard uitgehaald naar een puppy , moet wel zeggen dat ze heel netjes waarschuwde maar puppy begreep dat niet en ik ving het iets te laat op echter schrok ze hier zelf toch ook wel heel erg van dus ze weet dat het fout was , ik heb haar daar ook niet voor gestraft maar genegeerd

Wat zou ik dan kunnen veranderen in mijn houding zodat zij het met andere honden ook leuk gaat vinden of in ieder geval minder bang word

Zo zie dat het een lang verhaal is geworden haha

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 11:19

@kippesoep: ik heb eerst voor de lol honden uitgelaten en daarmee dus ook getraind (niet elke hond loopt netjes naast je). Toen is dat gegroeid naar betaald oppassen tot nu betaald trainen. Mag mezelf helaas nog geen hondentrainster noemen omdat ik de papieren nog niet heb. Deze wil ik wel gaan halen.

@zydeco: je zou eens kunnen proberen om met de honden die ze wel mag op stap te gaan en met een vreemde hond af te spreken. Op deze manier heeft ze ook een beetje bescherming van de anderen en kan ze via-via toch een beetje contact maken. Als ik een hond uitlaat en de andere hond is te druk en mijn hond komt bescherming bij me zoeken, dan grom ik de andere hond ook weg. Als ik mezelf als leider beschouw moet ik mijn hondjes ook beschermen.

Het is ook wel handig om iets meer achtergrond te hebben van je hondje, komt ie uit spanje? Zo ja, vanaf hoe oud etc.
Als ik iets meer weet over waar het vandaan komt kan ik ook iets beter advies geven.

Ikzelf ben niet zo'n lezer, dus kan je alleen boeken aanraden die mij aangeraden zijn, maar heb ze zelf niet gelezen.

-Barry Eaton, Dominantie, Feit of Fictie

-L. David Mech, The Way of the Wolf

-James O’ Hear, Dominance Theory and Dogs

@ Shahazai: Overigens weet ik ook wel dat honden niet alleen maar lief zijn hoor, ikzelf hoef alleen nooit verder te gaan dan grommen en voor de rest superconsequent zijn. Als dit niet genoeg is zal ik je heus niet aankijken op het feit dat je je hond op z'n rug legt. Het ligt alleen aan de situatie en waarom. (Heb dit dus ook op cursussen gezien waar de hond op z'n rug gelegd wordt als ie 'af' moet liggen en dit niet doet.)
Naar mijn mening komt de dominantie vooral naar boven als een hond iets doet wat niet mag, omdat de andere hond daar zelf echt last van krijgt, fysiek. Ik heb nog nooit een hond een andere hond op z'n rug zien leggen omdat ie de bank openkrabt oid. Dat is meer een beetje mijn punt;)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:56

Hoi Sassol heel erg bedankt voor je antwoord

Mijn hond is al vanaf puppy bij mij en ik heb zo een idee waar het weg komt
Dit is iets wat ik al lange tijd niet meer doe maar ... toen ze nog wat kleiner was vond ik al die honden eng want het was hap slik weg en tilde ik haar dus op

Verder is ze naar mensern en mijn eigen katten een schat van een hond
Ik kan haar altijd loslaten want ze luisterd bijna perfect
Ik heb haar getraind op basis van beloning maar ik ben dus ook wel eens inconsequent geweest met het grenzen stellen
Dit is iets wat ik op de 1 of andere manier wel aan mijn hond kon merken maar ik wist niet helemaal hoe en wat
En daarom ben ik heel blij met je topic want het sluit helemaal aan op wat ik zelf aanvoel maar het is mij allemaal anders geleerd
Dus ik vind het vrij moeilijk om uit gewoonte te stappen

Maar nu vroeg ik mij af , als mijn hondje dus naar mij toe komt om ik denk bescherming mag ik haar dan ook troosten in de zin van aanhalen of is het beter om haar uit de situatie te halen ?

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:32

@ sassol

Ik heb dit topic met veel plezier door gelezen en er ook
veel van geleerd. Ook ik heb een vraagje voor jou.

Mijn hond, Boefje is een super energieke hond met een
karakter waar iedereen verliefd op wordt.
Ze is super lief voor kinderen, altijd enthousiast, luistert
goed en ik kan gerust als ze aan het eten is er een handje
brokjes eruit halen. Ook ben ik blij dat ik eigenlijk nooit
boos op haar hoef te zijn. Als ik "plek" zeg, weet ze genoeg.

maar nu het probleempje.
Mijn ex in ik zijn nog niet zo lang uit elkaar en we hadden
dus twee honden. Vanaf pup af aan hebben we ervoor
gezorgt dat ze beiden appart van elkaar kunnen leven.
Als we op vakantie gingen, de ene hond bij mijn ouders en
de andere bij de ouders van mij ex.
Helaas nu de andere hond het huis uit is merk ik dat Boefje
wel eens erg onzeker is. Als ze iets hoort, geeft ze een grom en
een blaf. ( vind ik persoonlijk niet erg, het blijft erbij 1 )
Maar wanneer puntje bij paaltje komt, staat ze met haar staart tussen der poten achter mij.
Nu komt natuurlijk 1 januari er weer aan en ik ben bang dat ze
zonder haar maatje ( waardoor ze nooit bang was ) erg bang gaat worden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:45

Volgens mij is wat er in het artikel staat maar een beetje normaal, idd niet alle mensen doen het verkeerd, dat is gewoon een deel. Maar dat alle honden dominant willen zijn, stel je voor, wat een chaos het dan zou zijn. Ik wist zelfs niet dat sommige mensen zo dachten! Een hond heeft net als een paard erg graag dat iemand hem leid en niet dat hij zichzelf moet verzorgen. Plus, een onbegrepen paard is ook agressief, honden zitten gewoon in je huis en hebben de kans te bijten. Ik weet dat honden en paarden niet hetzelfde zijn, maar er zijn toch veel gelijkenissen.

TS: super voor je dat je hiervan je beroep hebt kunnen maken en dat je nu dus ook erkend gaat worden (papieren bedoel ik dan)!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 13:34

@ zydeco:

Je hebt haar eerder aangeleerd dat honden eng zijn. Je moet haar nu dus weer gaan overtuigen dat honden niet eng zijn.
Je moet ze niet aaien of troosten, gewoon uit de situatie halen. Op het moment dat jij veel aandacht aan de angst gaat schenken, blijft deze langer bestaan.
Dus wel snappen dat ze het eng vindt, en daar ook op reageren door te beschermen, waarna je gewoon weer verder gaat.

Ik zou ook het contact met andere honden zo kort mogelijk maken, dus niet met mensen gaan kletsen die een hond bij hebben bijv.
Ze moet bij elke hond een goeie associatie krijgen en het moet dus niet zo ver komen dat het weer een angstige situatie wordt, komt een hond dus op haar af en je weet dat ze het eng vindt, meteen afstand tussen haar en die hond vergroten. Als je dus een hond ziet en ze reageerd niet angstig: koekje.
Je gaat het niet angstige gedrag belonen zodat ze ten eerste doorheeft dat dit het gewenste gedrag is.
Als ze elke keer dat ze een hond ziet, een niet-gestresste situatie heeft, durft ze opgegeven moment miss wel een stapje verder.
Zie je haar al verstarren bij het zien van een hond en angstig lopen/kijken, ga dan snoepjes strooien zodat ze iets te doen heeft behalve bang zijn. Ook kan ze zo rustig vanuit een ooghoek kijken wat die hond doet en dat ie zo eng nog niet is.
Dit natuurlijk alleen doen als de hond goed bij de baas blijft of aan de riem loopt, anders komt ie weer op de snoepjes af;)

Wees dus een koele, beschermende leider;)
Laatst bijgewerkt door Sassol op 22-10-09 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 13:37

jarco schreef:
@ sassol
Nu komt natuurlijk 1 januari er weer aan en ik ben bang dat ze
zonder haar maatje ( waardoor ze nooit bang was ) erg bang gaat worden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?

Kent ze geen andere hond die oud en nieuw niet eng vindt? Dan kun je voorstellen om samen oud en nieuw te vieren of de hond bij jullie in huis te nemen als ze wegwillen oid.

Probeer ook te bedenken hoe die andere hond zich gedroeg, dus liep hij voorop, negeerde hij andere honden of ging ie er juist voor staan etc. etc.
En probeer het gedrag van die hond eens na te bootsen voor zover dat kan. In prìncipe moet ze dan de zekerheid die ze van haar maatje kreeg, van jou krijgen waardoor ze weer evenveel durft en oud en nieuw minder eng wordt.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:41

Eindelijk........pfff....dit loop ik al 3 jaar te verkondigen.
Op het hondengedragsforum staan er erg interessante artikelen over.
Ik hoop met heel mijn hart dat meer mensen zich gaan verdiepen deze theorieen.
Je kan er van geloven wat je wil maar het is belangrijk dat hondeneigenaren meer leren over hondengedrag. Je hond is niet per definitie dominant als hij of zij op de bank ligt of als eerste de deur uit loopt.

Het zal mij benieuwen hoe dit zich zal ontwikkelen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:56

Ik denk dat dat het belangrijkste is ;)
Dat mensen er eens meer moeite voor gaan doen om hondengedrag te herkennen en het belangrijkste is om het te begrijpen.

Ik blijf het ook altijd maar weer zeggen....
"Je hebt hondenmensen en mensen met honden"

Grtz pam ;)