Daarnaast, ze zijn zo weer groot dus om het nou voor die paar maanden te doen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
x_Marr schreef:Ik hebt over 2 vierkante meter, dat is wat anders dan 2x2, dat is namelijk 4m².
Waarom wil je dat? wat is de eerwaarde daar van? Vaak heb je bij dierenwinkels dat ze zeggen dat ze je een ram en voedster meegeven en dat het later toch 2 rammen of 2 voedsters blijken te zijn.. en dan zit je straks met 2 vechtende konijnen.
Echt, ga eens bij een opvang kijken en zie hoe veel konijnen op een nieuw baasje zitten te wachten!
x_Marr schreef:Als je al twijfelt omdat wij je een opvang aanbevelen en omdat je een groter hok aan moet schaffen dan je dacht en dat dan al te veel moeite vind en er maar vanaf ziet....
Niemand praat haar hier ervanaf Marieke, iedereen geeft tips.
Focussed schreef:Een gecastreerde ram met een voedster.
Let er wel op dat je ze voor het castreren dus uitelkaar moet halen, ze zijn vruchtbaar vanaf een maand of 4, en castreren mag geloof ik pas vanaf 9 maanden!
PussInBoots schreef:Wat een ontzettend kinderachtige reacties hier! TS plaatst een topic voor tips, staat overal voor open maar heeft over bepaalde dingen (gelukkig) ook een eigen mening en wordt daar dan op afgeslacht?
Meid, zorg voor een leuke ruime kooi en denk nog even over wat voor je zelf het meest ideale koppel is. Twee jonkies van een fokker of uit de winkel die je waarschijnlijk wel tijdelijk moet scheiden om jongen te voorkomen of een stelletje uit de opvang waar de ram al van is gecastreerd. Gewoon voors en tegens tegen elkaar wegstrepen en op basis daarvan je keuze bepalen.
En laat je niet zo snel uit t veld slaan door de bokt mentaliteit!
x_Marr schreef:Er zitten toch erg veel voedsters in de opvang waar ik stage loop waarbij dat de reden is.
En ik heb zelf ook een konijn gehad die daarom werd weggegaan, ging niet goed de andere voedster viel haar aan en ene gecastreerde ram erbij zetten hielp ook niet.
De slagingskans bij gecastreerde ram + voedster is gewoon veel groter en waarom zou je dan het risico wagen van voedster bij voedster
x_Marr schreef:Als je al twijfelt omdat wij je een opvang aanbevelen en omdat je een groter hok aan moet schaffen dan je dacht en dat dan al te veel moeite vind en er maar vanaf ziet....
Sabinee__ schreef:Ik denk dat ik toch ga voor het stapelhok, en een goede fokker ga zoeken; en eventueel 2 zusjes neem . Ik zeg hiermee niet dat het me teveel moeite kost om de ram te laten castreren, maar als 2 zusjes ook eventueel zouden werken, waarom dan het risico lopen dat het diertje onnodig pijn lijdt of eventueel de narcose niet overleefd.. That would just break my heart.
De reden dat ik graag kleintjes neem ; idd omdat ze leuk zijn, maar ook omdat ze nog 'blank' zijn, ik kan ze zindelijk maken, en ze als het ware nog iets opvoeden.. IK DENK dat oudere konijnen misschien ook al gewend zijn aan een bepaald ritme/routine van hun leven?
De kleintjes kan ik als het ware nog van alles leren, en staan misschien ook meer open voor nieuwere dingen waarvan de oudere misschien meer moeite zullen hebben ? ( Lees: Een hond die komt snuffelen, stofzuigers, tv, muziek, brommers ( woon aan fietspad ) , etcetc. )
Of ik neem inderdaad een koppel uit een opvanghuis, mochten mensen nog suggesties hebben ; mijn PB box staat wijdopen, ik sta echt overal voor open. Wat ik hierboven getypt hebt is wat ik DENK, mocht dit niet samen lopen met de realiteit, zeg het dan. Want dan haal ik gewoon idd een koppel.
Met het stapel hok hebben ze imo genoeg ruimte, kunnen ze weg van elkaar als het nodig zou moeten zijn, en het neemt niet zo veel ruimte meer in imo, ja iets in de hoogte maar dat maakt me geen reet uit. Voor de momenten dat ze los mogen / op mijn kamer zat ik te denken aan een groot ren er om heen. Dit omdat ik nogal veel ruimte onder mijn bed / bank / bureau heb en liever niet op dat soort ruimtes verdwaalde konijnen zie. Of zorgen dat ik dat op de 1 of andere manier kan afsluiten.
x_Marr schreef:Je kan niet gewoon 2 vrouwtjes nemen! SOMS gaat dat goed ja, vaak gaat het mis en vliegens ze elkaar in de haren, en ik neem aan dat je dat niet wilt.Citaat:Je kunt beter iemand die nu al twijfelt omdat ze een paar dingen moet regelen niet omgaan praten om toch konijnen te nemen.. want ik denk dat je er dan al heel snel zat van bent.
Uhmm ik heb al jaren 2 had er zefls 4 vrouwen bij elkaar zittenVan verschillende leeftijden.
En me vader had eerder zelf ook veel konijnen, waar alle vrouwen gewoon bij elkaar zaten.
En het is nooit misgegaan. Alleen sommigen eindigden in de pan. Maar verder zijn ze allemaal van ouderdom gestorven.
En zo ken ik wel meer mensen. Dus het zal niet vaak misgaanOf je hebt gewoon een te klein hok, waardooor ze elkaar niet kunnen ontlopen als ze dat willen
Maarjah das mijn ervaring.
MysticTinker schreef:Ik heb deze voor binnen (voor twee dwergjes) en die staat dan overdag open:
En deze voor buiten (met een ren eraan vast):
Konijnen hebben vooral 's morgens en 's avonds zin om te rennen, dus als ze 's nachts en rond de middag even in een kooi binnen moeten zitten dan geeft dat normaal gesproken geen problemen.
Het is inderdaad wel belangrijk dat ze met z'n tweeën zijn, zodat ze lekker kunnen spelen en knuffelen![]()
Het is inderdaad het verstandigste om een vrouwtje en een mannetje te nemen, en dat mannetje te laten castreren.
Nu wordt overal gezegd dat mannetjes pas vanaf 7 maanden gecastreerd kunnen worden.. omdat de narcose anders te gevaarlijk is.. ze moeten dus een tijdje uit elkaar en soms geeft dat problemen. Toen ik mijn konijntjes na die maanden weer bij elkaar wilde zetten gingen ze vechten. Ik heb daarna mijn vrouwtje bij de konijnenopvang ingeruild tegen een liever vrouwtje, en daar werden mannetjes al met 2,5 tot 3 maanden gecastreerd! Niet onder narcose, maar onder hypnose. Ik dacht eerst, onder hypnose? Kan dat dan.. hoe kun je een konijn nu hypnotiseren? Maar die vrouw heeft me uitgelegd dat het een erg fijne manier is, ze werkt samen met een goede dierenarts en hem beviel het ook zo goed dat alle knaagdieren daar sindsdien onder hypnose worden gecastreerd. Bij een narcose gaan er schijnbaar regelmatig konijnen dood, of willen door de stress daarna niet meer eten, of worden direct heel schuw.. Maar onder hypnose schijnt dat veel beter te gaan, de konijnen hebben geen kans meer op overlijden door de narcose, hebben totaal geen stress, worden niet schuw, alsof er helemaal niets is gebeurd.. Heel apart. Ik had het nooit eerder gehoord.
Als je daar meer info over zou willen dan kan ik je wel even het email adres opzoeken