Ik mag een konijntje! Maar.. Welk hok ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Ik mag een konijntje! Maar.. Welk hok ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:10

Wie zegt dat er geen babykonijnen in de opvang zitten?
Daarnaast, ze zijn zo weer groot dus om het nou voor die paar maanden te doen.. :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:18

Ik heb het toch niet over wel of niet halen bij de opvang? Ik heb het over het aankopen van een volwassen of een jong konijn :)

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:24

x_Marr schreef:
Ik hebt over 2 vierkante meter, dat is wat anders dan 2x2, dat is namelijk 4m².

Waarom wil je dat? wat is de eerwaarde daar van? Vaak heb je bij dierenwinkels dat ze zeggen dat ze je een ram en voedster meegeven en dat het later toch 2 rammen of 2 voedsters blijken te zijn.. en dan zit je straks met 2 vechtende konijnen.
Echt, ga eens bij een opvang kijken en zie hoe veel konijnen op een nieuw baasje zitten te wachten!

De kooi die Sabinee__ is echt wel goed voor 2 dwergkonijnen! Helemaal als zij ze ook nog los laat lopen wat ze zelf zegt! Ook al is het op het balkon(wat waarschijnlijk wel meer dan 2 m2 is).

Sabinee_: Ik heb ook 2 konijnen in een hok zitten dat ongeveer even groot is als die van jou. En ze lopen heel vaak rond in huis of de tuin. Ik zou het doen als ik jou was, want volgens mij heb je er wel over nagedacht! Of je de konijntjes bij een opvang of uit een winkel haalt, moet je zelf weten. In een opvang hebben ze ook vaak jonge konijntjes hoor, dus daar hoeft het niet aan te liggen!

Veel plezier ermee!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:24

Tjonge, tjonge. Soms wordt er wel iets overdreven hoor!
Een konijn heb je snel zindelijk. Als je er dan ook voor zorgt dat je kamer knaagproef is, kunnen ze misschien wel altijd los.
Mijn konijn wil niet in een dicht hok, dus zo doe ik het ook.
Kunnen ze rennen wanneer ze willen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:29

Goed dat je je goed inleest voordat je aan een konijn begint. Ik heb zelf altijd 2 vrouwtjes bij elkaar. Eerst had ik er 2 uit hetzelfde hok, toen overleed er een en kocht ik er een andere bij. Dit ging goed. De andere overleed ook (ik denk een ziekte in het nest) en toen zat het nieuwe konijn dus weer alleen. Daar heb ik ook weer een vrouwtje bij gezet en ook dat gaat goed. Soms hebben ze wel een bui dat ze geen zin hebben in elkaar, maar dan zoeken ze de rust op. Maar als het waar is wat iedereen zegt dan kun je mss beter voor een geholpen man en vrouwtje nemen.

Dat laatste hok met drie verdiepingen is wel super gaaf en dan hebben ze nog de ruimte, helemaal als ze ook los mogen.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:43

Ik heb ook een mannetje en een vrouwtje samen. Ze komen beiden van hobbyfokkers. Het vrouwtje was 9 weken toen ze bij me kwam (dus nog heel klein en lief). Het mannetje was al 8 maanden zodat hij meteen gecastreerd kon worden. (hij was wel al een beetje een macho toen). Ze moesten nog wel 3 weken uit elkaar zitten, maar voor die tijd had ik gewoon een hok geleend van iemand. Dat was natuurlijk wel iets minder groot, maar voor eventjes geeft het niet zo (en om de beurt rennen eerst :)
Misschien kun je het ook zo doen, heb je toch één klein konijntje.

Trouwens, mijn konijn is onder plaatselijke verdoving gecastreerd in Ermelo. Dat is veel minder gevaarlijk dan narcose en veel minder ingrijpend voor het konijn. Volgens mij had hij niet eens in de gaten dat ie gecastreerd was daarna ;) Mooi meegenomen: het is ook nog eens goedkoper.

En ze zitten gewoon binnen, ik snap niet waarom mensen dat zielig vinden? Als ze maar ruimte genoeg hebben maakt dat toch niets uit. Ik houd zelf ook wel van frisse lucht hoor, dus dat komt heus het huis wel in...

Ik vind dat hok met verdiepingen ook wel mooi, zo hebben ze toch ruimte en neemt het niet zoveel plek in in je huis.

Verder denk ik dat je genoeg begaan bent om een goede keus te maken voor konijntjes en hok :)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:46

x_Marr schreef:
Als je al twijfelt omdat wij je een opvang aanbevelen en omdat je een groter hok aan moet schaffen dan je dacht en dat dan al te veel moeite vind en er maar vanaf ziet....

Niemand praat haar hier ervanaf Marieke, iedereen geeft tips.

Jawel, er wordt ook gezegt ergens dat ze maar een hamster ofzo moet nemen..
Ik denk dat ze toch 2 konijntjes een mooi leven kan bieden :)

Ts, ik vind het ook wel een goed idee eens een opvang te bellen om te kijken of ze daar al een gecasteerd konijn hebben :)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:48

Focussed schreef:
Een gecastreerde ram met een voedster.
Let er wel op dat je ze voor het castreren dus uitelkaar moet halen, ze zijn vruchtbaar vanaf een maand of 4, en castreren mag geloof ik pas vanaf 9 maanden!

Ik het 2 vrouwtjes gehad :j In het begin was het vechten, maar later ging het goed! Wij hadden ze zitten in een hok met een ren Ze stonden het hele jaar buiten :j

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:03

PussInBoots schreef:
Wat een ontzettend kinderachtige reacties hier! TS plaatst een topic voor tips, staat overal voor open maar heeft over bepaalde dingen (gelukkig) ook een eigen mening en wordt daar dan op afgeslacht?

Meid, zorg voor een leuke ruime kooi en denk nog even over wat voor je zelf het meest ideale koppel is. Twee jonkies van een fokker of uit de winkel die je waarschijnlijk wel tijdelijk moet scheiden om jongen te voorkomen of een stelletje uit de opvang waar de ram al van is gecastreerd. Gewoon voors en tegens tegen elkaar wegstrepen en op basis daarvan je keuze bepalen.

En laat je niet zo snel uit t veld slaan door de bokt mentaliteit!

Ben het helemmal met je eens.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:05

Waarom zou jij niet voor een konijntje kunnen zorgen.
Jij kunt dat net zo goed als ieder ander.
Als je er 2 neemt kijk wel uit dat je geen rammetje en voedster neemt anders heb je binnekort meer jonge konijntjes.
(ik heb zelf een rammetje en een voedster) (rammetje is nu net 4 weken gecastereerd dus weet nog niet hoe die 2 zich met elkaar gedragen)
Zorg voor een leuk groot hok en dan komt het helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:25

x_Marr schreef:
Er zitten toch erg veel voedsters in de opvang waar ik stage loop waarbij dat de reden is.
En ik heb zelf ook een konijn gehad die daarom werd weggegaan, ging niet goed de andere voedster viel haar aan en ene gecastreerde ram erbij zetten hielp ook niet.
De slagingskans bij gecastreerde ram + voedster is gewoon veel groter en waarom zou je dan het risico wagen van voedster bij voedster :)

Mijn vrouwtjes komen uit de opvang en wij hebben geen problemen hoor.
problemen krijg je alleen als je vreemde konijnen bijéén zet.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:34

Maar die komen dan neem ik aan samen uit de opvang?
Twee voedsters kan prima samen gaan, zeker met zusjes die van jongs af aan samen zijn gebleven.
Maar een groter slagingspercentage heb je met ram en voedster, dat gaat vrijwel altijd goed, ook op latere leeftijd, ook uit andere nesten etc. Dus inderdaad, waarom zou je het risico nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:56

De TS wil graag twee jonge konijntjes.Dus dan maakt het niet uit of je twee vrouwtjes of twee mannetjes neemt mits je in de buurt van de mannetjes geen vroutjes gaat houden.Aangezien ze op een flat woont gaat hiervan geen sprake zijn.Waarom moet je dan een mannetje en een vrouwtje nemen en het mannetje laten castreren?Dat zijn onzinnige kosten ,het castreren van een konijn kost evenveel als van een kat.Bovendien is een verdoving van een konijn niet zonder risico.

IPV konijnen kan de TS mischiens ook eens denken aan cavia's,die nemen eerder genoegen met iets minder ruimte,persoonlijk vind ik cavia's ook iets leuker als konijnen.Ze zijn iets knuffelbaarder.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 22:17

x_Marr schreef:
Als je al twijfelt omdat wij je een opvang aanbevelen en omdat je een groter hok aan moet schaffen dan je dacht en dat dan al te veel moeite vind en er maar vanaf ziet....

Ik twijfel niet omdat het meer moeite kost, ik twijfel omdat ik ze geen groter hok ( hoewel dat stapel hok mij erg leuk lijkt)/buiten aan kan bieden,
en ik ze hierdoor ongelukkig zou maken . En wat zou het dan voor nut hebben om dieren aan te schaffen als je ze niet kan bieden wat ze nodig hebben ?
Dat vind ik pure mishandeling, sorry .

Ik had imo het opzich wel goed bedacht, wilde nog wel veel hulp vragen, boeken halen bij de bieb, internet na checken etc, en als ik dan hoor van nee dat kan echt niet, ja dan ga ik aan mezelf twijfelen en onzeker worden .
En een ongelukkig leven wil ik die dieren gewoon niet aan doen, klaar. Dan maar geen konijnen.

Ik denk dat ik toch ga voor het stapelhok, en een goede fokker ga zoeken; en eventueel 2 zusjes neem . Ik zeg hiermee niet dat het me teveel moeite kost om de ram te laten castreren, maar als 2 zusjes ook eventueel zouden werken, waarom dan het risico lopen dat het diertje onnodig pijn lijdt of eventueel de narcose niet overleefd.. That would just break my heart.

De reden dat ik graag kleintjes neem ; idd omdat ze leuk zijn, maar ook omdat ze nog 'blank' zijn, ik kan ze zindelijk maken, en ze als het ware nog iets opvoeden.. IK DENK dat oudere konijnen misschien ook al gewend zijn aan een bepaald ritme/routine van hun leven?
De kleintjes kan ik als het ware nog van alles leren, en staan misschien ook meer open voor nieuwere dingen waarvan de oudere misschien meer moeite zullen hebben ? ( Lees: Een hond die komt snuffelen, stofzuigers, tv, muziek, brommers ( woon aan fietspad ) , etcetc. )

Of ik neem inderdaad een koppel uit een opvanghuis, mochten mensen nog suggesties hebben ; mijn PB box staat wijdopen, ik sta echt overal voor open. Wat ik hierboven getypt hebt is wat ik DENK, mocht dit niet samen lopen met de realiteit, zeg het dan. Want dan haal ik gewoon idd een koppel.

Met het stapel hok hebben ze imo genoeg ruimte, kunnen ze weg van elkaar als het nodig zou moeten zijn, en het neemt niet zo veel ruimte meer in imo, ja iets in de hoogte maar dat maakt me geen reet uit. Voor de momenten dat ze los mogen / op mijn kamer zat ik te denken aan een groot ren er om heen. Dit omdat ik nogal veel ruimte onder mijn bed / bank / bureau heb en liever niet op dat soort ruimtes verdwaalde konijnen zie. Of zorgen dat ik dat op de 1 of andere manier kan afsluiten.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:20

Ik heb zelf de Casita 120 erg mooi ruim hok, vind het een groot voordeel dat je het "dak" helemaal open kunt doen en dat er voor de konijnen ook een deurtje in zit..

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:45

Sabinee__ schreef:
Ik denk dat ik toch ga voor het stapelhok, en een goede fokker ga zoeken; en eventueel 2 zusjes neem . Ik zeg hiermee niet dat het me teveel moeite kost om de ram te laten castreren, maar als 2 zusjes ook eventueel zouden werken, waarom dan het risico lopen dat het diertje onnodig pijn lijdt of eventueel de narcose niet overleefd.. That would just break my heart.

De reden dat ik graag kleintjes neem ; idd omdat ze leuk zijn, maar ook omdat ze nog 'blank' zijn, ik kan ze zindelijk maken, en ze als het ware nog iets opvoeden.. IK DENK dat oudere konijnen misschien ook al gewend zijn aan een bepaald ritme/routine van hun leven?
De kleintjes kan ik als het ware nog van alles leren, en staan misschien ook meer open voor nieuwere dingen waarvan de oudere misschien meer moeite zullen hebben ? ( Lees: Een hond die komt snuffelen, stofzuigers, tv, muziek, brommers ( woon aan fietspad ) , etcetc. )

Of ik neem inderdaad een koppel uit een opvanghuis, mochten mensen nog suggesties hebben ; mijn PB box staat wijdopen, ik sta echt overal voor open. Wat ik hierboven getypt hebt is wat ik DENK, mocht dit niet samen lopen met de realiteit, zeg het dan. Want dan haal ik gewoon idd een koppel.

Met het stapel hok hebben ze imo genoeg ruimte, kunnen ze weg van elkaar als het nodig zou moeten zijn, en het neemt niet zo veel ruimte meer in imo, ja iets in de hoogte maar dat maakt me geen reet uit. Voor de momenten dat ze los mogen / op mijn kamer zat ik te denken aan een groot ren er om heen. Dit omdat ik nogal veel ruimte onder mijn bed / bank / bureau heb en liever niet op dat soort ruimtes verdwaalde konijnen zie. Of zorgen dat ik dat op de 1 of andere manier kan afsluiten.

Lijken mij allebei goede opties :) Denk dat je toekomstige konijntjes een prima leven zullen krijgen!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:45

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:39

Natuurlijk is narcose altijd een risico, maar bij een dierenarts die veel ervaring met konijnen heeft is de kans dat het misgaat bij de castratie van een ram klein. En als je nu nog alle keuze hebt wat betreft je toekomstige konijnen, waarom zou je dan kiezen voor een riskante combinatie als je ook de veiliger keuze voor een gecastreerde ram met voedster hebt.
Als je graag een jong konijn wilt kan je er ook voor kiezen om een jonge ram bij een goede fokker te nemen, dan kan je met hem al een band opbouwen tot hij oud genoeg is om gecastreerd te worden (dat kan vaak al met 4 maanden, soms zelfs eerder) en als hij dan veilig is zoek je bij de opvang een leuke dame voor hem uit.

Ik kan mijn kamer in tweeën delen met een panelenren, zodat mijn konijnen iedere dag een aantal uur veilig kunnen rondlopen, terwijl mijn computer aan de andere kant veilig staat. De rest van de dag hebben ze een hok met twee verdiepingen met een kleine ren eraan.

Iemand schreef dat binnenkonijnen veel minder lang leven dan buitenkonijnen. Daar wil ik wel van weten waar dat op gebaseerd is. Volgens mij zijn de oorzaken van te jong overlijden vooral gezondheidsproblemen door foutief fokken/inteelt, verkeerde voeding en het ontbreken van voldoende kennis over ziektes bij de eigenaar waardoor die problemen te laat herkent of verkeerd handelt.

Nog een site met veel informatie is http://www.bunnybunch.nl

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:56

in ieder geval zie ik het probleem niet een konijn binnen te houden.
2 mannen gaan vechten met elkaar. ookal komen ze uit het zelfde nest. 8 vd 10 keer gaan mannen elkaar als ze ong een half tot een jaar oud zijn elkaar doppen (ballen eraf trekken.) ;) 2 vrouwtjes ging bij mij het beste!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:04

Ik wil niet heel banketstaaf doen hoor. maar ze twijfelt omdat ze het allerbeste voor de konijntjes wil bieden en zich juist graag wil laten informeren, anders opent ze dit topic niet. Ik ken weinig mensen die zo goed probeert met deze beestjes om te gaan.
x_Marr schreef:

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:06

Amen :)
ben het hier helemaal mee eens en heb de zelfde ervaringen :j (op dat de pan in gaan gedoe na dan := )
overigens zie ik het probleem niet om ze binnen toe houden. en perse dat hok van 2 bij 2 ? ze lopen toch veel rond. maak een grote ren ergens in je kamer/balkon of dergelijke (zet hem GOED af!) dat is echt voldoende. 2 mannen gaan trouwens vaak vechten en doppen elkaar na verloop van tijd (ballen eraf bijten). succes meid. ga ervoor!:D
x_Marr schreef:
Je kan niet gewoon 2 vrouwtjes nemen! SOMS gaat dat goed ja, vaak gaat het mis en vliegens ze elkaar in de haren, en ik neem aan dat je dat niet wilt.

Citaat:
Je kunt beter iemand die nu al twijfelt omdat ze een paar dingen moet regelen niet omgaan praten om toch konijnen te nemen.. want ik denk dat je er dan al heel snel zat van bent.

Uhmm ik heb al jaren 2 had er zefls 4 vrouwen bij elkaar zitten ;) Van verschillende leeftijden.
En me vader had eerder zelf ook veel konijnen, waar alle vrouwen gewoon bij elkaar zaten.
En het is nooit misgegaan. Alleen sommigen eindigden in de pan. Maar verder zijn ze allemaal van ouderdom gestorven.
En zo ken ik wel meer mensen. Dus het zal niet vaak misgaan ;) Of je hebt gewoon een te klein hok, waardooor ze elkaar niet kunnen ontlopen als ze dat willen ;) Maarjah das mijn ervaring.

En ik zou ook ontzeker worden als een paar mensen zeggen dat konijnen eerder dood gaan als ze binnen zitten ;)[/quote]

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:10

Bij bij voedsters is de puberteit vaak het probleem, zeker als ze op hetzelfde moment puberen. Als die voorbij is is de kans dat het misgaat al een stuk kleiner geworden, is wat ik er van begrepen heb. In tegenstelling tot rammen, waar de kans altijd aanwezig blijft dat het flink misgaat.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:11

mannetjes konijn zijn pas na 7 maanden vruchtbaar dus zie ik de gevaren niet ;)
MysticTinker schreef:
Ik heb deze voor binnen (voor twee dwergjes) en die staat dan overdag open:
Afbeelding

En deze voor buiten (met een ren eraan vast):
Afbeelding

Konijnen hebben vooral 's morgens en 's avonds zin om te rennen, dus als ze 's nachts en rond de middag even in een kooi binnen moeten zitten dan geeft dat normaal gesproken geen problemen.
Het is inderdaad wel belangrijk dat ze met z'n tweeën zijn, zodat ze lekker kunnen spelen en knuffelen :)

Het is inderdaad het verstandigste om een vrouwtje en een mannetje te nemen, en dat mannetje te laten castreren.
Nu wordt overal gezegd dat mannetjes pas vanaf 7 maanden gecastreerd kunnen worden.. omdat de narcose anders te gevaarlijk is.. ze moeten dus een tijdje uit elkaar en soms geeft dat problemen. Toen ik mijn konijntjes na die maanden weer bij elkaar wilde zetten gingen ze vechten. Ik heb daarna mijn vrouwtje bij de konijnenopvang ingeruild tegen een liever vrouwtje, en daar werden mannetjes al met 2,5 tot 3 maanden gecastreerd! Niet onder narcose, maar onder hypnose. Ik dacht eerst, onder hypnose? Kan dat dan.. hoe kun je een konijn nu hypnotiseren? Maar die vrouw heeft me uitgelegd dat het een erg fijne manier is, ze werkt samen met een goede dierenarts en hem beviel het ook zo goed dat alle knaagdieren daar sindsdien onder hypnose worden gecastreerd. Bij een narcose gaan er schijnbaar regelmatig konijnen dood, of willen door de stress daarna niet meer eten, of worden direct heel schuw.. Maar onder hypnose schijnt dat veel beter te gaan, de konijnen hebben geen kans meer op overlijden door de narcose, hebben totaal geen stress, worden niet schuw, alsof er helemaal niets is gebeurd.. Heel apart. Ik had het nooit eerder gehoord.
Als je daar meer info over zou willen dan kan ik je wel even het email adres opzoeken :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:12

Rammetjes zijn 3 maanden vruchtbaar, voedster met 4.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:15

NicoleHorses ik raad je aan om eerst het hele topic door te lezen voordat je reageert, je post klopt nu namelijk niet helemaal.

Rammetjes zijn inderdaad met 3 a 4 maanden vruchtbaar.