Betaal jij hondenbelasting???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Betaal je honden belasting?

Ja
87 (52%)
Nee
80 (47%)

Totaal aantal stemmen: 167

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:27

Mijn hondje heeft 3 jaar bij mijn ouders gewoond en is sinds juli weer terug bij mij. Ik heb hem ook netjes bij de gemeente gemeld, dus zal binnenkort wel een rekening krijgen voor hondenbelasting. Is hier zo'n €65 per jaar, meen ik.

In principe vind ik die belasting grote onzin, want er is in mijn directe omgeving geen enkele gelegenheid om mijn hond fatsoenlijk uit te laten en loslaten is er al helemaal niet bij.
Maar ja, de boetes zijn ook behoorlijk en er wordt hier in de buurt flink gecontroleerd. Dus ja, ik betaal maar gewoon.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:27

Ik betaal niks. Geen idee of en hoeveel de hondenbelasting hier is. Mijn hond loopt (bijna) altijd op ons eigen erf. Ik woon in het buitengebied. Geen mens heeft last van mijn hond. en ik betaal genoeg belastingen :P

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:31

Ik woon in Leeuwarden en betaal voor 2 honden echt meer dan 200 euro per jaar. Sommige losloopstukkies zijn echt niet lang genoeg voor een hond die graag apporteert :n Het voetbalveldje hier vlakbij voldoet daar wel aan. Werd ook jarenlang gebruikt door mensen met honden (omdat er een hek omheenstaat) alle zooi werd ook altijd opgeruimd. Maar omdat het een voetbalveldje is worden alle hondenbezitters op de bon geslingerd als ze hun hond er los laten lopen, en mag de jeugd het veld bezaaien met flessen, blikjes, plastictassen en ze mogen ook nogeens het hek er omheen regelmatig slopen. Da's Leeuwarden op en top.

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:32

Ik betaal ook keurig mijn hondenbelasting.... Hier in de gemeente wordt volop gecontroleerd. 1x per jaar wordt huis aan huis gecontroleerd of er honden zijn waarvoor niet worden betaald :D Aangezien ik zelf werkzaam ben bij dezelfde gemeente zou de verschutting voor het niet betalen van hondenbelasting mij echt te groot zijn :o

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:32

ik hoef niks te betalen hier in franekeradeel :D

EmDee

Re: Betaal jij hondenbelasting???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:33

Dat is juist zo krom, de hondenbelasting is in elke provincie en zelfs per provincie anders geregeld.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:35

EmDee schreef:
Dat is juist zo krom, de hondenbelasting is in elke provincie en zelfs per provincie anders geregeld.

heeeeelemaal mee eens. :Y)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:41

Wij betalen wel, één hond.
We hebben hier een penning die je aan de halsband moet hebben, dus ja.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:45

EmDee schreef:

aan de ene kant wel maar aan de andere kant niet.
er is natuurlijk wel een verschil tussen honden houden in de binnenstad van utrecht en (zoals hier) op het platteland in drente.
maar volgens mij wordt er geen verschil gemaakt tussen kleine en grote honden terwijl een duitse dog toch echt meer 'vervuild'an een pekineesje.

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:48

* Wij betalen geen hondenbelasting, daar doet onze gemeente niet aan. :D :D
We hebben 2 honden die het erf niet af komen, Hooguit met de auto voor een boswandeling.
De honden doen hun behoefte op eigen terrein.

EmDee schreef:
U hoort een hond blaffen :? Nee, het is de papegaai die blaft :D

_O- _O- _O-

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:52

In Eindhoven is het zelfs zo dat je voor een 2de en volgende hond het dubbele van de eerste moet betalen, das helemaal belachelijk.
En ik vind ook dat ze moeten kijken naar de groote van een hond, ik had een dwergpincher, daar heb je nog minder stront van als van een konijn, en waarom hoeven al die loslopende k*tkatten geen kattenbelasting te betalen, die beesten scheiten bij iedereen in de tuin.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:53

In onze gemeente wordt geen hondenbelasting geheven. Heerlijk! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:55

darwin schreef:
In Eindhoven is het zelfs zo dat je voor een 2de en volgende hond het dubbele van de eerste moet betalen, das helemaal belachelijk.
En ik vind ook dat ze moeten kijken naar de groote van een hond, ik had een dwergpincher, daar heb je nog minder stront van als van een konijn, en waarom hoeven al die loslopende k*tkatten geen kattenbelasting te betalen, die beesten scheiten bij iedereen in de tuin.

Ik zat erop te wachten totdat iemand over katten begon. Als ik het over paarden heb begint toch ook niemand over koeien? Het zijn 2 verschillende diersoorten, die dus ook verschillend in de wet zijn opgenomen. Als er nu gezegt werd dat alle paarden ook een oormerk moeten net als koeien dan is toch ook het hek van de dam, omdat het hele andere beesten zijn?

Honden belasting komt punt 1 uit de tijd dat de hond nog gebruikt werd om karretjes te trekken ed. Daarbij, als katten op een openbare plek poepen is het NIET midden op de stoep, NIET op een grasveldje, NIET in de struiken waar kinderen spelen etc maar ze begraven het netjes.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:57

Eigenlijk snap ik best dat er geen onderscheid wordt gemaakt in grootte van de hond. Het meeste geld gaat toch naar onderhoud van parkjes enzo. En dan maakt het niet echt uit welke inhoud erin ligt. Het kost evenveel werk.

Dat je voor een 2e hond meer betaald vindt ik trouwens wel zeeer appart.

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:00

Ik heb zelfs de gemeente gebeld toen ik een kat kreeg en heb ze braaf gevraagd of ik voor het opruimen van zijn drollen ook moest betalen, daar vielen ze even van stil. Ik blijf het gewoon een hele vreemde zaak vinden dat er in de ene gemeente niets betaald en opgeruimd hoeft te worden en in de andere gemeente moet het volle pond op tafel komen en mag de hond zo goed als niets meer en moet je opruimen. Er zijn mij in de afgelopen dik 30 jaar alleen maar sinds een paar jaar plasticzakjes aangeboden (scheelt weer in de diepvrieszakjes), de honden zijn er niets op vooruit gegaan, integendeel, alleen maar achteruit.

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:02

Overigens is het me wel opgevallen dat de hedendaagse katten niet meer hun drollen netjes begraven zoals vroeger :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:03

Oh, ik zou best wat willen betalen voor mijn kat hoor. Boeit me niets.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:08

Vjestagirl schreef:
[. Daarbij, als katten op een openbare plek poepen is het NIET midden op de stoep, NIET op een grasveldje, NIET in de struiken waar kinderen spelen etc maar ze begraven het netjes.

In de zandbak van de speeltuin!
dus nog associaler dan een hond

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:40

EmDee schreef:
Ik heb zelfs de gemeente gebeld toen ik een kat kreeg en heb ze braaf gevraagd of ik voor het opruimen van zijn drollen ook moest betalen, daar vielen ze even van stil. Ik blijf het gewoon een hele vreemde zaak vinden dat er in de ene gemeente niets betaald en opgeruimd hoeft te worden en in de andere gemeente moet het volle pond op tafel komen en mag de hond zo goed als niets meer en moet je opruimen. Er zijn mij in de afgelopen dik 30 jaar alleen maar sinds een paar jaar plasticzakjes aangeboden (scheelt weer in de diepvrieszakjes), de honden zijn er niets op vooruit gegaan, integendeel, alleen maar achteruit.

Dat vind ik dus ook vreemd.. of iedereen of niemand..
Alhoewel er in de ene gemeente meer mee gedaan word als in de andere natuurlijk.
In Arnhem waar ik woon, zijn een hoop uitlaatstroken (welliswaar allemaal langs een drukke weg) maar goed ze worden netjes onderhouden. Ook daar geldt geen opruimplicht.
Wel kregen we hier laatst allemaal een brief in de bus, dat we verplicht zijn om een opruimzakje bij ons te hebben, anders krijg je een boete..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:45

Angeliekje schreef:
Ik betaal wel. Ik heb een hond, en moet daarvoor gewoon belasting betalen (zo'n 70 euro per jaar), dat is verplicht.
Een stukje van de site van de gem. Apeldoorn:
Als geconstateerd wordt dat geen aangifte is gedaan wordt een aanslag opgelegd met daarbij eventueel een forse boete.

Ik vind het wel dat als je bijv. in een buitengebied woont en de hond(en) op eigen terrein lopen dat je dan ook geen hondenbelasting hoeft te betalen.
Gemeente Apeldoorn heeft veel leuke plekjes gemaakt waar je je hond lekker kan laten rennen, en de gemeente houd alles netjes bij. Dat is me die hondenbelasting wel waard ;)

mijn 2 honden komen het erf niet af
doen alles binnen het erf maar je wilt niet weten hoeveel we betalen moeten
voor niks ..

zodra hij uit het hek richting auto gaat
(enige reden van erf is mee ergens heen
dan moet je poep ruim middellen bij je hebben
anders kost dat ook 100 euro ..

en we betalen toch flink
Citaat:
Kosten
Voor de eerste hond € 54,10 (code 2)
Voor elke extra hond € 121,75 (code 2)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:47

Ik heb laatst een brief gekregen waarin stond dat ze aan de deur geweest waren om te controleren.
Ook stond erin dat ze geen aanwijzingen hadden gevonden dat ik een hond heb waarvoor ik geen belasting zou betalen.
Laat het nou zo zijn dat ze om bij mijn voordeur te komen door een hekje moeten met een bordje erop met een beagle met de tekst ik waak voor mijn baas.
En er zitten ook 2 beagles binnen, waarvoor ik nog geen hondebelasting betaal(ben net verhuisd, op het vorige adres betaalde ik wel,daar woont mijn ex nog).
Ik vond het wel dom dat ze eerst door dat hekje gaan en dan een brief in de bus doen dat ze geen aanwijzingen hebben gevonden dat er een hond aanwezig zou zijn.
Ik zal ze eerst maar even op gaan geven voor ik een boete aan mijn kont krijg.
Maar ik twijfel of ik er 1 of 2 op zal geven(we hebben er nog niet zo lang 2).
De eerste hond kost hier 78 euro en de tweede 115,en ze doen er niks voor,ja een bordje losloopgebied zetten bij een grasstrook langs een hele drukke weg,levensgevaarlijk om daar je hond los te laten.
Zet er dan een hekje om!!

Zo'n controle of je wel een zakje bij je hebt vind ik helemaal belachelijk,ik weet heel veel mensen die standaard een zakje aan hun riem hebben geknoopt maar nooit de poep opruimen,maar ze kunnen wel zeggen dat ze een zakje bij zich hebben.
Een zakje bij zich hebben wil niet zeggen dat ze ook de poep opruimen.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:59

nee betaal niks heb een kruising van 7 kilo en die poept alleen mn achtertuin onder en betaal al voor mn kliko dus opgelost!
en heb 4 katten die de buurt onder poepen gheghe
(meestal nog in mn eigen voortuin ook)
1 die is niet zo netjes
die graaft een kuil...
gaat op het bergje zitten...
poept.....
gooit het kuiltje weer met ander zand dicht.....
dus als je langs een tuin loopt met een bergje zand met daarop een mooi hoopje poep is het mijn fiesta... hihi

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:01

Ik vind het nog steeds suf dat wij moeten betalen voor twee jack russeltjes die nooit het erf af komen (je zou het wel uit je hoofd laten om ze s avonds langs onze dijk uit te laten, levensgevaarlijk) terwijl in de woonwijken de katten hele tuinen en kinderspeelplaatsen onder ........ Ik weet dat regels regels zijn maar ik vind het heel krom. Je kan 20 katten los laten lopen maar voor 2 kleine hondjes die op je erf blijven ben je 200 euro lichter. En al helemaal belachelijk dat het nog per gemeente verschilt ook. In de grote steden kan ik me er nog iets bij voorstellen maar in de buiten gebieden??

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:03

Hier worden heel veel honden (lees hondjes) door kinderen uitgelaten, ik heb echt nog nooit meegemaakt dat zo'n kindje de oliebol opruimde. Ik vind het al helemaal not done dat kinderen honden uitlaten, maar ook nog eens de zooi niet opruimen vind ik al helemaal not done, de echte hondenmensen worden erop aangesproken. Ik vraag me dan wel af waar de verantwoordelijkheid ligt, imo bij de ouders.
Maar ik moet er wel voor betalen. En mijn woef mag niet meer loslopen waar hij het al meer dan 10 jaar gewend was :( Ik laat de woef alleen nog los 's morgens rond een uur of 6 en 's nachts rond 1 uur, dan slaapt de pliesie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:07

Nee, wij wonen in het buitengebied van de gemeente Apeldoorn en daar hoef je geen hondenbelasting te betalen omdat er ook geen voorzieningen zijn.
Citaat:
Woont u binnen de bebouwde kom van Apeldoorn of Beekbergen en heeft u een hond? Dan moet u hondenbelasting betalen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt