Hond houdt niet van hondenbrok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:22

ik vind het zelf meer ongelooflijk eigenlijk,dat iemand die zegt een "opleiding" te hebben gedaan wat betreft dieren cq honden ,en dan niet weten dat een hond een carnivoor is... := -O-

dat leer je toch op een lagere school geloof ik,niet zo heel moeilijk om dan te begrijpen dat een carnivoor een vleeseter is,en als er in brokken maar 20% vlees zit,is er dus 80% waar een hond niets aan heeft.

in blikvoer zit zelfs maar 5% vlees verwerkt....

als mensen vlees "vies"" vinden,dan is bv 'renske vers' en 'natures best' een heel goede vervanger,dat ziet eruit als blikvoer,maar zit minimaal 80% vlees in,plus je hoeft het niet in te vriezen :)

en waarom DA het niet aanraden,denk dat brokken zo ingeburgerd zijn,en DA verkopen zelf nooit vers vlees producten maar wel blik en brokken...zou een beetje raar staan dat ze dat verkopen en dan vlees gaan adviseren.

maar hopenlijk gaat er een tijd komen dat DA zeker vers vlees menu's gaan aanraden :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:24

Mijn god, zelden zo'n onzin gelezen als dit:

Robynn schreef:
Ik zag bv. een topic waar een DA voor gek verklaard werdt omdat hij wilde dat de hond graag weer op brokken ging, een van de voorbeelden := Ik vind het eerlijk gezegd een beetje doorgeslagen :+ Ik krijg al echt zo'n beeld van mensen die wel van natuurlijk bekappen zijn en mensen die zweren bij ijzers := Om maar even een voorbeeld te noemen :+ Of een tal topics over honden die bij de DA verschijnen nadat ze een rauw ongekookt bot hebben gehad, en daarna alle excussen die ik wel verwachte.... :+ en de DA was wederom "gek". _O-

Een hond die altijd alleen maar brokken krijgt, kun je ook niet zomaar een rauw bot geven, dat is vragen om problemen. Zijn maag en darm stelsel zullen eerst aan het rauw moeten wennen.

Ze vergelijken een hond met een wolf, een wild dier, terwijl een hond wel afstammelingen van een wolf zijn, maar al jaren gefokt zijn als hond, er is dus vrij weinig over van "de wolf in de hond".
Zo ook zijn darm stelsel en gebruikte vitamines en mineralen die een hond moet binnen krijgen en een wolf alleen maar van kan dromen... Waarom denken ze dat een wolf in de dierentuin of in het wild vers vlees krijgt/vangt en geen brokken?? omdat ze dat gewoon nodig hebben en een hond imo (en volgens mijn studie!) dus helemaal niet :n

De hond is inwendig nog steeds hetzelfde als de wolf. Carnivoren dus, misschien toch eens bijscholen? Of je studiegeld terug vragen ;)

@kimmie261 waarom zouden ze in godsnaam Dierenartsen en Dierenarts assistentes andere dingen leren als wat er op die site staat, als het allemaal zo goed zou zijn voor een hond dan zal het toch wel wereldwijd erkenning krijgen en dan zullen ze toch beginnen met de opleidingen aanpassen??? :+

Omdat dat door de diervoederindustrie aangeprezen wordt, hetzelfde als het jaarlijks enten door de farmaceutische industrie. Geld, geld geld dus. Zowiezo leren dierenartsen en assistenten veel te weinig over voedingsleer.

Voor de rest heb ik mijn zegje gedaan, je kan mij gewoonweg niet duidelijk/wijs maken dat rauw vlees met alle bacterien en parasieten erin goed is voor een hond :n

Een hond die het gewend is vlees te eten heeft geen enkele moeite met deze bacteriën. De hond die alleen maar de steriele brok gewend is natuurlijk wel. Misschien toch ook eens bijscholen over de PH waarden in de hondenmaag van zowel vleeseters, als brok eters.

Verder was dit mijn laatste reacte hier, want ik heb helemaal geen zin in een discussie zonder eind, maar als de TS nog vragen heeft kan ze mij gewoon PBen :j

Deze laatste zin is inderdaad een hele verstandige :j

En als toevoeging: gelukkig zijn er steeds meer en meer dierenartsen die vers vlees aanbevelen! Veel verkopen zelfs inmiddels carnibest!

nina88

Re: Hond houdt niet van hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 22:30

Ok..
Laten we het hier gezellig houden! Het is juist goed dat er ook mensen zijn met een andere mening, zo blijven we scherp en objectief!

Bovendien was dit niet helemaal het doel van mijn topic. Al moet ik toegeven dat het wel erg interessant is!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:36

Mijn hondje wilde ook nooit eten.Heb echter nog nooit een hond dood zien gaan vd honger terwijl er eten voor handen was dus lette er niet zo op.Ik heb er echter na een jaar of 2 een hond bij genomen en toen is die andere hond eerst haar volle voerbak gaan bewaken.Toen ze er achter kwam dat het 'gevaar' niet weg ging heeft ze besloten dat de beste plek om dat eten te bewaren haar maagje is!Eet inmiddels super.Is 13 en nooit iets anders gehad dan de goedkoopste brok.Ziet er super uit,mijn andere 2 honden ook.

Ik ben van mening dat er inderdaad veel rotzooi in brokken gestopt wordt,maar ben het ook niet eens met het idee dat een hond alleen op vlees kan leven.Honden eten in het wild ook bessen en eten van een prooidier ook de maaginhoud.Ze hebben dus ook andere dingen nodig dan alleen vlees.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:38

Ik heb ook zo'n probleem eter. Als ik haar alleen brokken geef, dan eet ze soms dagen niet, terwijl ze al erg mager is. Ik heb het opgelost door 's morgen een paar handjes brokjes te weken in water en dit geef ik na ongeveer een half uur (intussen laat ik haar uit) gemengd met een half blikje hondevoer. Dit eet ze altijd direct op. Ik doe het op deze manier omdat ze dan wel alle voedingstoffen binnen krijgt en ze in ieder geval een goed ontbijt heeft, daarbij is het niet veel werk. De rest van de dag eet ze af en toe een paar brokjes (ik laat haar brokken gewoon staan). Ik heb er niet voor gekozen om haar alleen blikvoer te geven omdat dit erg duur is en alleen maar bestaat uit water.

Een ander oplossing is om haar te laten steriliseren. Honden die gesteriliseerd zijn eten meer en worden sneller dikker. Dit was het geval met onze vorige hond, dit was ook zo'n moeilijke eter. Na de castratie at hij alles direct op en moest ik zelfs oppassen dat hij niet te dik werd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:39

ambre,dat is dan ook toegevoegd in compleet maaltijden....

dat is niet alleen vlees,maar zit alles in wat een hond nodig heeft,behalve bietenpulp en 70% granen en andere rotzooi...

als mensen nu even de moeite nemen de linken door te lezen alvorens te roepen dat het "alleen" vlees is....

dit is wat er bv in AHV verscompleet voeding zit:
http://www.ahv-breda.nl/html/vlees_pens_compleet.html

en alle KVV voeders zijn dus aangevuld met dat wat een hond nodig heeft.

voor mensen met honden die slecht eten,probeer gewoon eens een pakje rodi,kost geen drol,bij supermarkten verkrijgbaar en neem dan een COMPLEET maaltijd pakje mee,en kijk of je hond dat lust...echt ik heb al zoveel honden gehad die zogenaamd slecht aten,nou ze vraten hier haast de schalen erbij op....
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 29-09-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:41

breezy302 schreef:
Mijn hond krijgt geen vers vlees. Het is niet voor elke hond goed. Mijn hond heeft erg veel problemen met zijn maag/darm stelsel en is vaak ziek. Na jaren uit proberen ( ik bedoel elk voer minstens 4 maanden te voeren) en kijken waar hij het beste op reageerd is dat Diner geworden. Klinkt erg stom maar dat is het enige voer wat bij hem ook binnenblijft. Vers vlees is goed voor een hond maar niet voor allemaal...

Er is wat mij betreft eigenlijk maar één gouden stelregel v.w.b. voeren en dat is dat het beste voer voor een hond dat voer is waar de betreffende hond het het beste op doet. Veel honden doen het erg goed op een complete versvleesvoeding of op Barf, maar uitzonderingen heb je altijd.
Toch denk ik dat het in het geval van TS zeker een goede optie is om een complete versvleesvoeding te proberen. Wel een beetje jammer dat ik hier zoveel kritiek lees op verse voeding afkomstig van iemand die zich toch een beetje als deskundige profileert, maar die vervolgens helaas niet bereid is om die kritiek verder te onderbouwen. Je zou er bijna bang van worden als je nog niet bekend bent met deze manier van voeren.
Maar sites als barfplaats worden de laatste jaren meer en meer bezocht en hebben inmiddels duizenden geregistreerde leden waaronder ook een behoorlijk aantal dierenartsen en paraveterinairen die zeer actief zijn op deze fora. De term 'Barf' is ook bedacht door een Australische dierenarts die zich jarenlang uitvoerig heeft verdiept in voeding voor hond en kat.
Er zijn dus op dit moment in Nederland duizenden honden en katten die op deze manier gevoerd worden. Als het echt zo iets onverantwoords was waardoor honden met regelmaat bij de dierenarts belandden dan zouden er toch niet zoveel tevreden gebruikers zijn op zo'n forum?
Ook ik voer mijn honden en katten rauw. Zo'n 8 jaar geleden begonnen met een complete versvleesvoeding en na verloop van tijd langzamerhand overgeschakeld op Barf. Ik kan wel zeggen dat ik de afgelopen jaren minder vaak bij de da ben geweest dan daarvoor, toen ik nog brok voerde en ik regelmatig gebitjes moest laten reinigen en met honden met darm- of huidproblemen naar de da moest. Ik heb 6 honden en als rauw voeren echt zo gevaarlijk was dan zou het toch wel sterk zijn dat het hier al 8 jaar probleemloos verloopt?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:52

ambre schreef:
Ik ben van mening dat er inderdaad veel rotzooi in brokken gestopt wordt,maar ben het ook niet eens met het idee dat een hond alleen op vlees kan leven.Honden eten in het wild ook bessen en eten van een prooidier ook de maaginhoud.Ze hebben dus ook andere dingen nodig dan alleen vlees.

Niemand beweert ook dat een hond alleen maar vlees hoort te eten. Als je kijkt naar de samenstelling van complete versvleesvoedingen en naar de aanbevelingen die worden gegeven voor het zelf samenstellen van een barfmenu, dan bestaat dat uit spiervlees, orgaanvlees, bot en vis, aangevuld met een kleine hoeveelheid groenten(mix), ei, verantwoorde soorten tafelresten etc.etc.
Overigens staat het eten van groenten wel ter discussie. Honden zijn dus wel degelijk vleeseters met het bijbehorende korte spijsverteringsstelsel, dat maakt dat de celwandjes van plantaardig voedsel niet goed verteerd worden. Wanneer we de hond niet een handje helpen door plantaardig materiaal te koken of te pureren (en zo de celwandjes voor te bewerken), komen dit soort voedingsmiddelen er bijna volledig herkenbaar via de achterkant weer uit. Besjes en ander fruit zijn dus een leuke maagvulling voor een hond met honger, maar veel voedingswaarde zit er voor een hond niet in.
Maaginhoud wordt door wilde hondachtigen alleen gegeten als het van een klein dier is. Dan gaat het vanzelf mee naar binnen. Bij grotere prooidieren wordt de maaginhoud meestal zoveel mogelijk uitgeschud voordat de maag wordt opgegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:54

Robynn schreef:
Nou ik heb even gekeken naar de site :=
Ik zie in ieder geval zat dingen staan die imo niet goed zijn :n

Ik denk dat als ik mijn oude baas die site geef hij of heel erg hard moet lachen of heel erg hard moet huilen :n

Uiteraard wil ik niemand van tevoren al bestempelen, maar dat is mijn eerste indruk...

Niet alleen dat, als jij besluit tóch brokken te blijven voeren, of dr bij omdat jou dat beter lijkt kan je vertrekken, doe je dat niet zullen de barfers je wel wegtreiteren.
T forum staat er vol mee echt diep triest.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:58

TS een andere zeer informatieve site is www.voernatuurlijk.nl er is ook een forum, hier zijn de mensen over het algemeen iets vriendelijker. Tevens is dit een andere stroming dan barf, wat voor een groot deel uit bot bestaat.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:01

O,je bedoeld die pakjes!Die voerde mijn moeder vroeger ook aan de honden!Stinkt als de hel,geen wonder dat ze dat lekker vinden!Ik ben er helaas te lui voor,honden ook tevreden:vangen vaak zat een muis of komijn om het tekort aan vers vlees aan te vullen.Trouwens:het zijn wel echte 'droog' liefhebbers,de uitgedroogde,geplette muizen die uit de pakken stro komen zijn ver uit favoriet!

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:09

Als ik een hond had die weigerde om brokken te eten, nou jammer dan! dan maar paar dagen niet eten.. een hond kan gerust een dag zonder eten.... het is bij mij: Brok of niks... moet je eens opletten hoe snel de hond zal gaan eten (uitzonderingen daargelaten)

Misschien vinden sommigen mij te nuchter.. maarja doe opleiding dierenverzorging.... en heb nou eenmaal geleerd dat het niet zielig is :D

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:19

Chiqa schreef:
Niet alleen dat, als jij besluit tóch brokken te blijven voeren, of dr bij omdat jou dat beter lijkt kan je vertrekken, doe je dat niet zullen de barfers je wel wegtreiteren.

Ik zit al sinds de oprichting op die site en heb hier net nog aangegeven dat iedereen vooral hetgeen moet voeren wat hij het beste acht voor zijn hond. Ben dus echt niet iemand die anderen koste wat kost mijn mening door hun strot wil duwen.
Ik heb zowel barfplaats als voernatuurlijk nooit als onvriendelijke fora ervaren. Verhitte discussies heb je op elk forum wel, ook hier op bokt. Van bewust wegtreiteren heb ik nog nooit iets gemerkt, laat staan dat het forum er vol mee staat.
Ja, het zijn fora die zijn opgericht door mensen die ervan overtuigd zijn dat vers het beste is voor een hond en die een dergelijk forum gebruiken om ervaring en kennis op dat gebied uit te wisselen. Die zitten niet te wachten op iemand die ze komt vertellen dat brokken toch echt geweldig zijn. Want het stadium van die discussie zijn ze daar allang voorbij. Als je op het forum van Paard Natuurlijk gaat vertellen dat ijzers geweldig zijn dan vragen ze waarschijnlijk ook wat je dan op die site komt doen. En zo is het met barfplaats niet anders.
Spreekt dat je niet aan, dan blijf je er toch gewoon weg? Jammer, dan is het geen forum voor jou. Maar wat ik een beetje flauw vind is dat je dan telkens als een dergelijk forum hier op bokt wordt genoemd weer een poging gaat doen om dat forum zwart te maken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:21

manonxxlove ,ahh als jij iets niet lust dan krijg je ook gewoon een paar dagen geen eten,zodat je datgene wat je niet lekker vind,dan maar opeet??

tenslotte ben jij dan ook niet zielug hoor,als je maar blijft drinken tenslotte....

als ik wel iets belangrijk vind is dat mijn dieren goed eten,een hond hoort gewoon zijn eten met trek op te eten,zo niet,wat is dan het probleem om het dier iets te geven wat ie wel lekker vind?

snap dat niet hoor,waarom begin je dan aan een hond??

en Oprtalj , :D zoiets als op een fanatiek bitloos forum gaan verkondigen hoe geweldig jij een bit wel niet vind,en dat je dat toch prettiger vind rijden,zitten ze echt op te wachten..

of op een naturalforum gaan vertellen,dat jij je paard 23/7 op stal hebt staan,geschoren en onder dekens,en dan verwachten dat ze dat hélémaal begrijpen,en ook 100% begrip tonen...

op barf fora zitten ze niet te wachten op brokkenmensen..nee,maar dat lijkt me nogal logisch.... :+

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:41

kimmie261 schreef:
manonxxlove ,ahh als jij iets niet lust dan krijg je ook gewoon een paar dagen geen eten,zodat je datgene wat je niet lekker vind,dan maar opeet??

tenslotte ben jij dan ook niet zielug hoor,als je maar blijft drinken tenslotte....

als ik wel iets belangrijk vind is dat mijn dieren goed eten,een hond hoort gewoon zijn eten met trek op te eten,zo niet,wat is dan het probleem om het dier iets te geven wat ie wel lekker vind?

Precies! Ik heb ook zo'n hond gehad en ik heb wat af lopen tobben om 'm zo ver te krijgen dat hij z'n brokken at. Maar hij at ze gewoon met lange tanden en niet meer dan strikt noodzakelijk om in leven te blijven. Hij was altijd voor het mooi net even iets te mager, zat niet mooi in z'n vacht en was vatbaar voor maag- en darminfecties.
Sinds hij op vers staat eet hij elke dag met smaak zijn bak leeg, is hij keurig op gewicht en ziet zijn vacht er ook veel beter uit. Een maag/darminfectie heeft hij sindsdien ook nooit meer gehad. Hij zit gewoon zoveel lekkerder in z'n vel nu. Waarom zou het dan toch beter en niet zielig zijn geweest als ik op de oude voet was doorgegaan?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 01:48

wat zijn jullie kinderachtig en naar bezig... :roll: ik bedoelde de werking en het afweersysteem van het darmstelsel.... En ja ik heb mijn opleiding gedaan en gewerkt als dierenarts assistente paravetarinair... Het is wel mooi om te zien dat jullie hier net zo reageren als op dat forum, zoals chica zei... Er mag geen andere mening zijn als die van jullie, anders wordt er met modder gegooid... De reden dat ik al geen zin had om mijn standpunt te verdedigen was exact om die reden, dan "loop" ik weg om het te voorkomen, krijg ik het alsnog op mijn bord! Leven en laten leven heet dat... Een discussie houden vind ik prima, maar ik laat mij niet onderuit schoppen of beledigen omdat ik mijn mening zeg, ik heb dan ook een tem gedaan... Ps kan het niet meer veranderen om het duidelijker te maken omdat ik deze post met mijn telefoon plaats, maar ik bedoel dus de werking van het afweersysteem in de darmen... En deze reactie geldt uiteraard niet voor de mensen die gewoon normaal reageren inplaats dat ze meteen met modder gooien..! Ik zeg enkel wat ik lees op dat forum en maak geen persoonlijke aanvallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:48

Oprtalj schreef:
Ik zit al sinds de oprichting op die site en heb hier net nog aangegeven dat iedereen vooral hetgeen moet voeren wat hij het beste acht voor zijn hond. Ben dus echt niet iemand die anderen koste wat kost mijn mening door hun strot wil duwen.

Laat me niet lachen mijn excuses! Zolang jij precies doet wat hun jou opdringen is er idd niets aan de hand,
opvallend zitten daar meer voedinsdecundigen dan ik ooit in mijn hele leven tegen ben gekomen, alleen slaan ze de plank nog wel eens mis.
Kan me een topic onlangs herinneren over iemand die info wilde over darf werd met de grond gelijk gemaakt, als je niet meedoet met de 'secte' wordt je uitgelachen en bedreigd.(Ken dit persoon toevallig je wil niet weten hoeveel ellende dit heeft opgeleverd)
Goed vers vlees kán goed zijn (Lang niet in alle gevallen zijn zelfs dieren onnodig ziek door geworden) en blijf vooral vér uit de buurt van dat soort opdringerige lui, je kan de gezonheid van je dier immers behoorlijk in de weg lopen.

TS in brokken zit alles wat een hond nodig heeft. Ga niet in zee met mensen die er geen verstand van hebben, dr niet voor geleerd hebben.
Ik zie hier ook weer dat mensen die wél dr voor geleerd hebben heel belerend weer de schoolbanken worden ingestuurd, of zelfs haar geld moet terugvragen.
Triest, maar zeker verwonderlijk is het niet dat is normale taal op dergelijke fora's :)

Zij weten het beter dan de mensen die dr écht jaren lang voor hebben gestudeerd!! Brand je handen dr alsjeblieft niet aan als je niet weet waar je aan begint, als je alsnog er voor kiest om brokken te voeren zal een persoonlijke bedreiging niet geheel verwonderlijk zijn namelijk.
Ik wil je dr voor behoeden!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:31

Chiqa schreef:
Zij weten het beter dan de mensen die dr écht jaren lang voor hebben gestudeerd!!

Voeding behoort niet echt tot het studiepakket van dierenartsen. Waar ze wel mee geconfronteerd zijn is de vaak gesponsorde voeding van de grote merken. Niks mis met brokken an sich. Ik heb er 3 op KVV staan en 1 op brokken. Die laatste lust namelijk geen brokken. Wat je wel ziet is dat de meer moderne dierenarts veel meer vers adviseert. Er zijn zelfs dierenartsen die het ontwikkelen (carnivoer) Voor zowel vers als brokken zijn dingen te zeggen. Persoonlijk slaat voor mij de schaal duidelijk over naar vers.
Ts lees je in, maak je eigen oordeel. Laat je niet leiden door kruistochten vóór vers, kruistochten tegen vers of kruistochten tegen de mensen van Barfplaats.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:20

Chiqa schreef:
Laat me niet lachen mijn excuses! Zolang jij precies doet wat hun jou opdringen is er idd niets aan de hand,
opvallend zitten daar meer voedinsdecundigen dan ik ooit in mijn hele leven tegen ben gekomen, alleen slaan ze de plank nog wel eens mis.
Kan me een topic onlangs herinneren over iemand die info wilde over darf werd met de grond gelijk gemaakt, als je niet meedoet met de 'secte' wordt je uitgelachen en bedreigd.(Ken dit persoon toevallig je wil niet weten hoeveel ellende dit heeft opgeleverd)

En dat topic over darf vind jij een voorbeeld van de plank misslaan? Worden er mensen in uitgelachen en bedreigd? Met de grond gelijk gemaakt? Daar moet ik dan op mijn beurt om lachen. Ik zie hier op bokt wel heftiger dingen langs komen. Het lijkt me volkomen of topic om hier topics van andere fora te gaan analyseren en daarbij dan ook nog eens één topic als representatief voor het hele forum te noemen, maar iedereen die het aanklikt en terug leest kan zo zien dat degene die hier begint met hoog van de toren te blazen nu juist die bekende van jou is. Verder wordt er gewoon netjes inhoudelijk ingegaan op darf, waarmee diegene gewoon antwoord heeft gekregen op zijn vraag.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:34

Robynn schreef:
wat zijn jullie kinderachtig en naar bezig... :roll: ik bedoelde de werking en het afweersysteem van het darmstelsel.... En ja ik heb mijn opleiding gedaan en gewerkt als dierenarts assistente paravetarinair... Het is wel mooi om te zien dat jullie hier net zo reageren als op dat forum, zoals chica zei... Er mag geen andere mening zijn als die van jullie, anders wordt er met modder gegooid... De reden dat ik al geen zin had om mijn standpunt te verdedigen was exact om die reden, dan "loop" ik weg om het te voorkomen, krijg ik het alsnog op mijn bord! Leven en laten leven heet dat... Een discussie houden vind ik prima, maar ik laat mij niet onderuit schoppen of beledigen omdat ik mijn mening zeg, ik heb dan ook een tem gedaan... Ps kan het niet meer veranderen om het duidelijker te maken omdat ik deze post met mijn telefoon plaats, maar ik bedoel dus de werking van het afweersysteem in de darmen... En deze reactie geldt uiteraard niet voor de mensen die gewoon normaal reageren inplaats dat ze meteen met modder gooien..! Ik zeg enkel wat ik lees op dat forum en maak geen persoonlijke aanvallen!

Hmmm, met modder gooien....
Er wordt hier een link geplaatst over een forum waarop een voor jou onbekende vorm van voeren wordt besproken en een goede 20 minuten later plaats jij hier al een uitgesproken mening over de inhoud van dat forum. En die mening klinkt vrij onaardig en staat haaks op die van sommige anderen hier. Is het dan zo raar dat mensen er tegenin gaan? Zijn die mensen dan echt onaardiger bezig dan jijzelf?

Maar even terug naar de inhoud: waarom zou het afweersysteem van de hond het eten van rauw vlees niet meer aankunnen? Hoe verklaar je dan dat er zo veel honden probleemloos KVV of Barf kunnen eten?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:41

Oprtalj, bespaar je de moeite. Chiqa heeft lang geleden al voor zichzelf bepaald dat versvoeren een soort sekte is waar zij niet bij wil horen, en in elk topic waar het versvoeren in voorkomt krijgen we dit soort opmerkingen.

Chiqa, misschien is het toch beter om TS zich zelf te laten inlezen, dan kan zij zelf bepalen of het iets voor haar is, of niet.

Robynn, ook ik doelde juist op het afweersysteem en de darmen. Als je die optimaal wil hebben moet je juist vlees voeren. Inmiddels zijn vele dierenartsen daar ook al achtergekomen. Ook de medische wetenschap evolueert namelijk.

TS, om je dieren vlees te voeren hoef je niet toe te treden tot welke sekte dan ook. Je kan lezen op fora wat je wilt, doe er je voordeel mee. Als je het echt niet ziet zitten, blijf je gewoon lekker bij je brokjes. Wel zou ik, indien je de brokjes aantrekkelijk moet maken met toevoegingen, kiezen voor een brok met een zo hoog mogelijk vleesgehalte. Door jouw eigen toevoegingen als rijst etc. haal je namelijk toch de verhoudingen uit elkaar.

*edit, ivm irritant typfoutje
Laatst bijgewerkt door Laika op 30-09-09 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:46

manonxxlove schreef:
Als ik een hond had die weigerde om brokken te eten, nou jammer dan! dan maar paar dagen niet eten.. een hond kan gerust een dag zonder eten.... het is bij mij: Brok of niks... moet je eens opletten hoe snel de hond zal gaan eten (uitzonderingen daargelaten)

Misschien vinden sommigen mij te nuchter.. maarja doe opleiding dierenverzorging.... en heb nou eenmaal geleerd dat het niet zielig is :D

Ik zou mezelf toch wel heel erg zielig hebben gevonden als mijn moeder me vroeger alleen maar spruitjes zou hebben voorgezet, terwijl ik ze echt niet lust :+ .

Een beetje met je dier meedenken mag best wel. Toen mijn vroegere pony opeens geen brokken meer wilde eten, maar wel gewoon de paardesnoepjes at (dus het lag niet aan zijn tanden), toen heb ik hem ook een tijdlang andere brokken gegeven of er wat zemelen en gekookte lijnzaad erdoor heen. Na een tijdje at hij de brokken weer. Maar bij tijd en wijle at hij ze niet. Was ie er op tegen gegeten. Dat zal een hond ook best wel eens hebben.
De ene hond heeft daar meer last van dan een andere, maar er zijn ook veel honden die nog wel eens wat toegestopt krijgen tussendoor. Die zullen niet zo vlug afknappen op elke keer dezelfde brok.

Als je ziet dat je hond echt zijn neus ophaalt voor de brokken, dan is het echt geen schande om eens een andere brok in huis te halen. Het hoeft niet perse met vlees opgelost te worden. Maar om nou te zeggen: hij eet het maar en anders heeft ie pech gehad, want het is niet zielig...vind ik toch erg kortzichtig. Eet zelf maar eens elke dag bloemkool. Dat komt je uiteindelijk ook de neus uit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:03

En toch mocht ik vroeger niet eerder van tafel dan wanneer ik de spruitjes opgegeten had! En reken maar dat ik ze nu zalig vind :D

Onze DA-praktijk heeft ook nog (steeds) niet van KVV gehoord, kom er net nog vandaan met onze pasgeopereerde kat.
Twee van ozne katten hadden regelmatig blaasontsteking, je raad het al: op de AB en maar hopen dat het overgaat. Nou mooi niet dus, op internet gaan lezen en ja hoor, Carnibest scheen daar goed tegen te werken. Heb de AB nog in verpakking in de kast liggen; sinds het jaar dat wij Carnibest voeren hebben ze er nooit meer last van gehad :D

Wel vind ik het voor honden gewoon ontzettend duur om Carnibest te voeren (als je grote/meer honden hebt), voor ons een reden om het niet te doen (tenzij de Cavom die we sinds kort gebruiken ook niet lekker aanslaat, dan stap ik over!) want met twee honden zit je denk ik al gauw op zo'n E5 per dag aan voer. Poeh... dan ben ik meer kwijt dan aan de paardenstalling :o
Wel ben ik helemaal voor vlees voeren, onze hond hebben we als pup geadopteerd, hij kreeg toen Carnibest en poepte ook echt maar 1x per twee dagen ofzo; alles wordt opgenomen in het lichaam want er zit simpelweg geen rotzooi in.
Tijdens onze zoektocht naar goede brok heeft ie regelmatig op brok gestaan waar hij wel 3x daags dikke hopen van legde :7
Ik heb begrepen dat Cavom redelijk in de buurt komt van versvlees en niet zo kapot gebrand wordt asl andere brokken, en er dus meer goede voedingsstoffen inzitten dan in andere brok, daarom hebben we voor dit voer gekozen.

TS, even afgezien van je voerkeuze (FF is ook een van de betere brok meen ik?) zou ik meteen beginnen met het voeren op gezette tijden en weghalen als het niet opgegeten wordt, zo leert je hond waarschijnlijk beter te eten. Daarna kun je je verder verdiepen in de voeding en kijken waar je voor kiest :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:11

Oprtalj schreef:
Chiqa schreef:

Ik heb zowel barfplaats als voernatuurlijk nooit als onvriendelijke fora ervaren. Verhitte discussies heb je op elk forum wel, ook hier op bokt. Van bewust wegtreiteren heb ik nog nooit iets gemerkt, laat staan dat het forum er vol mee staat.
Ja, het zijn fora die zijn opgericht door mensen die ervan overtuigd zijn dat vers het beste is voor een hond en die een dergelijk forum gebruiken om ervaring en kennis op dat gebied uit te wisselen. Die zitten niet te wachten op iemand die ze komt vertellen dat brokken toch echt geweldig zijn. Want het stadium van die discussie zijn ze daar allang voorbij. Als je op het forum van Paard Natuurlijk gaat vertellen dat ijzers geweldig zijn dan vragen ze waarschijnlijk ook wat je dan op die site komt doen. En zo is het met barfplaats niet anders.
Spreekt dat je niet aan, dan blijf je er toch gewoon weg? Jammer, dan is het geen forum voor jou. Maar wat ik een beetje flauw vind is dat je dan telkens als een dergelijk forum hier op bokt wordt genoemd weer een poging gaat doen om dat forum zwart te maken.

Geheel off topic (sorry TS, maar wil er ook even op reageren)
Barfplaats een een interessante site om je te orienteren als je vers vlees wilt gaan voeren. Maar ook ik heb er menig topic gelezen (en ook eigen topics gehad) waar je zowat als stommerik wordt afgedaan. En als je dan een vraag stelt over hoe en wat omdat je nog niet zo bekend bent op de site, dan krijg je de een na de andere ge-irriteerde opmerking dat je je eerst maar eens goed moet inlezen, want het staat ALLEMAAL al ergens beschreven. Tja, als je wist waar, dan vroeg je het niet. Uiteraard geven ze je er geen linkje bij. Je voelt je soms echt stom. Ik durf er (en wil het ook niet meer) geen vraag meer te stellen, want dan heb je ze allemaal over je heen.

Sinds ik de vooruitgang heb gezien van mijn hond bij de overstap van brok (en ik heb er heel wat geprobeerd) naar Carnibest, ben ik ervan overtuigd dat voor heel veel honden vlees vele malen beter is dan brokken. Ik heb zowat alle zakken brokken in mijn handen gehad. En als ik dan lees hoe veel (of liever gezegd weinig) vlees erin zit, dan vind ik dat diep treurig. Heel veel brokken zitten vol goedkope vulmiddelen, zoals granen. Een hond is van oorsprong nu eenmaal geen graaneter, dat kan niemand betwisten.

Zou mijn hond het echter op brokken goed hebben gedaan, dan zat ik er nu nog steeds aan (omdat ik me er dan nooit in verdiept zou hebben). Mijn eerstvolgende hond ga ik echter niet meer op brokken zetten (tenzij hij niet tegen vlees zou kunnen natuurlijk, maar ja wat is daar de kans van).
Maar om je een idee te geven wat vlees voor een hond kan doen, heb ik hier een paar foto's van mijn Bull-Terrier met voedsel en huisstofmijtallergie.

Zo zag ze er uit op 19-11-2007
Afbeelding
20-01-2008
Afbeelding
Ik wist echt niet meer wat ik er aan moest doen |( en stond op het punt haar in te laten slapen.

In februari ben ik begonnen met het voeren van KVV, Carnibest. Binnen 2 weken werd Babe actiever en kreeg ze zelfs een dikkere vacht in haar nek (waar ze overigens niet kaal was). In maart kreeg ik een hypo-allergeenkuur mee, waar ik 7 maanden mee gedaan heb.
In augustus 2008 en nu nog steeds) zag ze er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien ze een combinatie heeft van voedsel en huisstofmijtallergie, moet ik blijven spuiten tegen de huisstofmijt, want spuit ik te laat, dan krijgt ze jeuk.
Voer ik echter iets anders dan vlees, dan krijgt ze ook jeuk. Ze kan ook niet tegen al het vlees. Van kip en paard krijgt ze jeuk.
Maar de carnibest Natuur en Lam kan ze heel goed hebben. De Energique verdroeg ze ook goed, alleen vonden wij dat ze er van ging stinken.

Dus TS: je moet zelf goed naar je hond kijken waar hij het het beste op doet. Ook op een goede brok of KVV hoeft een hond niet altijd goed te reageren of kan ie van gaan stinken.
Voor onze Babe is echter Carnibest het toverwoord. Maar het helpt niet bij alle honden.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 30-09-09 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:13

kimmie261 schreef:

en Oprtalj , :D zoiets als op een fanatiek bitloos forum gaan verkondigen hoe geweldig jij een bit wel niet vind,en dat je dat toch prettiger vind rijden,zitten ze echt op te wachten..

of op een naturalforum gaan vertellen,dat jij je paard 23/7 op stal hebt staan,geschoren en onder dekens,en dan verwachten dat ze dat hélémaal begrijpen,en ook 100% begrip tonen...

op barf fora zitten ze niet te wachten op brokkenmensen..nee,maar dat lijkt me nogal logisch.... :+

Een hond kun je niet vergelijken met een mens....... dat vergeten sommige mensen
Honden denken nou eenmaal niet als mensen....