exkater op dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:33

Vooral volhouden ja! Het is echt de moeite waard (en het klaaglijk gemiauw..... wat vanzelf ophoudt als hij in de gaten heeft dat het niet helpt). Onze kater was ook altijd heel teruggetrokken, sinds hij een stuk dunner is komt hij altijd gezellig erbij zitten. Voelt zich fitter en laat dat ook duidelijk merken, ook een leuke bijkomstigheid dus, je zou bijna denken dat hij zich schaamde omdat hij zo dik was (wat uiteindelijk ook mijn eigen schuld was, ik heb hem immers gevoerd). Zou trouwens leuk zijn als je hier laat weten hoe het dieet verloopt!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:31

Ik heb net nog een grappige foto gemaakt, met telefoon, dus geen al te beste kwaliteit. Onze kater probeert regelmatig zichzelf te voorzien van eten. Dan komt hij opeens de keuken doorgelopen met zo'n doosje whiskas snoepjes die dan ergens op het aanrecht stonden. Het ziet er echt supergrappig uit. Ik zet dat doosje nu met opzet ergens neer, maar dan met een paar dieetbrokjes erin. Hij is er mooi even stil mee om dat doosje open te krijgen en wij liggen dan helemaal in een deuk als hij weer eens komt langsgelopen met dat doosje in zijn bek.

Hopelijk doet mijn foto het (ben niet zo'n upload held):

Afbeelding

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:35

Letizia schreef:
Katten zijn niet gevoelig voor Salmonella :)

oh nee? ik weet zeker van wel.....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:00

Mag ik vragen hoeveel jullie je kat voeren?
Toen ze kwam 5 jaar geleden, was ze 4 kilo - Een slank katje, al had ze toen al wel zo'n 'hangbuikje'.
Ze werd geschat op 1.5 jaar - ze was al 'gecastreerd' (ja zo heet dat ook bij poezen)

Ze is langzamerhand steeds wat zwaarder geworden. Dit voorjaar woog ze 5 kg.
Het voer at ze vaak niet helemaal op (deels biologische brok en een 'standaard' kattenbrok... bij elkaar zo'n 65 gram.
Ik ben op ander voer overgegaan omdat ik vond dat ze niet goed in haar vacht zat (dof en slecht verharen).
De vacht ziet er nu prima uit, maar daarbij is ze ook weer dikker geworden. Ik vind dat ze nu echt te 'vettig' en te zwaar wordt.
Ik voer haar nu 50 gram purina sterilcat (brokjes) per dag. (vind ze errug lekker)
Soms een scheutje kattenmelk als extraatje.

Ik ben benieuwd hoeveel jullie je kat geven (ter vergelijking)
Merci!

Letizia

Re: exkater op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:10

Bij mij krijgen ze met z'n drietjes 120 gram brokken per dag en een lepel gekookte kip 2x per dag :)
Er zijn altijd wat brokjes over, dus blijkbaar is het voldoende :)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 13:26

heb gisteren mijn kat gewogen, bij de da woog hij 6.9 en nu 6.5 dus hij is nu 4 ons afgevallen, wel eet hij alles wat hij vind, hondenbrokjes, hondenkluifjes die van deeg zeg maar

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:18

Super dat hij al wat is afgevallen! Dat hij alles eet wat hij tegenkomt verbaasd me niet, dat doen mijn katten soms ook. Als er een stukje chips op de grond valt stuiven ze erop af alsof ze nooit eten krijgen.

Heeft je dierenarts nog iets bijzonders geadviseerd?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 14:39

nee die ga ik volgende week bellen, dan heb ik ook nieuw voer nodig dus dan maak ik gelijk een afspraak met hem..

eerder was hij een viesneus, nou probeert hij alles haha.
vind wel zielig dat hij honger heeft, of denkt hij dat alleen?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:18

Er is een nieuwe voeding op de markt... en dat is echt DE voeding voor jou kat.. (is er al een tijdje maar nog niet zo heel bekend bij de mensen)

Royal Canin Satiety..

het is een voeding vol met vezels en verder kan je het vergelijken met een light voeding..

oftewel.. je kat mag er aardig wat van hebben omdat het light voer is, MAAR omdat het bomvol zit met vezels hebben ze snel een verzadigd gevoel en heeft hij dus ook geen honger meer..

ik heb nu heel veel honden en katten bij mij op de kliniek op die voeding gezet en ik zie echt super goed resultaat...

ik denk dat het super is voor jou kat..

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 17:26

oh klinkt goed, waar verkopen ze die?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:41

patserke schreef:
oh klinkt goed, waar verkopen ze die?

Bij de dierenkliniek...

vraag anders even naar een proefzakje.. weet niet of ze die op vooraad hebben want wij hebben ze voor de kat pas sinds kort.
vroeger was het voor de kat alleen in portie verpakkingen maar nu hebben ze het ook gewoon in grote zakken.

Ik zou het wel proberen met hem, heb echt heel veel dieren zien veranderen op deze voeding.. afvallen maar niet het gevoel hebben dat je honger heb... wat wil je nog meer :D

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:17

Ik heb ook een (iets) te dikke kat rondlopen.
Echter 1 vraagje:
Hoe zouden jullie dat doen als je ook een jong katje hebt dat nog moet groeien (5 maandjes ongeveer)?
Ik geef haar nu al geen kittenvoer meer omdat daar zoveel calorieen in zitten en die dikke er ook wel eens van eet.
Ze krijgen rc indoor.
Hij heeft erg veel beweging sinds die kleine hem steeds op zijn nek springt zijn ze de halve dag aan het spelen.
Ook heb ik niet het idee dat hij veel eet... Het kleintje zie ik veel meer eten.
Hij zeurt bijna nooit (die kleine komt wel eens vragen) en ze krijgen meestal 3 of 4 keer een koffiekopje (zo'n kleine van de senseo) brokjes met zijn 2tjes per dag, dat is een laagje dat de bodem van hun bakje helemaal bedekt. Ik heb geen idee hoeveel gram dit is.
Vers vlees wil hij niet (als we aandringen neemt hij 1 of 2 hapjes kipfilet, voordat ie weg loopt).
Voer ik ze te veel?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:26

ja dat zoek ik id, wij vinden het ook nietvleuk om honger te hebben!
ik ga het met de da voorleggen hij krijgt nu specific

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:28

ik zou de kitten apart voeren bijv in de gang en kat in huiskamer.
ik wet niet of je hem teveel geeft, hoe groot ids hij en weegt ie?
misschien bij de da langsgaan

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:30

Cerilene_ schreef:
Ik heb ook een (iets) te dikke kat rondlopen.
Echter 1 vraagje:
Hoe zouden jullie dat doen als je ook een jong katje hebt dat nog moet groeien (5 maandjes ongeveer)?
Ik geef haar nu al geen kittenvoer meer omdat daar zoveel calorieen in zitten en die dikke er ook wel eens van eet.
Ze krijgen rc indoor.
Hij heeft erg veel beweging sinds die kleine hem steeds op zijn nek springt zijn ze de halve dag aan het spelen.
Ook heb ik niet het idee dat hij veel eet... Het kleintje zie ik veel meer eten.
Hij zeurt bijna nooit (die kleine komt wel eens vragen) en ze krijgen meestal 3 of 4 keer een koffiekopje (zo'n kleine van de senseo) brokjes met zijn 2tjes per dag, dat is een laagje dat de bodem van hun bakje helemaal bedekt. Ik heb geen idee hoeveel gram dit is.
Vers vlees wil hij niet (als we aandringen neemt hij 1 of 2 hapjes kipfilet, voordat ie weg loopt).
Voer ik ze te veel?

dat is veel te veel...
zeker voor die volwassen wat dikkere kat...
indd de katten gescheiden gaan voeren..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:30

patserke schreef:
ja dat zoek ik id, wij vinden het ook nietvleuk om honger te hebben!
ik ga het met de da voorleggen hij krijgt nu specific

succes, laat me ff weten wat hij zegt...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:38

Hier dus ook een veel te dikke ex kater eigenaresse....
Mijn probleem is dus dat ik er een te dunne oude poezedame bij heb die geen tanden meer heeft en die dus WEL veel moet eten...

Dat maakt de zaak niet makkelijker :n

Ik geef mijn ouwe slanke dame dus elke dag een zakje whiskas natvoer en daar krijgt dikke poes dus wel geteld 4 stukjes van haha

Verder probeer ik alleen brokjes in het bakje te doen wanneer de slanke poes daarom vraagt, de dikke staat dan natuurlijk al paraat om zodra de slanke de andere kant op kijkt haar brokjes weg te snaaien...

Kortom, geen ideale situatie dus :7

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:41

haha dat komt me bekend voor..

ik heb een pers met een iets te bol buikje... en een oude oma die magertjes wordt..
ik zet meneer in de tuin en prop mevrouw dan vol met van alles :D

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:48

nou mijn hondje (chihuahua kruising en kleiner dan de kat) rent ook snel naar haar bakje met brokjes als kat een brokje wil jatten van haar haha.
mijn hondje krijgt onbeperkt brokjes, die eet niet veel.
maar nu zet ik toch vaak de voerbak ergens tusen slot en grendel.
misschien bestaat er wel een soort muilkorfje voor de kat, zo kan die niks van de oudjes jatten;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:57

Mijn poezekind weegt 5.4. Moet nu eerst naar 5 en dan 4.5 kg. Ze heeft waarschijnlijk suikerziekte. Maar misschien met dieet de komende weken hoeft ze niet aan de insuline.
Heb haar nieuwe voer net binnen.
Heet WD van Hills. Ze mag 60 gram per dag.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:21

mijne krijgt ok 60 gram per dag van specific,
hoop at ze geen suikerziekte heeft, dan moet je altijd op zelfde tijden spuiten geven

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:35

Don_Zhivago schreef:

ik heb een pers met een iets te bol buikje... en een oude oma die magertjes wordt..

Hahahaha dat is mishandeling ! ik zie je poes al hangen met zijn nageltjes aan het kozijn al kwijlend naar binnen kijkent _O-

Is jouw poes overigens niet boos op je andere "magere" omdat die WEL mag eten ? de mijne is soms echt zoooow beledigd :')

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:45

melaniepk schreef:
Hier dus ook een veel te dikke ex kater eigenaresse....
Mijn probleem is dus dat ik er een te dunne oude poezedame bij heb die geen tanden meer heeft en die dus WEL veel moet eten...

Dat maakt de zaak niet makkelijker :n

Ik geef mijn ouwe slanke dame dus elke dag een zakje whiskas natvoer en daar krijgt dikke poes dus wel geteld 4 stukjes van haha

Verder probeer ik alleen brokjes in het bakje te doen wanneer de slanke poes daarom vraagt, de dikke staat dan natuurlijk al paraat om zodra de slanke de andere kant op kijkt haar brokjes weg te snaaien...

Kortom, geen ideale situatie dus :7

Deze situatie heb ik ook, maar heb ik nu goed onder controle kunnen krijgen! Als ik niet thuis ben gaan ze gewoon even apart, ze geven niet zoveel om elkaar, dus dat is geen enkel probleem. Poes kan dan eten zoals ze wil en kater krijgt eten uit een bakje met tijdklokje erop. Als ik thuis ben krijgt kater eerst eten, vervolgens neem ik poes mee en die laat ik eten op de bank (op een dekentje, staat volgens mij ook op de foto die ik eerder geplaatst heb hier), dan heb ik er zicht op. Zodra kater ook maar 1 stap op dat dekentje zet moet hij eraf. Tig keer herhaald en nu snapt hij dat dat bakje niet voor hem is. Hij komt gerust bij mij lopen zeuren, maar raakt dat bakje niet aan! Uiteraard moet ik geen 10 minuten weggaan, want dan snapt hij ook wel dat hij erbij kan....
Overigens heeft mijn magere zieke poes gisteren een record gegeten, 2 zakjes natvoer maar liefst in 24 uur! Ikke trots! Vandaag moest ze daarvan de energie even kwijt, dus ging ze keihard door de tuin heen. Erg leuk om te zien dat een "afgeschreven" kat nog zo'n levenslust heeft. Onze kater had het nakijken.

Ik denk dat katten op dieet een beetje hetzelfde hebben als mensen. In het begin van je verandering van eetpatroon snak je naar chips en zoetigheid en kun je je nauwelijks bedwingen. Als je eenmaal gewend bent aan kleinere porties gezond eten dan kun je prima zonder die chips en zoetigheid. Onze kater is er nu prima aan gewend, aan de hoeveelheid voer die hij krijgt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:09

melaniepk schreef:
Don_Zhivago schreef:

Hahahaha dat is mishandeling ! ik zie je poes al hangen met zijn nageltjes aan het kozijn al kwijlend naar binnen kijkent _O-

Is jouw poes overigens niet boos op je andere "magere" omdat die WEL mag eten ? de mijne is soms echt zoooow beledigd :')

Haha het is een pers :D die zijn niet zo moeilijk hihi
en die van mij zeker niet.. dat is echt een banketstaaf..
nee hoor hij vind het heerlijk buiten in de tuin, zelfs in de regen wilt tie naar buiten en zit dan ruim een uur onder de tuintafel.

Dus ik maak ze allebei blij.. haarbal wilt lekker naar buiten en oma krijgt dan haar extra portie voer :D

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:03

patserke schreef:
mijne krijgt ok 60 gram per dag van specific,
hoop at ze geen suikerziekte heeft, dan moet je altijd op zelfde tijden spuiten geven

Ja dat klopt. Ik hoor over 3 weken, bij de volgende x wegen en testen of ze aan de insuline moet. En dat moet dan 2 x per dag. Hele opgave,maar heb het wel voor over. Ze kunnen er nog prima mee leven. Gewoon kijken hoe dat gaat.

eerst moet ze AFVALLEN..... gaat lukken!!