iemand ervaring met een 'plofkip'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:33

kip is helaas overleden hoorde ik net.
was ook te verwachten, ze was echt al te ver heen, wilde alleen nog maar zitten en slapen..

en die foto van die koe, ja dat is een mooie gezonde koe.
dus dat zie ik niet als mager.
mager is écht mager, en diaree is echt spuitpoep, en dat is wat veel koeien gaandeweg toch wel hebben.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:38

Marigold schreef:
Perlina, dat zie ik op de boerderij ;)
op zovéél boerderijen.
normaal zouden koeien vaste mest hebben, geen vlaaien.
en normaal zouden ze wel wat vlees op de botten hebben, nu zijn ze meestal erg mager, maar dat is idd ook wel het type, dat gefokt wordt op productie.

Alle melkrassen worden hoekiger en bonkeger, naar mate ze ouder worden.
Ook bij geiten. En dan zie je de ribben en de heupbeenknobbels en zitbeenknobbels, maar dat wil nog niet zeggen dat ze mager en ongezond zijn.
Ik heb zelf Nubische geiten en die horen ook een wigvorm te hebben. De oudste twee zijn negen en daar kun je ook de heupbeenknobbels en ribben goed zien. De dieren zijn echter in topconditie.
Ooit hebben ze lammeren gehad en die heb ik aan een kennis kado gedaan. Zij gaf ze veel te veel voer, waardoor ze erg dik werden. Ik heb haar nog gewaarschuwd...maar ze vond mijn geiten juist zielig en te mager.
Die van haar zijn echter maar twee en drie jaar oud geworden. Allebei dood door een hartstilstand...vermoedelijk door vervetting rond het hart.
Zo zie je maar....dingen zijn niet altijd zoals het lijkt. Let wel: haar geiten waren niet eens moddervet....maar de ribben waren niet meer zichbaar en moeilijk voelbaar en dat is gewoon niet goed voor melkrassen!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:42

Polly ik heb ook 1 Nubische geit . (en dwerggeitjes en 3 kruisingen dwerggeit/nubisch
Geiten moet je inderdaad niet overvoeren, alhoewel als je die van mij ziet, pffff.
Het feit is dat geiten herkauwers zijn, als je ze bv te veel biks voert, verzuren ze en gaan ze kapot makkelijk zat, ze hebben ruwvoer nodig zoals hooi, of gras.
Die van mij zijn wel plofjes hoor en heb ze al jaren dus als je weet wat je voert mogen ze best wel in het gewicht zitten. Kun je ook de ribben niet zien, nog nooit gezien eigenlijk .
Mijn Nubische is al 11 en de kruisingen zo rond de 6 jaar (zijn niet haar kinderen) en de dwergjes van 14 tot 6 jaar.

vlaaien bij koeien zijn inderdaad normaal maar de ene vlaai is de andere niet,je hebt ook koeien die echt dunne poep hebben, vaak zitten hun achterbenen dan ook onder de poep en ze stinken.
EEn gezonde koe maakt wel vlaaien maar zijn toch niet hetzelfde als diarree.
Laatst bijgewerkt door eppie38 op 26-09-09 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:44

Marigold schreef:
kip is helaas overleden hoorde ik net.
was ook te verwachten, ze was echt al te ver heen, wilde alleen nog maar zitten en slapen..

en die foto van die koe, ja dat is een mooie gezonde koe.
dus dat zie ik niet als mager.
mager is écht mager, en diaree is echt spuitpoep, en dat is wat veel koeien gaandeweg toch wel hebben.

Aah dat is echt rot om te horen zeg.
Nou ja ze hebben het geprobeerd en dat is al heel wat.
In ieder geval is ze met respect overleden en hebben jullie haar veel stress en pijn bespaard.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:51

rot dat ie dood is! :(:)

om dit soort redenen ben ik dus vegetarier geworden! ;)

Neverhere

Re: iemand ervaring met een 'plofkip'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:00

Gatver, dus niet gehaald. Wat sneu, had'ie net een mooi leventje kunnen krijgen.