Enten jullie je konijn in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:29

Wilawander schreef:
Dat klopt echt niet. Hier in de omgeving leeft geen konijn meer door Myxo en al die wilde konijnen waren echt niet onder de 1 jaar.

Hangt van de variant af denk ik? Mijn ouders wonen op het platteland en er gingen wel meer konijnen dood idd, maar waren er nog genoeg over die weer uit het bos bij de buren of weet ik veel waar vandaan kwamen... Toch in utrecht grote verspreiding gehad toen in 2004 maar bij ons in het dorp nog genoeg levende konijnen, hazen hadden het beroerder bij ons...

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:41

toen ik meerdere konijnen had deed ik dat wel maar bij 1 konijn niet

Maartje1990

Re: Enten jullie je konijn in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:44

Ik heb het wel eens gedaan. Maar de afgelopen 2 of 3 jaar niet meer. Konijn leeft nog steeds, ik woon daarbij op een boerderij en overal lopen wilde konijnen dus de kans op 1 van die enge ziektes is zeer zeker aanwezig. Maar het beest leeft nog steeds. Dus nee die entingen laat maar mooi zitten :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:02

waarom bij 1 konijn niet booster? kan die niet gestoken worden door muggen?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:54

Ik ent de konijnen hier ook, maar meer omdat ik weet wat voor rotziektes het zijn.

Daarnaast, het enten op mijn werk is 14.50 per konijn, tijdens de actie. :)

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:15

Wij enten niet..vind het niet nodig en te duur.
Als ze een DA nodig hebben doen we ze dr wel heen, we zijn niet zo dat we er geen geld aan uit willen geven ofzo. Maar volgens mij zijn onze konijntjes prima tevreden en ze worden stokoud...heb er nu een van 12 en een van 13 zitten en die hebben nooit enting gehad oid.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:50

Dit moet ik gewoon effe vertellen. :D Ik ben dus vanmiddag met Aslan naar de dierenarts geweest, voor het eerst (is in april geboren). Ik had em gekocht als cadeautje voor mezelf voor mn slagen en de mevrouw van de dierenwinkel had nog gechecked of het een mannetje of vrouwtje was. Overduidelijk een mannetje zei ze. En ja je raad het al, Aslan is dus een vrouwtje! Whahaha! Erg handig dat enten. ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 09:56

Nou, dat is een beste verrassing! Het is ook moeilijk te zien hoor maar een fokker of verkoper hoort het toch te weten. Ik heb 1 mannetje die geholpen is en (als het goed is) 1 vrouwtje van nu 9 weken. Volgende week worden ze ingeënt en dan toch maar even vragen of het echt een vrouwtje is...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:04

Daar zeg je dus wat, Less, verkopers weten het meestal niet! Je moet ook nooit je konijn kopen in een dierenwinkel of iets wat daar op lijkt. Ik heb mijn konijn als dwergkonijntje gekocht bij de Intratuin, maar het is zeker weten geen dwergkonijn! Pebbles is inmiddels zo groot geworden dat we een nieuw hok voor haar moesten kopen en raszuiver is ze helemaal niet, dat ze je aan de rare vorm van haar hoofd (nou ja, niet raar natuurlijk haha, maar het is niet mooi rond zoals bij een dwergkonijn zou moeten). Nadat ik haar gekocht had, heb ik inderdaad ook de week daarop eerst een controle laten doen (ook op geslacht) door de dierenarts en ondanks dat alles goed was, heb ik er ontzettend spijt van dat ik haar bij de Intratuin heb gekocht. Dat gebeurt me dus nooit meer. Voortaan bij een fokker of opvang!

Nou weer ontopic, Pebbles is dus ook geent. Ik vind het toch wel belangrijk, als je het geld er niet aan uit wil geven, moet je ook geen dier kopen! Ik weet niet precies wat het allemaal kost, maar dat heb ik er voor over. Ik heb laatst ook €24 moeten betalen voor de consult van een muis, dat is pas uit proportie.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:16

Mijn eerste konijn had ik ook gekocht bij een winkel, en die werd al snel ziek en daar heb ik behoorlijk mee afgedokterd, maar die heeft het niet gered. Was dus uiteindelijk veel verdriet en een duur konijn. Mijn huidige konijntjes heb ik daarom bij een hobbyfokker gehaald. Heb al zijn dieren mogen zien en de papa's en mama's en zaten er netjes bij. Bij hem twee jonge vrouwtjes gekocht en dat bleken bij de dierenarts gelukkig ook twee jonge vrouwtjes te zijn. En ook nog dwergkonijnen (het dwergkonijn dat ik in de winkel had gekocht, bleek ook geen dwerg te zijn volgens de da...)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:11

Mijn eerste konijn is 9 jaar geworden zonder enten...

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:49

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn konijn nog nooit heb ingeënt := Mijn andere konijn, die komt van de opvang en die is dus wel geënt. De volgende keer gaan ze dus samen de enting halen!

Maar nu ik de laatste tijd zoveel aan het doktoren ben met mijn konijn wil ik het zeker doen. Eerst nooit over nagedacht.. :oo :o

Kan iemand vertellen wanneer de preciese konijnendagen zijn bij de DA?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:49

Chichiba schreef:
Hier wordt ook geent.
Het zijn dermate rotziektes dat ik het niet op mijn geweten wil hebben
niets gedaan te hebben terwijl het te voorkomen was (voor zover mogelijk
natuurlijk)
Ook ik vind het absurde prijzen.

Ik betaal tijdens het entspreekuur €25 voor het 1ste konijn...de 2de €5,-
korting. Dit is echt abnormaal...

Ik precies het zelfde!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:01

Zoals iemand anders al zei: ik schrik gewoon van de zogenaamde 'dierenliefhebbers' hier! Een konijn niet enten want dat is ie niet waard? Alsjeblieft zeg, neem dan geen konijnen!!

Om een aantal mensen hier ook even uit een droom te helpen: dat een konijn oud kan worden zonder entingen, wil niet zeggen dat de enting overbodig is! Dan heb je gewoon het geluk (of niet de pech, hoe je het maar wil zien) gehad dat je konijn niet met myx of VHS in contact is gekomen. Je rokende opa kan ook 100 worden maar kan ook op 60 jarige leeftijd doodgaan aan longkanker. Als dat niet gebeurd, wil dat toch ook niet zeggen dat het ineens onzin is dat roken slecht is???

Het zijn echt vreselijke ziektes en als ze te voorkomen zijn, waarom dan niet? Je paard ent je toch ook in?
De Myx is idd maar 3 maand echt gegarandeerd werkzaam, daarna neemt het al af. Daarom ent ik mijn konijnen 2 keer per jaar en mijn DA heeft zijn spreekuren zo dat je nijnen het muggenseizoen iig goed beschermd zijn. En dat terwijl ze binnen op 8 hoog zitten :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:08

Heb er nu geen maar die ik heb gehad zijn altijd geent geweest. Ben als paravet teveel doodzieke nijntjes op de behandeltafel tegen gekomen (ook die maar weinig buiten kwamen. Vliegen brengen ook het nodige over) wat met en simpel prikje te voorkomen was geweest. Nee dat wilde ik mijn nijntjes niet aandoen.

Zelfde geldt overigens voor poezen, honden en paarden... en mijn kinderen!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:09

Ik ent mijn konijnen wel hier in de tuin hebben we veel wilde konijnen lopen dus vind het een mooie zekerheid.
Ik ben voor 2 konijnen €25,- kwijt voor de myxomatose en de VHS enting en dan nog een keer ong €12,50 kwijt voor de myxomatose die 2x in het jaar moet. Dat heb ik er zeker voorover :)

@Erpel, dan moet je even je DA bellen elke DA heeft zijn igen konijnen entdagen :)
Laatst bijgewerkt door Amrah op 17-09-09 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:09

Ik wil het voor mezelf niet goed praten hoor.. Maar ik had eerlijk gezegd eerst nog nooit gehoord van de inentingen.. Pas sinds ik mijn konijn uit de opvang heb gehaald en ik lid ben geworden van een konijnenforum ( :+ ). Dus nu weet ik zeker dat ik ze de volgende keer even langs laat gaan!

Maar bij mij hebben de dierenartsen ook geen bericht of iets doorgegeven dat de konijnen moeten worden geënt. Terwijl ik er toch regelmatig ben geweest de laatste tijd. Anders had ik het al lang laten doen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:13

Ik hoorde dat bepaalde dierenartsen ook konijnen entings uren oid hebben... dan is het goedkoper...

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:20

Mijn dwergkonijn is nooit geent en is 12 jaar geworden. Hij is ook nooit ziek geweest tot z'n laatste uren. Hij zat wel binnen in een hok, kwam eigenlijk alleen in de zomer buiten.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:21

Klopt ja :) Meestal tegen/rond de herfst en in het voorjaar :) als de DA een site heeft staat het daar meestal ook op :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:22

Ja mijn konijnen worden geeent.. Had vorig jaar een enorme lieverd die myxamatose had.. :'(
Dat wil ik echt niet meer! Dus deze worden netjes geeent! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:27

Lieszje schreef:
Nee wij enten ons konijn niet.
Hij zit alleen in een hok en komt er eigenlijk bijna niet meer uit (heeft ie vaak niet eens zin in).
Vroeger nam ik hem vaak mee naar een stuk gras in de buurt, vond het niet nodig om hem in te enten.

Jij voelt je natuurlijk ook heel gelukkig als je altijd alleen bent en in een klein hokje zit... dan heb je op den duur inderdaad nergens meer zin in.....
Tip: http://www.bunnybunch.nl ;)

Konijn hoort gewoon een vrendje of vriendinnetje te hebben, het zijn groepsdieren! Paard zet je ook toch niet zomaar alleen? :n

Ik laat mijn konijnen enten, 1 keer per jaar tegen VHS en Myxomatose, en nog een keer voor alleen myxomatose, VHS+ myx is 9 euro per konijn op het konijnenentspreekuur, alleen myx is 5 euro.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:27

Erpel schreef:
Ik wil het voor mezelf niet goed praten hoor.. Maar ik had eerlijk gezegd eerst nog nooit gehoord van de inentingen.. Pas sinds ik mijn konijn uit de opvang heb gehaald en ik lid ben geworden van een konijnenforum ( :+ ). Dus nu weet ik zeker dat ik ze de volgende keer even langs laat gaan!

Vroeger zijn bij ons de konijnen ook nooit geënt en er is nog heel wat meer waar ik nu van weet dat het toch allemaal niet zo goed was zoals we het toen deden. ik heb het ook allemaal pas geleerd toen ik vorig jaar de konijnensites begon te lezen toen we ineens een vondeling in huis hadden.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:35

Zwerte schreef:
Zoals iemand anders al zei: ik schrik gewoon van de zogenaamde 'dierenliefhebbers' hier! Een konijn niet enten want dat is ie niet waard? Alsjeblieft zeg, neem dan geen konijnen!!

Om een aantal mensen hier ook even uit een droom te helpen: dat een konijn oud kan worden zonder entingen, wil niet zeggen dat de enting overbodig is! Dan heb je gewoon het geluk (of niet de pech, hoe je het maar wil zien) gehad dat je konijn niet met myx of VHS in contact is gekomen. Je rokende opa kan ook 100 worden maar kan ook op 60 jarige leeftijd doodgaan aan longkanker. Als dat niet gebeurd, wil dat toch ook niet zeggen dat het ineens onzin is dat roken slecht is???

Het zijn echt vreselijke ziektes en als ze te voorkomen zijn, waarom dan niet? Je paard ent je toch ook in?
De Myx is idd maar 3 maand echt gegarandeerd werkzaam, daarna neemt het al af. Daarom ent ik mijn konijnen 2 keer per jaar en mijn DA heeft zijn spreekuren zo dat je nijnen het muggenseizoen iig goed beschermd zijn. En dat terwijl ze binnen op 8 hoog zitten :D

En iemand van 40 die nooit gerookt heeft kan ook overlijden aan longkanker... Dus het zegt niks wat je ook doet.
Iedereen moet toch voor zich weten wat ze doen...enten of niet.
Om dan gelijk te zeggen dat je dan geen konijn of andere dieren moet nemen omdat je dan geen dierliefhebber bent vind ik wel ver gaan eigenlijk :=

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:03

marleendv_88 schreef:
Zwerte schreef:

En iemand van 40 die nooit gerookt heeft kan ook overlijden aan longkanker... Dus het zegt niks wat je ook doet.
Iedereen moet toch voor zich weten wat ze doen...enten of niet.
Om dan gelijk te zeggen dat je dan geen konijn of andere dieren moet nemen omdat je dan geen dierliefhebber bent vind ik wel ver gaan eigenlijk :=

Ik zeg heel duidelijk dat ik vind dat je geen konijn moet nemen als je vind dat het konijn een enting niet WAARD is. Dus de redenatie dat een konijn gratis of goedkoop is, en daarom niet geent word. Dan vind ik idd dat je geen konijn moet nemen, dan ben je dat zelf niet waard. Kan je ver vinden gaan, maar ik vind het ver gaan om met een leven te spelen omdat dat leven toevallig weinig in aanschaf kost. Dan vind ik iemand idd geen dierenliefhebber.
Ook fijn dat ik nu met een gerust hart kan gaan roken trouwens, het zegt toch niks he? Wat je ook doet, maakt niet uit!