Hond van 16 jaar kan niet meer goed opstaan. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:23

Je hebt trouwens een leuke hond. Hij ziet er erg lief uit. Ik hoop dat je een goede oplossing voor hem kan vinden, en vind het erg sneu voor je hondje dat hij niet meer goed kan opstaan. :(:) Maar ik zie nog geen reden om hem in te laten slapen. Het is jammer dat hij al zo oud is anders had je nog een operatie kunnen overwegen. Veel succes ik hoop dat je iets vind voor je leuke hond.

nina88

Re: Hond van 16 jaar kan niet meer goed opstaan. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 19:33

Bedankt!
Het is ook echt een verhaal apart. De hond is eigenlijk van mijn (inmiddels overleden) opa en oma.
Toen mijn oma overleed is mijn opa verhuisd naar een verzorgingstehuis, omdat mijn opa zich niet alleen kon redden.
Mickey is toen bij ons gaan wonen, maar als je hem maar even uit het oog verloor, ging hij er vandoor om vervolgens 5 km naar het dorp te lopen en bij het verzorgingstehuis voor de deur te gaan zitten blaffen. Dit is zelfs wel eens 's nachts gebeurd. Bij de laatste wandeling voor het slapen ging hij er dan vandoor.
Echt ontzettend bijzonder en mijn opa was altijd heel trots als Mickey dan onder zijn bed mocht blijven slapen.
Helaas is mijn opa inmiddels overleden en is Mickey nu te oud om nog zulke stukken te lopen.
Het weglopen doet hij dan ook niet meer.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:45

Ahh wat een karakter heeft het hondje!!
Wat ontzettend lief dat hij je opa af en toe een bezoekje kwam brengen!!dat wijst wel weer uit dat ze een ontzettende goeie band hadden samen!
Wat je hond betreft..oudere honden krijgen dit bijna altijd!zolang ze geen pijn hebben en nog lekker buiten kunnen lopen zie ik niet in waarom je hem nu zou laten inslapen..
Je kan natuurlijk altijd die sokjes proberen van de zeeman..ze zijn niet zo duur en misschien helpt het wel voor zo'n gladde vloer.

Heel veel succes en geniet nog van je hondje!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:52

nina88 schreef:
Dit was opzich nooit een probleem, maar de laatste tijd kan hij door de hd niet meer zelf opstaan op de gladde vloer. Hij moet dus altijd geholpen worden met opstaan.
Als er niemand thuis is, doen mijn ouders hem altijd in de gang waar hij alleen op een mat kan liggen. Op deze manier kan hij wel zelf opstaan om te drinken etc. Maar het gebeurd wel eens dat hij op de één of andere manier de deur open weet te krijgen en toch in de kamer ligt.
Als je dan thuis komt is het ontzettend zielig. Hij ligt helemaal verwildert om zich heen te kijken en je kunt merken dat hij al een tijd bezig is met het opstaan, wat dus niet lukt.
Ook gebeurd het nog wel eens dat mijn moeder even naar boven loopt en ook dan is hij [url]behoorlijk overstuur[/url].

Deze door mij dikgedrukte en onderstreepte passages gaven mij het idee dat de hond behoorlijk gekweld werd en dat het nogal eens voorkwam. Nu vertel je dat het slechts twee keer gebeurd is.

Begrijp je dat ik door je eerste post op het verkeerde been ben gezet? En ik me afvroeg of de hond niet beter kon worden ingeslapen?

Excuses dus. ;)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:12

Begrijp het helemaal. Waardeer het enorm dat je mans genoeg bent om je excuses aan te bieden.

We vinden het zelf erg sneu en zitten er behoorlijk mee. Ik heb het getypt zoals ik het voel en kan me, nu ik het na lees, voorstellen dat het anders overkomt dan bedoeld.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:15

Ik wil ook mijn excuses aanbieden. Ik had het net zo begrepen als slimmerik. :o

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:18

Haha helemaal goed, bedankt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:22

Voel me wel een beetje schuldig, kan me voorstellen namelijk hoe rot het is om je hond zo te zien. En dan ook nog zulke reactie op je dak krijgen...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:24

Ja dat klopt.. Het is echt hartverscheurend.
Vandaar dat de tranen toch ook wel echt naar boven kwamen bij het lezen van de reacties.

Maar ik kan het me helemaal voorstellen en het is dat ik mijn beginpost niet meer aan kan passen, anders had ik het nu veranderd.
Maar, geloof me, ik kan het echt waarderen dat jullie je excuses aanbieden, want daar is ook lef voor nodig.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:28

Dat is het minste wat we kunnen doen ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:28

En? Al iets geprobeerd?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:19

Ja!
We hebben de paw wax besteld. Daarnaast hebben we de tabletjes gekocht bij de Kruidvat.
Ook heeft mijn moeder een halve dag achter hem aangelopen met een matje. Iedere keer als hij wilde gaan liggen, heeft ze snel het matje onder hem geschoven. Dit is heel goed gegaan, hij gaat nu soms zelfs uit zichzelf op het matje liggen en kan dan gemakkelijk in 2 sec. zelf opstaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:22

Dat klinkt goed. Hopelijk heeft hij straks zelf door dat hij van het matje makkelijker kan opstaan. Succes met je oudje!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:45

nina88 schreef:
Ook heeft mijn moeder een halve dag achter hem aangelopen met een matje.

:') Ik zie het helemaal voor me _O-

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:07

Onze labrador van 12 jaar oud krijgt ook moeite met opstaan van de gladde parketvloer. Hij heeft geen hd maar wel, door ouderdom en oude rugblessure, krachtverlies in z'n achterhand. Hem lukt het gelukkig nog wel om op te staan, met wat moeite, maar ik zal ook dit topic in de gaten houden voor de tips!
Het scheelt in ieder geval enorm als ik hem regelmatig korte wandelingen laat maken, desnoods even met de auto naar het park (lopen is te ver, en dan na het wandelen moet ik eerst z'n voorpoten in de auto tillen en daarna de rest van de hond), daar beleeft hij nog heel veel plezier aan en zijn spieren blijven sterker.

Hij houdt er trouwens ook niet van om op een kleedje te liggen, zeker nu in de zomer ligt hij bijna de hele dag ergens op het parket. Van sokjes ben ik persoonlijk niet zo'n fan omdat een hond z'n warmte via zweten van de voetzolen kwijt kan. Ik zat zelf ook te denken aan iets van een dunne rubber mat maar om daar nu de hele benedenverdieping mee te bedekken...

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:13

Ik hoop voor je dat het helpt met die schoentjes !!

Wij hebben onze 13,5 jaar oude bobtail laten inslapen mede vanwege het opstaan. Heb het regelamtig uitgejankt bij hem omdat hij zoveel moeite had. En die blik in zijn ogen.. Hij heeft toen medicijnen gekregen en toen ging het beter, maar na een tijdje hielp ook dat niet meer. En toen hij incontinent werd.. toen vonden wij het gewoon niet meer dierwaardig om hem rond te laten lopen..
Als ik het had geweten van die schoentjes dan had ik het ook zeker geprobeert. Had een hoop ellende bespaart denk ik..

Succes ermee, en ik hoop voor je dat je nog een tijdje plezier mag hebben van je hondje.

Hij is wel heel mooi btw :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:31

Tip: binnenkort hebben ze bij de Lidl een antislipmat te koop (er staat bij voor b.v. in de kofferbak). Voor als je moeder met nog meer matjes achter hem aan wil lopen... Bij bouwmarkten kun je trouwens ook schoonloopmat per meter kopen, wel prijzig, maar erg degelijk antislip en met een zachte bovenlaag.