Hond inslapen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hond inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:37

mijn dikkie dik krijgt geen pijnstillers meer omdat ik weet waar het zit en ik weet wat het probleem is.......

dier word niet oud....... punt :)

maar hij heeft het nu naar zijn zin en dat gun ik hem........

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 19:42

LecyTinker schreef:
zolang de hond bij je moeder woont denk ik dat je er geen keuze in hebt. Als je moeder zegt dat het haar teveel word dan is het haar teveel. Ongeacht of dat het tijd is voor het diertje of niet. Ik vind dat ze gegronde redenen heeft om te zeggen dat ze er genoeg van heeft. Je zegt dat het jou hond is, misschien dat je dan je verantwoording zou moeten nemen en de hond bij jou zou moeten laten wonen en jij degene bent die steeds een oppas moet regelen, die de pijnstillers moet geven en die met hem naar de dierenarts moet gaan en de rekeningen moet betalen.
Ik heb mijn maltezer 12 jaar gehad en vanaf het begin was ze ziek. Ze is de laatste paar jaar kaal geworden doordat haar huis steeds onstoken was. Ik heb steeds voor haar gevochten. Zat zo een beetje elke week bij de dierenarts en het diertje heeft me een bak met geld gekost. En ik zou het zo weer doen.
Helaas kon ze de laatste twee dagen van haar leven niet meer goed ademen en ik kwam bij mijn dierenarts en vroeg of er nog wat te doen was en hij zij NEE. Hij wou niets meer doen. Hij heeft jaren samen met mij gestreden om haar in leven te houden, maar ze stopte met eten, drinken en ging niet meer naar de wc, kon niet meer lopen en ademen. Dus de keuze was snel gemaakt, maar niet makkelijk.
Ik geloof dat je moet doen wat het beste is voor de hond en ik geloof dat als je hondje al 16 is, je moeder meer dan haar best heeft gedaan en echt niet nou ineens zegt van, ik heb geen zin meer,dus inslapen dan maar.
Dus misschien dat jij hem misschien maar in huis moet nemen. Het zou heel goed kunenn dat je hond zich beter voordoet omdat hij enthousiast is om bij jou te zijn en zich beter voelt.
Misschien moet je de dierenarts eens bellen en het met hem bespreken.

Hond zit bij mijn moeder omdat zij dat het beste vond, en ik dus ook ivm de gehele dagen die mijn pa en ik werken. De kosten van de DA komen voor een groot deel ook voor mijn rekening ;)
Boomy is van mij, maar ook van mijn moeder vandaar dus dat ze het nu zeg maar aan mij overlaat omdat ze het helemaal 'zat' is.

Maar lieve mensen, een discussie kan altijd goed helpen, maar laat iedereen zijn/haar eigen mening behouden!
Bv ik snap Mossel heel erg goed (ze heeft zelf 2 honden op jonge leeftijd in moeten laten slapen voor bestwil van haar honden)
Maar anderen snap ik ook wel.
Ik zit dus met wat jullie allemaal noemen mee in mijn hoofd, vandaar dus dit topic. Word erg wijzer door jullie en wil ik jullie voor bedanken!
Morgen gaat Boomy mee naar stal en naar het bos, gelijk even foto's maken van hem. En later op de dag maak ik de keuze over hoe en wat, want moet indd ook om mijn moeder denken, aangezien hij ook bij haar zit.
En als ik er toch voor kies om hem niet in te laten slapen, dan passen mijn moeder en ik onze werkroosters aan elkaar af. Dus dat is dan ook gelijk geregeld ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:20

kimmie261 schreef:
mossel wat is een "leven lang" dan bij een 16 jarig hondje??

man als dat beesje met pijnstillers nog een paar maanden lol heeft,boeiend zeg..

en wij hebben een hond met diabetes gehad die is 7 jaar van haar leven gespoten,ze werd met 5 jaar diabeet,en ze is bijna 12 geworden,zou jij dat een hond afnemen?alleen maar omdat jij vind dat een hond die je dagelijks medicatie moet geven geen recht op leven heeft??

die hond loopt zich alleen nog maar meer kapot met pijnstillers omdat hij niet weet hoe ver hij kan gaan, omdat dat met dde pijnstillers onderdrukt wordt, dat vindt ik niet eerlijk.

btw niet banketstaaf naar jou bedoelt hoor lin, maar je snapt me :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:37

Mossel schreef:
die hond loopt zich alleen nog maar meer kapot met pijnstillers omdat hij niet weet hoe ver hij kan gaan

Kijk, je kan geen wilde spelletjes met de hond doen en je moet uitkijken met traplopen, maar dat hij zich zo kapot loopt is overdreven. Bewegen is goed voor een hond met artrose. Tevens kan je voedingsupplementen geven die de gewrichten weer meer smeren. Ik snap niet in waarom je het dan niet zou proberen. Als het niet werkt kan je een hond alsnog wegbrengen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:46

ja daar heeft iedereen z,n eigen keus en gedachten over,ik heb deze gedachten erover, ik heb al 2 honden moeten laten gaan die nog wel op medicijnen hadden kunnen leven maar dat vondt ik niet eerlijk voor de hond

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:55

KiWiKo schreef:
dat is de pest........ een dier mag je verlossen uit lijden........... een mens niet

Weet niet hoor maar ik moet ook op pijnstillers leven omdat ik anders veel dingen die ik nu doe echt niet kan doen en me leven wel heel anders zou moeten inrichten maar al had ik de keus ik ben echt nog niet klaar met het leven het is nog veels te leuk ook al is dit dan met pijnstillers. Als ik het zo lees heeft dit hondje ondanks de pijnstillers nog behoorlijk plezier in zijn leven als die nog vrolijk is, nog wil spelen en nog goed eet. Kijk als die dit nu niet meer doet of last van bijwerkingen van de pijnstillers krijgt zou ik er weer over nieuw over nadenken maar nu echt nog niet.

Groetjes genja

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:57

Ik denk dat je hondje op een lichte pijnstilling het nog aardig uithoudt. De medicatie zit nog in zijn systeem, voor optimale opname door het bloed wordt er altijd een advies gegeven om het 2 of meerdere keren per dag in te nemen / te geven.

Wat je je zelf moet afvragen is, wil ik zelf ook door leven als ik het zelfde zou hebben als wat hij heeft ? Wil ik met medicatie blijven doorgaan, terwijl je weet dat uiteindelijk die dosis niet meer genoeg is en dat hij weer pijn krijgt ?
Het is voor de eigenaar / verzorger een zeer moeilijke beslissing om over het leven van een ander wezen te beslissen, maar die keuze heb je. En een goede dierenarts zal niet zomaar een gezond dier laten inslapen.

Ik ben wel van mening dat de dieren te lang bij de mens gehouden worden, omdat ze ze niet willen missen, ik zeg niet daarmee dat de TS dat ook doet. Maar als je de bovenstaande vragen je zelf afvraagt, als het om je zelf zou gaan, wat zou jij dan willen.

Ik wens je heel veel sterkte toe met het maken van de beslissing.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:31

Mossel schreef:
ja daar heeft iedereen z,n eigen keus en gedachten over,ik heb deze gedachten erover, ik heb al 2 honden moeten laten gaan die nog wel op medicijnen hadden kunnen leven maar dat vondt ik niet eerlijk voor de hond

Dat moeten klopt dus niet in deze context. Je hebt er zelf voor gekozen om ze te laten gaan. Ze hadden misschien nog een poos mee gekunt als je die pijnstilling wel gegeven had. Maar dat was jouw keuze, en zou zeker niet de mijne zijn.

Ik heb bij mijn hondje (york van 14 jaar) gekozen voor pijnstilling en ja, ook harttabletjes. Kijk eens naar deze foto's "klik". en vertel mij dan of dat geen gelukkig hondje is ;) Ik ben blij dat ik haar met deze medicatie dit plezier nog kan geven. En mocht ze nog verder "kapot" gaan door de pijnstilling kan ik haar ook nog laten inslapen. Maar nu nog lekker niet!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:38

Het moeten klopt wel, ik heb ze MOETEN laten gaan omdat ze geen kwaliteit van leven hadden, de eerste hond wou nog dolgraag maar hij had geen kwaliteit van leven meer. de tweede hond had nog een compleet leven voor zich hij was pas 2 maar had ook totaal geen kwaliteit van leven mee, dan is de keus voor mij snel gemaakt, of z,n lichaam kapot laten gaan door de medicijnen die hij moest hebben, of hem laten gaan.

En ik denk niet dat jij erover kan beslissen wat jij in mijn geval had gedaan, je weet niet wat ze hadden

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:53

Nee, ik weet niet waar ze last van hadden. Maar dit topic gaat over het wel of niet toedienen van pijnstilling als het dier daar baat bij heeft. Als het niet baat dan ben je snel klaar lijkt mij.
Het ligt er natuurlijk ook aan waardoor de pijn veroorzaakt wordt ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:11

nee dit topic gaat erover of ze boomy wel of niet in moet laten slapen, en ik weet wel wat ik zeg over die kleine gremlin ken hem persoonlijk, ik zie m ook gewoon liever leven dan dood. maar ik ben van mening dat een hond met slijtage zich kapot gaat lopen met pijnstilling

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:17

maar mossel,kan me voorstellen dat je daar bang voor bent bij een hondje van 5 jaar ,maar 16...kom op he,hoe lang heeft dat diertje dan nog??laat hem lekker zijn laatste maanden vrolijk zijn met pijnstillers....

boeiend of die zich kapot zou lopen,de tijd dat het diertje te leven heeft is toch al geteld....

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:29

Dan nog vindt ik dat hij zijn eigen grens moet kunnen bepalen, en dat is iets wat absoluut niet kan als je hem pijnstillers geeft.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:30

Eigenlijk is het dan dus zo, dat het hondje zelf geen grens bepaald, waarom niet? Omdat zijn geest nog wel wil, maar zijn lichaam niet meer kan. Wie zijn wij dan om dat lichaam niet een beetje te helpen met de middelen die daar beschikbaar voor zijn? Ook al zou dat voor een korte periode zijn?

Ik heb verhalen gelezen/gehoord van mensen die hun hond de laatste 3 jaar zelfs op pijnstillers had lopen. Maar die 3 jaar zijn door die pijnstillers wel waardevol voor de hond geweest. De slijtage is er toch al, die krijg je met de beste wil van de wereld niet weg. Je kan alleen zorgen dat je dier daar geen LAST van heeft.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:39

Nou ik heb een beslissing gemaakt, en mijn moeder is het ermee eens.

Gisteren is hij de gehele dag mee geweest naar stal, heeft lopen ravotten met 1 van de stalhonden, en tikkertjes spelen met de schapen. Hij was de hele tijd net een 'pup' qua gedrag (hij vindt het echt schitterend op stal!)
Ik ben net gebeld dat ik vandaag vrij ben, dus hij gaat vanmiddag weer mee, en vrijdag was ik sowieso vrij dan gaat hij ook mee.

En volgende week laten we hem inslapen.. Hoe levendig en speels hij nog is, mijn moeder kwam met een goed punt.
Onze andere hond had ook artrose (tevens ook gescheurde kruisbanden, maar kwamen we pas achter toen we naar de DA gingen om hem in te laten slapen)
Maar mijn moeder wilt het niet zover laten komen als bij hem.
En daar ben ik het mee eens.
Heen en weer slepen naar oppas is namelijk ook niet goed voor hem..
Heb aan mijn pa voorgelegd of hij anders toch hier kon wonen, maar dat zou betekenen: Moet hij toch naar een oppas, dus heen en weer slepen.

Hij heeft dus bijna 16 jaar voor ons klaar gestaan, en nu is het de tijd om iets voor hem terug te doen, wat mijn gevoel ook zegt.. En hoe graag ik hem bij mij wil houden.

Heb gisteren nog leuke filmpjes en foto's van hem gemaakt, zal vanmiddag een leuke foto van hem hier plaatsen.

Ik wil ook iedereen hier bedanken voor zijn/haar reactie!

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:54

Goeie beslissing...
Erg knap dat je zo om gremlin denkt! En hem voordat de klachten erger worden laat gaan...
Nu kan hij heerlijk nog een paar dagen ravotten,ouwehoeren.
Geniet ontzettend van de laatste dagen samen meis!
En doe die ouwe een knuf geven van mij..

XXXX

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:41

FZ_Lin schreef:
Nou ik heb een beslissing gemaakt, en mijn moeder is het ermee eens.

Gisteren is hij de gehele dag mee geweest naar stal, heeft lopen ravotten met 1 van de stalhonden, en tikkertjes spelen met de schapen. Hij was de hele tijd net een 'pup' qua gedrag (hij vindt het echt schitterend op stal!)
Ik ben net gebeld dat ik vandaag vrij ben, dus hij gaat vanmiddag weer mee, en vrijdag was ik sowieso vrij dan gaat hij ook mee.

En volgende week laten we hem inslapen.. Hoe levendig en speels hij nog is, mijn moeder kwam met een goed punt.
Onze andere hond had ook artrose (tevens ook gescheurde kruisbanden, maar kwamen we pas achter toen we naar de DA gingen om hem in te laten slapen)
Maar mijn moeder wilt het niet zover laten komen als bij hem.
En daar ben ik het mee eens.
Heen en weer slepen naar oppas is namelijk ook niet goed voor hem..
Heb aan mijn pa voorgelegd of hij anders toch hier kon wonen, maar dat zou betekenen: Moet hij toch naar een oppas, dus heen en weer slepen.

Hij heeft dus bijna 16 jaar voor ons klaar gestaan, en nu is het de tijd om iets voor hem terug te doen, wat mijn gevoel ook zegt.. En hoe graag ik hem bij mij wil houden.

Heb gisteren nog leuke filmpjes en foto's van hem gemaakt, zal vanmiddag een leuke foto van hem hier plaatsen.

Ik wil ook iedereen hier bedanken voor zijn/haar reactie!

Sjonge, ik schrik hiervan. Ik zit vrolijk het eerste positieve deel van je laatste post te lezen en dan komt ineens die wending dat je hem toch in laat slapen. Ik begrijp wat je overweging is, maar ik vind het toch heel erg jammer.
Sterkte.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 13:11

Ja het liefst houd ik hem ook bij mij! Dus als jullie oplossingen hebben tegenover mijn moeder..
Bv medicijnen voor het artrose (wat ik hier las) dan kan ik zo halen, geen probleem. Alleen mijn moeder wilt niet meer 'dezelfde' drama als bij onze andere hond.
Of qua alleen thuis zijn.. Bv ik vind het totaal niet erg om op te passen, of om hem mee te nemen naar stal.

Bv nu zag ik net ook weer deze foto:
Afbeelding
Dat is echt de Boomy die ken, al jaren trekt hij zo'n koppie als hij goed in zijn vel zit...
Ik weet het allemaal gewoon niet, tranen lopen nu ook weer over mijn wangen..
1 ding weet ik wel, bij twijfel doe ik het sowieso niet. Maar de dingen die ik nu in mijn hoofd heb, is allemaal om bestwil van Boomy..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:17

het is en blijft heel erg moeilijk om je dier te laten gaan maar soms moet je die moelijke beslissing echt nemen.
vaak willen we ze te lang bij ons houden. veel sterkte met deze moeilijke keuze. denk er goed over na en denk vooral goed aan je hondje.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:26

Sorry, maar ik kan hier bar weinig begrip voor opbrengen. Je hebt een speels dier wat zich als een pup gedraagt en toch laat je hem inslapen. De reden is om het niet zover te laten komen? Er is nog wel een stuk tussen een speelse hond en een hond die bijna niks meer kan. Moeten we dan alle oudjes maar in laten slapen, want tja veel beter zal het niet worden en we willen het niet zover laten komen?
Op mij komt het over dat er een mooi verhaaltje is verzonnen voor een praktisch probleem en dat je hond maar het veld moet ruimen.
Ik begrijp dat je moeder er ook vanaf wil en druk op je zet maar die is minstens zo verantwoordelijk voor de zorg van het dier als jij. Zij heeft het dier (mede) aangeschaft toen jij daar eigenlijk nog niet over kon beslissen.
Ik vind het triest dat een oud diertje zo aan zijn einde moet komen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 13:29

Ik wil totaal niet van hem af!!! :\ Dat heb ik ook nergens neergezet. Ben zelfs juist aan het rekken, want als het aan mijn moeder lag was hij afgelopen maandag al ingeslapen.

En ik zal nooit een 'mooi' verhaal over mijn dieren verzinnen om hem af te laten maken.

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:31

jij weet diep in je hart het beste voor hem :o
sterkte :(:)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:33

nou nou nikka dat vind ik wel heel hard tegen over de ts. volgens mij beweerd ze juist het tegenovergestelde.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:34

hmmm k heb een paar reacties van de ts gemist zie ik nu. sorry.

hoezo laat je m volgende week inslapen??? doe het nu als je denkt dat het beter is of doe het niet maar je gaat zoiets toch niet in een week planning gooien?? het kan niet even gedaan worden wanneer het jullie uitkomt hoor. het gaat wel over het wel/niet leven van een hond!!! niet over het oud papier weg brengen op maandag of op donderdag....

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:37

Geniet de laatste dagen nog van Gremlin meis :(:)
En wat laat andere mensen maar zeggen wat ze willen!
Jij hebt de keuze gemaakt om Boomy voordat het erger wordt rust te gunnen, en dat respecteer ik.
En hoop dat andere mensen hier dat ook doen... (anders ene oor in andere uit he ;) )