Denk dat ik het mss dan ook wel zo had gedaan

Hoe dan ook, ben ik niet van plan ze los te laten omdat ze niet aan de lijn kunnen lopen, is gewoon verkeerd belonen dan

Kun je het idd beter zo oplossen, niet goed, opvoedkundig wel verantwoord dacht ik

Al zal ik die methode toch niet iemand aanleren, je moet wel kunnen doseren namelijk

Marloes__ schreef:Nee, maar ik vraag me een beetje af op wat voor manier jij respect van je honden hebt gekregen... Mijn border is ook niet makkelijk, maar ik kan wel verzekeren dat ik door de juiste training respect heb GEKREGEN van mijn hond, in plaats van dat ik het heb afgedwongen...
Respect dwing je niet af door een keer een flinke ruk, en een beetje hond wordt er ook niet bang van.
Ik verdien het respect van mijnhonden, maar kan je verzekeren dat ik het niet voor niks krijg. Ik moet aantonen dat ik een competente leider ben, ben ik dat niet, hebben ze ook geen respect.
Een hond moet luisteren omdat ie wil, en niet omdat je hem dwingt.
Maar goed, een moeilijke border heb ik nog altijd stukken liever als een moeilijke bouvier...... of een moeilijke Mechelaar...... of een moeilijke DH....
Dacodaco schreef:Yamcha schreef:Zal je toch ergens niet helemaal consequent zijn geweest.
Overigens vind ik dat soort tuigen symptoombestrijding, heb ik niks meeOpvoeden die hap.
Zou best kunnen! Voor mij geldt dit als "hulpmiddel" bij het opvoeden. Het gaat om het corrigeren van ongewenst gedrag toch?
Deels waar.
Het belangrijkste is dat jijzelf leert je correcties te plaatsen, te timen en te doseren. Je hebt niet altijd hulpmiddelen bij de hand, en bovendien moet je zonder kunnen als het nodig is.
De eigenaar moet leren opvoeden, méér dan dat de hond moet leren luisteren