Rhodesian Ridgeback ''onhandelbaar''

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:41

@ KiWiKo: Ik vind niet altijd alles maar goed, zelfs niet onder het mom van "als het maar werkt" maar ik kan het me levendig voorstellen :)

Denk dat ik het mss dan ook wel zo had gedaan :)

Hoe dan ook, ben ik niet van plan ze los te laten omdat ze niet aan de lijn kunnen lopen, is gewoon verkeerd belonen dan :)

Kun je het idd beter zo oplossen, niet goed, opvoedkundig wel verantwoord dacht ik :) 't is iig een duidelijke en consequente boodschap naar je honden.....

Al zal ik die methode toch niet iemand aanleren, je moet wel kunnen doseren namelijk :+
Marloes__ schreef:
Nee, maar ik vraag me een beetje af op wat voor manier jij respect van je honden hebt gekregen... Mijn border is ook niet makkelijk, maar ik kan wel verzekeren dat ik door de juiste training respect heb GEKREGEN van mijn hond, in plaats van dat ik het heb afgedwongen...

Respect dwing je niet af door een keer een flinke ruk, en een beetje hond wordt er ook niet bang van.

Ik verdien het respect van mijnhonden, maar kan je verzekeren dat ik het niet voor niks krijg. Ik moet aantonen dat ik een competente leider ben, ben ik dat niet, hebben ze ook geen respect.

Een hond moet luisteren omdat ie wil, en niet omdat je hem dwingt.

Maar goed, een moeilijke border heb ik nog altijd stukken liever als een moeilijke bouvier...... of een moeilijke Mechelaar...... of een moeilijke DH....
Dacodaco schreef:
Yamcha schreef:
Zal je toch ergens niet helemaal consequent zijn geweest.

Overigens vind ik dat soort tuigen symptoombestrijding, heb ik niks mee :) Opvoeden die hap.

Zou best kunnen! Voor mij geldt dit als "hulpmiddel" bij het opvoeden. Het gaat om het corrigeren van ongewenst gedrag toch?

Deels waar.

Het belangrijkste is dat jijzelf leert je correcties te plaatsen, te timen en te doseren. Je hebt niet altijd hulpmiddelen bij de hand, en bovendien moet je zonder kunnen als het nodig is.
De eigenaar moet leren opvoeden, méér dan dat de hond moet leren luisteren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:43

c_alsemgeest schreef:
op zich wordt in een roedel ook het respect redelijk afgedwongen toch? :D :+

Is niet waar.

de alfa krijgt respect door zijn uitstraling, hoeft meestal maar een oortje te bewegen.

Honden in gevangenschap kunnen wel overtrokken reageren, maar in een natuurlijke roedel wordt zelden gevochten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:44

een blinde vlek voor dit ---> :+ poppetje? ;)
het was dus ironisch bedoelt...

Anoniem

Re: Rhodesian Ridgeback ''onhandelbaar''

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:45

:o

Internetcommunicatie is lastig soms, ik vatte het anders op :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:50

dacht ik al daarom de uitleg...
omdat ik al dacht dat zo'n antwoord eraan zat te komen.
Mensen verwarren roedels wilde honden altijd met opgefokte keffers die 1x per maand samen in het bos worden gegooid :P

Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook wel wat in de manier van kiwiko kan vinden. In die situatie, nood breekt dan wetten. En mogen ze tijdelijk even iets minder dan ze normaal mogen. Als je een goede relatie hebt met je hond zal deze het wel accepteren.
tenminste, ze zullen je het dan zeker vergeven :P

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:52

[quote
Deels waar.

Het belangrijkste is dat jijzelf leert je correcties te plaatsen, te timen en te doseren. Je hebt niet altijd hulpmiddelen bij de hand, en bovendien moet je zonder kunnen als het nodig is.
De eigenaar moet leren opvoeden, méér dan dat de hond moet leren luisteren :)[/quote]

Hij mag niet trekken, feit. Maar een hert (of eekhoorn of veldmuis of...) ziet hij vaak eerder dan ik. En daar ontstaan problemen. Zie ik het op tijd, is er niets aan de hand. Ik doe de touwtjes om als we "probleem gebieden" in gaan, en dan corrigeerd hij zich zelf. Nu gaat hij, ook aan de gewone riem, alleen nog op zijn achterpoten staan als hij iets ziet, omdat hij denkt te weten :+ dat hij daar niet naar toe kan. Maar ik ben absoluut geen Martin Gaus of andere opvoedkundige honden goeroe, ik wil gewoon met plezier mijn hond kunnen uitlaten! Dat daar betere opvoedkundige methodes voor zijn die ik niet machtig ben, accepteer ik en tips neem ik ter harte.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:55

daarom mag de hond al bij voorbaat geen aandacht aan het hert/duif/zwerfkat besteden :P
Ik zou het ook altijd te laat zien hoor ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:55

Yamcha schreef:

en dat is het grote geheim................ daar wringt de schoen.......... en in mijn beleving nergens anders

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:59

c_alsemgeest schreef:
daarom mag de hond al bij voorbaat geen aandacht aan het hert/duif/zwerfkat besteden :P

hihi moet je tegen mijn kruising herder x bouvier zeggen............. jagen zit hem zooooo in zijn bloed........ gekmakend.

zwanen heeft hij afgeleerd omdat er hier een tegenover hem ging staan met een kop erop van "kom dan met je grote bek" en daar kon hij weinig mee omgaan, sindsdien zijn zwanen niet meer intressant....... geiten heeft hij nooit gepakt omdat de geiete op de boerderij hem eerder te grazen hadden......... maar schapen en eenden, konijnen en vreemde katten............ gaat hij nog steeds voor de kill

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:02

c_alsemgeest schreef:

Tja, wat kan ik daarop zeggen... Dat gebeurde mij eerlijk gezegd gewoon een keer, en als de hond dan zo sterk is dat hij mij eerst mee neemt, dan moet ik het anders proberen op te lossen toch? Niet consequent genoeg geweest, niet goed genoeg opgelet, noem het allemaal maar, maar ja, wat dan daarna? Tot nu toe bevalt "mijn" methode prima verder en hondje (nou ja hondje) en ik maken weer fijn dagelijks heerlijke wandelingen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:02

KiWiKo schreef:
c_alsemgeest schreef:

hihi moet je tegen mijn kruising herder x bouvier zeggen............. jagen zit hem zooooo in zijn bloed........ gekmakend.

zwanen heeft hij afgeleerd omdat er hier een tegenover hem ging staan met een kop erop van "kom dan met je grote bek" en daar kon hij weinig mee omgaan, sindsdien zijn zwanen niet meer intressant....... geiten heeft hij nooit gepakt omdat de geiete op de boerderij hem eerder te grazen hadden......... maar schapen en eenden, konijnen en vreemde katten............ gaat hij nog steeds voor de kill

Onze bouvier is er ook zo een hoor... heeft heel erg veel moeite gekost om het eruit te krijgen.
En ze flikt het ook nog steeds als anderen haar uitlaten.
Vlaamse koedrijvers... wat moet je ermee :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:04

ik kan mijn honden los meenemen door een schapenveld heen....... blijven ze keurig bij me......... totdat ik een halve miliseconde mijn aandacht verslap.......... dan zijn ze weg......... en krijg ik ze ook niet meer terug.........

maar hij blijft een jager........ en de lab doet mee omdat het zo een leuk spelletje is.......... gekmakend :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:05

c_alsemgeest schreef:

Dit vind ik wat kort door de bocht. Jachtinstinct is nou eenmaal iets wat erin zit. Bij het ene ras natuurlijk meer dan bij het ander.
Dat dit geprikkeld wordt kun je niet altijd voorkomen. Wel kun je in de opvoeding veel doen, dat ben ik met je eens.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:07

een vreemde moet idd ook niet de weg aan me komen vragen... ze luisterd bij mij heel goed. Ook bij andere dieren in de buurt.

Maar bij vreemde mensen die op je af komen lopen en dicht bij komen blijft ze vals doen. Ik waarschuw mensen altijd netjes op tijd... het hoort niet maar om eerlijk te zijn vind ik zo'n waakhond wel prettig als ik d'r s'nachts uitlaat :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:08

Pollewoppy schreef:
c_alsemgeest schreef:

Dit vind ik wat kort door de bocht. Jachtinstinct is nou eenmaal iets wat erin zit. Bij het ene ras natuurlijk meer dan bij het ander.
Dat dit geprikkeld wordt kun je niet altijd voorkomen. Wel kun je in de opvoeding veel doen, dat ben ik met je eens.

Ik weet dat het niet te voorkomen is, bij veel rassen als helemaal niet ;)
Maar wat ik noemde is zeg maar het ideale plaatje... zoals je in latere posts van mij kan lezen is dat bij tara ook nog verre van :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:09

hihihi snap ik ;)

ik heb mijn kruising genomen voor de waak............ en damn hij neemt zijn taakje gruwelijk serieus.......... ben ik alleen maar blij mee........

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:12

ysja ze doet voor het oog niet veel, gaat tussen jou en de 'vreemde' in staan en gaat borstelen soms wat grommen. Dan kan ik waarschuwen en moet ze aan de voet. Komt de vreemde toch dichterbij... ja dan moet ik mijn verzekering aanspreken ben ik bang :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:15

hihi inderdaad............... toont weinig......... doet niet naar.........

maar gaat tussen ons instaan :)

slechts eenmaal heb ik hem aan zijn staart moeten trekken en dat was toen ik in de winkel lag te slapen die met lappen afgedekt was op een evenement en ieman mij zag slapen en dacht een grapje met me uit te kunnen halen........ echt he...... kon de hond net bij zijn staart pakken...........

anders had hij echt schade aangericht

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:23

Je bent de fout al in gegaan door je flexilijn te gebruiken. Hierdoor leer je je hond in feiten trekken, denk maar na.
Hond trekt, weet dat het baasje er aan zit, maar krijgt toch meer ruimt.
Hierdoor leer je de hond, dat als hij trekt, hij ruimte krijgt. Iets wat je dus niet wil hebben.

Ik zelf heb wel een GL, maar weet ook hoe hem te gebruiken. Zal hem nooit gebruiken voor correctie, hond corrigeerd zichzelf.
Heb in de 4 jaar dat ik er nu mee loop, er nog nóóit een ruk aan gegeven, sterker nog, de eerste beste idioot die ik het zie doen, heeft een probleem.
Mijn hond heeft 1 nek, daar ben ik zuinig op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:25

Dacodaco schreef:
Yamcha schreef:
Deels waar.

Hij mag niet trekken, feit. Maar een hert (of eekhoorn of veldmuis of...) ziet hij vaak eerder dan ik. En daar ontstaan problemen. Zie ik het op tijd, is er niets aan de hand. Ik doe de touwtjes om als we "probleem gebieden" in gaan, en dan corrigeerd hij zich zelf. Nu gaat hij, ook aan de gewone riem, alleen nog op zijn achterpoten staan als hij iets ziet, omdat hij denkt te weten :+ dat hij daar niet naar toe kan. Maar ik ben absoluut geen Martin Gaus of andere opvoedkundige honden goeroe, ik wil gewoon met plezier mijn hond kunnen uitlaten! Dat daar betere opvoedkundige methodes voor zijn die ik niet machtig ben, accepteer ik en tips neem ik ter harte.

Lijkt me een prima instelling :)
Pollewoppy schreef:
c_alsemgeest schreef:

Het is onwijs wat je kunt bereiken, echt, je gelooft je ogen niet ;)
Opvoeding doet zó ontzettend veel :j opvoeden is soms ook afleiden, de focus verleggen, in het begin heel bewust en heel strak, later gaat dat instinctief. Soms speels en soms gewoon streng, het is maar net hoe de situatie is :)
c_alsemgeest schreef:
dacht ik al daarom de uitleg...
omdat ik al dacht dat zo'n antwoord eraan zat te komen.
Mensen verwarren roedels wilde honden altijd met opgefokte keffers die 1x per maand samen in het bos worden gegooid :P

Ja, en je wordt soms helemaal gallisch van de idiote theorieën die daardoor ontstaan, werkelijk uit het jaar nul......

En fantaseren vind ik prima, 't wordt alleen anders als je die fantasieën dan gebruikt om je hond "op te voeden" want dat arme ding snapt er dan geen bal meer van :(:) Tot onderdanigheid dwingen vind ik nog wel een van de ergste, dat gebeurt in de natuur gewoonweg niet. In de natuur is een hond leider omdat hij zo geboren is en nergens anders om. Een echte leider hoeft niet te dwingen en te zieken en te zaniken.

Overigens, voor degene die 's avonds nog even wat zin heeft in leuk leesvoer:
www.duitseherders.com/Dominantie.htm

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:37

bij honden die aan een lijntje trekken doe ik eenmaal een slipketting om...daarna willen ze niet meer aan een lijntje trekken.. :)

erg fijn,zeker als je soms met 6 honden buiten moet lopen,hou er niet van dat er dan ook maar 1 denkt te willen trekken aan een lijn.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:41

Onze RR loopt ook met een slipketting als we gaan wandelen. Als je geen overwicht hebt is het ook een onhandelbare, arrogante bitch ;) := Die van ons luistert wel. Echt een geweldig beest :D