Is het dan écht zo moeilijk te begrijpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:43

Hier in de buurt moet je je hond altijd aangelijnt hebben. Moet zeggen dat onze jongste praktisch nooit aangelijnt is. Punt is ook wel dat die perfect luisterd, en eigenlijk nooit oost-indisch doof is :). Vanaf de moment dat ik ook maar iemand zie aankomen (hond/fietser/loper/ruiter) roep'k hem bij me. Als ik die personen te laat zie (omdat ze langst achteren komen bv), en niet genoeg tijd meer heb om hem bij me te roepen (omdat die dan omver gelopen/gereden zou worden :+) dan krijgt ie het bevel dat hij moet gaan liggen waar hij ligt.
Ik heb dus zeker geen probleem met mensen die hun hond los laten op momenten dat het eigenlijk niet mag, maar dat wél op voorwaarde dat de hond volledig onder appél staat en dat de baas een beetje verantwoordelijkheidsgevoel heeft.... Anders mogen ze het wel een horen van mij :+

Onze oudste gaat trouwens niet meer los, hoe graag hij ook zou willen. Zijn oren werken niet meer, het beestje is ondertussen 13, waardoor hij dus alleen nog maar reageerd op gebaren (waar hij trouwens perfect naar luisterd!)... probleem is natuurlijk dat hij dan niet luisterd als hij je niet ziet :)

Anoniem

Re: Is het dan écht zo moeilijk te begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:45

tantjeuh: op die manier lijkt het mij totaal geen probleem, ik denk niet dat er iemand is die zich daaraan kan ergeren.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:51

Ik laat mijn hond ook los op plekken waar het eigenlijk niet mag. In het bos dan wel te verstaan. In de woonwijken lijn ik hem aan op de plekken buiten de losloopgebieden.

Kom ik een andere hond tegen dan gaat onze hond wel aan de lijn. Onze muis denkt grote honden aan te kunnen }:0
Als ik mensen tegenkom en ze zien dat ik mijn hond aan de riem heb, dan doen zij dat ook. Dát zijn dus mensen die meedenken. :)

''Hij doet niks hoor'' heb ik 1 keer meegemaakt. Nee hoor, tuurlijk niet, maar waarom hangt je hond dan wel met zijn bek in mijn hond :roll:

Verder geen vervelende dingen meegemaakt, gelukkig.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 13:00

Tantjeuh op die manier lijkt mij dat niemand daar bezwaar tegen heeft, maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen hebben nu echt hun hond zo goed onder appel staan dat het in alle situaties zo goed luistert :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:09

Denk hoogstens 5 % van de hondenbezitters, Nijn ;(

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:15

Onze herder is ook niet sociaal en alles doorgaat verhuizen wij binnenkort naar een andere woonwijk. Wij houden de honden altijd aangelijnd, maar de herder zal zeker grijpen als er 1 aankomt. Ik ben daar ook altijd bang voor, dat er toch een hond doorkomt terwijl de herder al een agressieve houding aanneemt. Want ondanks dat mijn hond aangelijnd zit, niemand zit erop te wachten dat honden elkaar aanvallen...

Ben je in zo'n geval aansprakelijk als eigenaar? Of is de loslopende hond zelf oorzaak en krijg je niets aan je broek als zoiets gebeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:24

Dat ligt er volgens mij aan of de hond vast moet of niet. In principe is de eigenaar van de hond die vastzit dacht ik, niet schuldig, jij hebt immers je voorzorgsmaatregelen genomen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:57

Ik ben dus ook zo iemand die m'n hond ongeveer overal en altijd loslaat.

Ze gaat niet naar andere honden, doet ze al 10 jaar niet, ze is er bang van. Naar mensen gaat ze soms wel, maar dan roep ik haar en komt ze ook gewoon terug.
Het ergste dat ze doet is eventjes weglopen als er een hond te enthousiast afkomt. Als die hond haar blijft volgen is de kans groot dat ze eens een snauw geeft, maar dan heb ik het over 2 loslopende honden. Als de andere hond aangelijnd is, negeert mijn hond die compleet. Als ze zelf aangelijnd is en er komt een loslopende hond op haar af is er ook een kans dat ze een snauw zal geven (groter dan wanneer ze losloopt).

Als er fietsers of wandelaars langskomen, roep ik haar ook bij mij. Soms gebeurt het dat ze zomaar ineens aan de voet gaat lopen zonder dat ik het vraag, dan komt er een fietser voorbijgezoefd en daarna gaat ze weer haar gangetje. Soms let de hond dus beter op dan ikzelf.
Al is het ook al wel eens gebeurd dat we beiden niet uit onze doppen kijken en half omvergereden worden met het nodige gevloek erbij, dat zijn dan onze verstrooide dagen :o .

Ze is nooit oost-indisch doof maar probeert wel eens haar grenzen te verleggen. Ipv onmiddelijk komen pas na de 2de keer roepen komen, of niet naast mij gaan zitten maar half metertje verder en zo van die dingen. Dan krijgt ze gelijk weer bootcamp-training, eventueel aan de lijn, om alles nog eens op te frissen en daarna heb ik weer een braaf luisterend hondje :D .

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat een hond gewoon luisterd en ik ga er ook van uit dat een hond die losloopt ook onder appèl staat.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:04

Yamcha schreef:

Ik vrees er inderdaad ook wel voor....

Maar moet zeggen, ik zie hier in de buurt heel weinig mensen die hun hond los laten. Ik heb het allesinds nog niet voorgehad dat er een loslopende hond naar ons toekomt... maar heel veel honden komen we meestal ook wel niet tegen. Groot voordeel als je vlak aan een natuurdomein van 800ha woont, dan zijn de wandelaars erg gespreid :+

Wat doen jullie trouwens als er dan wel een hond naar jullie toekomt, en je vertrouwt het niet helemaal?? Honden zijn toch vaak aangelijnt heel wat sneller geneigd te bijten? En persoonlijk zit ik er ook niet al te graag tussen als ze dan toch beginnen te vechten... Zeker niet als de andere hond door niemand wordt tegengehouden. Laten jullie los? Of houden jullie vast? Wat doen jullie als er toch een gevecht ontstaat en de eigenaar van de andere hond is nog een heel eind verder?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:12

Hangt ervanaf waar ik ben. Als ik op straat ben, lijn ik haar aan omdat ik haar niet vanonder een auto wil plukken.
Als ze de ruimte heeft, laat ik haar lopen. Ze loopt standaard hooguit 200m om dan in een wijde boog terug naar mij te keren en zich achter mij te verstoppen.
Als andere hond dan nog steeds volhoudt, sta ik tussen hond en mijn hond in (niet geheel vrijwillig, vermits m'n hond achter mij kruipt en achter mij wegdraait als hond rond mij loopt :P ). Meestal blijf ik dan zo staan en wacht tot eigenaar z'n hond komt halen.

Het is me nog niet gebeurt, maar moest een hond dan nog uitvallen naar mijn hond of naar mij, dan is het z'n beste dag niet en de eigenaar zal ik er dan ook flink van langs geven.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:21

tantjeuh schreef:
Wat doen jullie trouwens als er dan wel een hond naar jullie toekomt, en je vertrouwt het niet helemaal?? Honden zijn toch vaak aangelijnt heel wat sneller geneigd te bijten? En persoonlijk zit ik er ook niet al te graag tussen als ze dan toch beginnen te vechten... Zeker niet als de andere hond door niemand wordt tegengehouden. Laten jullie los? Of houden jullie vast? Wat doen jullie als er toch een gevecht ontstaat en de eigenaar van de andere hond is nog een heel eind verder?

Dat is mij dus al gebeurt hier vlak voor de flat
vrouw liep aan de overkant van de straat, haar frans bulldog neemt de kuienlatten en rent al grommend en aggressief naar [***]
zij (stevige tante) had niet echt snelheid en deed er ook geen moeite voor
[***] wou op zich eerst wel snuffelen en kennismaken maar de fransman dacht er anders over en begonnen gelijk zijn dominatie te tonen
[***] tolereert dit niet en dook er met zijn volle 55kg bovenop... ik probeer hem dan wel er van af te trekken,maar de fransman valt weer aan en dan laat ik mijn hond niet zomaar bijten en laat ik de riem toch iets vieren
het is niet mijn probleem als de kleine franse gewond raakt ,hoe sneu ik het ook vind.....

toen de vrouw eenmaal gearriveerd was begon ze te mopperen en haar hondje te pakken
het enige wat ik zei: " handig he zo een riem!, scheelt een dooie hond!"

vrouw zei niks, pakte haar franse en liep weg.....ze wist dat ze fout zat

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:28

Op het strand hebben wij een keer meegemaakt dat onze hond met een andere hond begon te spelen, die andere baas dacht dat ze vochten en begon aan onze hond te trekken en te slaan, daar werd mijn vader toch behoorlijk kwaad van, wat een asociaal gedrag! Wij hebben overigens wel een grote hond, een Newfoundlander.
Ze renden achter mekaar aan enzo, laat ze lekker denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:27

Yamcha schreef:
Dat slaat ook nergens op idd :')

Vraag me alleen af waarom die fietsers dan boos worden? Lopen de honden voor de fietsen? Dan kan ik me voorstellen dat het lastig is, maar anders moet je idd niet door een losloopgebied fietsen. Overigens houd ik de mijne wel even bij me, dat hij niet hinderlijk is.

mijn honden gaan soms wel eens voor een fiets staan ja, dan letten ze niet op, ik roep let op en soms gaan ze omdat ze om kijken naar mij voor een fiets staan.. maar dan nog, het is geen fietspad, maar een uitrenplek.. er zijn soms zelfs wielrenners die langs razen, of andere mensen die blijkbaar heel veel haast hebben en echt met een noodgang voorbij komen.. die fietsen dus over ze heen als ze er dan perongeluk voor gaan staan.. ik zet ze nu dus ook aan de kant, stuur ze naar het gras gedeelte, (het is een schelpenpad met veel gras en water aan beide kanten van het pad) laat ze zitten, en wacht tot de fietsers voorbij zijn, maar als ze zo hard komen aan racen dan heb ik daar de tijd niet eens meer voor..
ik vraag me af of ze daar wel mogen fietsen.. laatst reed er zelfs een scooter voorbij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:42

tantjeuh schreef:
Yamcha schreef:

Ik vrees er inderdaad ook wel voor....

Maar moet zeggen, ik zie hier in de buurt heel weinig mensen die hun hond los laten. Ik heb het allesinds nog niet voorgehad dat er een loslopende hond naar ons toekomt... maar heel veel honden komen we meestal ook wel niet tegen. Groot voordeel als je vlak aan een natuurdomein van 800ha woont, dan zijn de wandelaars erg gespreid :+

Ik zit hier ook aan een natuurgebied, en door de week is het echt heerlijk kopen, heel rustig, en eigenlijk weinig problemen.

In het weekend laadde ik mijn hond vaak in de auto om op andere plekken te gaan lopen, zeker 's zondags, dan kwamen de mensen die eens per week de hond loslieten...... ergernis was dat..... vooral ook omdat ze de andere dagen 20 minuten buitenkwamen ofzo.....

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:47

Wij hadden hiervoor ook een hond die niet echt makkelijk was met andere honden (vooral reuen) en daarom ook altijd aangelijnd naar een aangelijnd gebied gingen en meestal op tijden dat mensen niet komen, maar altijd kom je wel iemand tegen natuurlijk. En echt *het spijt me dat ik dit zeg* debielen die niet op hun hond letten, ze losgooien, en gezellig met een oude bekende staan te gieren van het lachen terwijl ik en m'n moeder de grootste moeite deden om onze hond bij die andere vandaan te houden.

Ook moet ik zeggen dat er keurige mensen zijn die meteen hun hond terug roepen en aanlijnen of die gewoon los hun hond netjes bijhouden :j

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:50

Nijn schreef:
Tantjeuh op die manier lijkt mij dat niemand daar bezwaar tegen heeft, maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen hebben nu echt hun hond zo goed onder appel staan dat het in alle situaties zo goed luistert :)

Dat zijn er inderdaad zeker niet veel.

Je ziet soms honden in het bos (los!) die écht niet komen als baasje roept. Nou dan vind ik persoonlijk dat je je hond niet mee moet nemen naar een bos waar veel andere mensen, kinderen, honden en paarden zijn.
Eerst moet je hond goed luisteren, netjes komen, en bij baas blijven voordat je ermee op pad gaat ;)

Maar dat is mijn mening he ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:06

Persoonlijk kom ik toch niet zóveel onopgevoede honden tegen.

Ik ga vaak met mijn hond hier op linkeroever wandelen. Mooi gebiedje met heel groot veld, water en bos; honden mogen er niet los maar iedereen laat er z'n hond wel loslopen.
Dan lopen daar hele kuddes honden, alle rassen door elkaar, reuen en teven door elkaar enz. De honden blijven allemaal bij hun eigenaar/kudde, af en toe komt er wel eens eentje goeiedag zeggen maar meestal gaat die snel weer terug naar z'n eigenaar.
Iedereen laat z'n hond tot op zekere hoogte begaan, maar als ze zien dat mijn angsthaas het hazepad kiest roepen ze hun honden terug.
Ik ga express naar daar omdat ik weet dat er veel loslopende honden zijn, veel ruimte om ze te ontwijken indien nodig en verantwoordelijke eigenaars die hun hond terugroepen als het moet. Zo komt mijn angsthaas toch nog een beetje onder de honden en vermijd ik dat ze helemaal een verkrampte oude tante wordt (voor zover ze dat nog niet is).

Ik ben het er wel mee eens dat je een hond niet los moet laten als je hem niet onder appèl kan houden.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:41

Hier nog iemand met frustraties hoor.. mijn hond kan absoluut niet met andere honden samen ( hoe t komt geen idee, ze is de 1e anderhalf jaar van dr leven met een andere hond in huis opgegroeid en van de 1 op andere dag was het ineens klaar ) en zij kan dus ook niet los.. Prima, flinke afstanden lopen en een flexiriem gaat harstikke goed met haar.
Maar achter mijn woonwijk is een veld, wordt naast gebouwd. Honden mogen daar niet los, staat nergens een bord. Toch doet iedereen zijn/haar hond daar los omdat t 1 van de weinige velden hier bij de wijk is. Maar ik kan daar dus niet meer normaal lopen met mijn hond. Tijdje terug liep ik daar, hond gewoon aangelijnd. Nergens andere hond gezien ( als ik die op afstand zie loop ik niet eens langs t veld om gezeik te voorkomen )..Voor ik het wist komt er ineens vanuit het niks een jonge herder op me afstormen ! Ik in de stress, en in zo'n situatie til ik dus echt m'n hond op ( kruising staff van zo 20 kg )om een slachtpartij te voorkomen..
Eigenaren komen rustig aan gewandeld, dachten dus dat ik zo trutje was die t hondje optilt omdat ik bang zou zijn dat die van hun wat zou doen. Werden nog een soort van boos ook omdat ik hun hond uit de buurt van mij wilde houden, nou ik wil mijn hond best even op de grond zetten maar dan zit je straks met n halve hond bij de DA !
Kan daar zo link om worden, kan dus niet meer daar normaal wandelen omdat die honden hier in de buurt gewoon niet luisteren..
Het is al lastig genoeg een hond die niet met anderen kan maar ze zit niet voor niks aan de lijn ( terwijl dat ook gewoon hoort )...mensen zeggen wel eens tegen mij dat ik m'n hond gewoon naast me moet houden en als die andere honden niet luisteren moeten ze maar voelen.. Maar mijn hond richt wat meer schade aan dan bijv een jack russel en heb echt geen zin in vechtende honden..