Raskat keuze

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:18

Iemand die lang fokt is lang bekend met zn lijnen en weet de pro en contra`s
En jij zal het me eens zijn dat er een boel bagger word verkocht!
Mensen die geen idee hebben van HCM of PKD ! Dus de geschiedenis van de pedigrees niet kennen!

Berwicowa

Re: Raskat keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:23

Dat zou best kunnen kloppen. Maar gelukkig kunnen wij bij een fokker terecht voor informatie die fokt al jaren dat scheelt denk ik ook wel hoor. Vooral met het zoeken van een juiste dekkater.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:28

Maakt toch niet uit waar je gaat kijken naar katten om een eerste indruk op te doen. Of een show nu fife is of niet. Denk niet dat een liefhebber zich daar nu druk om maakt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:39

Dat denk ik ook niet. Sterker nog, de enige show waar ik ooit ben geweest heeft veel indruk op me gemaakt, ik vond het geweldig! Maar of het een fife show was?

Geeeeeeeeeeen idee!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:41

Ik heb perzen gehad en die waren super qua karakter maar megaveel werk, borstelen.. Daarna een Maine Coon en een Devon Rex aangeschaft, en de Coon verliest lang niet zoveel haar als de Perzen. De Devon Rex verliest nauwelijks haar, zo kort als het is. Wel is dat een ras dat niet volwassen wordt. Zedd bleef ondeugend en speels (zoals een 12 weken oud kitten, rennen en slopen..) tot een jaar of 6, nu is hij wat kalmer. Ook HTK kittens opgevangen voor de dierenbescherming, maar geef mij maar een Coon of een Rex.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:54

Backup schreef:
Staar je niet blind op titels
Als een kat alleen in zn groep is krijgt hij al een punt
Bij 3 punten is hij/zij al kampioen

Ik krijg altijd de kriebels als mensen zeggen o die van mij is kampioen
Stelt helemaal niks voor op kattenshows nm om 3 punten te behalen

toch krijg je niet altijd je CAC of CAP, ken er ook zat die met een U2 naar huis gingen of minder....
goede keurmeester kijkt niet naar het aantal katten in een groep maar naar de kat!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:03

ja u2 krijg je dus alleen als er meer dan 1 kat in je groep zit :D
Lees mn post nog maar eens goed Cissy !
Laatst bijgewerkt door Backup op 03-09-09 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:05

Montreux schreef:
Maakt toch niet uit waar je gaat kijken naar katten om een eerste indruk op te doen. Of een show nu fife is of niet. Denk niet dat een liefhebber zich daar nu druk om maakt.

Nee een liefhebben valt als een blok voor een kitten
Wel jammer als een kitten dan aangeboden word door een fokker die geen idee heeft van de Fife reglementen !

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:08

Berwicowa schreef:
Dat zou best kunnen kloppen. Maar gelukkig kunnen wij bij een fokker terecht voor informatie die fokt al jaren dat scheelt denk ik ook wel hoor. Vooral met het zoeken van een juiste dekkater.

Precies en dan doe je het goed
Maar hoeveel mensen hebben nog contact met de fokker waar ze hun eerste kat kochte

Ik krijg telefoon van mensen die hebben ergens een kat gekocht en willen nu showen en vragen aan mij de ins and outs
Dan vraag ik , maar helpen die mensen je niet waar je je kat heb gekocht
Nou nee want die showen niet of hebben geen contact meer !

Joh ik kijk met angst en beven naar de groei van mij all time favorite ras!

Eigenlijk wil ik stoppen met fokken, maar ik kan het niet loslaten en ik denk dat er nog steeds behoefte is aan voorlichting aan de beginnende fokkers
Ik ben mentor van zoveel beginnende fokkers !!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:04

Ik probeer alleen maar te zeggen dat je niet persé met een punt naar huis gaat als je de enige in je groep bent :) De kat zou op kwaliteit gekeurd moeten worden en als je geen kwaliteit bezit zou je ook geen punt moeten krijgen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:06

cissy schreef:
De kat zou op kwaliteit gekeurd moeten worden en als je geen kwaliteit bezit zou je ook geen punt moeten krijgen.

Daar ben ik het volkomen mee eens !!!!!
Maar na 15 jr showen mag ik wel zeggen dat dat dus niet gebeurt
Dus als een kat aangeprezen word als zijne kampioen zegt mij dat dus helemaal niks !!!!

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:57

Nee inderdaad heb katten zien winnen waarvan ik dacht goh, maar ja dan doet de eigenaar veel voor de vereniging of is zelf ook keurmeester. 8-)

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:20

hoe kom je tot een ras wat bij je past.
allereerst beozek een kattenshow hier kom je veel fokkers tegen, en kan je veel te weten komen over ras en karacter.
de url voor show in je buurt is http://www.kattenshows.nl

2de stap is als je emaal paar rassen wel wat vind of 1 waarop je verlieft bent geworden (kan ook natuurlijk) ga eens langs bij fokkers (niet op 1 dag natuurlijk) maar vraag of je langs mag komen om ras beter te leren kennen, het liefst zonder kitens! want met kittens in vizier vergeet je vanalles te vragen enzovoorts!
zoin leuk kleintje is gewoon een afleiding

ik heb ook iemand van bokt hier thuis gehad (ik had geen kittens en doordat mijn poes niet krols werd hebben ze elders katjes gekocht, maar waar mij om ging is dat ze het ras konden leren kennen)

je moet wel klik meehebben want ja zoin beestje heb je wel wat jaren. als goede fokker is (of liefhebber zoals ik mezelf noem want ik heb geen kittens aan lopende band *let daar trouwens ook op!) mag je best gezellig op vistuh komen.

zelf ben ik helemaal gevallen voor de noren.
als men vraagt mag iedereen kijken en knuffelen lol wel afspraak maken natuurlijk!
wat ik erbij vermeld is dat mijn noren net hondjes zijn .. ze bemoeien zich overal mee.. maar kunne ook goed alleen zijn als we er niet zijn, ik adviseer zoenzo wel 2 katjes dan hebben ze mekaar

wel is zo ik heb enorme knuffelaars dus trek gerust niet iets nieuws aan:)

op me catterywebsite kan je vanalles vinden (hellaa snog verouderd) maar ben eraan bezig.. zeker nu aura waarscheinlijk zwanger is dus ja:)

ohja titels! wat daarover kweit wil (en ik heb bij verenigng veel werk gedaan) staar je niet op blind..
tiss soms ook net hoe pet van de keurmeester staat..

kijk gewoon naar de kat zelf! min puntjes kan je als je wilt fokken altijd nog zegeg nou op zoek naar kater die juist die punten weer sterk is.

en wat ik ook nog kweit wil, zoek fokker die je bij kan staan in vanalles..of op zin minst zin best doet!

Backup schreef:
cissy schreef:
De kat zou op kwaliteit gekeurd moeten worden en als je geen kwaliteit bezit zou je ook geen punt moeten krijgen.

Daar ben ik het volkomen mee eens !!!!!
Maar na 15 jr showen mag ik wel zeggen dat dat dus niet gebeurt
Dus als een kat aangeprezen word als zijne kampioen zegt mij dat dus helemaal niks !!!!

ik zeg altijd met dat papiertje kan je kont afvegen.. showen is best leuk zeker met een groep en voor de gezelligheid (al is die in afgelopen jaren erg veranderd , men gunt mekaar niks meer...
en is handig om min en plus punten van je kat te horen maar (zeker dat laaste is erg betrekkelijk op wie er die dag keurt)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:10

Kattenshows zeggen tegenwoordig niet zo veel meer in mijn ogen.
Standaarden zijn per vereniging anders en de smaak van de keurmeester maakt een hoop verschil.

Keurmeester die eerst BIS geeft aan een kat en een week later het katje een lelijk mormel vind kan ik echt niet snappen.
Dan heb je als keurmeester ook geen richtlijnen meer dus.

Neuzen moeten platter oren moeten groter maar bij de ander is meer neus juist mooier of kleinere oren.
En naar mate er meer geshowt wordt hoe meer de standaard veranderd wat vroeger bij een pers plat was is nu een duidelijke neus en dus niet goed meer.
Nee ik zou als cattery zelf niet showen denk ik, ik kan me daar echt niet in vinden.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:21

zonnebloem18 schreef:
Kattenshows zeggen tegenwoordig niet zo veel meer in mijn ogen.
Standaarden zijn per vereniging anders en de smaak van de keurmeester maakt een hoop verschil.

Keurmeester die eerst BIS geeft aan een kat en een week later het katje een lelijk mormel vind kan ik echt niet snappen.
Dan heb je als keurmeester ook geen richtlijnen meer dus.

Neuzen moeten platter oren moeten groter maar bij de ander is meer neus juist mooier of kleinere oren.
En naar mate er meer geshowt wordt hoe meer de standaard veranderd wat vroeger bij een pers plat was is nu een duidelijke neus en dus niet goed meer.
Nee ik zou als cattery zelf niet showen denk ik, ik kan me daar echt niet in vinden.

helemaal gelijk hierin:)

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:04

Leuk hoor dat je voor een Raskat gaat :D
Noorse boskatten zijn wel groot maar wel ontzettend leuk! Wel zijn ze wat moeilijker binnen te houden omdat ze erg van klimmen enz. houden.
Maar ik las al dat dat geen probleem gaf?

Als je meer een hondenliefhebber bent, is een Siamees of Balinees dan niks voor jullie?
(wij hebben 2 balinezen) Dat zijn katten met een hondskarakter. Erg leuk :j

irritantje schreef:
ik zeg altijd met dat papiertje kan je kont afvegen.. showen is best leuk zeker met een groep en voor de gezelligheid (al is die in afgelopen jaren erg veranderd , men gunt mekaar niks meer...
en is handig om min en plus punten van je kat te horen maar (zeker dat laaste is erg betrekkelijk op wie er die dag keurt)

Dit zeggen mijn ouders ook. Die hebben een lange tijd katten gefokt. (oude type siamezen en oosterse kortharen)
Die zijn toen ook gestopt met showen omdat er niks gegunt word.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:32

noren zijn net kleine honden terminste die van mij.
zolang je lekkere grote paal neerzeet is geen probleem:)

ja showen, tiss zo veranderd laaste jaren, jammer vind ik het wel.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:50

Zelf heb ik 1 Ragdoll en 1 kruising maine coon. Die Maine coon is heel erg slim en heeft zo zijn trucjes maar is wel super aanhankelijk en ontzettend lief.
Zelfde geldt voor die Ragdoll, die is heel lief, en doet geen vlieg kwaad. Je kan er alles mee doen, is ook erg geschikt voor kinderen:)

Verder heb ik gewoon HTK katten, en die zijn ook heel lief en mooi;)

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:26

Hoi Medea,

Als eerste kan ik je ook van harte de maine coon aanbevelen. Ik heb er 2 thuis waarvan 1 door mijn moeder gefokt. Ik maak vaak lange dagen op mijn werk, ga dan om 7uur van huis weg en ben pas savonds rond 7 uur weer thuis. 1 van de 2 maine coons staat dan al op het aanrecht naar me te mauwen als ze de voordeur hoort. Super leuk dus.

Zoals je nu vast gelezen hebt zijn het katten met lang haar. De vachtverzorging verschilt denk ik wel erg per kat. Zo hoef ik mijn jeweetwel kater eigenlijk nooit te borstelen. Maar de poes moet sowieso wel 1x in de week omdat ze ontzettend dik in de vacht zit en anders gewoon klitten krijgt, dit wil je natuurlijk niet. Ook karakters verschillen erg, zo is de kater ontzettend lief en ik durf er mn hand voor in het vuur te steken dat hij nooit zomaar iemand zal bijten/krabben of wat dan ook. Het tegenovergestelde is de poes, zij houdt opzich wel van vreemden maar alleen wanneer het haar uit komt, wanneer iemand zonder pardon haar begint te aaien en zij dit niet wil kan diegene een fixe mep verwachten. Maar naar mij doet ze helemaal niets!!! Vanaf het begin is het mijn lieveling geweest omdat ik wel hou van dieren met "karakter". Wanneer ik bijvoorbeeld ziek ben is ze niet bij me weg te slaan omdat ze (denk ik) mij wil troosten.

Ik woon ook in een kleine flat, zon 45m2 met een klein balkon. Ik heb dit balkon helemaal afgetimmerd met hout en kippengaas, zo kan de balkondeur open en kunnen de katten heerlijk naar buiten. hier genieten ze echt van, zelfs in de winter! Dit kan natuurlijk door hun dikke vacht, ze moesten vroeger immers ook buiten leven.

Wel vind ik dat backup heftige opmerkingen maakt over het aangesloten zijn van fokkers bij de fife. Mijn moeder fokt maine coons en is juist niet aangesloten bij felikat of mundikat omdat ze vind dat het idee van het originele ras uit het oog verloren wordt. Het moet tegenwoordig allemaal maar groter, zwaarder, grotere oren etc etc, en dit natuurlijk met alle gevolgen van dien. Als het lichaam niet gebouwd is om 10-15 kilo te wegen moeten we dit denk ik ook niet willen. Zij test op hcm, pkd, pl en weet ik wat allemaal meer, ik hou me daar dan weer niet zo erg mee bezig.

Als liefhebber raad ik je gewoon aan om goed rond te kijken en natuurlijk vooral veel informatie te verzamelen. Je betaald veel geld voor een raskat en wil dan natuurlijk ook "verzekerd" zijn van kwaliteit. Dit zeg ik voorzichtig omdat dit natuurlijk nooit gegarandeerd wordt, het gaat immers om levende have.

Ik wens je heel veel succes, maar ook veel plezier met het zoeken van een ras en een cattery.

Groetjes Simone.

p.s. Was ik bijna vergeten te vertellen over de bengaal, wij hebben thuis 1 gehad en ik moet je eerlijk bekennen dat het niet mijn keuze is. Ze zijn ontzettend intelligent en krijgen alles open, deuren, lades etc etc. Wanneer je geen zin hebt om met je kat te spelen heb je een moeilijke aan een bengaal, die van ons ging gewoon door totdat hij zn zin kreeg. Al moest dat door met zijn 5 kilo op je te gaan springen.