Mager scharminkel ( poes ) hoe dikker krijgen???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:39

angela333 schreef:
Ik zou haar zo snel mogelijk laten steriliseren als ik jou was, wij zien dit probleem vaker in de kliniek bij niet gesteriliseerde poesjes.

tja, mijn poes is al jaaaaaaren gesteriliseerd, maar al altijd zo mager geweest.
ze is verder goed gezond, haar vacht blinkt mooi, dus ik maak er mij geen zorgen om ;)

Anoniem

Re: Mager scharminkel ( poes ) hoe dikker krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:43

Ik heb ook een mager scharminkel. Gecastreerde rode kater, 4 jaar oud. Eet alles wat los en vast zit, krijgt RC voer, geen wormen, check up bij Da gehad, niks te vinden. Kat is vrolijk, levendig, heeft een glanzende vacht, maar is alleen erg slank.

Mijn andere poesje, ook 4 jaar, niet gesterilliseerd is ook niet de dikste maar wel wat voller. Meer normaal.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:46

Wat je ook kan proberen, ik heb ook zo'n kat die lastig op gewicht te krijgen is en ook erg kieskeurig is. En die krijgt een paar keer in de week brinta pap aangemaakt met kattenmelk dit vindt ze erg lekker en hier door blijft ze redelijk op gewicht.

Groetjes Genja

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:46

Die van mij waren ook altijd eng mager, terwijl ze heel goed aten. ik heb ze toen allebei laten helpen en ze zijn nu een heel stuk dikker. hetzelfde verhaal met mijn kater. Maar het ken meschien ook gewoon aan de bouw van de kat liggen.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:50

heb je al wel bloedonderzoek gedaan dan?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:51

Hier ook een eigenaar van een vlieggewicht, zij is net 18 geworden, ja, dan mág je wat magerder zijn. Vind de brinta tip een goeie! Verwarm je de kattenmelk?
Ik geef haar ook wel eierdooier (geen eiwit), dat is ook erg voedzaam en voor mijn oudje makkelijk weg te slobberen.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:58

Als ik jou was zou ik alle blikvoer eruit gooien. Dit bevat namelijk meer vocht als voeding. Ga over op een mengsel van verschillende merken kattebrokken. Dit is ons heel goed bevallen. Heel af en toe krijgen ze blikvoer.
Ik heb hier 2 katten die onder een constante stress leven. Ze kunnen namelijk niet met elkaar overweg. Dit uitte zich voorheen in 1 erg scharminkelige kat en 1 spugende kat. Het scharminkel is gesterilliseerd, dit bracht al een hoop rust.
Beide katten zijn nu goed op gewicht. Ze zitten goed in het haar en af toe zitten ze elkaar in de haren. Ze krijgen hier ook verder niets aan extraatjes. Behalve als het voormalige scharminkel aan de muren gaat likken. Dan krijgen ze een aantal gist snoepjes.
Blikvoer krijgen ze bij ons alleen tijdens onze vakantie en dan minimaal. Puur om ze aan het eten te krijgen.
En echt waar katten gaan echt wel eten als ze honger krijgen en er niets anders als brokjes voor handen is. Misschien niet veel in het begin omdat brokken een hele andere voedingswaarde hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:07

Je hebt in kattenvoer ook een variant, net zoals merriebrok bij paarden, nl queen brokken van RC, dat is speciaal voer voor drachtige en zogende katten met extra voedingsstoffen, misschien dat ze die wel lekker vind en daar wordt ze zeker wel dikker van (mijn poezen althans wel! ;) )
Maar zoals gezegd eerst de eventuele medische problemen uit laten sluiten voordat je gaat experimenteren met voer. De sterilisatie wil ook nog wel helpen dan worden ze vaak wat dikker van.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 21:46

na de vakantie ga ik met haar naar de DA, misschien zou je zeggen waarom nog zo lang??? als er dan wat is dan kan ik haar goed in de gaten houden met wat ze binnen krijgy enz, ik ga 2 weken weg en ze wordt verzorgt door mijn broer, maar mijn broer is niet zo oplettend zeg maar, hij zet voer neer en vers water, schept de kattebak leeg en wil daarna zo snel mogelijk weer weg! dus ja!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 21:47

brinta heb ik al wel geprobeerd! ze vind het niet bijzonder lekker of zo! een paar likjes en ze is er klaar mee. dat doe ik idd met kattemelk.
eier dooier kan ik ook wel proberen! :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:41

Misschien kan je het aanmaken met yoghurt? Mijn schrieltje is gek op optimel vanille yoghurt. En ik heb altijd begrepen dat yoghurt geen kwaad kan (in tegenstelling tot gewone melk).

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:45

paars schreef:
Hier ook een eigenaar van een vlieggewicht, zij is net 18 geworden, ja, dan mág je wat magerder zijn. Vind de brinta tip een goeie! Verwarm je de kattenmelk?
Ik geef haar ook wel eierdooier (geen eiwit), dat is ook erg voedzaam en voor mijn oudje makkelijk weg te slobberen.

Ja ik maak de kattenmelk een klein beetje warm in de magnetron en doe daarna de brinta er door heen. Nou onder tussen staat er dan wel een heel ongeduldigde poes bij de aanrecht die weet wat voor lekkers er gaat komen. Met zo'n pakje kattenmelk maak ik altijd 2 porties binta aan.

Groetjes genja

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:42

Hoi,..

Wij hebben een katje met de fles groot gebracht en was eerst ook te mager voor woorden en at ook slecht. Wat wij hebben gedaan is 1x per week verse tartaar geven (daar zit veel ijzer in en dat hebben ze nodig als je ze zwaarder wilt hebben) wat we ook deden was een rauw geklopt ei geven 1 x per week.. eiwitten zijn goed voor katjes. wat je verder nog kan doen is kipfilee helemaal uitkoken (mag absoluut geen rauw stukje aan zitten) dat ik stukjes snijden en geven. daarnaast zou ik kijken naar vitamine pasta, dat kun je gewoon in de dierenspeciaal zaak krijgen en vinden ze vaak heerlijk. Bij dibbes was het ook een stukje eenzaamheid vermoeden we, Toen bas er bij kwam als kitten zijnde werd dibbes ook vrolijker en ging hij beter eten. Zo hebben wij het opgelost en nu hebben we een gezond, vrolijk katje dat mooi op gewicht is.

Wat je niet moet vergeten is dat een kat een roofdier is. Hun spijsverterings stelsel is niet gebouwd om vezels van groenten of granen te verteren. Net als dat je een konijn geen biefstuk geeft, geef je een kat geen worteltje bij wijze van spreken.

Succes ermee!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:44

Kipfilet mag wel rauw toch? Wat ze in ieder geval niet mogen is varken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:29

En zo geef je de kat ook geen uitgekookte kipfilet. Hij is erop gebouwd om het lekker rauw op te peuzelen. Als-ie dat wil tenminste.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:44

Ik meld mij ook heb sinds mijn kat heeeel erg ziek geweest is ook een schrielkipje. Daarnaast is hij omdat hij heel lang misselijk is geweest erg kieskeurig geworden en hij liet dus veel dingen staan. Alles wat hij gegeten/ geproefd heeft in de periode dat hij zich niet lekker voelde lust hij niet meer.. Bovendien ben ik ook kieskeurig want voer met veel granen en suikers wil ik niet geven.
Nu zijn we uitgekomen op een dieet van 3 bakjes Kruidvat pate en een hele grote hand Applaws-brokjes per dag. Dit vul ik dan 1 keer per week aan met een flesje Reaktiv, dat is een soort kattemelk waar alle bouwstoffen in zitten en die de stofwissseling/ vertering ondersteunt. Hij krijgt dit nu zo een 2 weken en lijkt eindelijk in gewicht aan te komen.

Binnenkort ga ik weer wegen bij de dierenarts. Tijdens zijn ziekte is hij afgevallen van 5,3 kg naar 3,8 kg.. Het is een grote kat dus iets boven de 5 kilo is voor hem normaal.

In dit geval zou ik de kat laten steriliseren, wilde je toch al, en misschien gelijktijd een bloedonderzoek laten doen. Scheelt je een extra bezoekje aan de dierenarts en bespaart ook weer wat stress bij de kat.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:05

ja als ik naar de DA ga met haar laat ik gelijk ook een bloedonderzoek doen op de schildklier en misschien toch de nieren. alhoewel zij niet veel drinkt of zo! maar het zekere voor het onzekere.

rauwe kipfilet mag dus ook??

bedankt iedereen voor de vele tips! ik ga met heel veel echt iets doen :D

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 15:53

zojuist ben ik met poepsie naar de DA geweest. omdat ze tekenen van zwakte begon te tonen.

de DA zei dat hij nog geen bloed wil afnemen omdat er tot nog toe geen aanknopings punten zijn van haar klachten.
wel heeft hij haar verder na gekeken en toen moesten we even in de wachtkamer gaan zitten want hij moest er even over nadenken,

de kans dat ze een virus heeft die meestal de dood wordt bij poezen, is zeer rieel ;(
omdat ze de meeste voedingen niet binnen kan houden,

nu heeft ze pilletjes gekregen ( diazepam 5 mg ) om toch wat eetlust te krijgen, ze moet van deze pilletjes 2 keer daags een kwart pilletje.
ook heeft ze astronauten voer gekregen.
dat is vloeibaar voer wat ik haar 3 keer daags moet geven. ( Medicare, aanvullend samengesteld voeder )
ik heb 2 blikjes gekregen voor haar, daar kan ik 3 a 4 dagen mee doen.
hierdoor moet ze wat meer eetlust krijgen zo dat ze wat meer gaat eten.

als ze dit niet doet dan gaan we verder kijken wat er aan de hand is,
stereliseren vind hij op het moment geen goed idee omdat ze zo zwak is,
de kans dat de narcose haar dood word is ook rieel.

nou dat is het verslag van de DA

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:17

goed dat je naar de DA bent geweest maar ik had toch als ik jou was erop gestaan dat hij een bloedonderzoek zou doen, hoe wil hij anders zien wat ze mankeert??

Hills a/d is ook astronautenvoer bij de DA en als je dat een beetje warm maakt in een paar seconden in de magnetron dat willen ze vaak ook wel eten, evt vitaminepasta erbij geven. Die pasta stinkt vreselijk en lijkt op marmite en hier eten sommige katten het zo uit de tube zo lekker vinden ze het. Ze moet vooral blijven eten/drinken anders vergiftigt ze zichzelf.

succes met de poezel, we duimen voor dr!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:26

ja achteraf had ik dat moeten doen idd!
ik was een beetje overompeld omdat ik mijn kat zag zwalken door de kamer, dus was een beetje in paniek geraakt.

zelf zit ik ook ziek thuis dus ja eigenlijk mocht ik ook niet weg.
maar ja als ze niet bij komt ga ik deze week nogmaals heen voor een bloed onderzoek.
vitamine paste durf ik nog niet te geven. omdat ze juist bijna nix eet en drinkt. dus zoals je zelf zegt vergiftigt ze zichzelf. ;)

bedankt dat jullie mee duimen :D

ze betekend echt iets speciaals voor me dus ik wil er alles aan doen om haar erdoor te halen,
ookal hebben we steeds in ons achterhoofd gehouden dat ze toch niet heel oud zal worden. ;(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:31

Goed dat je naar de dierenarts bent geweest!

Dhani schreef:
de DA zei dat hij nog geen bloed wil afnemen omdat er tot nog toe geen aanknopings punten zijn van haar klachten.
wel heeft hij haar verder na gekeken en toen moesten we even in de wachtkamer gaan zitten want hij moest er even over nadenken,

Ik vind dit wel een raar advies, uit een bloedonderzoek kan je toch juist aanknopingspunten halen. Bovendien komt hij vervolgens met het idee van een virus waar veel katten aan dood gaan en dat terwijl er geen aanknopingspunten zijn? Gek ook omdat te noemen maar er vervolgens niet meteen op te testen.

Sorry voor mijn sceptische houding. Mijn eigen kat is bijna aan verkeerde diagnoses van 5 verschillende dierenartsen (van 2 praktijken) ten onder gegaan dus mijn vertrouwen is wat weg..

Hopelijk slaat de medicatie aan en krijgt ze in ieder geval meer eetlust. Mocht ze echt niets binnenhouden zou ik morgen een vochtinfuus en antibraakmiddel gaan halen bij je DA.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:35

bedankt voor je reactie ;) ik vond het ook raar maar omdat je zo iemand moet kunnen vertrouwen heb ik er denkt ik weinig aan gedaan, ik zat alleen in me hoofd dat ik me meissie niet kwijt wil.
misschien volgende keer wat beter me kop er bij houden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:52

mmmm. waarom heeft hij niet sowieso wat extra vocht onderhuids gegeven (in het nekvel)? Daar frissen ze vaak alweer van op!? Zeker als ze een achterstand had?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:53

Dhani, dat is heel logisch hoor, die overrompeling, en achteraf de twijfel.
Ik sluit me aan bij de anderen.
Vreemd dat hij geen onderzoek wil doen omdat hij niet weet wat er aan de hand is? Als hij dat wel zou weten is een bloedonderzoek niet nodig.
Tevens kan zij geen voeding binnen houden, en hij wekt de eetlust op?
Mijn advies is: ga ook even voor een second opinion naar een andere dierenarts. Dierenarts blijft nou eenmaal een moeilijk vak omdat je het met het verhaal van de eigenaar moet doen, als het dier geen duidelijke symptomen geeft. Neemt niet weg dat jij je katje niet kwijt wil door een verkeerde diagnose.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:01

Dhani schreef:
bedankt voor je reactie ;) ik vond het ook raar maar omdat je zo iemand moet kunnen vertrouwen heb ik er denkt ik weinig aan gedaan, ik zat alleen in me hoofd dat ik me meissie niet kwijt wil.
misschien volgende keer wat beter me kop er bij houden.

Ik heb hetzelfde gehad, in het begin vertrouwde ik nog op het oordeel van de DA. Hun hebben er uiteindelijk ook voor gestudeerd enzo. Bovendien maak je je zoveel zorgen en dat beinvloed ook je denken.

Overigens ontdekte ik laatst zelfs nog een grove fout... van 1 van mijn dierenartsen. Mijn kat heeft predisolon gehad terwijl een nierprobleem had, bleek een nierbekkenontsteking te zijn, en dan zijn corticosterioden zeker geen goed idee..