SPOED: babynijntje gevonden; wat te eten geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:57

iedereen zijn eigen mening en belevenissen toch? Gelukkig mag iedereen zijn of haar mening hebben. ik vind inelkgeval dat Sheela een leuk konijntje heeft en ben blij dat hij of zij het goed doet.En dat er nog mensen zijn die zo lief zijn dieren in nood te helpen.

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:03

veel mensen denken dat jonge konijntjes geen groenvoer mogen, dit mag wel! wel even ontlasting in de gaten houden.
dingen zoals: gras, andijvie, witlof, paardebloembladeren zijn wel goed! wortel bijv. juist weer wat minder ivm de vele suikers.
Ik zal je nog even pb'en over een leerzaam konijnenforum.
wel zou IK als ik jou was stoppen met die brinta, konijntje eet en drink namelijk goed.
Laatst bijgewerkt door ouwerakker op 13-08-09 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:06

Fijn dat het zo goed gaat met de kleine.
Wellicht is het niet geheel onverstandig om het diertje wel even te ontwormen gezien die toch buiten liep. Dit mag al op jonge leeftijd met panacur.
Of eerst even de ontlasting voor de zekerheid laten checken, kost een paar euro en je bent zeker dat ze wormvrij zijn. Mijn flessenbaby's hier hadden dit namelijk met een leeftijd van 2,5 week.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 09:55

zoals beloofd een paar nieuwe (duidelijker) foto's van de hoofdrolspeler in dit verhaal. Vanmorgen gewogen en het was een stuk gegroeid! Het weegt nu 116 gram, 13 gram gegroeid. Ik blijf voorlopig nog wel brinta bijvoeren omdat we denken dat ze nog aardig onder haar gewicht zit. Als ze echt duidelijk goed en zelf eet, stop ik er mee. Voorlopig kan het geen kwaad.

Afbeelding
van de zijkant
Afbeelding
de bovenkant
Afbeelding
lief snuitje
Afbeelding
andere zijkant.

yv_on

Re: SPOED: babynijntje gevonden; wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:23

ochh wat een schatjuhh.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:55

Echt nog een jong ding, ik denk een week of 3 a 4 en dan kan ze zeker goed brinta bij hebben dat is heel verstandig. Heb je toevallig konijnen belangen nog gebeld, want onder de 240 gram heb ik ooit begrijpen dat ze dan nog speciale melk nodig hebben. Weet niet of deze het nog nodig heeft, maar een belletje die kant op kan nooit kwaad?

janneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:57

ach hij is echt heel lief en klein haha en heel mooi
hier krijg je vast heel veel plezier mee

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:13

Faniek: ik zal zo even een mailtje sturen naar konijnenbelangen (voor een telefoontje is het te laat). Volgens onze DA was melk niet meer nodig, als het zelf kan eten en drinken. Maar ik zal hun even vragen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:18

Dit konijn is duidelijk nog geen zes weken.

Ik zou geen groenvoer geven en inderdaad verder gaan via een konijnenopvang. Veel succes!

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:24

Less schreef:
Dit konijn is duidelijk nog geen zes weken.

Ik zou geen groenvoer geven en inderdaad verder gaan via een konijnenopvang. Veel succes!

Nee het ziet er naar uit dat ie nog geen 6 weken is. daar is die nog veel te klein voor. Ik heb zelf 3 nestjes gehad en die waren met 6 weken wel wat groter. Ik zou als ik jou was zowieso hooi geven. en misschien een paar brokjes omdat kleine konijntjes zonder moedermelk de brokjes niet goed kunnen verteren. daar zorgt de moedermelk voor :).

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:37

Het nijntje eet de brokjes met smaak en ook produceert het supermooie keuteltjes. Dus qua wel of niet verdragen valt dat wel mee. Jullie moeten wel bedenken dat dit nijntje een tijdje buiten heeft gelopen en waarschijnlijk behoorlijk wat gewicht is kwijtgeraakt. Dus het zal wel aardig onder het gewicht zitten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:48

Mail zijn ze misschien wat langzaam op, wellicht dat je ze morgen kan bellen als ze niet mailen? Echt superhulp heb ik daar altijd van. Maar dan wel degene van de konijntjesmelk bellen, dat nummer vind je bij konijntjesmelk eventueel.
Je kan het konijntje met mate brokjes geven, uiteraard onbeperkt hooi en wel groen zeker als ze gezonde keuteltjes heeft :) Ben heel erg blij dat het zo goed gaat, het is ook een erg mooi konijntje.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:00

wat ga je uiteindelijk met het kleine droppie doen? houden?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:04

raylaatje schreef:
aan de foto te zien is dit konijntje al wel 5/6 weken, en dus oud genoeg om brokjes & hooi te eten.
brinta is ook niet goed voor ze.. als je ze al een pap of melk wou geven(wat bij deze NIET nodig is), moet je ze de melk voor jonge konijnen van konijnenbelangen geven, voor de rest is NIKS goed,

Tipje via Konijnenbelangen (Sannie Egberts) ooit gekregen omdat een fleskonijntje van mij van vier weken oud dacht dat ze al oud genoeg was om met de melk te stoppen.. :D Geef Brinta geweekt in water.
Ik ben dus zo bijdehand geweest om de Brinta aan te maken met de melk van Konijnenbelangen en dat ging erin als koek. Daar moest ik wel meer stoppen wanneer het diertje 6/7 weken oud was. Ze zit nu lekker volwassen te wezen, dus Brinta kan echt ook. Maar niet te lang.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:23

muiszje: ik denk wel dat het blijft. We vinden het beestje zo leuk dat we denk ik haar niet meer kunnen missen.

Ik heb een mailtje gehad van konijnenbelangen en zij schatte het nijntje op 3 -4 weken oud. maar omdat hij al een paar dagen geen melk meer heeft gehad, is het niet verstandig om nu weer met melk te beginnen. Omdat het beestje best goed zelf eet waren brokjes en hooi oke. En eventueel wilgentakken. Laat ik die nu net van de week gesnoeid hebben voor de vogeltjes. dus nijntje kreeg ook een takje mee.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:45

Jammer dat veel mensen denken dat groenvoer slecht is voor jonge konijnen. Als je het in mate geeft is dat echt geen probleem en juist goed.

Mooi konijntje.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:41

Inderdaad een heel mooi konijntje. Ik denk dat juist groenvoer heel goed is voor konijnen (zoals de meesten hier) alleen op deze leeftijd niet omdat het darmstelsel al zo veel doormaakt op dit moment.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:48

Hij ziet er echt super schattig uit!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:25

Kleine Nijn doet het goed. eet goed, is supervrolijk en erg grappig. Knabbelt lekker hooi en ook het groenvoer vindt ze erg jammmie. Ze groeit ook goed. we wegen haar elke dag. ook al is nijn nog zo klein, het groenvoer eet ze goed en verteert dat ook prima. We voeren paardebloembladeren en soms een blaadje sla. De brinta vindt ze ook nog errug lekker. Ze is nu ook zo slim, dat als je het voordeurtje van de kooi open doet, ze zo op je hand springt. Dat is zo schattig. De vacht ziet er al beter uit, lekker zacht en pluizig. ook voelt nijn al een stukje steviger aan, wat dikker. Vandaag liep ze in een ren en dan gaat ze heel vrolijk rond springen en huppelen. Ze voelt zich wel lekker geloof ik.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:03

Hartstikke goed Sheela! Pittig konijntje hoor (is het een voedstertje ;-)? ). Geniet er maar van. Elke gram die ze nu groeit is er weer 1 op weg naar overleven.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 20:58

Vandaag is onze kleine Nijn plotseling overleden |( . We snappen er niets van. Ze deed het al die tijd heel goed, was vrolijk, at goed brokjes en hooi. Mocht regelmatig rondhuppelen in een ren. Gisteravond had ze een beetje plakpoep, dus dochter heeft brokjes en groenvoer uit de kooi gehaald. Gisteravond laat had Nijn diarree. vanmorgen kwam dochter met Nijn naar beneden, want ze was zo slap. ze viel steeds om. Of ik er mee naar de DA wilde gaan, want zij moest om 8 uur naar school. Ik moest ook weg, dus ik zei dat ze wel weg mocht blijven van school het eerste en tweede uur om zo met nijn naar de DA te kunnen gaan. Dus zij weer met nijn naar boven en nog geen 2 minuten later kwam ze hard huilend naar beneden, want nijn was dood. Ze had Nijn in de kooi gezet en daar ging die raar zitten springen. Dus Nijn in een schoenedoos gezet en na een paar stuiptrekkingen was tie dood. |( . Ik weet niet of de diarreee echt de boosdoener is geweest of dat er toch nog iets anders aan de hand was. We hebben Nijn begraven in de tuin. Dochterlief was erg verdrietig, maar dat spreekt voor zich. Zij was erg gek met haar kleine Nijntje. Ze had hem ook behoorlijk tam en handmak gemaakt. Aangezien dat maar een vondelingetje was, nemen we geen nieuw konijntje weer. Zoals iemand vandaag zei: het heeft zo moeten zijn. We hebben erg genoten van die bijna 3 weken dat Nijn hier gewoond heeft. Zij/hij (weten we nog steeds niet) was erg schattig.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:11

Ach gossie.. Zielig hoor!!
Je heb gedaan wat je kon! Dat is een ding wat zeker is! +:)+

Y;(

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:09

He ik heb net het topic doorgelezen. Na 3 weken verwacht je dat al bijna niet meer als het zo goed gaat.
Rot hoor dat het toch niet zo heeft mogen zijn :(:)