Raskitten besteld, maar nu niesziekete..Wat doen???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:49

Chichiba schreef:
Misschien dat het al gezegt is maar als daar nies is geweest, dragen de andere
katten het zeer waarschijnlijk ook. Dit hoeft zich dus niet te uiten. Ga je dan vragen
voor je een kitten koopt, heeft de moeder of een van je andere katten nies gehad?
Dan zal geen enkele eerlijke fokker kunnen zeggen 'nee'. Omdat het gewoon een
griepvirus is komt het gewoon heel veel voor. Net als dat er in bepaalde periodes in
NL griep heerst. Ik vind het echt zo raar gedacht.
Dan moet je in een volledig steriele omgeving kittens grootbrengen. Zonder andere
kittens. Dus ontsmetten voor je naar binnen gaat ed. Dan komt hij bij jou wonen, je
hebt al 2 katten (vb) die het kunnen dragen (omadt jij het zelf mee naar huis hebt
genomen) en hup hij wordt ziek. Als het dan ook nog steriel opgegroeid is heeft het
kitten helemaal geen weerstand.

Mijn gedachten...

Als je een kat koopt die op tijd geent wordt (en niet in de tussentijd ziek wordt) zal die zelf geen nies meer oplopen, lijkt me, dus is het niet zo relevant waarmee ze dan later nog in aanraking kan en zal komen...

zonnebloem18

Re: Raskitten besteld, maar nu niesziekete..Wat doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:07

Ook katten die geent zijn (op tijd enz.) kunnen gewoon krijgen.
Zie het als griep er zijn veel verschillende griepvirussen en niet alle virussen kun je in een enting stoppen.
Zo kan het dus zijn dat je kat ziek wordt van een virus wat jij onder je schoenen meeneemt uit een ander huis omdat er net geen tegenstoffen voor dat bepaalde virus in de enting zat.

Ik hoop voor je dat het uberhaupt nog gaat lukken een fokkat te krijgen de groep abessijnen fokker is vrij klein en daar wordt veel in overlegd en gepraat.
Van mij zou je al geen kitten meer krijgen omdat in mijn ogen het risico te groot is dat je bij elk niesje een compensatie wil.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:21

vanitymay schreef:
Chichiba schreef:
katten het zeer waarschijnlijk ook. Dit hoeft zich dus niet te uiten. Ga je dan vragen
voor je een kitten koopt, heeft de moeder of een van je andere katten nies gehad?
griepvirus is komt het gewoon heel veel voor. Net als dat er in bepaalde periodes in
Dan moet je in een volledig steriele omgeving kittens grootbrengen. Zonder andere
kittens. Dus ontsmetten voor je naar binnen gaat ed. Dan komt hij bij jou wonen, je
hebt al 2 katten (vb) die het kunnen dragen (omadt jij het zelf mee naar huis hebt
genomen) en hup hij wordt ziek. Als het dan ook nog steriel opgegroeid is heeft het

Mijn gedachten...

Als je een kat koopt die op tijd geent wordt (en niet in de tussentijd ziek wordt) zal die zelf geen nies meer oplopen, lijkt me, dus is het niet zo relevant waarmee ze dan later nog in aanraking kan en zal komen...

Je snapt het echt niet he...Als jou 'fok'poesje het later krijgt, als ze 1 is bijv. doordat jij het met
je schoenen/kleren mee naar binnen neemt maakt het niet uit en ga je er wel gewoon mee fokken?
Als ze het bij de fokker krijgt is het vreselijk maar als ze het bij jou thuis krijgt, doet het er ineens
niet meer toe.
Hele vreemde redenatie...

Ik en vele met mij hier, kunnen het nog op zoveel verschillende manieren opschrijven. Je wil het
gewoon niet horen.

Zonnebloem heeft helemaal gelijk...Maar ook dat heb ik al minimaal 1 keer geprobeerd te vertellen.
Verder denk ik ook dat je weinig kans hebt op een fokpoesje bij een goede fokker.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:24

zonnebloem18 schreef:
Ook katten die geent zijn (op tijd enz.) kunnen gewoon krijgen.
Zie het als griep er zijn veel verschillende griepvirussen en niet alle virussen kun je in een enting stoppen.
Zo kan het dus zijn dat je kat ziek wordt van een virus wat jij onder je schoenen meeneemt uit een ander huis omdat er net geen tegenstoffen voor dat bepaalde virus in de enting zat.

Ik hoop voor je dat het uberhaupt nog gaat lukken een fokkat te krijgen de groep abessijnen fokker is vrij klein en daar wordt veel in overlegd en gepraat.
Van mij zou je al geen kitten meer krijgen omdat in mijn ogen het risico te groot is dat je bij elk niesje een compensatie wil.

Naja, bedankt dan...Als dat de algemene houding is van de kattenclubs in Nederland dan wordt dat nog wat! Ik heb nooit om een compensatie gevraagd en zal dat ook nooit doen: ik neem een beest of niet, compensatie is helemaal nooit aan de orde geweest. Ben ik per definitie een lastige klant als ik netjes ergens om vraag? Als ik graag ergens over wil overleggen? Als ik wel goed nadenk om een beest aan te halen? Of moet ik gewoon mijn mond houden en alles maar gewoon als waarheid aannemen omdat een fokker dat zegt? Als ik het beestje had genomen en over een paar maanden had gepost: raspoesje gekocht, maar blijkt nu ziek vanwege eerdere niesziekte...Dan had iedereen geroepen: tja had je je maar goed moeten informeren!!
Ik vraag niets raars of onmogelijks alleen een gezonde poes. En hoe je het ook wendt of keert het beestje is niet gezond! Een zieke kat kan ik ook wel gratis op marktplaats ophalen!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:24

zonnebloem18 schreef:

Nou, nou, nou.... mensen toch. Wat waren de voorwaarden voor een koop?? Een COMPLEET GEZOND kitten. Is dit kitten COMPLEET GEZOND... voorlopig nog niet toch ;). Is het dan zo heel gek dat TS wil weten waar ze aan begint? Is het zo gek om goed uit te zoeken hoe of wat met de niesziekte?

Het is wel lekker makkelijk om te zeggen dat TS moet luisteren naar de fokker en niet naar de DA. Het is nog altijd de fokker die wil verkopen. En natuurlijk kan dit kitten weer gezond worden, maar er is ook een kans dat dit kitten met iets blijft zitten. Is het dan zo gek dat TS meer info wil, wil overleggen over hoe en wat. Het is imo de fokker die hier tegenstribbelt. Waarom kan de fokker niet gewoon blijven overleggen met TS. Waarom wordt de fokker boos omdat iemand wat zenuwachtig over een 'niet gezond kitten' die verkocht gaat worden als 'compleet gezond'....

Weet je wat TS, waarom koop jij niet lekker een kitten bij een fokker die wel met jou wil overleggen? Die wel alles met je door wilt spreken? Asl ik een poes voor ik weet niet hoeveel geld koop wil ik ook zeker weten dat het gezond is, helemaal als dat de afspraak was. Als ik twijfel heb en helemaal tegengestelde berichten krijg van de DA zou ik ook nog even willen overleggen met de fokker. Jammer dat de fokker dit duidelijk niet wilt....

Succes met het zoeken van wel een gezond kitten ts!

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:30

goed verwoord Zap :j
ookal zou die fokker wel gelijk hebben wat betreft wel of niet gezond, dan nog kan hij dat op een normale manier overleggen of uitleggen om de koper gerust te stellen. En dat heeft deze fokker duidelijk niet gedaan...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:44

vanitymay schreef:
Chichiba schreef:

Mijn gedachten...

Een kat die geent is kan ook gewoon de niesziekte krijgen hoor, alleen zal de vorm wat milder zijn. Ik ken zelfs een kat die netjes geent was en de niesziekte opgelopen had, en het was ook nog eens een binnenkat. De kans is natuurlijk wel iets kleiner dat ze het krijgen en het doorzet omdat ze de antistoffen al hebben aangemaakt door de enting.

verder heb ik zelf een zwerfkat die als kitten is opgevangen maar ook de niesziekte had opgelopen. Ik heb haar inmiddels al 2 jaar en ze heeft nooit nergens last van gehad en ook onze andere katten niet. Ook niet naar een verhuizing wat toch altijd wel stressvol is.
Verder vangt mijn moeder ook zwerfkittens op, en die hebben ook bijna altijd de niesziekte, eenmaal gezond hebben ze nergens meer last van.
Het lijkt me sterk dat een kat het doorgeeft aan haar kittens die ze pas krijgt als ze gezond is. Als wij een van de kinderziektes krijgen waarvoor we geent worden en hiervoor genezen zijn geven wij het toch ook niet meer door aan eventuele kinderen die later komen? en ook de niesziekte is gewoon een virus.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:02

Hoe kan je nou ooit zeker weten dat het poesje wat je gaat kopen geen moeder heeft die drager is van het niesziekte virus?? Dat zal geen een fokker je vertellen, velen kunnen je dat eenvoudig ook niet vertellen, de meerderheid van de katten in Nederland is met het virus in contact geweest en daar merk je niks van. Ook geent kan je poesje drager worden. Dat zou betekenen dat jij zelf nooit een ander kat zou kunnen aaien zonder jezelf daarna te ontsmetten als je naar huis gaat. Je poesje kan kan nooit naar buiten (maar dat zal wel niet met een fokkat), in theorie kan je niet eens met je poesje naar de dierenarts, etc etc. Niesziekte is een ziekte die als het correct bij jonge poesjes wordt behandeld niet voor problemen zorgt ook niet in de toekomst. Wordt vaak chronisch indien het niet correct behandeld wordt of als poes nog meer onder de leden heeft. Tot nu toe nog niks aan de hand maar bij twijfel niet doen maar ik vraag me dus wel af hoe jij aan een poesje gaat komen die een moeder heeft die 100% geen drager is.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:11

En ik vraag me af of je met je poes naar shows wil? Lijkt me ook dat daar niesziektevirus rondwaard met de dragerkatten die daar zullen zijn.. Mijn moeder heeft jaren gefokt, en af en toe had ze er een nest bij dat idd wat reageerde op de enting, maar als het snotteren over was (een weekje denk ik) was er niets meer aan de hand met die kittens..

En ik weet niet of je nog meer katten hebt?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:14

Ja shows zijn ook een beruchte, die was ik nog vergeten. Zeker omdat dat stress situaties zijn voor de katten gaan ze opeens heel veel virus uitscheiden.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:14

Bij mijn vriendin kwamen ze ook pas met niesziekte ruim na de 2 de enting,dus idd kun je daar niets aan vastknopen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:17

Nogmaals een kitten met niesziekte wordt vaak later een kat met Chronische niesziekte. Worden ze geent dan kunnen ze later ook ziek worden maar is het makkelijk te behandelen en dus meestal niet chronisch. Vindt het vreemd dat veel kattenkenners hier dus niet van op de hoogte zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:47

Madeliefjes schreef:
Hoe kan je nou ooit zeker weten dat het poesje wat je gaat kopen geen moeder heeft die drager is van het niesziekte virus?? Dat zal geen een fokker je vertellen, velen kunnen je dat eenvoudig ook niet vertellen, de meerderheid van de katten in Nederland is met het virus in contact geweest en daar merk je niks van. Ook geent kan je poesje drager worden. Dat zou betekenen dat jij zelf nooit een ander kat zou kunnen aaien zonder jezelf daarna te ontsmetten als je naar huis gaat. Je poesje kan kan nooit naar buiten (maar dat zal wel niet met een fokkat), in theorie kan je niet eens met je poesje naar de dierenarts, etc etc. Niesziekte is een ziekte die als het correct bij jonge poesjes wordt behandeld niet voor problemen zorgt ook niet in de toekomst. Wordt vaak chronisch indien het niet correct behandeld wordt of als poes nog meer onder de leden heeft. Tot nu toe nog niks aan de hand maar bij twijfel niet doen maar ik vraag me dus wel af hoe jij aan een poesje gaat komen die een moeder heeft die 100% geen drager is.

Het punt is dat dit kitten verkocht zou worden onder het motto compleet gezond! Niet wat het diertje daarna op kan lopen ;). Je gaat toch niet nu al een risico lopen, omdat het katje het eventueel later ook kan krijgen. Ik vind dat zo krom geredeneerd. Stel ik heb een paard op het oog, het paard heeft echter een kuchje.... Dan koop je dat paard toch ook niet omdat elk paard eventueel een kuchje op kan lopen? Dan ga je toch ook onderzoeken en vragen stellen of niet? Is dat zo gek? Als de fokker dan zo reageert, dan zou ik wellicht gaan denken of er wat voor me achter wordt gehouden...

De DA zegt dat er risico is, andere mensen zeggen dat er risico is.... andere mensen zeggen dat er geen risico is. Wie moet je geloven? De fokker zou hier een belangrijke rol in kunnen spelen, maar in plaats van correct met de kopers om te gaan reageert hij op een zeer felle manier.

Maargoed, ik blijf erbij. Je gaat nu toch geen risico lopen, omdat het kitten later ook de niesziekte kan oplopen. Nogal krom geredeneerd!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:55

Nee maar als je je kitten 2 weken later ophaalt is ie weer helemaal gezond..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:00

Mariska_28 schreef:
Nee maar als je je kitten 2 weken later ophaalt is ie weer helemaal gezond..

En de vraag van ts is dan ook óf deze ziekte die opgelopen is, een belemmering kán zijn voor datgene waar het kitten voor aangeschaft wordt. Dát is de vraag ;) En de fokker reageert daar een beetje raar op ofniet?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:01

En daar is dan mijn antwoord op... Als ie het niet bij de fokker oploopt, dan krijgt ie het nog wel op een show, van andere katten in huis, bij de kater straks etc etc.

Om een kat helemaal vrij van niesziekte te houden, is volgens mij gelijk aan je kind proberen de waterpokken niet te laten krijgen :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:06

Mariska_28 schreef:
En daar is dan mijn antwoord op... Als ie het niet bij de fokker oploopt, dan krijgt ie het nog wel op een show, van andere katten in huis, bij de kater straks etc etc.

Om een kat helemaal vrij van niesziekte te houden, is volgens mij gelijk aan je kind proberen de waterpokken niet te laten krijgen :D

Dat is onzin. Onze katten lopen buiten, komen van een boerderij en er is er nog geen één die de niesziekte heeft gehad eveneens de katten die ik ken :).

En dan nog snap ik niet dat je een kitten neemt die volgens verschillende mensen (waaronder de DA!) met deze ziekte in zijn jonge jaren een probleem kan krijgen voor het doel waarvoor hij gekocht gaat worden... Achja, gewoon kopen, het diertje loopt het toch wel op..... ik snap die redenatie niet hoor. En helemaal niet als het diertje compleet gezond verkocht zou worden. Schiet mij maar lek :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:11

hier ook een kat pers en htk kat
altijd netjes geent en toch de niesziekte gehad
even een kuurtje en hup ze zijn erweer 1x gehad nu niet meer(terwijl ze enkel in huis en buitenren komen)
dus nemen wij of anderen het mee van buiten
of anders

suc6 hoop dat je er uit komt

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:25

Tja en deze hele discussie bewijst maar weer eens hoe er geroddeld etc wordt in de kattenwereld. Heb geen cattery maar heb hier wel 3 coons 3 blauwe russen en een nebelung rondlopen. Daarnaast heb ik nog een Heilige Birmaan, een kruising maine coon en twee htk/katten. Mijn kruising kreeg ik met een entreactie. Heeft kort erop ook niesziekte gekregen. Mee naar de dierenarts geweest en heeft sinds die keer geen niesziekte meer gekregen. De raskatten die hier rondlopen zijn allemaal erna in huis gekomen. Nergens last van. Het blijft dus gokken of het kitten ooit weer ziek wordt.

Ben wel bevriend met twee catterys. Deze mensen laten de kittens ook gewoon enten en de een staat bij het minste of geringste al bij de dierenarts. Naar wat ik uit eigen ervaring mee heb gemaakt doet de gemiddelde cattery echt veel moeite om kittens gezond af te leveren. Spelen ook open kaart met de mensen die kittens in optie hadden staan.

Heb ook al veel mensen meegemaakt die met een rotsmoes het kitten hebben afgezegd. En dan nog dreigen met advocaten om de aanbetaling terug te krijgen. Denk dat de fokker met dit in zijn achterhoofd zo achterlijk gereageerd heeft. Waarschijnlijk vanuit teleurstelling of frustratie wie zal het zaggen. Maar vind zijn reactie ondanks dat echt zwaar overtrokken. Het is niet een pak melk dat je in de supermarkt koopt. Een raskitten kost echt veel. Heb hier inmiddels al een vermogen rondlopen. Je mag als koper toch zeker wel verwachten dat je een gezond kitten afgeleverd krijgt. Zeker als je ermee wilt gaan fokken.

De kattenwereld is inderdaad erg klein en en dit verhaal zal misschien wel een staartje krijgen. Zal gewoon verder kijken naar een fokpoes en bij de volgende cattery uitleggen wat er gebeurt is en dat je echt op zoek bent naar een kitten dat geen ziektes met zich meedraagt. Kan me niet voorstellen dat een cattery daar moeilijk over gaat doen. En misschien is het verstandig de afspraken te laten vastleggen in een koopcontract.

In mijn lekenogen zou in het geval de fokker niet zo raar gereageerd had het poesje na behandeling weer gezond zijn en had je een gezond kitten gekregen. Voorspellingen over een eventueel mogelijk ziekteverloop kan ik ook niet doen maar daar zijn weer anderen mensen voor toch. Verwacht echter niet dat je problemen ermee had gekregen.

En wat shows betreft. Daar kun je van alles oplopen. Een bezoekje aan de show in Oudenbosch heeft bij de bevriende catterys enorm veel problemen opgeleverd. Echt belachelijk dat er mensen zijn die zieke katten mee op show nemen!! En laten we eerlijk zijn.Geen enkele cattery wil toch dat er bekend wordt gemaakt dat hij of zij zieke kittens heeft. Slecht voor de naam van de cattery!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 08:32

Ik heb inmiddels een nieuw poesje gevonden, goede afstamming, getest, geent en wel, gezond en ik mag er ook mee fokken! Ik ga zaterdag kijken en als hij klikt dan mogen we haar meteen meenemen!

Ik heb het verhaal gewoon uitgelegd waarom het dus eerst is misgegaan, maar deze mw. geeft aan dat dat echt geen probleem is Ze heeft maar 2 poezen en dit is haar derde nestje in totaal, dus echt meer een hobbyfokster. We zijn heel benieuwd!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:32

Even volledig offtopic, maar Montreux, jij bent de eerste bokker die ik zie die ook blauwe russen heeft. Ik heb er eentje. Nogal een contrast naast de BK ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 08:42

mijn ouders hebben ook een blauwe rus :Y) (castraat)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:09

mijn dametje is ook een castraat. Een dun, praatgraag, avontuurlijk, mannenlievend, dol op meegedragen worden diertje. Erg leuk zijn ze.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:24

Ja vind blauwe russen echt geweldig. En dan die ogen. Om verliefd op te worden! Mochten er mensen zijn die nog een blauwe rus willen.Ik ken een fokker die nu een nestje heeft! Mijn laatste aanwinst is trouwens een Nebelung. De langharige blauwe rus. Heb haar in juni gehaald in Belgie. In NL zijn er maar 7 fokkers. Is inmiddels ook aanvaard als nieuw ras. Ben er helemaal blij mee. Gaat ook goed samen met de Coontjes. Ze spelen hier wat af. Kom eigenlijk zelf ook weinig mensen tegen met rusjes. Dus is ook een verassing Abeltje. Leuk kennis te maken.

ff off topic. Vorig jaar mei heb ik een "blauwe rus" gehaald in Zeeland. Heeft geen stamboom, gesteriliseerd nu 7 jaar oud maar heeft oranje ogen. Kan niet aarden in mijn kattenpopulatie. Dus als je toevallig een hele lieve kat zoekt (ze ligt iedere avond bij me op bed en likt heel mijn gezicht af. Als ik zeker weet dat ze een goed huisje krijgt dan mag je haar gratis komen ophalen.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 00:04

@vanitymay: goed nieuws zeg. Fijn dat de fokker er geen probleem van maakt. Hoop dat je op slag verliefd wordt en het kitten meteen kan meenemen.

Heb hier trouwens ook 1 kastraat rus rondlopen. Zat met 4 maanden al een krolse poes te "dekken". Gelijk gesnipsnapt hahahah.