Ervaring jachthonden in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:32

Een Duitse staande is inderdaad een allround hond, mits je hem overal kennis mee laat maken, en niet alleen opleid voor knjv of veldwerk.
Een draadhaar is misschien ongecompliceerder dan een korthaar, maar ik heb tot nu toe gezien dat je voor een draadhaar echt wel steviger in je schoenen moet staan dan een korthaar. De draadharen die ik ken zijn er niet zo van onder de indruk als ze eens op hun donder krijgen en duwen daarna hun zin door... Terwijl het echt wel hele ervaren voorjargers zijn die toch echt wel superonsequent zijn in belonen en straffen. maar dat ligt er denk ik ook weer erg aan uit welke lijnen je de hond hebt.

Setters, daar ken ik er ook wel wat van, maar die zijn er inderdaad niet zo heel veel, heb ze op knjv wedstrijden ook niet vaak gezien. In mijn ogen worden ze hier meer gebruikt als gezins en showhond.

Retrievers zijn inderdaad voor het werk na het schot, wat ik bij ons in de trainingen zie is dat ze ook minder 'intelligent' zijn, minder zelf nadenken bij hoe ze dingen snel kunnen oplossen. Uitzonderingen daar gelaten ;)
maar wel vaak rustiger in de bek en makkelijker te trainen door minder passie.

Springers ken ik ook, maar die zijn me echt veel te druk :P ik zou er het geduld niet voor hebben :D

@Jade, daar heb je gelijk in!! correct :)
En de grote munsterlander komt weer uit dezelfde oerstammen als de duitse staande langhaar. Maar bij de langhaar wilden ze geen zwart, tenminste zo heb ik het begrepen :)

anneliesdj

Re: Ervaring jachthonden in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:37

Een oom van mij heeft een Springer Spaniel, zo'n vreselijk leuke hond, echt om verliefd op te worden. Maar hij is al een tijdje aan het twijfelen om hem te castreren omdat de hond erg dominant is richting andere honden en zijn vrouw en kinderen kunnen er niet mee wandelen, die sleept hij echt de straat over.
Bij mijn oom is hij dan weer super, super gehoorzaam, die kan hem echt laten zitten/liggen op een handbeweging.
Hij jaagt er trouwens niet mee.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:42

het feit dat er bij de setter nogal wat gezondheidsproblemen bekend zijn (net als spaniels en goldies) die 'erin gefokt' zijn heeft mij ook altijd erg weerhouden om verder over het ras na te denken. het feit dat er weinig gezondheidsproblemen bekend zijn bij de heidewachtel en het een hond is die onder het geweer jaagt als ik de uitdrukking goed heb onthouden :o weet niks van jagen, en dus zonder training minder de neiging vertoont om zelfstandig op jacht te gaan, zijn voor mij twee hele sterke voordelen geweest.

vind een duitse draadhaar namelijk geweldig om te zien :D (cesky fousek ook errug leuk), maar heb altijd gehoord dat ze stronteigenwijs zijn en had daar eerlijk gezegd geen zin in na mijn jack russelltje :+

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:46

anneliesdj schreef:
Bij een schoolvriendinnetje hadden ze er een, die is/was zwart, dat is dan een engelse dacht ik? (iers zijn alleen black & tan of was het andersom?)
Heb nooit klachten gehoord over de hond, liep wel altijd los en ging ook weleens bij huis weg maar nooit ver volgens mij, was ook een reu trouwens. Verder wel een lieve hond, maar heb hem niet echt gekend.

gordon setter denk ik,iets grover en groter als de rode en de zwart-witte of rood-witte.en voor mijn gevoel iets wantrouwiger en drukker als de andere ook...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:48

Cesky fousek is naar mijn weten meer een langhaar kwa karakter, een stuk zachter en volgzamer :) maar wel met een stoer jasje door die vacht :D

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:49

gezondheids problemen bij setters? wat voor? ze zijn indd vrij zeldzaam inmiddels, dus het ras spreekt blijkbaar weinig mensen aan. wij snappen dat nooit :D onze honden zijn goede ambassadeurs voor het ras haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:54

Zijn hier toevallig ook eigenaren van Segugio Italiano of Schwyzer-, Berner-, Luzerner- of Jura Laufhunde?
Vind die zo mooi he :+:
En stiekem zijn Weimaraners ook wel heel erg mooi :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:55

deess schreef:
anneliesdj schreef:
Bij een schoolvriendinnetje hadden ze er een, die is/was zwart, dat is dan een engelse dacht ik? (iers zijn alleen black & tan of was het andersom?)
Heb nooit klachten gehoord over de hond, liep wel altijd los en ging ook weleens bij huis weg maar nooit ver volgens mij, was ook een reu trouwens. Verder wel een lieve hond, maar heb hem niet echt gekend.

gordon setter denk ik,iets grover en groter als de rode en de zwart-witte of rood-witte.en voor mijn gevoel iets wantrouwiger en drukker als de andere ook...

Gordon is alleen black & tan toch? Deze was effen zwart, helemaal niet druk of wantrouwend hoor, altijd erg vriendelijk, wel blaffen maar niet apart.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:01

De weimerander is inderdaad érg mooi!! Die had ik graag willen hebben, maar mijn ouders vinden ze niks... Maar als ik zelf een huisje heb :P
Zijn wel donders eigenwijs....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:03

deess schreef:
gezondheids problemen bij setters? wat voor? ze zijn indd vrij zeldzaam inmiddels, dus het ras spreekt blijkbaar weinig mensen aan. wij snappen dat nooit :D onze honden zijn goede ambassadeurs voor het ras haha

er is een site specifiek voor gezondheidsproblemen bij de ierse setter, zoiets zet mij toch aan het denken :+
zou goed kunnen dat het door betere selectie de laatste jaren beter is geworden hoor!
http://irishsetterhealth.org/

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:04

Ja dat heb ik ook gehoord, vind ik op zich niet erg, als ze maar wel te houden zijn, alsin; niet op eigen houtje op pad gaan zodra ze even loslopen.
Visla's vond ik ook super mooi maar toen leerde ik mijn eerste 'echte' Visla kennen, woont hier in de buurt, en ik heb nog nooit zo'n bange en nerveuze hond gezien, dus ben meteen afgeknapt op het ras. (ook niet zo goed maar ja, eerste indruk he?)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:26

anneliesdj schreef:
Ja dat heb ik ook gehoord, vind ik op zich niet erg, als ze maar wel te houden zijn, alsin; niet op eigen houtje op pad gaan zodra ze even loslopen.
Visla's vond ik ook super mooi maar toen leerde ik mijn eerste 'echte' Visla kennen, woont hier in de buurt, en ik heb nog nooit zo'n bange en nerveuze hond gezien, dus ben meteen afgeknapt op het ras. (ook niet zo goed maar ja, eerste indruk he?)

Och ja helemaal de ViZsla vergeten! Zelf niet in training. Wel in vakantieopvang gehad, en mijn oude bazen hebben 1. Tevens een vrouw in het dorp met 4.

Ik vind het echt geweldige honden. En die vizsla's die ken zijn totaal niet bang en nerveus. Juist heel leergierig,slim en rustig :) en bloedjemooi :9

Heb qua karakter ook liever de vizsla dan de Duitse staande. Staandes kunnen nog wel eens aardig baldadig zijn in jolig bui. Zo heeft een Duitse(dikke 40 kg) mijn arme Teckelpupsel(toen 2,5 maand en 3 kilo) half vermoord door er in een jolig bui boven op te springen. Erme pupsel helemaal in paniek :(:) nu zijn het dikke vrienden. Echt geweldig. Als we naar de "buiten"honden gaan rent mijn pupsel direct naar de kennel van de de Duitse reu en steekt hij neusje er door heen voor een kusje :D

De vizsla staat ook zeker op mijn verlanglijstje :) samen met de Kelpie en Bordercollie.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 27-09-09 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:30

Alane schreef:
smokey17 schreef:
De ene zegt staande andere staander.

Nu alleen nog draad/ruw harig. Voorheen ook langhaar.

Ruwharige teckels. Enkele kortharige.

Nope is echt Staande en geen staander... en heb je de draadhaar, korthaar en langhaar..

wat ik nu in alle jaren heb 'geleerd' is de langhaar als de munsterlander is, simpel en gemakkelijk... de draadhaar makkelijker te overtuigen en te trainen en de korthaar standvastiger zijn... en dan mn de reuen...

Omdat de onze nu aan het herstellen is van zijn gebroken poot, heeft hij iets meer vrijheid, en dat misbruikt hij....
Buurman heeft al jaren draadharen (duitse staande) en is al langer jager... vindt de draadhaar ongecompliceerder dan de korthaar...

en dan heb je nog smaken en voorkeuren... :D

Wij hadden een Duitse Staande draadhaar. Een heerlijke hond. Heb nog altijd een zwak voor ze, als ik ze tegenkom.
Volgens mij is het enkelvoud Staande en als je het over meerdere Staande honden hebt dan zeg je Staanders (want staanden slaat namelijk nergens op, daar komt het vandaan die R erachter ;) :D , dus jullie hebben allebei gelijk).

De mijne was een allemans vriend, maar toen hij ouder werd was hij wel waaksachtig (op een grappige manier beetje stoer doen maar uiteindelijk niets voorstellen :D :D ). Hij was druk en actief. Ik vind draadharen weer veel leuker dan de Duitse korthaar, vaak waren degenen die ik daarvan kende weer wat groffer en ook drukker, nerveuzer. Al heb ik ook een hele mooie fijngebouwde teef ooit gezien waar ik helemaal weg van was.
Weimaraners vind ik ook erg mooi.

Lees net post van Smokey over duitse staande draadhaar die bovenop pup springt, hahaha dat komt me bekend voor, wij hadden een grote tekkel tegenoverons wonen die net zo oud was als onze pup die werd regelmatig omver gelopen door de onze, puur uit enthousiasme :+

Iers Setters zijn ook mooie honden, was ik vroeger ook altijd weg van, zo zachtaardig inderdaad. Maar je ziet ze weinig meer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:40

smokey17 schreef:
Och ja helemaal de ViZsla vergeten! Zelf niet in training. Wel in vakantieopvang gehad, en mijn oude bazen hebben 1. Tevens een vrouw in het dorp met 4.

Ik vind het echt geweldige honden. En die vizsla's die ken zijn totaal niet bang en nerveus. Juist heel leergierig,slim en rustig :) en bloedjemooi :9

Heb qua karakter ook liever de vizsla dan de Duitse staande. Staandes kunnen nog wel eens aardig baldadig zijn in jolig bui. Zo heeft een Duitse(dikke 40 kg) mijn arme Teckelpupsel(toen 2,5 maand en 3 kilo) half vermoord door er in een jolig bui boven op te springen. Erme pupsel helemaal in paniek :(:) nu zijn het dikke vrienden. Echt geweldig. Als we naar de "buiten"honden gaan rent mijn pupsel direct naar de kennel van de de Duitse reu en steekt hij neusje er door heen voor een kusje :D

De vizsla staat ook zeker op mijn verlanglijstje :) samen met de Kelpie en Bordercollie.

Ja tuurlijk, Vizsla :+

Die hond die bij ons in de buurt woont heeft ook ooit een nare ervaring gehad met grote honden dus die gaat er nu vandoor zodra ze een hond ziet die groter is dan formaat keffer. Maar de manier waarop ze erbij loopt :n vind het zo sneu, ze is continu in elkaar gedoken, staart tussen de benen en kop onderuit. Die hele ruggegraat staat krom, niks stoere, mooie, statige hond, gewoon een zielig psychisch patientje :n

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 07:59

Jade schreef:
deess schreef:

er is een site specifiek voor gezondheidsproblemen bij de ierse setter, zoiets zet mij toch aan het denken :+
zou goed kunnen dat het door betere selectie de laatste jaren beter is geworden hoor!
http://irishsetterhealth.org/

ik weet er misschien niet genoeg van,maar dit lijkt mij een site die eigenlijk erg vooruitstrevend is en allerlei ziekten die bij veel rassen en mogelijk bij de ierse setter voor zouden kunnen komen vermeld.maar niet alleen maar bij ,en vooral bij setters zoals ik het bekijk!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:20

Marchador schreef:
Het is een opvangertje, dus helaas hij blijft niet.
Het is een galgo :)

In mijn ouderlijk huis hebben we ook een galgo gehad, wat een geweldig ras!!! De meeste greys en galgos zijn echte slaapkoppen in huis, het zijn bijna meubelstukken. Buiten komen er nog wel eens problemen voor, regelmatig verhalen gelezen over honden die over een 2 meter hoge schutting gingen op hazenjacht. Probleem bij de honden die vanuit spanje bijvoorbeeld hier gebracht worden is dat er heel veel echt gezworven hebben. Ze hebben niet alleen voor hun lol moeten jagen, maar het was om te overleven, en daardoor soms wat moeite om hun jachtinstinct te beheersen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:38

Hier ook een jachthondje maar dan een echt aardhondje, namelijk een Duitse jachtterriër x Jack Russel.
Graven zit echt diep in zijn genen verankerd en ze kan geen holletje zien of het moet uitgegraven worden en zijn er geen holletjes te vinden graaft ze het zelf wel :+
Het is verder een echte terriër, erg intelligent gecombineerd met een sterk dominant karakter en je moet dus heel consequent zijn want anders loopt ze zo over je heen.
Wij hebben er een gouden hondje aan maar ik zou deze kruising zeker niet aan iedereen aanraden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:27

deess schreef:
ik weet er misschien niet genoeg van,maar dit lijkt mij een site die eigenlijk erg vooruitstrevend is en allerlei ziekten die bij veel rassen en mogelijk bij de ierse setter voor zouden kunnen komen vermeld.maar niet alleen maar bij ,en vooral bij setters zoals ik het bekijk!

aan de ene kant wel, aan de andere kant zet ik er toch mijn vraagtekens bij dat het blijkbaar vaak genoeg voorkomt om een dergelijke site op te zetten. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de levensduur van grotere honden, een paar jaar terug was die van de berner sennen 6 !! jaar. Dan kan je zeggen dat is omdat het een grotere hond is, maar als je dan naar bv de galgo kijkt, waarbij minder op uiterlijk wordt gefokt en meer op snelheid en volhardendheid, daarbij is het geen uitzondering dat ze 13/14 jaar worden. Ik heb er geen onderbouwing voor, maar mijn gevoel zegt dat dat grotendeels met de algemene gezondheid van het ras te maken heeft en dat er met minder populaire rassen en rassen met werklijnen zorgvuldiger gefokt wordt wat betreft gezondheid.

viszla vind ik inderdaad ook een mooie hond, evenals de weimaraner, maar beiden spreken mij wat ik erover lees aan karakter op het internet minder aan. van de weimaraner begreep ik dat de karakters binnen het ras nogal uiteen lopen.

odetteke schreef:
Marchador schreef:
Het is een opvangertje, dus helaas hij blijft niet.
Het is een galgo :)

In mijn ouderlijk huis hebben we ook een galgo gehad, wat een geweldig ras!!! De meeste greys en galgos zijn echte slaapkoppen in huis, het zijn bijna meubelstukken. Buiten komen er nog wel eens problemen voor, regelmatig verhalen gelezen over honden die over een 2 meter hoge schutting gingen op hazenjacht. Probleem bij de honden die vanuit spanje bijvoorbeeld hier gebracht worden is dat er heel veel echt gezworven hebben. Ze hebben niet alleen voor hun lol moeten jagen, maar het was om te overleven, en daardoor soms wat moeite om hun jachtinstinct te beheersen.

ik trof dan weer een adhd typje, die gewoon de hele dag door mijn huis bleef draven :+

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:45

Casca schreef:
Dat had ik ook al gezegd, dat ze niet zelf mogen jagen.. daar heeft een jager niks aan als die zn hond steeds kwijt is..

Even over de galgo, die is zoals alle windhonden een zelfstandige jager. Dus dat gaat voor hen niet op.
Wel zijn ze prima te trainen/ corrigeren maar dat instinct blijft wel hoor.

Over het loslaten van windhonden: er is niets aan de hand zolang je hond niet terugkomt met een konijn, haas of vogel. :Y)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:14

Wij hebben een airedale. Valt die ook onder de jachthonden?
Hij denkt zelf in ieder geval van wel, en gaat soms achter de herten aan in het bos (alsof die sukkel ze ooit te pakken krijgt :D).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:17

Jade schreef:
het feit dat er bij de setter nogal wat gezondheidsproblemen bekend zijn (net als spaniels en goldies) die 'erin gefokt' zijn heeft mij ook altijd erg weerhouden om verder over het ras na te denken. het feit dat er weinig gezondheidsproblemen bekend zijn bij de heidewachtel en het een hond is die onder het geweer jaagt als ik de uitdrukking goed heb onthouden :o weet niks van jagen, en dus zonder training minder de neiging vertoont om zelfstandig op jacht te gaan, zijn voor mij twee hele sterke voordelen geweest.

vind een duitse draadhaar namelijk geweldig om te zien :D (cesky fousek ook errug leuk), maar heb altijd gehoord dat ze stronteigenwijs zijn en had daar eerlijk gezegd geen zin in na mijn jack russelltje :+

Mijn buurman heeft een gordonsetter... die zijn ook leuk, qua uiterlijk..
En fijne werkhonden, volgens mijn buurman... die hem ook inzet voor de jacht.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:20

anneliesdj schreef:
smokey17 schreef:

Ja tuurlijk, Vizsla :+

Die hond die bij ons in de buurt woont heeft ook ooit een nare ervaring gehad met grote honden dus die gaat er nu vandoor zodra ze een hond ziet die groter is dan formaat keffer. Maar de manier waarop ze erbij loopt :n vind het zo sneu, ze is continu in elkaar gedoken, staart tussen de benen en kop onderuit. Die hele ruggegraat staat krom, niks stoere, mooie, statige hond, gewoon een zielig psychisch patientje :n

Vizsla's zijn inderdaad wel erg gevoelig. Maar behandel ze eerlijk en het zijn topbeesten! Duitse zijn wat dat betreft wel wat sterker qua karakter :)

Lia_ schreef:
Hier ook een jachthondje maar dan een echt aardhondje, namelijk een Duitse jachtterriër x Jack Russel.
Graven zit echt diep in zijn genen verankerd en ze kan geen holletje zien of het moet uitgegraven worden en zijn er geen holletjes te vinden graaft ze het zelf wel :+
Het is verder een echte terriër, erg intelligent gecombineerd met een sterk dominant karakter en je moet dus heel consequent zijn want anders loopt ze zo over je heen.
Wij hebben er een gouden hondje aan maar ik zou deze kruising zeker niet aan iedereen aanraden.

Zo'n kruising hebben wij hier ook lopen!! Een zeer ernstig ADHD geval. Maar enorm leergierig.
Zodra het uilaattijd is en zij komt uit haar kennel, dan moet zij eerst 5 minuten op en neer springen van gekte. Zij wil ook lastig zinderlijk worden. Doet alles in de kennel, omdat zij het veeeeeel te druk heeft met andere dingentijdens uitlaten. Tenzij we een extreem lange wandeling maken, dan wil zij nog wel eens wat doen. Maar inderdaad, gaten graven kan ze als de beste :) en ze kan heul heul hard rennen! Houdt de Duitse teef makkelijk bij! Je ziet haar pootjes niet eens bewegen, lijkt net of ze vliegt.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:22

Mariska_28 schreef:
Wij hebben een airedale. Valt die ook onder de jachthonden?
Hij denkt zelf in ieder geval van wel, en gaat soms achter de herten aan in het bos (alsof die sukkel ze ooit te pakken krijgt :D).

Jup is ook een terrier :) Dus jachthond! Ook mooie honden.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:17

Weimaranereigenaar meld zich :D ,plus Duitse staande helaas in januari op 14 jr in moeten laten slapen.

De duitse staande korthaar heeerlijke huishond,wakker buiten en erg braaf binnen,geweldige reu,mis hem nog steeds door zijn standvastig karakter.

Da nu Jill, Weimaraner pup (11 maanden )
super te trainen,niet voor de jacht maar een heerlijke karakter.
Loopt altijd los,beter als netjes volgen aan de riem.
Zeer gericht op 1 baas(mij dus en is altijd in de buurt,waar ik ga of sta)
Oudste zoon van 12 heeft haar ook goed onder commando,ook een echte kindervriendin.

We hebben konijnen en kippen.gaat los mee de ren in ,ze laat alles met rust,maar je moet zeker ogen in je rug hebben hihi.

Dus heerlijke dieren allebei,mijn zus heeft ook een duitse staande korthaar(helaas ernstige epilepsie sinds kort ,is verschrikkelijk ,ze is nog maar 2).

Deze is mee voor de jacht geweest,super,maar wegens omstandigheden gestopt.
OOk een super binnenhond en echte kindervriend.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:34

Leuk weer om al de reacties te zien.
Hij is thuis echt een slaapkop ja haha :D
Hoeveel energie hij buiten heeft, hoe rustig hij binnen is.
Hij heeft even losgelopen in de soesterduinen gisteren en dat ging goed, hij rent heel veel samen met mijn eigen hondje, hij heeft er plezier in.. Maar toch blijft hij wel in de buurt van ons. Misschien wel leuk om even te laten zien, hij was in het begin zo gefocussed op andere honden en mensen dat we hem eerst even vast hadden gelegd aan een longeerlijn (waar we ook mee wandelen) en daarna is hij even los geweest.
De foto's zijn te groot dus hier een linkje:
http://album.zoom.nl/user/Gwen/Aurelio% ... terduinen/