Een draadhaar is misschien ongecompliceerder dan een korthaar, maar ik heb tot nu toe gezien dat je voor een draadhaar echt wel steviger in je schoenen moet staan dan een korthaar. De draadharen die ik ken zijn er niet zo van onder de indruk als ze eens op hun donder krijgen en duwen daarna hun zin door... Terwijl het echt wel hele ervaren voorjargers zijn die toch echt wel superonsequent zijn in belonen en straffen. maar dat ligt er denk ik ook weer erg aan uit welke lijnen je de hond hebt.
Setters, daar ken ik er ook wel wat van, maar die zijn er inderdaad niet zo heel veel, heb ze op knjv wedstrijden ook niet vaak gezien. In mijn ogen worden ze hier meer gebruikt als gezins en showhond.
Retrievers zijn inderdaad voor het werk na het schot, wat ik bij ons in de trainingen zie is dat ze ook minder 'intelligent' zijn, minder zelf nadenken bij hoe ze dingen snel kunnen oplossen. Uitzonderingen daar gelaten

maar wel vaak rustiger in de bek en makkelijker te trainen door minder passie.
Springers ken ik ook, maar die zijn me echt veel te druk

@Jade, daar heb je gelijk in!! correct

En de grote munsterlander komt weer uit dezelfde oerstammen als de duitse staande langhaar. Maar bij de langhaar wilden ze geen zwart, tenminste zo heb ik het begrepen