Achtergelaten kittens gevonden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:27

Saskia73 schreef:
Volgens mij zijn dat toch echt ragdoll-kittens, heilige birmanen hebben geen witte neus..

Wij hebben ook kruising katjes gehad van waarschijnlijk heilige birmaan en een zwarte kat. Was exact hetzelfde nestje. Ook 2 zwart en 3 aparte kleurtjes. Die hadden ook wit op neus en pootje. Zouden dat dan ook ragdoll-s geweest zijn? weet alleen dat de buurvrouw verder op een HB buiten had lopen, dus daar zijn we toen vanuit gegaan.

MDJ

Re: Achtergelaten kittens gevonden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:31

Wat een prachtige katjes :oo

ongelovelijk, dat mensen ze 'zomaar' dumpen.. :n

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:31

ten eerste super dat je ze opgevangen hebt!

ten tweede misschien nog voor wat tips? Wij vangen thuis zelf zwerfkatten op ( flessenkittens ) en doen dit via de stichting zwerfkat in nood. Deze stichting zit in belgie, misschien dat je al wat informatie vind op hun site, maar weet ook zeker dat je hun altijd mag bellen voor informatie, hun hebben heel veel ervaring samen. hun site is http://www.zwerfkat.com/.
Veel succes ermee!

Ik schat ze trouwens ook tussen de 3 en 4 weken. De oogjes die dicht zitten kan ook een onsteking zijn ? ( niesziekte ) ben je hier alert op? dan moeten ze namelijk antibiotica krijgen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:33

Ja ik ben alert voor de niesziekte, gisteren in paniek nog de DA gebeld.
Hij komt vanavond kijken en wss antibiotica brengen...
Bedankt voor de link, die ga ik even bekijken.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:35

Oeh wat een leukerds! Zou er zo eentje van je willen overnemen :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:49

niesziekte komt zeker bij zo'n jonge, niet erg verzorgde en dan nog gedumpte kittens vaak voor. Oogjes kunnen er idd heel vies uitzien en dichtplakken, voorzichtig schoonmaken kun je doen. Vriendin had ook een nestje gevonden, diertjes waren wel al wat ouder. De oogjes zijn vanzelf beter geworden.
Wassen zou ik ook nog even mee wassen; zo'n kleine katjes koelen veel te snel af als ze natgemaakt worden. ze worden zowiezo vanzelf wel schoner :) als ze ouder worden.
Ben iig wel benieuwd naar nieuwe foto's.
Komen ze goed bij en drinken ze al allemaal goed?

Ben zoooo benieuwd naar foto's.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:53

zitake schreef:
niesziekte komt zeker bij zo'n jonge, niet erg verzorgde en dan nog gedumpte kittens vaak voor. Oogjes kunnen er idd heel vies uitzien en dichtplakken, voorzichtig schoonmaken kun je doen. Vriendin had ook een nestje gevonden, diertjes waren wel al wat ouder. De oogjes zijn vanzelf beter geworden.
Wassen zou ik ook nog even mee wassen; zo'n kleine katjes koelen veel te snel af als ze natgemaakt worden. ze worden zowiezo vanzelf wel schoner :) als ze ouder worden.
Ben iig wel benieuwd naar nieuwe foto's.
Komen ze goed bij en drinken ze al allemaal goed?

Ben zoooo benieuwd naar foto's.

Met de niesziekte kan het chronisch blijven dus we hopen dat het dat niet is en dat we ze snel kunnen genezen.
Straks gaan we ze wegen, gisteren nog gewogen maar ze waren wat grammetjes afgevallen sommige, waarschijnlijk net gepoept of geplast.
Zowiezo hou ik ze nauwlettend in het oog.
Ik kan ook niet wachten tot ze beter zijn om foto's te maken, het zwakste ziet er erg van af van zijn oogjes en is echt geen zicht om te trekken nu...
de kleine sukkel, die wordt extra in het oog gehouden door mams, het is haar favo omdat hij zo zwakjes is.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:04

het wordt inderdaad niet vanzelf beter, we hebben nu een katertje waarbij het de vraag is of hij zijn oogje kan houden. Het lijkt nu wel aan de betere hand te zijn naar heel veel intensieve verzorging en dierenarts controle. Maar het beestje was zo bang omdat hij weinig zag, dat was gewoon zielig. Terwijl het voorkomen had kunnen worden bij eerder ingrijpen. wat in zijn geval natuurlijk moeilijk was omdat hij toen nog buiten leefde.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:04

Idd dat chronisch worden is het gevaar en ook niet echt leuk in de toekomst. Daarom mss wel best ze nu goed te gaan behandelen, zeker aangezien ze nog zo klein zijn. Hopen dat ze bijgekomen zijn dan maar :).
Kan me al voorstellen dat het zwakste de favo is, is meestal zo, je steekt er meestal ook zoveel tijd in... Hopen dat hij het haalt :). Zou heel mooi zijn als er binnen een paar weken een nestje vrolijke kits rondlopen te spelen :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:06

twinducklin schreef:
het wordt inderdaad niet vanzelf beter, we hebben nu een katertje waarbij het de vraag is of hij zijn oogje kan houden. Het lijkt nu wel aan de betere hand te zijn naar heel veel intensieve verzorging en dierenarts controle. Maar het beestje was zo bang omdat hij weinig zag, dat was gewoon zielig. Terwijl het voorkomen had kunnen worden bij eerder ingrijpen. wat in zijn geval natuurlijk moeilijk was omdat hij toen nog buiten leefde.

Ik zeg ook niet dat het altijd beter wordt, maar bij de kittens die ik ken, die hebben er nog weinig last van, nadat ze opgevangen waren zijn de oogjes snel proper geworden. Maar of ze later geen last zullen hebben durf ik zo nog niet zeggen, niesziekte is vaak iets wat problemen blijft geven.
Zelf zou ik ook kiezen voor behandeling. Ab en zalf. Daarom ook dat ik zeg dat het bij zo'n kleine kittens zeker het beste is om te gaan doen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:10

Zouden zieke katjes zo'n mooie vacht hebben?
Ik heb een keer 2 kleintjes gevonden die net de ogen open deden.Op gegroeid met geitenmelk,dat gaat erg goed.
Ik waste ze gewoon onder de kraan,lauw water en goed afdrogen.Vies zijn is echt een groter risico dan kou vatten.

Sterkte!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:11

En de zwakste drinkt ook het best... gelukkig maar! die heeft denk ik wel afgezien... en dan die scheiding met de moeder, het spenen is ook niet altijd leuk.
Paardjes vermageren dan bij het spenen (veulens) dus ik vermoed misschien hier ook wat afgevallen...

@ Jodi: ze hebben zeker een mooie vacht... maar wassen doe ik nog niet... laat ze maar goed sterk worden en dan mogen ze in bad. :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:13

Dat zou zeker kunnen, die zwakste heeft ook heel wat in te halen. Spenen zien ze idd wel vanaf.
Vacht vond ik er ook goed uitzien. En het wassen idd nog maar wat laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:34

Ow, waarom moest ik dit topic aanklikken |o . Ik ben :+: .

Vooral die 'siameesjes' wat een prachtige diertjes. Lijken me ook niet echt katjes die je niet kwijt zou kunnen raken :n . Heel veel succes met ze, er is hier altijd wel een kussentje vrij en een extra voerbakje is ook zo aangeschoven ;) . Het is heel zwaar om ze met de hand groot te brengen maar het worden zulke fijne katten.

Ik heb er hier ééntje zitten die denkt dat ze een hond is. Ze was met haar broertje bij een boer gedumpt. Maar hij zat ook niet echt te wachten op wat extra katten en is per ongeluk/expres met de grasmaaier over haar broertje heen gereden. Heb ook echt moeten smeken voordat ik haar meegkreeg in een vakkundig dichtgetaped doosje 8)7 . Daarnaast hebben we nog een kat gehad die we tussen de wilde exemplaren op stal uit hadden gehaald. 4 weken oud en een abses zo groot als zichzelf aan haar achterpoot. Heel schuw maar had niet echt de mogelijkheid om weg te rennen :P . Is er ook helemaal bovenop gekomen en heeft een fijn tehuisje gekregen als schootkat bij een oud vrouwtje.

Die oogjes komen wel goed, ontstoken ogen komen heel veel voor bij die kleintjes als ze niet goed genoeg verzorgd worden. Toen ik mijn poesje in die doos meekreeg lagen de ogen bijna uit de kassen. Had haar ook bijna Gizmo genoemd want het was net een gremlin := . Schoonmaken met lauwwarm water en oogzalf doet wonderen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:05

Eponastable schreef:
Ja ik ben alert voor de niesziekte, gisteren in paniek nog de DA gebeld.
Hij komt vanavond kijken en wss antibiotica brengen...
Bedankt voor de link, die ga ik even bekijken.

je denkt toch even aan mij als hij geweest is hé? :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:28

Mag ik vragen wat je met ze doet als ze straks een eigen baasje kunnen krijgen? Of hou je ze allemaal zelf?

Saskia73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:43

Caesar schreef:
Saskia73 schreef:
Volgens mij zijn dat toch echt ragdoll-kittens, heilige birmanen hebben geen witte neus..

Wij hebben ook kruising katjes gehad van waarschijnlijk heilige birmaan en een zwarte kat. Was exact hetzelfde nestje. Ook 2 zwart en 3 aparte kleurtjes. Die hadden ook wit op neus en pootje. Zouden dat dan ook ragdoll-s geweest zijn? weet alleen dat de buurvrouw verder op een HB buiten had lopen, dus daar zijn we toen vanuit gegaan.

Twee van deze kittens hebben een omgekeerde 'V' op hun neus, dat in combinatie met hele witte voor en achter pootjes wordt bicolour genoemd.. het derde kitten heeft aan zijn voorpootjes witte teentjes, dat wordt dan weer mitted genoemd, als het goed is heeft dit kitten dan ook een donker snuitje met misschien een klein wit streepje op de neus, een heilige birmaan 'mag' ook een klein wit streepje hebben, maar geen grote 'V'..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:42

Hier snel een genot moment van ons samen...

DA is onderweg!

het 3de siamees achtig poesje heeft een witte neus en een witte vlek op zijn hoofdje.
gemakkelijk want die 2 andere krijg ik moeilijk uit elkaar.

Ik post morgen nog lekker bij!

Let niet te fel op de oogjes, ze zijn echt smerig!
Afbeelding

Afbeelding

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:45

ze zijn echt onwijs schattig!!!!!
word je echt spontaan verliefd op!!!!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:49

wat een beauties.

zo hebben wij eens 9 kittens ergens vandaan gehaald. en er lagen er al 2 die waren overleden.
eentje is later bij ons nog overleden aan longontsteking.

we zijn toen naar de DA geweest en voor allemaal oogzalf, en antibiotica gehaald.
2 hebben we zelf gehouden, eentje is uitgegroeid van mager ondervoed scharminkel naar mega knuffel kater.
hij is wel erg kortademig, en dat is te wijten door zijn jeugd. hij was er het ergste aan toe.

heel erg veel succes met deze jonkies, en goed dat jullie je opofferen! Zo moeten er meer mensen zijn :)

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:50

Eten ze al een beetje zelfstandig ondertussen? :)
Ik heb er een kleine 2 maand geleden ook 4 van straat geplukt... Waren hier gedumpt allicht, beestjes zaten aan de overkant van de straat in m'n weide!
Ze waren een weekje of 5 oud, piepklein, maar gelukkig aten ze al zelfstandig! Ze zijn letterlijk al vechtend op hun eerste korreltjes gevlogen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:04

Ze zijn echt schattig. Oogjes zijn idd behoorlijk vies. Mooi getekend ook dat eerste. Super dat je dit doet. :) Nu veel werk, maar je krijgt er zoveel voldoending van eens ze het goed doen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:07

Saskia, het zijn kruisingen dus die witte neus kan dan toch ook bij de andere ouder vandaan komen?

TS, ze hebben niet alleen vieze oogjes maar ook vieze pootjes, effe lekker met een nat doekje schoonmaken? Ipv ze te wassen kun je ook met droogshampoo misschien ze wat schoon maken, of met talkpoeder of bloem? wel goed uitborstelen uiteraard. Dan hoef je ze niet nat te maken en toch worden ze dan wat schoner omdat het poeder wat vuil opneemt.

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:41

goed van je dat je ze opvangt!
(wij vangen ook vaak kittens van het asiel op)
aan de foto's te zien denk ik dat ze wel een week of drie/vier zijn ;)

zelf gaf ik eerst ook altijd de melk met een flesje, hardstikke onhandig ding..
ik voer de kittens nu met een spuitje, ik leg een handdoekje op schoot, zet de kitten horizontaal voor me, pak hem iets in het nekval naar achteren(NIet té veel!) en je krijgt het er veel makkelijker in ;)

de oogjes kun je schoonmaken met afgekoelt gekookt water, dat mindstends 3 x per dag doen.. je kunt er ook een zalfje van de da voor krijgen,
lijkt het ook of de kittens benauwd zijn/moeite met ademen/niezen? dan zou het ook kunnen zijn dat ze niesziekte krijgen.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door ouwerakker op 03-08-09 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:50

Ik denk dat je katjes toch ouder zijn als 3 weken. wij hebben hier een nestje zitten van net 4 weken oud en die gaan sinds vandaag netjes zelf op de bak. Gewicht is wel een indicatie, maar als ze al een tijdje zonder moeder hebben gezeten of hun moeder had niet voldoende melk dan zijn ze ruim onder hun gewicht. Ooit kregen wij een vondeling-kitten. Ze woog maar 320 gram, paste ook net op je hand, maar was wel 6 weken oud. Zwaar ondervoed en mager. Ze had het geen dag langer buiten uitgehouden. Die kreeg om de 2 uur een theelepel blikvlees of een eetlepel pap. Ze had haast geen kracht meer om te eten, maar uiteindelijk is ze er wel bovenop gekomen. Toen ze een keer ging groeien, groeide ze goed. Ze is nooit echt een grote poes geworden, maar was wel heel dapper en ook heel fel. Ze speelde met kittens die een keer zo groot waren, maar ze was wel de baas.
Het is wel heel dankbaar werk hoor, moederloze kittens verzorgen. Je bent er even druk mee, maar het is wel leuk. En je katjes zijn superleuk getekend, heel apart. Zo mooi! Veel succes met je rol als pleegmoeder.