Felix kattenvoer verslavend?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Re: Felix kattenvoer verslavend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:10

Met katten is het helaas veel moeilijker dan met honden. Mijn hondjes eten beiden vers, zelf samengesteld. Mijn poesjes echter, is een heel ander verhaal. Nou is de ene ook nog wat autistisch en die eet tegenwoordig mondjesmaat wat vlees met de hondjes mee. Maar alleen rundvlees, kipfilet en zalm. De rest moet ze dus echt niet. De andere poes moet alleen maar eendagskuikens, verder niet. Voor de poesjes heb ik dan dus ook altijd brokjes staan zodat ze hun tekorten kunnen aanvullen. Ideaal is het niet, maar het is niet anders ;)

Overigens vinden katten vis wel te eten, maar het behoort eigenlijk niet tot hun natuurlijke menu.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:33

qua hoeveelheid kun je 3 muizen per dag in gedachten nemen ;-) Zoveel ongeveer

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:38

Hoe leer je je kat muizen eten dan? ze vangen ze hier wel in huis, maar opvreten ho maar

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:24

nee, je moet de muizen wegen, dan weet je hoeveel je je kat te eten kan geven. Gelijk gewicht versvoer aan gewicht 3 muizen. Maar inschatten mag van mij ook.

Je zou, als je muis wilt leren eten, de muizen kunnen malen en vermengen met iets wat ze wel lusten. Steeds iets meer muis toevoegen en de maling steeds iets grover maken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:38

Een volwassen muis weegt tussen de 40 en 60 gram maar dat is geen goede richtlijn om van uit te gaan.
Een volwassen kat moet tussen de 2 en 3 procent van zijn lichaamsgewicht aan vers eten maar dan moet spier, orgaan en bot ook goed in verhouding worden gegeven.
Voor de meeste beginners is dat nog niet zo makkelijk of je moet alleen maar volledige prooidieren geven.

Als je echt puur alleen vers wil voeren kan je het beste eens kijken op www.barfplaats.nl want de mensen daar weten veel meer als wij hier.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:04

Barf is veel bot hoor. Als je op voernatuurlijk kijkt vind je menu's die samengesteld zijn volgens het prooidier model.
Dit betekend in het kort 15% bot, 15% orgaan en 70% spiervlees. Een soort frankensteinen dus. :D
Verder is 2 à 3% van het lichaamsgewicht een goed uitgangspunt. Bij een kat van 5 kilo en dan 2,5% komt dat neer op een weekmenu van 875 gram, dus 125 gram per dag.
Dat je katten nu geen muizen eten komt waarschijnlijk omdat ze gewoon goed gevoedt zijn. Een hongerige kat eet echt wel een muis, eventueel moet je even een beginnetje maken zodat ze weten dat er onder dat vachtje echt wel vlees zit.;)

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:10

Royal Canin zou ik niet kopen. :o Heb nu een vergelijkbare brok die goedkoper is uit de DW, maar wil als deze zak leeg begint te raken, wel op zoek naar iets met een nog hoger vleespercentage.
Royal Canin heeft volgens mij zo'n 24% vlees, en heeft blijkbaar nogal wat verslavende smaakstofjes e.d. toegevoegd. Ik gebruik alleen de proefzakjes die ik vervolgens als snoepjes voer.. want die smaakstofjes zijn blijkbaar erg lekker. :P Er zijn blijkbaar brokken te krijgen met 75/80% vlees. Die richting wil ik toch wel graag op. :)

Verder geef ik Carnibest als vers/natvoer. Echt vers (prooidieren e.d) gaat me te ver. :P

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:21

Orijen heeft 75% vlees idd en Applaws 80% geloof ik ..

Ik zelf geef alleen maar carnibest aan momenteel alle 11 katten een dure bedoening maar ach t is wel waar ze voor gemaakt zijn :D

Ook krijgen ze hier kuikens en kippennekken gehakt tartaar enzovoorts..