Kat mager en continue krols, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:10

Insun: omdat ik onregelmatig werk komt het dus voor dat mijn vriend sammie ook voert, en daardoor niet volledig zicht heb op wat ze eet.
In mijn ogen niet meer of minder dan altijd, maar goed daar kan ik me dus in vergissen.

Heb nu 3 weken vakantie, dus dat het nu even goed in de gaten houden.

En is het niet zo met shows dat je hetzelfde krijgt als met paardrijden, jurysport?
Heb daar verder weinig kaas van gegeten, puur omdat we niet de ambitie hebben om met sammie naar een kattenshow te gaan.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:14

@ CrazyCat Ben het met je eens...Maar ik denk dat zoiemand (onervaren) wel wat begeleiding
kan gebruiken...Dit om door al die dingen heen te kijken...Anders kan het allemaal
nogal op je af komen ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:55

Mijn BK staat goed in het type naar mijn mening, en ik heb erover gedacht om eens naar een show te gaan om dat bevestigd te krijgen.
Maar toen ging ik nadenken: wie doe ik daar een plezier mee? Poes niet in ieder geval. Die is toch al verlegen en dan in een hokje in een vreemde omgeving met allemaal vreemde mensen en toestanden... Ik heb ervoor gekozen dit niet te doen omwille van de poes.

Kan me goed voorstellen dat jij er ook geen zin in hebt nikolletje (al dan niet om andere redenen). Ik als particulier zou me ook niet laten tegenhouden om een britje van bijvoorbeeld jou te kopen uit een poes die niet op keuring geweest is. Ik mag toch hopen dat je zelfs als particulier je verdiept in het ras en je weet hoe een goed type brit eruit moet zien. Als dat klopt en het karakter is ook nog eens fantastisch, dan is dat toch voldoende?

CM_

Re: Kat mager en continue krols, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:05

En toch is het van belang om een ras op de juiste wijze in stand te houden.
Want wie weet willen de kopers van de kittens (neem aan dat je met stamboom fokt) wel met de kittens fokken.

En blijkt de moeder dan een afwijkende bouw te hebben...

meningen verschillen, maar ik ben van mening dat een goed fokker alles op een verantwoorde manier doet.
Dus dat wil zeggen alle nodige testen, dat wil zeggen volgens en onder de regels van een stamboekorganisatie.
Dat wil zeggen met een stel katten dat elkaars minpunten verbeterd.
Dat wil zeggen met katten die minstens hun kampioenstitel hebben etc.

Alle mensen die "fokken" op een andere wijze zijn dan IMO gewoon vermeerderaars.
Een goed fokker fokt om het ras in stand te houden.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:25

Waarom moet een kat een kampioenstitel hebben?
Als de kat het vreselijk vind op show, kun je hem toch niet dwingen het wel
leuk te vinden? Je ziet ze soms op show zitten met ogen als schoteltjes...
Dat betekend niet dat de kat niet geschikt is om mee te fokken.
Je hoeft niet te showen om een goed fokker te zijn. Al is het als leek wel
belangrijk te weten wat de plus en minpunten van je kat zijn. Daar kan de
show aan bij dragen...Ook al blijft het een mening.

Uit 2 GR.EU.CH. kunnen kittens komen die absoluut niet aan de rasstandaard
voldoen. De titel geeft je geen garantie op show/fokkwaliteit kittens.

Sorry voor het off-topic gaan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:01

Idd ben het met een boel eens maar niet dat een kat een kampioenstitel moet hebben.

Lang niet al mn katten vinden het leuk op de show, of redden het simpelweg niet voor het eerste nestje een titel te halen omdat ik echt niet elk weekend naar een show ga.
Wil niet zeggen dat ik geen goede katten heb :D Wel bezoekt elke kat minstens 1x een show voor een nestje dat dan weer wel.

Een baarmoederontsteking kan ook zonder hoge koorts. MIjn poes had 39.1 iets verhoogd maar niet dramatisch maar wel zo'n erge ontsteking dat de da bijna direct wilde castreren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:25

Een titel vind ik echt niet nodig.
Ik heb hier poezen zitten die mooier zijn dan mijn groot internationaal kampioen, maar die doe ik geen plezier met showen en zijn dus maar 1x mee geweest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:03

ondanks dat TS zegt dat ze gaat testen omdat er anders niet gedekt mag worden vraag ik me toch iets af...
Wordt de poes behalve op FIV en FELV ook echt getest op HCM en PKD? en is de kater ook getest?
Vooral bij de Britten is dat een heikel punt, het komt nl heel veel voor bij dat ras.
Krijgen de kittens ook een stamboom en ben je dan zelf cattery of gaat dat via de kater?

Zijdelingse opmerking: er staan op kittentekoop ook dekkaters van cattery´s die het niet zo nauw nemen met de regeltjes en met ongeteste katers werken, feit dat ze lid zijn van een kattenvereniging is nl geen garantie voor goede fokkers!

edit, voor zwangere en zogende poezen is er RC Queen, zet goed aan kan ik je vertellen! Misschien is dat een optie voor je, kan ze lekker van groeien en als ze straks zwanger is kun je de zak lekker opvoeren. Moet je alleen wel bestellen bij de dierenwinkel want is niet vrij verkrijgbaar, is speciaal voor fokkers.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:16

@ Cissy, testen op HCM en PKD staan we vrij in, beide ouders van sammie zijn hier voor getest. Kater die we eventueel kiezen is hier ook voor getest maar verplichten poezenmama's niet om deze testen ook te laten doen.
Ik moet zelf even kijken wat we hier mee doen (liefst wel natuurlijk) Omdat ik hier in de buurt de HCM test niet kan uitvoeren_-:( , moet er dus zo'n 30 km voor reizen. Dat is dan de tegenvaller hiervan, maar ik ga er nu wel vanuit dat ik deze testen ook gewoon laat doen. Toch een grotere gerusstelling als dit ook gewoon goed is.

Ik neem trouwens aan dat ze papieren moeten kunnen tonen van de tests. Zou niet weten hoe ze de poezen dan willen controleren.
Kittens krijgen een stamboom. Zelf moet ik nog lid worden van de stamboekvereniging, en dus een catterynaam verzinnen. Maar dit heeft voor ons niet zoveel waarde omdat we niet van plan zijn veel nestjes te gaan fokken.
En dit loopt via de poes en dan ben ik volgens mij wel een cattery, maar hier doe ik dus verder niets mee.

Ga even kijken naar de RC Queen, misschien dat dat wat is, bedankt voor de tip!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:35

Is je kat al verder onderzocht? Echo bv van de eierstokken, baarmoeder? Er kan een reden achter zitten waarom ze continu krols is.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:39

Nee ze is niet verder onderzocht. Gaan er eerst vanuit dat het gewoon de puberteit is.
DA geprobeerd te bellen vandaag, volgens mij zijn ze daar met vakantie, neemt niemand op nl.
Mocht het zo zijn dat DA het niet vertrouwd maken we gelijk een afspraak ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:59

Ik weet het je wilt het niet horen maar ik zou wel stereliseren. Mijn poes had hetzelfde probleem, aangezien ik zoiezo niet wou fokken heb ik haar wel laten helpen. Wat bleek nu, de baarmoeder + eileider waren volledig vergroeid. Dat zorgde dus voor het extreme mager zijn en het constant krols zijn. Volgens mijn DA kwam dat steeds vaker voor. Ik raad je aan toch te stereliseren of anders op zijn minst een kijkoperatie. Die van mi was 4 toen ik haar liet helpen en is altijd extreem mager geweest. Ik heb nu voor het eerst een echt kat in huis.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:15

nikolletje schreef:
Nee ze is niet verder onderzocht. Gaan er eerst vanuit dat het gewoon de puberteit is.
DA geprobeerd te bellen vandaag, volgens mij zijn ze daar met vakantie, neemt niemand op nl.
Mocht het zo zijn dat DA het niet vertrouwd maken we gelijk een afspraak ;)

Een kat die continu krols is zou ik al niet als normaal beschouwen :o

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:19

nikolletje schreef:
@Ik moet zelf even kijken wat we hier mee doen (liefst wel natuurlijk) Omdat ik hier in de buurt de HCM test niet kan uitvoeren_-:( , moet er dus zo'n 30 km voor reizen. Dat is dan de tegenvaller hiervan, maar ik ga er nu wel vanuit dat ik deze testen ook gewoon laat doen. Toch een grotere gerusstelling als dit ook gewoon goed is.

Heel cru gezegd, 30 km voor testen is nou niet echt ver. Reken er maar op dat je bij het fokken van een nestje nog veel en veel meer kilometers gaat maken!
Ritje dekkater en wellicht nog wel een keer of 2, omdat ze niet opneemt. En ik breng zelf ook vaak mijn kittens weg, rijd er heel NL voor door (en zelfs België).

In jouw situatie zou ik als de donder die testen regelen, kater gaan bezoeken en poes laten dekken. Na de bevalling aankijken hoe ze het doet qua krolsheden en als dit wederom extreem blijkt te zijn, mes erin.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:21

Laat haar alsjeblieft nakijken bij je dierenarts!

Mijn Lotje was ook altijd krols en superhevig, die reed zelfs tegen de tafelpoten op :S

Toen ze gesteriliseerd werd, bleek ze een heftige ontsteking in de baarmoeder te hebben. Bij haar zijn dus zowel de eierstokken als de baarmoeder verwijdert.

Voor het beestje is het ook absoluut geen pretje om altijd krols te zijn, het is dodelijk vermoeiend en verwarrend, laat haar daar niet aan onderdoor gaan!!

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 11:28

Sammie zit nu aan de pil, heeft dus geen last meer op dit moment van haar krolsheid. Heeft geen tempratuurverhoging, dus waarom dan gelijk uit gaan van een ontsteking?
Daar moet toch wel iets van te zien zijn dan?

Leonoor: Het is niet de bedoeling om te gaan dekken als ze zo mager is. Dus als de donder die testen regelen is een opmerking die hier de plank mis slaat. Ik regel die testen pas als ik het verantwoord vind om haar te laten dekken. Eerder niet.
En ik ben niet van plan de kittens weg te brengen, en de kater zit hier ook een kleine 30 km vanaf. Dus voor mij is het allemaal niet zo ver rijden.
Dus dat is voor mij verder geen probleem. DA zal ik overdag moeten bezoeken en dan heb ik geen auto, dekkater kan eventueel ook in het weekend/avonduren bezocht worden. Met de DA ligt dat net even anders.
DA gaan we maandag weer bellen om te overleggen wat hun het beste vinden.

Snadrem: Sammie is krols maar niet in de mate die jij van je Lotje beschrijft. Gewoon normaal krols, en veel miauwen. Het ergens tegenoprijden zoals jij het beschrijft gebeurd hier dus niet.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:29

30 km ???? :D
Waar mag k tekenen ? :+

Ik moet begin september 200 km rijden voor een hcm test ;)

En idd wat leonoor zegt, ik ben ook nog wel ns op donderdagavond naar een dekkater gemoeten aan de andere kant van nl, 3 uur rijden :+
Helaas fokken gaat niet alleen maar over rozen :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:33

nikolletje schreef:
Sammie zit nu aan de pil, heeft dus geen last meer op dit moment van haar krolsheid. Heeft geen tempratuurverhoging, dus waarom dan gelijk uit gaan van een ontsteking?

Leonoor: Het is niet de bedoeling om te gaan dekken als ze zo mager is. Dus als de donder die testen regelen is een opmerking die hier de plank mis slaat. Ik regel die testen pas als ik het verantwoord vind om haar te laten dekken. Eerder niet.
En ik ben niet van plan de kittens weg te brengen, en de kater zit hier ook een kleine 30 km vanaf. Dus voor mij is het allemaal niet zo ver rijden.
Dus dat is voor mij verder geen probleem. DA zal ik overdag moeten bezoeken en dan heb ik geen auto, dekkater kan eventueel ook in het weekend/avonduren bezocht worden. Met de DA ligt dat net even anders.

Snadrem: Sammie is krols maar niet in de mate die jij van je Lotje beschrijft. Gewoon normaal krols, en veel miauwen. Het ergens tegenoprijden zoals jij het beschrijft gebeurd hier dus niet.

Geen verhoging en geen zichtbare tekens is niet altijd een reden om aan te nemen dat er niets mis is inwendig.

Weet je, ze is mager doordat ze zo vaak krols is, dus krijgt ze nu de pil zodat ze feitelijk kan aankomen. Bijwerkingen van de pil zijn ook behoorlijk pittig. Straks weer van de pil af als ze weer is aangekomen zodat ze naar de kater. 2e krolsheid zal ze wederom flink afgevallen zijn, dus met alsnog gewichtsverlies naar de kater en wellicht neemt ze de 1e keer niet op, dus zal ze weer krols worden dan.

Waarom dan niet, en das mijn idee, nu wel dekken en dan flink laten aankomen tijdens de dracht?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:35

Lotje was ook wel echt een extreem geval :') Ze was er ook al heel vroeg bij, waardoor ik haar broer al op vrij jonge leeftijd heb laten castreren om ongelukken te voorkomen (Lotje zelf was toen echt nog veel te klein om te later steriliseren, bij een kater is het maar een relatief klein ingreepje).

Van een ontsteking heb ik ook nooit iets gemerkt, ik hoorde het pas van de dierenarts toen ik belde hoe de operatie was gegaan en wanneer ik haar kon komen halen. Lotje is in al haar emoties enorm expressief, dus ik dacht dat de heftigheid van die krolsheid daar ook wel mee te maken had. Ik weet niet of iemand hier ooit die aflevering van Southpark heeft gezien waarin de kat van Cartman krols is en orgies geeft? Ik dacht dat dat overdreven was, maar dat viel schijnbaar reuze mee. Lotje was gewoon een regelrecht sl*tje :') Dat was in het begin nog grappig (heb er nog filmpjes van), maar ze raakte zo in de war dat het gewoon zielig was. Ging ze in de houding liggen voor haar gecastreerde broer, die wist niet wat hij met haar aan moest, dacht dat ze gewoon wilde stoeien en gaf haar een mep en dat was dan ook weer niet goed. Hij zal wel denken "Pff... vrouwen!" :')

Hou haar in ieder geval heel erg goed in de gaten (niet dat ik denk dat je dat niet doet), maar zeker als je nog eens gezonde kittens van haar wil, is het noodzaak dat het allemaal goed geregeld is inwendig. Ik geef zelf altijd liever wat meer uit aan een dierenarts, dan dat ik me achteraf wel voor mijn kop kan slaan omdat er toch wat aan de hand bleek te zijn.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 11:38

Ze is nu zo mager dat ik het gewoon niet verantwoord vind om haar te laten dekken.
Eerst maar eens kijken of ik haar uberhaupt wat aan kan laten komen, vind het nogal een risico om er zomaar van uit te gaan dat ze tijdens de dracht wel dikker wordt (het is nogal een bijzondere eter nl).

En van de bijwerkingen van de pil ben ik op de hoogte.

Snadrem: wat jij beschrijft is gewoon veel heftiger dan wat hier het geval is. Ik houd haar ook zeker in de gaten en de DA gaat zeker nog gebeld worden om te kijken wat hun gewoon verstandig vinden (langskomen of niet). Daar kan ik maandag weer naar bellen dus tot die tijd wacht ik het af. Mocht het zo zijn dat haar toestand dus wel verslechterd dan grijp ik gelijk in, en dan dit weekend nog naar DA toe

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:42

Dat lijkt mij het beste om te doen :) Een dierenarts weet na een telefoontje gauw genoeg of je langs moet komen of niet.

Wel even laten weten hoe het afloopt he!!

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 11:57

Ckrs laat ik weten hoe het afloopt, of het nou positief of negatief is ;)

Babsiej: 200 km voor een HCM test dat vind ik niet normaal. Dat kan vast dichter in de buurt. Tja en dat ik toevallig een goede dekkater in de buurt heb zitten is voor mij gewoon een mazzeltje. Anders had ik ook gauw 100-200 km moeten rijden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:30

nikolletje schreef:

Mijne was wel redelijk normaal krols maar wel onzettend lang, ik zou er zeker niet meer hormonen induwen voordat je weet waar het vandaan komt. Bij mijn kat merkte ik helemaal niks geen uitscheiding geen bloed geen pijn. Maar wel hartstikke ziek! Door pure toeval werd ze gestereliseerd DA heeft het bewaard voor mij (zodat ik kon kijken wat hij eruit had gehaald Ja sorry vind ik interesant ) En het leek niet eens meer op een baarmoeder. Laar haar goed nakijken want als zo"n baarmoeder barst.......

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:37

Het kan idd dichter in de buurt... Maar die is gewoon lang zo goed niet.... ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:47