aggressie in bloed bij honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: aggressie in bloed bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:13

Als het jou zo bevalt moet je het vooral doen :)

Ik vind het niet nodig, niet mijn manier.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:19

boekjes lezen is goed,hondentaal lezen is beter...

sommige honden ,en dat zijn de meeste hebben deze idiote regels helemaal niet nodig,er zijn mensen die honden als een golden retriever en labrador veel te veel onder druk zetten,totaal niet nodig,haal eruit wat nodig is,en laat een hond ook gewoon een hond zijn...

maar goed ,ik ben niet iemand van regeltjes en boekjes lezen,mijn roedel ,en een herderroedel van een vriendin hebben allang geleerd dat roedels/honden heel eigen regeltjes hebben...en vooral heel veel hondentaal spreken..

vaak heel andere regels als de boekjes voorkauwen... :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:23

Was dat maar waar dat er wat meer druk op werd gezet de meeste die ik hier zie zijn opgevoed of dat ze van was zijn. Nooit corigeren als ze onbehoorlijk gedrag vertonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:25

Dat zie ik hier helaas ook genoeg....... zooo frustie...... |o

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:29

Leuk om deze discussie te lezen.
@HBVisser: misschien mag ik het ook zeggen, maar als er 1 een dominant ras heeft ben ik het wel :D
Door de jaren heen hebben we inmiddels pups, jonge honden, pubers volwassenen en ouderen gehad en het is interessant om te zien hoe zij zich naar elkaar en naar de mens gedragen.
Waar we intussen wel achter zijn (mag ook wel na 15 jaar :o ) is dat het bij ons ras ook voor een deel met de bloedlijnen heeft te maken hoe de karakters zich ontplooien. De ene lijn is gewoon temperamentvoller/moeilijker dan de andere.
Het beste voorbeeld dat ik heb is een van onze reuen geweest, toevallig ook nog mijn absolute favoriet maar een toonbeeld van een "moeilijke" hond.
Ekkie, die we zelf gefokt hebben, was als pup al dominant. Normaal gesproken toont het zich nooit zo overduidelijk, maar als je 7 weken oud bent en lekker uit de schaal staat te eten terwijl je overige broertjes en zusjes op een afstandje staan te wachten totdat jij klaar bent zeg dat wel iets over het karakter. :P
We hebben hem zelf gehouden, toevallig is hij ook nog beeldschoon uitgegroeid dus dat was een prettige bijkomstigheid.
Als puber begon hij echt te testen; zal ik dit wel meteen doen? of, als ik geroepen wordt of aan het spelen ben, denk ik dat ik niet meteen kom.
We hebben er bij hem bovenop moeten zitten; idd zero tolerance en bij hem werkte dat perfekt. Mensen vinden weleens dat ik erg streng met onze honden omga, maar het is noodzaak. Door de vaste aanpak weten ze precies waar ze aan toe zijn en er moet gewoon geluisterd worden.
Wat niet betekent dat het hier een strafregime is hoor; ze liggen heerlijk in hun met dekens bedekte biabedden ;) maar regels zijn regels.
Ekkie was een extreem geval, dat zeker en ik betwijfel of hij bij een doorsnee eigenaar wel goed terecht gekomen zou zijn, simpelweg omdat hij erg veel van een eigenaar eiste. Dominant tot in zijn laatste vezel; we hebben ook shows met hem gedaan en iemand heeft eens gezegd dat wanneer hij de ring betrad men meteen omkeek, honden en exposanten, want ''the king" kwam binnen.. :+ en zo voelde het ook, hij wist dat er naar hem gekeken werd, dat ie bewonderd werd en dat ie simpelweg de chef was, thuis of ergens anders. Dit klinkt erg opschepperig maar zo bedoel ik het niet, hij had gewoon zo'n uitstraling dat als je met hem aan het touwtje liep, je vanzelf net zo trots werd. :D
We hebben 1 nest met hem gefokt en daaruit hebben we zijn dochter Storm aangehouden. Alsof dezelfde mal gebruikt is; ze heeft alleen een andere kleur dan haar vader, maar verder: precies dezelfde oogopslag, gewoontes en ja..net zo dominant. Het zit dus wel degelijk in de genen en ik begrijp best dat mensen zeggen dat echt dominante honden niet bestaan, maar ze bestaan, geloof me.
Het gekke is dat ik met deze honden de sterkste band heb omdat ze zo ongelofelijk toegewijd zijn aan hun eigenaar. 1 blik is genoeg en we begrijpen elkaar.
Wat ik wel mooi vind om te zien is dat de dominante honden helemaal niet continu bezig zijn hun dominante rol te bevestigen. Nee hoor, de rest weet het gewoon en zal het niet wagen daaraan te tornen, een blik naar de ander is al genoeg.
En als eerste voeren, de deur door etc...of juist als laatste daar houd ik me ook niet mee bezig, ze komen naar binnen en zoeken hun plaatsen op en gaan lekker slapen.
Maar door de regels steeds weer op dezelfde manier te handhaven geef je de honden wel de zekerheid dat hun leider (wij dus) de zaakjes voor elkaar heeft en er geen reden is om zelf te proberen die 1e plaats te gaan bemachtigen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:29

Hier is is het allemaal aai aai. Als ik een hond hier overneem om naar zijn hok te brengen doe ik hem een leren sliplijn om. Veel mensen zeggen dan al.....hij trekt hoor daar kan je hem niet aan houden. Nou ik wel,1 brul als ik de deur uit loop en geen getrek. Anders heb ik aan het eind van het seizoen armen tot aan mijn enkels :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:38

tosadog,wat grappig,jij hebt tosainu's,mijn eerste vriendje die ik ooit had wilde zo'n hond,en wilde toen gaan kijken bij een fokker...

en onopgevoede honden zijn een drama,maar...mijn dogo's trekken bij mij echt niet aan een lijntje hoor ,ze piekeren er niet over , bij het pension waar we ze ooit ophaalde werden die medewerkers gewoon over de straat gesleurd,wist niet wat ik zag,2 slippende dogo's met een vliegende man erachteraan :D ...

dus ja,kan ik ze nog zo netjes opgevoed hebben,wil niet zeggen dat ze dat bij een ander met minder overwicht ook netjes doen,is gebleken :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:40

Oew, een Tosa, dat vind ik nou ook gaaf. Hihhi jouw reu klonk als mijn Bullmastiffreu. Die kon ook zo zelfverzekerd de ring in lopen. En als de keurmeesters bij hem kwamen, zo heel stoer 2 keer kwispelen om ze vervolgens compleet te negeren.

@Kohtje: mijn honden zouden dus never nooit bij jou in het pension komen. Wat weinig begrip voor dieren die zich compleet aan moeten passen in een nieuwe situatie.

Poeh, kan niet zeggen wat ik zou doen als ik erachter zou komen dat er aan mijn hond gerukt en geplukt wordt in een pension. En een sliplijn komt er al helemaal niet aan.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:42

Wij zijn begonnen met een Dogo, hele moeilijke maar o-zo-lieve hond, gekocht bij een broodfokker (tja..jong en onwetend zullen we maar zeggen) en daarna kwam Thor, een echte Argentijnse Argentijn. Die had in Argentinie op de daken als waakhond gefungeerd. Nu vond ik de Dogos zelf niet zulke enorme wakers maar hij was dat dan weer wel.
Na deze 2 Dogos hebben we een Tosa aangeschaft en tja..dan weet je wel hoe het gaat he, maar Dogos blijven prachtige honden.
En de Bullmastiffs hebben natuurlijk net als wij bij de NMMC gezeten dus ik heb er veel gezien in de loopder jaren, ik vind het altijd van die enorme knuffelteddy´s.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:51

nou dogo's geen wakers,mijn eerste dogo,phoe he,zelfs mensen die uit hun huisdeur stapte op ene potiek knalde die haast in,kon ook hem niet in de deuropening hebben als er mensen kwamen hij vrat ze op...

maar was een wereld hond hoor :+: ,wat een kanjer was dat en zo vreselijk mooi,helaas zijn de dogo's die ik erna heb gekregen helemaal niet wat hij was en zal ook nooit mee aan een dogo beginnen... :n

ik houd het nu bij rotties :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:52

HBVisser schreef:
Oew, een Tosa, dat vind ik nou ook gaaf. Hihhi jouw reu klonk als mijn Bullmastiffreu. Die kon ook zo zelfverzekerd de ring in lopen. En als de keurmeesters bij hem kwamen, zo heel stoer 2 keer kwispelen om ze vervolgens compleet te negeren.

@Kohtje: mijn honden zouden dus never nooit bij jou in het pension komen. Wat weinig begrip voor dieren die zich compleet aan moeten passen in een nieuwe situatie.

Poeh, kan niet zeggen wat ik zou doen als ik erachter zou komen dat er aan mijn hond gerukt en geplukt wordt in een pension. En een sliplijn komt er al helemaal niet aan.

Waarom heb ik geen begrip?
Een hond mag gewoon niet trekken van mij. Ben nogal klein van stuk en zit er niet op te wachten om achter een hond aan gesleept te worden. Maar troost je ,we nemen geen grote honden in pension. De sliplijn is van leer en dat is makkelijker aangezien ik anders bij elke hond aan zijn nek moet frummelen om een halsband af te doen. Ik ruk en pluk niet aan honden want ze hebben alleen de eerste keer met wegzetten een riem om verder niet.

Vind jij het dan gewoon dat jouw hond dan bij een ander wel mag trekken?
Vind je toch ook niet leuk als hij dat bij jouw doet?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:56

Kimmie, zelf zou ik ook nooit geen Dogo meer nemen, simpelweg omdat ik ze niet te vergelijken vindt met wat wij zo´n 15 jaar geleden aan de riem hadden lopen. Het is een totaal ander type hond geworden, ik vind ze nog steeds prachtig maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat er geen Dogo meer bij ons komt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:09

neee ik zie weleens dogo's dan schrik ik gewoon ,men wat zijn ze lelijk geworden,alhoewel ik hier in dld laatst een fokker vond die wel heul mooie dogo's had...

dit was mijn eerste dogo:
Afbeelding

een hond met zulke waanzinnige bloedlijnen,alleen een erg agressieve vader,en daar had ie wel wat van meegekregen...

helaas overleden op 4 jarige leeftijd aan kanker (vererfelijk),anders had ik graag een pup van hem willen hebben...maar werd dringend afgeraden..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:12

Mijn honden mogen zeker niet trekken. Niet bij mij en niet bij een ander.
Maar een ander mag ook niet op die manier mijn corrigeren. Zeker omdat ik zeker weet van mijn honden dat ze zulk gedrag niet uit onwilligheid maar uit onwennigheid zouden uiten.
Tel erbij op dat je door het gebruik van een slip heel veel schade kan veroorzaken.

Daarom gaan mijn honden ook niet in pension. Ik stel te hoge eisen en mijn honden zouden zoiets helemaal niet leuk vinden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:20

Denk je nu echt dat een leren sliplijn schade doet in de drie minuten die een hond hem om heeft?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:24

Jaaa het èchte´ type! Mooi gepigmenteerd om ogen en bek, kom daar tegenwoordig eens om!
Hier zit nog de mooie expressie in, tenminste mijn bescheiden mening en een echt lichaam, geen hazewind met een dogo/kop.
We waren een jaar terug op een show in Zwitserland en daar waren ook wat Dogos´..ik ben me rot geschrokken, het leek er nog niet op.
Mijn eerste Dogo was een zoon van Valet de Agallas, ook niet de makkelijkste qua karakter.
Ik zal eens kijken of ik nog fotos heb.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:51

:D ja dat was een hele mooie hond,zijn vader was buccanero de la monteria ,echt een stamboom met alleen maar kampioenen,maar helaas mocht ie maar 4 jaar oud worden..

deze vind ik ook nog wel mooi :
http://hunde.deine-tierwelt.de/kleinanz ... a70271715/

je vind ze bijna niet zo meer,mijn teef is wel een mooi type,die is breder als menig reu zoals ze tegenwoordig rondlopen...maar ja,die is echt zo autisitisch als een deur.....mijn 2de reu waren vaak veel mensen helemaal weg van,maar die had wel een dikke kop,alleen stond hoog op zijn poten,deze is helaas pas ingeslapen...

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:22

HBVisser schreef:
Nou, sorry hoor, maar ik vind het echt kul.

Ik heb me er al heel lang in verdiept en het is volkomen achterhaalt. Gebasseerd op onderzoek in wolven die notabene in gevangenschap leefden en hierdoor geen natuurlijk gedrag meer vertoonden. Daar staat die hele dominantietheorie op.

Komt nog eens bij dat een hond geen wolf is en wij geen honden zijn. Dus het hele roedelgebeuren gaat al niet op. Simpelweg omdat wij geen hondenlichaamstaal beheersen.

Uiteraard zijn er regels. Regels zijn ook nodig om vreedzaam met elkaar samen te leven. Die regels zorgen ervoor dat ieder zijn taak weet in de groep en een ander niet ergert. Dat voorkomt ruzie.

Maar geloof me, als iemand een "dominant ras" heeft dan ben ik het wel. Het staat zelfs in de rasbeschrijving van de Bullmastiff.
En mijn hond mag gewoon op de bank enz. Heeft geen gekke regels waar we ons aan moeten houden. Ik heb maar 1 regel, als ik zeg "hier" dan kom je ook hier. Zo niet, dan kom ik je halen en dan ben je nog niet jarig.

De rest van alle truckjes is bijzaak, hoewel ze die ook goed kan hoor. Lola is sociaal, luistert goed, loopt niet weg en is lief voor alles wat leeft.
En haar plek is naast mij, wij zijn een team waarin ik de leiding neem.

Voor ons werkt deze manier anders wel heel goed.
Ik zie mijzelf dan ook absoluut niet als een tiran die alleen maar bezig is met de hond te overheersen.

Als ik alleen de regel van het bij me komen zou hebben dan zou het hier niet leefbaar meer zijn :D

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:58

Yamcha schreef:
Natuurlijk moeten er regels zijn diessel.
Grenzen testen doen alle honden...... alleen ik denk dat je daar niet te krampachtig mee moet zijn (zoals ik soms mensen bezig zie). Daar wordt de relatie die je met je hond hebt, niet duidelijker op. Juist dat krampachtige zorgt voor inconsequentie.

Uiteraard had ik ook zo mijn regels..... maar dat ging gewoon op een relaxte ontspannen manier, terwijl mijn hond heus de onderdanigste niet was......

Wat ik bedoel te zeggen, is dat als duidelijk is dat jij de baas bent, en de plek van de hond duidelijk is, dan kun je daar in alle rust vorm aan geven.

HBVisser: volledig mee eens!!!!

Ik zie niet in op welke manier ik inconsequent zou kunnen zijn als ik de regels altijd naleef :?
Het is juist inconsequent de hond toe te staan de regels te overtreden en een andere keer opeens wel aan de regels vast te willen houden en de hond te corrigeren.

Doordat de orde duidelijk bepaald is en de regels altijd gelden hangt er hier een ontspannen en relaxte sfeer, zonder blaffende honden en schreeuwende mensen :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:00

mijn honden hebben het trekken heel rap afgeleerd toen ik een keer naast een paard ging en daarbij een wervel verschoof...........

slipketting en al....... en ik heb ze slechts een keer met gruwelijk pijn in mijn lijf door de lucht laten vliegen.......

maar nooit meer getrokken

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:22

HBVisser schreef:
Maar geloof me, als iemand een "dominant ras" heeft dan ben ik het wel. Het staat zelfs in de rasbeschrijving van de Bullmastiff.
En mijn hond mag gewoon op de bank enz. Heeft geen gekke regels waar we ons aan moeten houden. Ik heb maar 1 regel, als ik zeg "hier" dan kom je ook hier. Zo niet, dan kom ik je halen en dan ben je nog niet jarig.

De rest van alle truckjes is bijzaak, hoewel ze die ook goed kan hoor. Lola is sociaal, luistert goed, loopt niet weg en is lief voor alles wat leeft.
En haar plek is naast mij, wij zijn een team waarin ik de leiding neem.

ik wil hier nog even aan toevoeging dat ik net als HBVisser ook een BullMastiff thuis heb, idd een hele dominante hond

een hond die hier gewoon elke dag op de bank ligt, en mij niet hou aan wie eerst de deur uit loopt

allemaal onzin, het is een scheet van een beest en onderwerpt zich zelfs aan 1 jarige kinderen
en met onderwerpen bedoel ik echt onderwerpen, op de rug ,kwispelend in grote vriendelijke onderaan de kin van het kind nederigheid zoeken...

het ligt echt aan jouw positie als leider :j

[***] is gewoon correct opgevoed en heeft hetzelfde meegekregen als Lola

hier is hier en niet luisteren is komen halen en zoniet dan een fikse correctie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:23

mijn dinnetje heeft een boerboel............ en dat vind ik een naarling....... voor gezin een best beest hoor........

maar zij moet mij niet, en ik moet haar niet :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:38

Ik heb zelf een Amerikaanse Stafford kruising, deze heb ik overgenomen van een kennis omdat die haar simpelweg niet meer wilde hebben.. Ze is nu 1,5 en niet echt bepaald goed opgevoed. Haar volle zusje is echter wel goed opgevoed en een schat van een dier! Mijn hond kan bijv wel met kinderen is ze super lief mee. Maar andere beesten houd ze niet van, en valt ze aan. Terwijl dit tot een half jaar geleden absoluut het geval niet was. Ze hebben haar gek lopen maken met de katten, door iedere x poessie te roepen enz.. Heb haar nu 2maanden hier, en het gaat al steeds beter. In haar lijn zitten absoluut geen agressieve honden, dus dit is gewoon een voorbeeldje van niet consequent zijn. Ze heeft 1x naar me uitgehaald, en heb dit ook direct dr kop ingedrukt. Sindsdien is ze super lief. Met katten gaat het sowieso niet meer.. maar ze heeft al 1 hond waarmee ze super makkelijk kan. Vind het zonde van de hond dat ze er zo weinig mee gedaan hebben en dr nooit gecorrigeerd hebben. Zo trok ze de armen van je lijf toen ze nog bij hun was, en nu loopt ze makkelijk aan de riem mee, geen getrek niks meer. Ze zat daar trouwens samen met haar volle zusje, en die trekt niet kan makkelijk met andere honden enz.. Die is van karakter ook heel rustig zelfde als haar ouders en andere broertjes en zusjes.. Senna lijkt in alles totaal niet op hun. Zij is druk, snel op dr teentjes getrapt maar verder is het een schat van een dier. Als ze weet wie de baas is, kan je er alles mee.. Ga je ermee om alsof het een klein lief knuffelig en schattig hondje is dan zou je er denk ik wel problemen mee kunnen krijgen..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:44

Tja denk wel dat er een beetje erfelijkheid mee komt kijken

Mijn hond Ambulldog Leuke hond voor mij en mn moeder , Maar bij kinderen :n HAP
Uit hetzelfde nest waar ik mijn hond vandaan heb zijn er nog 2 vals (waar ik het van afweet)
De zus van mijn hond is ook een probleemhond kan niet met andere honden en het ergste is nog ze heeft pups gekregen en een paar daarvan zijn ook niet te vertrouwen :n

Dusja ik geloof wel dat het een beetje in honden hun bloed kan rondstromen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:47

ik heb vanavond mijn THom (de kruising) weer geschoren........... hij vind het helemaal vreselijk, en het is dat hij weet dat als hij naar mij uithaalt dat er echt behoorlijke consequenties tegen overstaan...... maar het liefst zou hij me opvreten.........

zijn moeder is een jaar of twee geleden afgemaakt omdat ze echt TE onbetrouwbaar werd, hij is als pup van 4 maanden terug gebracht naar het nest omdat hij onbetrouwbaar zou zijn......

en weet je........... met het scheren kijk ik gewoon naar hem........ zijn buik en poten zijn gewoon nog niet geschoren, doe ik morgen wel......... hij was het zat zonet.......... en dan moet je niet doorgaan......

hij zou het accepteren zonder morren, maar ik doe morgen het laatste beetje wel..........

waarom zou ik een reactie uitlokken? ik weet dat hij gaat reageren....... en waarom die confrontatie verder opzoeken terwijl hij zo braaf is door mij toch een heel groot stuk te laten scheren.........