Hond wegdoen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:38

Sorry ik weet niet veel van het verleden van de dieren van Geerke...
Maar ik vind ookal hebben je dieren een verleden,je bent heus niet de enige die met ze om kunt gaan,vooral de laatste paar jaren
zijn er meer deskundige mensen die goed met paarden kunnen omgaan met een moeilijk verleden en die te vertrouwen zijn!
Je moet juist nu al zoeken naar mensen die jij goed genoeg zou vinden voor je dieren en goede afspraken maken! Een gezond dier afmaken .. het moet niet gekker worden hoor! :(
Ik ben 24 en denk/hoop dat ik nog alle jaren van mijn dieren ga/mag meemaken,maar heb wel al mensen die mijn dieren krijgen wanneer ik er niet meer zou zijn en heb alles voor ze al geregelt!

Soms komt er weleens in je leven een situatie dat het echt niet meer gaat,niemand kan immers in de toekomst kijken,maar dan zou ik het beste plekkie voor ze zoeken wat ik maar kan vinden,zoals de meeste die voor dit besluit hebben moeten kiezen gedaan hebben!
Lijkt me niet meer als logisch.... Maar denk dat financiele redenen dan al snel een rol spelen.
Allergie kan een reden zijn,maar ligt er een beetje aan wie het heeft vind ik .. denk niet dat als mijn vriend het zou hebben ik mijn dieren wegdoe,misschien als ik een kindje heb die allergie's blijkt te zijn ik het misschien zou overwegen,maar ook dan zou ik eerst een andere oplossing proberen te zoeken!

Miepie1980 schreef:
Cocochanel, ik denk dat ik daar misschien toe behoor.

Maar een stuk genuanceerder. Wat Geerke aankaart vind ik ook echt schokkend.

Maar onze hond van 9 die zijn hele leven op de boerderij heeft gewoond en enorm aan mij gehecht is, zal als ik en mijn vriend gaan verhuizen naar een plek waar we geen ruimte genoeg voor haar hebben; of zullen overlijden; waarschijnlijk ook ingeslapen worden. Maar niet nadat er eerst wordt gekeken of er toch niet ergens een plekje voor haar is.
Het punt is dat ze dan op een boerderij/buitenwoning terecht zou moeten komen. Ze kan niet met andere honden en katten overweg.
Ze is al 9 en dus niet de jongste meer.
Ze is erg pittig en je moet dus wel weten wat je er mee aan moet.

Moeilijke keuzes. Hoop gewoon dat ze overlijd voor wij ooit hier weg moeten.
Alleen soms heb je niet alles in de hand zelf.

Ja maar je zegt het al zelf eigenlijk,je zult eerst proberen een andere oplossing te zoeken! en ik begrijp het best dat je als je al zo'n oude hond hebt,die een leven lekker buiten is gewent,niet zou toewensen dat hij ergens in een klein bovenhuis zonder tuin terecht komt,denk dat niemand dat voor zijn dieren wilt! maar eerst een oplossing zoeken voordat je al meteen een afspraak met de DA hebt voor als jij er niet bent meteen maar laten inslapen...

@ xx_Horsiex,ik vind jou geen slechte eigenaar,je wilt het beste voor je diertje,en een kat die een buitenleven gewent is op een kleine kamer houden is gewoon zielig voor zo'n beestje,en soms gaan dingen niet zoals je verwacht had helaas..
Ik hoop dat je een goede oplossing voor je kat kunt vinden,misschien ergens bij bekenden dat je hem nog afentoe kunt opzoeken! ;)

@ Daffodil,denk dat mensen er minder moeite mee hebben met paarden,omdat paarden er zelf vaak ook minder moeite mee hebben dan bijv. een hond.. Een hond hecht meestal toch meer waarde aan hun baasje als een paard,paard is na een week alweer de oude baas vergeten soms,wanneer hij het goed heeft waar hij komt natuurlijk,terwijl een hond vaak heimwee heeft en zijn baasje mist ook al word hij bij zijn nieuwe baas goed verzorgt..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:38

Er zijn ook best wat redenen op te noemen waarom je een dier weg zou doen, maar kun je daar van tevoren niet over nadenken?
Zoveel mensen denken ZO weinig na...

Ik zou mijn hond nooit weg doen, althans niet vrijwillig, tenzij hij een groot risico gaat vormen voor mijn kindjes en DAN NOG ligt dat voor 99 % aan het baasje... Een hond valt een kind namelijk niet zomaar aan...

Allergie? Geloof me, ik ken het.. astma, bronchitis... daar kun je niet over oordelen, tenzij je het zelf kent.
Ik ga mijn trouwe viervoeter er niet voor weg doen, maar als het mijn kindjes aangaat, dan word het een ander verhaal...
En DAN NOG wil ik wel zwart op wit dat het om een allergie voor dieren gaat, ook dat hebben wij van dichtbij meegemaakt.
Allergisch voor dieren, achteraf bleek dat helemaal niet het geval te zijn!

Dit zijn de enigste redenen waar ik bij na zou denken om mijn hond naar mijn zus of mijn ouders te brengen, verder niets!
En het zou me zwaar vallen, ik denk dat ik er kapot van zal zijn.
Laat staan dat ik mijn hond af moet staan aan een vreemde... want ook al verkondigen sommige dat een hond daar geen last van zal hebben... Ik geloof het tegenovergestelde...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:40

daffodil schreef:
Zolang je in het belang van het dier kiest, kan dat eigenlijk nooit verkeerd zijn, welke keuze daar ook uitkomt. En als dat betekent dat er een ander huis gezocht moet worden, dan moet dat maar. Neemt niet weg dat ik vind dat je er alles maar dan ook alles aan moet hebben gedaan om ervoor te zorgen dat die laatste stap niet nodig is, en dat is waar het vaak aan schort, mensen doen vrij makkelijk dieren weg!

Juist!

Anoeska

Re: Hond wegdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:42

Eens!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:42

wij hebben één keer een hond weg moeten doen omdat ik mijn eerste kind gekregen had, de hond was een dominante reu, kruizing labrador/rottweiler, toen de baby klein was , was er nog niks aan de hand maar toen ze begon te kruipen, liep hij de hele dag met opgetrokken lip achter haar aan te grommen, ik werd daar zó nerveus van dat we de hond hebben weggebracht, verder mag alles hier oud worden :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:44

Geloof me, als er ergens een boom in bloei staat blijf ik er liever uit de buurt dan dat ik mijn neusspray gebruik die waarschijnlijk maar voor de helft functioneerd. Ik ben zelf ook allergiesch (hooikoorts en konijnen)

Maar heb het niet erg extreem (behalve bij een bepaald plantje) heb zelfs een tijdje voor een konijn gezorgt toen mijn zus het lief afweten. Mara echt blij wordt je er niet van...

Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat als jij blijft slikken/spayen (het onderdrukken) dat geen gevolgen zal hebben uiteindelijk. En zolang je een hond niet zomaar ergens dumpt maar goed je best doet een nieuw te huis te vinden is er niks aan de hand. Daar zit het verschil erin. Diegene die de hond in het asiel dumpt of diegene die wel 5 mensen over de vloer heeft gehad voordat ze de geschikte persoon/nieuwe eigenaar heeft gevonden. De moeite die je voor het dier doet!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:45

Anoeska schreef:
Nog even over allergie hoor. Ik heb geen kat (zou er ook niet eentje willen). Maar als ik een man tegenkom die wel een kat heeft, dan is het óf niet samenwonen of de kat naar een ander huisje. Ik ben behoorlijk allergisch, ik heb pillen en neussprays, maar als ik maar langer dan een uurtje in een kamer met een kat ben krijg ik het benauwd, jeukende ogen enz. Dus niet alle allergieen zijn zomaar te onderdrukken met medicijnen.

Daar word ook wel erg licht over gedacht door sommige...

Allergieën welke de luchtwegen aangaan kunnen iemands dood betekenen!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:47

Lieszje; wat denk je makkelijk over allergieen _O- Gelukkig zijn wij hiet niet allergisch, maar als er een vriend van mijn vriend langs komt dan hebben we alles grondig gestofzuigd en houden we de poezen uit de kamer, dan nóg houdt hij maar eventjes vol omdat zijn ogen zo dik en rood zijn dat hij ze niet meer open krijgt en snottert alles bij elkaar. En dan heeft ie zn medicijnen gehad :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:49

De fout zit bij de meeste mensen in het niet nadenken vóór je aan een huisdier begint. Heb je erbij stilgestaan hoeveel geld dit kost, hoeveel tijd en verzorging je ermee kwijt bent, dat zo'n dier wat gaat mankeren dus dierenartskosten, dat je hem/haar ergens onder moet brengen als je op vakantie gaat of dat je je vakantie aanpast zodat ze mee kunnen etc. etc.

Zolang mensen nog denken aaaah wat lief een puppy en er "zomaar" aan beginnen, blijf je dus honden hebben die als wegwerpartikel gebruikt worden. Te triest voor woorden maar helaas waar....

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:51

Ik vind dat het er aan ligt. Wij hebben nu ook een hond er bij. We zijn zo gehecht aan het beestje maar wij hebben wel zo iets we kunnen hem niet houden mijn eigen hond gaat er kort weg aan onder door en daarbij krijgt hij bij ons niet genoeg wat hij verdient. Dus als een hond of kat om wat voorn reden dan ook ergens anders gelukkiger is dan vind ik het goed.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:53

Wat ik nou altijd heel typische verhalen vind is dat het eerste huisdier moet wijken voor het tweede of het derde :=
Dan hebben ze al 10 jaar een hond, maar hij kan niet overweg met de nieuwe puppy omdat die te speels is en teveel aandacht van de oude hond. En dan moet de oude hond maar weg 8)7
Dát zijn dingen waar ik met mijn verstand niet bij kan, hoeveel geef je dan eigenlijk om je diertje.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:54

BrittKitt schreef:
Lieszje; wat denk je makkelijk over allergieen _O- Gelukkig zijn wij hiet niet allergisch, maar als er een vriend van mijn vriend langs komt dan hebben we alles grondig gestofzuigd en houden we de poezen uit de kamer, dan nóg houdt hij maar eventjes vol omdat zijn ogen zo dik en rood zijn dat hij ze niet meer open krijgt en snottert alles bij elkaar. En dan heeft ie zn medicijnen gehad :j

Ik ken niemand die het ook zo erg heeft dat medicijnen niet meer helpen.
Ik ken iemand die zelf 2 katten heeft en allergies is, ze heeft alleen extreem veel last van de katten als ze haar kamer niet goed schoonhoud en een tijdje niet thuis is geweest.

Maarja ik hoor zo vaak verhalen van mensen die een kat na een paar weken weg doen omdat ze er niet tegen kunnen.
Dan denk ik ook altijd van had dan een allergie test bij de huisarts gedaan..

Maarja ik vind dat je beter allergies voor katten kan zijn dan voor stof :+
Als je er allergies voor bent neem je gewoon geen kat toch?!
Zelf ben ik namelijk allergies voor stof (en lentebomen) en dat zit overal.
Gelukkig heb ik een goede spray die goed aanslaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:55

sunny_l0ve schreef:
toch ben ik het niet met je eens, geerke. Want nu kun je eigenlijk al maatregelen nemen. Je hebt verschillende stichtingen die kunnen helpen en die ervaring hebben met getraumatiseerde honden. Ik heb thuis ook een hond met een verleden maar als er iets met 1 van ons gebeurd en de hond kan niet blijven, laat ik die echt niet inslapen maar zoek ik daar een goed huis voor. Zoiezo zou die dan bij familie terecht komen.
Dus daar kun je nu eigenlijk al regelingen voor treffen, mocht er wat gebeuren... ik vind het ook erg cru, ongeacht het verleden wat zo'n dier heeft.

Ik zal toch even (proberen)te nuanceren wat ik eerder heb gepost:

ten eerste ben ik niet van plan dood te gaan....ten tweede woon ik in zuid-frankrijk,waar de mensen toch iets anders met dieren om gaan dan in het iets diervriendelijker nederland
Hoewel de berichtjes van dierenmishandeling in nederland niet zeldzaam zijn....

Ik heb nog nooit een hond gekocht...(wel 1 uit het asiel)de rest heb ik gevonden en waren gedumpt.
Met inderdaad de nodige psychische schade....want als hond begrijp je er niet heel veel van als je baas in ene hard weg rijdt en je in de bloedhitte achter laat.

Dat doet iets met je zelfvertrouwen als hond,zelfs het achterlaten voor een halve dag bij de da voor de nodige castratie/sterilisatie brengt erg veel stress met zich mee....auto=verdriet/pijn/angst/verlatingsangst....daar hoef je geen martin gaus voor te heten om dat te begrijpen.

Al mijn honden zijn super lief,en flink opgeknapt maar erg uit hun doen als ik er niet ben.....soms moet ik twee dagen weg(1x in de 9 jaar)dan eten er een aantal niet.
Mijn moeder komt dan bij mij in huis,dat is dan zo min mogelijk stress.

Ik weet niet wat ze hebben meegemaakt,niet veel goeds.

Het paardenverhaal is simpel....1 IR paard die veel geld aan medicijnen kost....en al 22 is ,en een fries met zomerexceem die ook de nodige verzorging nodig heeft....hij is 16.
Ik vertrouw niemand in mijn nabije omgeving die dat voor gaat zetten....en dat zou betekenen voor mijn IR paard een lijdensweg met veel pijn...nou dat gun ik hem niet.

Het is natuurlijk een ander verhaal als het een jong dier betreft,maar dat is dus niet het geval.

Het trouwens in mijn geval wel zo dat de honden mij hebben uitgezocht....behalve Dandy,die komt uit het asiel.

Misschien begrijpen jullie het nu wat beter?
Het is dus uit liefde deze beslissing juist niet uit egoisme.
Maar nogmaals,ik ben nog niet van plan dood te gaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:55

daffodil schreef:
De fout zit bij de meeste mensen in het niet nadenken vóór je aan een huisdier begint. Heb je erbij stilgestaan hoeveel geld dit kost, hoeveel tijd en verzorging je ermee kwijt bent, dat zo'n dier wat gaat mankeren dus dierenartskosten, dat je hem/haar ergens onder moet brengen als je op vakantie gaat of dat je je vakantie aanpast zodat ze mee kunnen etc. etc.

Zolang mensen nog denken aaaah wat lief een puppy en er "zomaar" aan beginnen, blijf je dus honden hebben die als wegwerpartikel gebruikt worden. Te triest voor woorden maar helaas waar....

Ik denk dat men daarom ook zo "boos" wordt als iemand z'n dier weg doet.
Helaas zijn er mensen die idd niet nadenken bij de aanschaf...
Echter zijn er ook mensen die wel nadenken, maar er toch iets is ontstaan waardoor ze het dier niet van alles kunnen bieden wat het nodig heeft.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:56

BrittKitt schreef:
Wat ik nou altijd heel typische verhalen vind is dat het eerste huisdier moet wijken voor het tweede of het derde :=
Dan hebben ze al 10 jaar een hond, maar hij kan niet overweg met de nieuwe puppy omdat die te speels is en teveel aandacht van de oude hond. En dan moet de oude hond maar weg 8)7
Dát zijn dingen waar ik met mijn verstand niet bij kan, hoeveel geef je dan eigenlijk om je diertje.

slaat dat op mijn post?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:57

BrittKitt schreef:

Naar aanleiding van een vergelijkbare situatie is dit topic ontstaan...

Bovendien vind echt niet elke hond het leuk als er een tweede bij komt, daar denken ook zo weinig mensen over na...

"Ja we nemen er nog één bij, zo leuk voor onze andere hond"

Jammer (en helaas voor hem) vind hij er geen ruk aan...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:59

Nee ukje, was in het algemeen ;)
Had jou post nog niet eens gelezen :D

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:01

Ok, Er zit in mijn geval namelijk een heel verhaal achter. Daardoor is het niet goed te praten, maar dacht als het wel op mij slaat moet ik even wat recht zetten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:03

Ik heb het geluk terug te kunnen vallen op zus en ouders, wanneer het er op aan gaat komen...
Ik begrijp ook dat niet iedereen zich in zo'n luxe positie bevind.

Geerke.. ik snap wat je bedoeld! En ik geef je geen ongelijk...
Ik hoop dat anderen nu beter zullen snappen dat jij vanuit je dieren denkt en niet egoïstisch roept dat als er iets met jou gebeurd, het ook einde oefening is voor je dieren...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:03

Dat is helemaal diep triest, als er dan al een dier zou moeten vertrekken lijkt mij dat dat de laatst binnengekomen is!

Mijn vriendin heeft een stabij, op tienjarige leeftijd in het asiel terechtgekomen omdat ie de nieuwe chihuahua niet leuk vond......dat is toch echt te schofterig voor woorden??? En neem van mij aan, bij mijn vriendin heeft ie het honderd keer beter maar het zou niet moeten kunnen, maar mensen zitten nou eenmaal bijzonder rot in elkaar soms!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:04

Wat praten jullie hier makkelijk zeg! Wij hebben onze kat ook weggedaan en naar het asiel nog wel!

Die kat piste heel het huis onder, we hebben alles geprobeerd, huis tuin en keuken middelen, medicijnen, volledige onderzoeken door de DA maar er kwam niet uit. De DA opperde dat verhuizen en verandering van omgeving misschien wel zou helpen. Dus wij verhuist maar nee het werkte niet, toen dachten we het ligt aan ons dus hup de kat naar oma. Ook daar piste hij alles onder. We hebben advertenties geplaatst en noem maar op maar niemand wou hem hebben. Want zeg nou zelf: wie wil er een kat die echt alles onderzeikt? Toen is hij naar het asiel gegaan en is bij een vrouwtje terecht gekomen die het niet erg vond als hij in huis plaste. We zijn daar nog vaak op bezoek geweest en dat beest had een luizenleven.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:07

Wat heb je er allemaal aan geprobeerd dan?? Ik heb namelijk ook zo'n kat, Elmo, inmiddels 15 jaar oud en zo dement als een baksteen. Dit houdt in dat ie bovenop (ja erop!) de bak gaat zitten piesen, soms op de caviakooi, soms op de grond en de allermooiste is dat ie het ook op ons toilet doet, horen we m klateren vanaf de bril....en nee met de andere opties ben ik niet blij, het stinkt, ik boen me rot maar moet ie dan maar weg??? Ik heb m sinds dat ie 5 weken is, we zijn dus nu 15 jaar verder...dat bedoel ik dus precies met dat er ook een moment komt dat een huisdier problemen geeft, danwel dierenartskosten. Jammer dan, je begint er aan dus je zorgt ervoor!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:08

breezy302 schreef:
Wat praten jullie hier makkelijk zeg! Wij hebben onze kat ook weggedaan en naar het asiel nog wel!

Die kat piste heel het huis onder, we hebben alles geprobeerd, huis tuin en keuken middelen, medicijnen, volledige onderzoeken door de DA maar er kwam niet uit. De DA opperde dat verhuizen en verandering van omgeving misschien wel zou helpen. Dus wij verhuist maar nee het werkte niet, toen dachten we het ligt aan ons dus hup de kat naar oma. Ook daar piste hij alles onder. We hebben advertenties geplaatst en noem maar op maar niemand wou hem hebben. Want zeg nou zelf: wie wil er een kat die echt alles onderzeikt? Toen is hij naar het asiel gegaan en is bij een vrouwtje terecht gekomen die het niet erg vond als hij in huis plaste. We zijn daar nog vaak op bezoek geweest en dat beest had een luizenleven.

in dit geval is het goed afgelopen...voor het zelfde geld was hij bij iemand terecht gekomen die hem in elkaar getrimd had...
z'on kat hoort op een boerderij en anders niet..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:08

Wij hebben wel een poes erbij genomen voor de eerste, omdat wij hele dagen weg zijn en poes dan maar alleen thuis is en ook nog eens binnen zit. We hadden van te voren al gezegd; ze hoeven geen beste vrienden te worden, zolang ze elkaar maar niet in de haren vliegen. En dat is ook zo, ze zijn echt geen goede vrienden, maar ze hechten zich wel aan elkaar en zijn eigenlijk altijd in dezelfde kamer, ook al is het een eindje uit elkaar. Toch rennen en spelen ze wel veel met elkaar en daar ging het ons ook om. Dat ze toch wat aanspraak hebben als wij de hele dag weg zijn :j Gelukkig heeft het goed uitgepakt, moet er niet aan denken dat ik Yara weer weg had moeten doen. Is ook een heel gevoelig en zielig ding dat nu na 1,5 jaar nog steeds als een gek naar boven schiet en achter het bed gaat zitten als de deurbel gaat :(:) Moeilijke dieren om een passend huisje voor te vinden helaas. Daarentegen is ze bij ons heerlijk knuffelig en wijkt ze niet van je zijde :+:

daffodil; jij snapt hoe het zit, zo hoor je om te gaan met je beesten, ze hebben jou al jaren trouwe dienst bewezen, dan mag je ook iets terug doen toch :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:10

We juichen wel hoor als ie op ons toilet zit!!! Want laten we eerlijk zijn, blij ben ik er niet mee en de cavia's ook niet als ie op hun hoofd zit te piesen.....maar inderdaad het idee dat je m dan wegdoet, dat gaat er bij mij niet in!