Meest humane manier van euthanasie bij dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:01

Mjay schreef:
het zelf doodmeppen van je huisdier is verboden.(grote huisdieren dan he).... en denk je nou serieus dat je de kracht hebt om een paard in 1 keer dood te slaan

ik zal altijd voor de spuit gaan.... niet omdat ik niet wil slachten maar omdat ik echt niet wil dat ie door wie of wat dan ook nog geconsumeerd wordt... en gewoon de kogel nee dat vind ik te ver gaan dat gaat gerust ook niet altijd goed...

ja,hoor....er was een italiaanse dressuurruiter die zijn paard zo om zeep heeft geholpen,met een moker....hij luisterde niet....het heeft niet echt geholpen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:05

Al mijn huisdieren krijgen een spuitje, indien nodig. Ook mijn paard.
Mijn konijntjes van vroeger zijn zo op een hele rustige manier gegaan. Eentje is op een natuurlijke manier gestorven en dat is heel snel gegaan. Mijn katten gaan ook gewoon naar de DA.

Mijn paard, daar ga ik niet meer lopen sjouwen naar een slachthuis. Me hoela. Alleen die stress al om hem weg te halen van zijn vriendjes, zijn plek, waar hij al jaren staat. En nee, ik rij geen wedstrijden (hooguit in het dorp, waar ik zelf met hem heen kan stappen), ik vertik het om hem te vervoeren, als het niet strikt noodzakelijk is. En om hem dat aan te doen naar een slachthuis, no way. Ik ken diverse paarden die met een spuitje gegaan zijn en dat ging overal goed. Kwestie van het paard goed voor bereiden en als je een goede DA hebt, komt dat wel goed.
De mijne gaat gewoon op zijn eigen plek, al hoop ik dat dat nog heeeeeeeeeeel lang gaat duren, want ik moet er niet aan denken...... ;(

Joyckuh

Re: Meest humane manier van euthanasie bij dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:35

Dierafhankelijk, grotere dieren een spuit, maar mijn hamster bijvoorbeeld, die vind zo'n grote spuit niet echt prettig, zeker nu ze aan de magere kant is, en ik hoop dat tegen de tijd dat dit beestje lijdt, ik er zelf een eind aan durf te maken. En anders toch een spuitje....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:48

Het liefst (van knaagdier tot paard) in 1 klap......dus kogel of klap.....

Maar bij honden en katten (bv) gaat dat niet zo gemakkelijk en is het risico té groot dat het niet in 1x lukt....dus dan zou ik toch voor een spuitje gaan...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:02

geerke schreef:
Fransen gaan raar met dieren om...het word al wat beter dan vroeger....het lijkt wel hoe zuidelijker je komt hoe minder een dier betekent..

Lees eens goed om je heen hier en daar ook Nederlanders gaan raar met hun dieren om net zo goed ik vind sommige mensen echt hard hier

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:03

Ik kom dan ook uit het zuiden van Nederland :=

Heeft overigens niks met hard te maken. Ik weet niet of het wel harder is om een dier zelf snel uit zijn lijden te verlossen, dan hem eerst uitgebreid mee te slepen naar de plek waar hij het allerbangst van is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:05

DEnk dat je daarin ook het meest naar je eigen dier moet kijken. Mijn Beau vindt de DA lief, en vertrouwt hem ook. Ik heb er dus geen problemen mee om hem daarheen mee te nemen.

Een dier wat daar wel moeite mee zou hebben, moet je een andere oplossing voor zoeken.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:07

Afgelopen zaterdag heb ik mijn kat in laten slapen.
Door zijn sterke vermagering was het niet 'vriendelijk' om hem een slaapmiddel in zijn spieren te geven, en daarna het fatale spuitje om zijn hart stil te zetten.
Dus heeft de DA hem in de buikholte gespoten.
Mijn huisdieren slapen thuis in, in hun vertrouwde omgeving, bij mij op de bank of in hun mandje...
Al was het nog een enorm gedoe om een DA te vinden die aan huis wilde komen. Dit was ik niet gewend...:n
In mijn vroige woonplaats was het niet eens een issue en stonden ze binnen een uur op de stoep wanneer je daarom vroeg.

Mijn paarden gaan naar de slager. Ik vind dat zelf de meest humane dood.
Ik heb beide methoden meerdere keren van dichtbij 'mogen' aanschouwen en kies toch voor de slager.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:07

Hier in het Noorden gebeuren die dingen inderdaad ook wel, je kunt het wel doen maar moet je er wel echt verstand van hebben ik zou het nooit kunnen of willen doen zelf een dier doodslaan gelukkig kunnen wij ze hier rustig laten inslapen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:09

@Yamcha: Vroeger woonden wij naast de dierenarts en onze hond vond het er zo weinig eng dat hij het zelfs een keer heeft klaargespeeld om er opgesloten te worden - hij was gewoon de kliniek ingeglipt terwijl de DA aan het afsluiten was. Die is natuurlijk uiteindelijk ook gewoon door de DA het hoekje om geholpen toen het niet meer ging. (Dat was sneller dan op zoek gaan naar een baksteen :x :+)
Maar een hond zoals mijn oom die had, grote jachthonden die je aan de riem naar binnen moest sleuren omdat ze echt daar dus uit eigen wil geen poot in de buurt zetten? Doe dan maar de kogel door de kop (als je dat mag natuurlijk, moet je wel een vergunning voor hebben).
Overigens heb ik jouw topic over Tibeau gezien en respect voor hoe jij met je beest omgaat! Sterkte woensdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:14

Een hond zoals jouw oom die had, zou ik ook afschieten als ik dat mocht en kon...... dat is oneerlijk om die nog naar de DA te slepen.
Ik heb dat destijds bij Sanka ook niet gedaan, toen ik overwoog om hem in te slapen, ging hij zelf.
Mijn Beau zal niet zelf gaan. Dank je wel, fijn om te horen, die sterkte zal ik nodig hebben.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:17

Meest humane manier van euthanaseren dier is in mijn ogen:

Het onder narcose brengen d.m.v. anesthesie intraveneus via een braunüle (infuus), waarna via datzelfde bloedvat er een euthanasiemiddel wordt toegedient. Bijv. T61, de inspuiting hiervan moet zonder onderbrekingen, maar niet te snel (om excitatie te vermijden), gegeven worden. (Het laatste 1/3 deel kan vlugger toegediend worden.)
Dit mag uitsluitend door de dierenarts gegeven worden.
Het dier lijdt hierbij geen pijn.

Euthanasie direct via het hart (waarbij bij honden, katten en o.a. varkens vaak ook T61 gebruikt wordt) vind ik geen humane manier van euthanaseren omdat er in dat geval vrijwel altijd excitatie optreedt. Excitatie is opwinding vanuit het dier, vaak te zien als stuiptrekkingen, het dier is dan niet volledig buiten kennis en ervaart mogelijk pijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:18

Ik kies voor al mijn dieren voor een spuitje. Mijn kat heb ik na 16 jaar laten inslapen, en dat ging zo rustig, ik ben hem blijven vasthouden en strelen tot het einde, voor mij toch de 'mooiste' dood die er is. Het ging ook heel snel, zijn hartje stopte bijna meteen met kloppen, en hij heeft zeker niet liggen vechten. Hij was dan ook wel helemaal op...

Voor paarden kies ik ook voor een spuitje, we hebben laatst een bejaarde (32 jaar) vzw-pony laten inslapen, en dat is, net als bij mijn kat, heel rustig gebeurt. Eerst de verdoving, dan het fatale spuitje, en ook zij was meteen weg zonder vechten of stuiptrekkingen.

Het maakt misschien wel een verschil dat beide dieren al een respectabele leeftijd hadden en dus 'op' waren, maar tot nu toe heb ik enkel positieve ervaringen met een spuitje.

edit: dan wel een spuitje zoals in de reactie hierboven, eerst de verdoving, dan pas het fatale spuitje.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:36

Meestal zijn ze bij een spuitje idd zo weg.

Maar soms zijn dieren zo over hun toeren dat het niet vlekkeloos gaat.
Dat paard laatst waar ik het eerder over had was een koliek die nog in allereil naar de kliniek werd gereden, mensen woonden helaas ver weg en paard heeft dus 3u op transport gestaan. Bij aankomst was hij al meer dood dan levend, kon nog amper staan en was zeker niet meer bij volle bewustzijn. Enige wat nog gedaan kon worden was inslapen en hoewel hij al ver heen was is hij toch nog beginnen vechten tegen die spuit.
Achteraf bezien had hij thuis al moeten ingeslapen worden, maar achteraf is achteraf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:14

Sjukke schreef:
Meest humane manier van euthanaseren dier is in mijn ogen:

Het onder narcose brengen d.m.v. anesthesie intraveneus via een braunüle (infuus), waarna via datzelfde bloedvat er een euthanasiemiddel wordt toegedient. Bijv. T61, de inspuiting hiervan moet zonder onderbrekingen, maar niet te snel (om excitatie te vermijden), gegeven worden. (Het laatste 1/3 deel kan vlugger toegediend worden.)
Dit mag uitsluitend door de dierenarts gegeven worden.
Het dier lijdt hierbij geen pijn.

Euthanasie direct via het hart (waarbij bij honden, katten en o.a. varkens vaak ook T61 gebruikt wordt) vind ik geen humane manier van euthanaseren omdat er in dat geval vrijwel altijd excitatie optreedt. Excitatie is opwinding vanuit het dier, vaak te zien als stuiptrekkingen, het dier is dan niet volledig buiten kennis en ervaart mogelijk pijn.

klopt....eerst een tranquilizer is wel zo humaan....dan pas T61...ik heb het het nooit anders meegemaakt.
weleens een verhaal gehoord van een da die een hond t61 rechtstreeks in het hart gaf...de hond jankte vreselijk...de eigenaar heeft nu 20 jaar later er nog een trauma van....dat noem ik geen dierenartsen,maar beulen..

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:17

Onze kippen, konijnen, vissen, vogels en hamsters werden altijd thuis afgemaakt.
Dat gebeurde altijd snel en daardoor denk ik ook vrijwel pijnloos.
Paard door de slager of de dierenarts evenals hond of kat.

Bij de dierenarts gaat het soms minder diervriendelijk -:(-
Ik heb het bij onze hond meegemaakt dat het veel te lang duurde, na 10 spuiten pakte ze pas een ander middel.
Als ik daar aan terug denk moet ik nog steeds huilen.
Bij onze pony die een been had gebroken moesten er 2 spuiten in, dat vond ik ook 1 teveel.

Gelukkig weet ik nu een dierenarts die het wel netjes kan

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:24

Ja, het gaat erom dat het zo snel mogelijk gaat en zo mogelijk pijnloos gaat.

Maar wat is dat toch met Ether? daarmee maak je toch geen dieren dood??

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:06

Ether is een oud middel dat bij kleine dieren (hamster, cavia, kitten) effectief kan zijn. Beestje in doos doen en grote prop watten met ether erbij, ze raken bedwelmd en sterven dan in hun 'slaap'. Kan me de verhalen van mijn moeder nog wel herinneren over zieke kittens en ether in haar tijd.
Tegenwoordig lijkt ether me niet de meest noodzakelijke methode.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:22

ether zou ik nu niet bepaald een diervriendelijk middel noemen. als ik me niet vergis is het zelfs verboden om ether te gebruiken als euthanasie-middel.
De beestjes gaan kapot van de pijn wanneer je dat middel gebruikt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:18

Lastig. Ik vind dit per dier heel verschillend. Voor eigen huisdieren zou ik zeker kiezen voor een spuitje, waarbij ze eerst verdoofd worden en daarna gaan. Ik ben er tot nu toe 2x bij geweest en alle 2 de keren vond ik ze erg vredig heengaan. Alleen bij de laatste keer kreeg mijn hond nog stuiptrekkingen waarbij die naar adem hapte zogenaamd. Dat was erg raar om te zien, maar op zo'n raar moment is het door de zenuwen ook best grappig.

Voor kleine dieren, zou ik of een spuit geven of door iemand af laten maken. Ik heb het een keer op een stagebedrijf meegemaakt dat er een duif was die niet meer goed kon vliegen. We hadden daar ook veel overlast van duiven, en ik had hem dus buiten gezet in de hoop dat hij nog goed zou vliegen. Dat deed hij dus niet meer, dus heeft een andere man zijn nek omgedraaid en op de mesthoop neergelegd. Dat zou ik zelf nooit kunnen, tenzij er niemand in de buurt is en het echt niet anders kan. Achteraf gezien had ik de duif meegenomen naar huis en naar een vogelhospitaal gebracht, mja das nu te laat.

Met paarden zou ik absoluut een spuit geven, ik zou zelf niet tegen het geluid van die pin kunnen. Als ik er alleen al aan denk dan lijkt het me verschrikkelijk.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:22

Moderatoropmerking:
Beste Bokkers, dit is een uitgesproken onderwerp voor discussie en een pittige discussie hierover is prima, dat zet iedereen die zelf dieren houdt in elk geval hopelijk aan het denken.

Maar hou het graag wel een beetje netjes. Er worden enkele reacties die toch wel aanvallend en erg persoonlijk zijn verwijderd uit het topic en ik vraag jullie om gewoon op een respectvolle manier verder te gaan, zonder persoonlijke aanvallen.

Gesprekken tussen 2 Bokkers hoeven niet in een topic uitgespeeld te worden, dit zijn dingen die gewoon via pb kunnen.