Vachtverzorging Labrador

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:42

ik heb mn furminator gister gekregen en het werkt echt super goed op onze labrador, koste 42 euro maar het is zn geld echt waard echt een super ding vind ik het (op lang haar vind ik het geen aanrader, goldenretriever van mn ouders werkt het niet fijn op, lab haar dus wel super goed)

TeeGee

Re: Vachtverzorging Labrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:38

Bij ons werkt ie ook echt super!

Maar hoevaak moet ik hem nu borstelen? Misschien nu nog wat vaker maar straks? 1 keer in de week?

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:19

Kunnen jullie niet ook van die foto's plaatsen met je hond naast zijn verloren vacht? :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:20

@ Liezel1 : van Jolly hebben ze er 1. als ik op de Dierenvriend webwinkel kijk heet hij Verzorgingskam (als je die met dwarse kam koopt, dus net zón vorm als de furminator, houd je het kammer makkelijker vol).

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:13

de vacht moet je niet te vaak en niet te lang in 1 beird gebruiken, daar heb je kans mee dat je de vacht beschadigt.

1x in de 3 maanden, daarna misschien nog ff wassen, daar verliezen nog wat extra haar mee.
tussendoor bij houden met gewoon kammen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 19:15

Is het normaal dat ze als een gek beginnen te haren na het wassen? Hij haart nu al, maar na een wasbeurt is het helemaal niet te doen.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:19

Moet je van te voren eerst ff goed kammen met een fijne kam, daarna in bad en föhnen.
Ik heb een waterblazer die echt ideaal zijn, daar blaas je het water mee uit de vacht en ook meteen losse haren.
De eerste dagen kunnen ze wat meer gaan haren idd maar naarmate van bijhouden zou het minder moeten worden.
Is je hond gecastreerd/gesteriliseerd?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:02

Ik borstel onze labrador heel soms. 1 keer in de maand ofzo? wanneer ik me een keer verveel. Want nodig is het niet, vaak word het haren er alleen maar erger van..

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:07

Ik heb ook 2 van die geweldige honden.

Wat er gebeurd met hun vacht, of wat ik eraan doe? Vrij weinig.

Als ze in de rui zijn, dan worden ze af en toe geborsteld met zo'n borstelAfbeelding

Als ze echt heel erg ruien dan doe ik bij iedere voerbeurt (2x per dag) een blokje schapenvet.
Je kan schijnbaar ook een scheutje (olijf?) olie over het voer doen. Dit heb ik zelf echter nog nooit geprobeerd.

Verder spelen en rennen en zwemmen die van mij wat af. Ik was ze alleen als ze echt vies zijn en/of stinken.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:18

hyawatta schreef:
Moet je van te voren eerst ff goed kammen met een fijne kam, daarna in bad en föhnen.
Ik heb een waterblazer die echt ideaal zijn, daar blaas je het water mee uit de vacht en ook meteen losse haren.
De eerste dagen kunnen ze wat meer gaan haren idd maar naarmate van bijhouden zou het minder moeten worden.
Is je hond gecastreerd/gesteriliseerd?

Ja, gecastreerd. Kan het daar ook mee te maken hebben?
Hij loopt overdag grotendeels buiten en slaapt in de garage zonder verwarming.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:54

Mijn hond is niet gecastreerd (kan ook niet), stokharig, krijgt iedere dag een scheutje olijf/zonnebloemolie over zijn voer. Wordt ik schat eens per week geborsteld maar blíjft verharen... het hele jaar door. Ik denk dat ik hem met wasbeurten en een waterblazer absoluut geen plezier doe, dus misschien moet ik maar eens zo'n furminator kopen en verder gewoon wat vaker vegen :D Het zijn in ieder geval niet echt haren die aan je kleding blijven hangen, dat scheelt. Echt een probleem is het dus ook niet want hij ziet er verder fantastisch glanzend uit.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:45

Ja castratie kan er ook mee te maken hebben.
Is dat pas gebeurd of al langer.

Narcose kan namelijk ook heel veel met de vacht doen.
Veel meer verharen.

Maar dat wordt wel wat minder als je hem eenmaal goed gedaan hebt.

En niet te vaak borstelen, je kunt beter zeggen 1x in de maand of 2maanden goed borstelen en tussendoor niet te veel aan doen dan iedere week/dag, dat stimuleerd juist als het te vaak wordt gedaan.

En dan 1x in de 3maanden ofzo ook ff goed doen en misschien wassen, zodat gebeurd het ok wel geregeld bij labradors.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:46

PeelSlowly schreef:
Mijn hond is niet gecastreerd (kan ook niet), stokharig, krijgt iedere dag een scheutje olijf/zonnebloemolie over zijn voer. Wordt ik schat eens per week geborsteld maar blíjft verharen... het hele jaar door. Ik denk dat ik hem met wasbeurten en een waterblazer absoluut geen plezier doe, dus misschien moet ik maar eens zo'n furminator kopen en verder gewoon wat vaker vegen :D Het zijn in ieder geval niet echt haren die aan je kleding blijven hangen, dat scheelt. Echt een probleem is het dus ook niet want hij ziet er verder fantastisch glanzend uit.

Wat voor hond heb je als ik vragen mag?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:53

hyawatta schreef:
Ja castratie kan er ook mee te maken hebben.
Is dat pas gebeurd of al langer.

Narcose kan namelijk ook heel veel met de vacht doen.
Veel meer verharen.

Maar dat wordt wel wat minder als je hem eenmaal goed gedaan hebt.

En niet te vaak borstelen, je kunt beter zeggen 1x in de maand of 2maanden goed borstelen en tussendoor niet te veel aan doen dan iedere week/dag, dat stimuleerd juist als het te vaak wordt gedaan.

En dan 1x in de 3maanden ofzo ook ff goed doen en misschien wassen, zodat gebeurd het ok wel geregeld bij labradors.

Zeker een jaar of 4 geleden. Hij heeft eigenlijk altijd zo gehaart. Al is het wel minder geworden nu hij niet meer in huis komt.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:54

Dat zal wel ja als ie zoveel buiten is, dat scheelt vaak al wel een hoop, maar door castratie kan het idd meer geworden zijn.
Die narcose is maar eenmalig dat ze daarna ff zo verharen

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:36

hyawatta schreef:
Wat voor hond heb je als ik vragen mag?

Onbekend ras (is op straat gevonden), maar lijkt best wel op een zwarte mechelaar. :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:41

2 keer in het jaar gaat onze labrador naar de trimster. Die wast hem en kampt en fohnt hem dan gelijk, en erna is de haren plaag al aanzienlijk minder.

Als onze labrador het warm heeft, gooien wij hem gewoon nat. Als je lab niet van water houd (wat ik me bijna niet kan voorstellen) kan je een handdoek nat maken en ergens neer leggen zodat hij zelf kan kiezen er op te gaan liggen of niet.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:55

Peelslowly, oke, en de vacht lijkt ook een beetje op doe van een mechelaar?
Anders is de furminator daar niet geschikt voor, dan beschadig je het heel snel.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:47

Mijn aandacht voor dit topic werd eigenlijk getrokken door de furminator. Ik heb de site even bekeken en het volgende valt me op. Op de site zie ik een afbeelding en filmpje van een golden retriever die wordt gekamd met de furminator. Een langharige hond dus. Hier in het topic lees ik dat de kam daar eigenlijk niet zo heel geschikt voor is en dat ie meer is bedoeld voor kort harige honden.
Zelf heb ik een golden en ik ben (al vijf jaar, zo lang als de hond oud is) op zoek naar een goede kam. De mijne blijft ook maar haren en eigenlijk kam ik niet eens zo heel erg vaak, één keer per week. De furminator lijkt me dus wel wat, maar ik vind 'm te prijzig om zomaar even te kopen en uit te testen of het voor mijn hond werkt. Zijn er hier al mensen die deze kam hebben uitgeprobeerd op honden met een lange vacht?

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:47

De vacht is schat ik íets dunner dan die van een mechelaar. Beter dus geen furminator gebruiken? :( Bedankt in ieder geval dat je me het even laat weten!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:29

Er zijn verschillende soorten vachten en de furminator is vooral geschikt voor de kortharige rassen.
@ Mikkie: Na een spiek in je profiel (Práchtige hond! zeker weten dat het een volle golden is?) denk ik dat een furminator idd niet helemaal dé kam is voor jou. Zou dan eerder een goede borstel/grove kam nemen en de hond af en toe flink doorkammen. Een herderharkje wil ook wel goed helpen, maar ook daarmee geld dat je goed moet opletten voor het beschadigen van het haar.
@ Peelslowly: Voor een mechelaar zou ik een herderharkje gebruiken. Weet niet of je die hebt en wat je daarvan vind? Want als het haar daarvoor te dun is zou een furminator nog wel helpen. Heb je een hele langharige mechelaar (voor zover dat kan ;) ) of toch wel kort, maar stokharig?