wie wil even meedenken? poes met vlooienallergie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 15:25

wassen met shampoo 8-)

defencat is dat dat schuim??
ohhh ik dacht dat dat niet meer te koop was?
dat is goed spul weet ik en veel makkelijker(vind ik dan) dan spray..
zit wel permethrin in en dat is niet zo goed voor de lever he

door alle berichten hier begin ik wel steeds meer te twijfelen aan vlooienallergie.
ik geef nu vanaf vorig jaar de vectocyt tegen vlooien en ik vind dus gewoon niks op haar he?
en vlooienallergie zou er inderdaad in de winter ook moeten zijn.

wat is er dan nu anders dan in de winter.
voer van de buren....bepaalde pollen en verder kan ik het niet zo bedenken eigenlijk

ikke20

Re: wie wil even meedenken? poes met vlooienallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:31

mijn oude baas gaf zn hond altijd knoflook tegen de vlooien. hond had nooit vlooien misschien ook ideetje om dat te proberen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 15:34

zou een kat dat lusten denk je?
deze lust geen eens kaas :P

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:37

baas pakte dat heel slim aan had speciaal worst gemaakt voor honden/katten(was slagerij) en daar wat knoflook doorheen gedaan. hebben nooit gehoord dat en dier het niet luste. gewoon wat poeder ofzo over wat worst/ eten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:42

ikke20 schreef:
baas pakte dat heel slim aan had speciaal worst gemaakt voor honden/katten(was slagerij) en daar wat knoflook doorheen gedaan. hebben nooit gehoord dat en dier het niet luste. gewoon wat poeder ofzo over wat worst/ eten

Knoflook helpt absoluut niet (is bewezen) en is nog giftig ook. Zou daar dus maar mee oppassen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:47

Mijn hondje heeft ook een vlooienallergie en had daar enkele zomers geleden ook enorm veel last van, rode plekken, jeuk, krabben enzovoort.
Er hoeven dan zelfs geen vlooien meer te zijn om de jeuk in stand te houden want het lichaam is in "overdrive", geraakt als het ware in een vicieuze cirkel van krabben en nog meer krabben.
DA heeft een stukje afgeschraapt en onderzocht en dan is ze behandeld geweest met cortisonen, zo doorbreek je in feite de vicieuze cirkel. Eens die doorbroken is, kan je weer verder door de zaak goed op te volgen en zeer regelmatig te behandelen tegen de vlooien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 16:08

zou dus ook nog een idee zijn als ik zelf een afschraapsel neem van de huid en dat meeneem naar de dierenarts toe..
word echt niks om haar mee te nemen hoor, ik ben de enige die er wat mee kan..en dan is het ook nog vaak uitkijken

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:29

Mijn hondje is ook zo'n probleemgeval, moet altijd een muilbandje om en bij het onderzoek voor de allergie zat ze op het einde op mijn arm met aan weerskanten van mijn hals een pootje rond mij geklemd ;)
Vorig jaar heeft ze mij een gebroken neus gesparteld dus :D :D en vorige zomer wilden ze foto's maken van haar heupjes en hebben ze zelfs niet in slaap gekregen, zo blijven vechten.
Schraapsel nemen is ook wat pijnlijk dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:42

Mayo schreef:
Nee, dat heb ik ook niet gezegd :)

Dat was mij iig duidelijk maar vroeg het iig even ter bevestiging, frontline werkt gewoon niet tegen dermititis.
Middelen die wel werken zijn advantage, advocate en stonghold (Staat ook specifiek op de verpakking)

ellepel schreef:
kan dat beest wel meeslepen naar de dierenarts ,maar dan gaat er een prednisonprik in

NIet als jij dat niet wilt hoor, trouwen smijn pers heeft ook alleen een vlooieallergie in de zomer, swinters totaal geen last.
Alleen gaat het nu de laatste 1.5 jaar wel erg goed sinds ik dat middel gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:44

Mijn kat heeft ook een vlooienallergie :) Kun je het beste behandelen met Frontline, en even naar de dierenarts, die geeft dan een prik waardoor je kat er minder last van heeft :) Hielp er goed bij die van ons!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:49

Zelf een afschraapsel nemen vind ik een zeer slecht idee. Het moet met goede steriele materialen gebeuren aangezien het al geirriteerd en misschien open is.
Ga jij er met een eigen iets in lopen purren heb je alleen maar de kans om het te infecteren. Dan heb je dadelijk een enorme infectie en ben je nog verder van huis.

Hoezo ga je dan niet gewoon even langs de D.A.?

Want via die Websites met medicijnen is ook niet alles te vertrouwen hoor, kijk daar goed mee uit.
En knoflook raad ik inderdaad ook af.

Ik zou het even aan de arts laten zien.

Heb je trouwens geen foto's???

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:06

Ik heb een hond met vlooien allergie en merk wel degelijk dat het in de zomer véél erger is dan in de winter. Vlo is dan ook een stuk actiever!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:55

Ja tuurlijk is de vlo een stuk actiever in de zomer, lekker warm voor ze. In de winter zijn ze er zeer zeker ook wel, maar wel in minder actieve vorm.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:55

@ Ellepel, mijn oudste kat heeft het echt vreselijk erg gehad. Enorm veel korsten, constant krabben dus ook heel veel open gehaald.
Advantage was voor haar echt DE oplossing! Ik zou hier even naar informeren, is wel aardig aan de prijs maar werkt echt veel beter dan Frontline en ga zo maar door.

Daarnaast deed ik mijn kat dan ook nog regelmatig in de vlooienpoeder zetten, dus dat is dubbel op en dat heeft uitstekend geholpen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 11:13

bo0tjeee schreef:
Zelf een afschraapsel nemen vind ik een zeer slecht idee. Het moet met goede steriele materialen gebeuren aangezien het al geirriteerd en misschien open is.
Ga jij er met een eigen iets in lopen purren heb je alleen maar de kans om het te infecteren. Dan heb je dadelijk een enorme infectie en ben je nog verder van huis.

Hoezo ga je dan niet gewoon even langs de D.A.?

Want via die Websites met medicijnen is ook niet alles te vertrouwen hoor, kijk daar goed mee uit.
En knoflook raad ik inderdaad ook af.

Ik zou het even aan de arts laten zien.

Heb je trouwens geen foto's???

ik wilde niet zelf afschrapen,dat typte ik verkeerd,wilde ene korstje meenemen.
maar dat doe ik niet,hefet toch geen zin.

foto's gaat moeilijk worden. het is niet 1 grote plek ofzo,maar zo her en der een klein korstje vanaf staartaanzet tot aan de schouders.
misschien een 4-5 over de hele rug?
gister nog gesproken met iemand die zei dat het waarschijnlijk wel vlooienallergie was,maar dan een lichte vorm.
vandaar dat er in de winter ook geen last is, kat zit dan bijna de hele dag binnen en hier in huis zitten ze niet(denk ik)
zomers dus de hele dag buiten, lekker bij iedereen buurten en overal vlooitjes genoeg :j

heb het advies gekregen om me bij 1 voersoort te houden, dat eerst even aankijken hoe dat gaat, een week of 3 en als er dan nog korstjes blijven toch te behandelen met frontline....dan maar vechten maar als het helpt dan helpt het

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:19

Kan je bij de DA niks van kalmeermiddel halen om in het eten te doen, en dan zo de poes al half in slaap (bij wijze van spreken dan) mee naar daar krijgen?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:19

Als ze in een bench zitten, kan de DA ook door de tralies een spuitje geven waardoor ze slapen, zo kunnen ze dan de moeilijkere gevallen toch rustig onderzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 11:20

zou wel een idee zijn om dat zo te doen hoor.
maar heb nu dus dit advies gekregen en wil dat eerst nog es gaan proberen

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:21

ellepel schreef:
heb het advies gekregen om me bij 1 voersoort te houden, dat eerst even aankijken hoe dat gaat, een week of 3 en als er dan nog korstjes blijven toch te behandelen met frontline....dan maar vechten maar als het helpt dan helpt het

Dat klinkt helemaal niet gek, dat advies kreeg ik namelijk ook.
Ik heb ook een poes met vlooienallergie, die sinds ze op vast voer staat, het veel beter doet.
Ze krijgt nu de cat chow van purina. Ook gebruik ik nu frontline combo pipetjes en gaat hartstikke goed.
Nu voor het eerst dit voorjaar/zomer geen korstjes, kale plekken, gekrab etcetc.

Succes ;)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:42

Ik gebruik voor honden en katten de pipetjes van advocate, die helpen niet alleen tegen vlooien maar oa ook tegen oormijt en tegen bepaalde soorten wormen.
Daarnaast geef ik één keer per jaar nog een pipet die tegen alle wormsoorten werkt, ook lintworm (dus enkel tegen wormen dan) maar de naam ervan ontglipt me op dit moment.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:55

Een nieuwe haar groeit uit een haarzakje. EN (dit is heel belangrijk) behoort de oude haar weg te duwen. Bij sommige dieren gebeurt dit niet of onvoldoende. Dus kan de nieuwe haar geen kant op, dit resulteert in jeuk, krabben en zelfs pijnlijke huid. Mijn advies is dan ook (omdat als je kamt kom je geen vlooienpoepjes tegen, zei je toch) toch te blijven kammen en daarbij heel voorzichtig te "plukken". Dus de vacht met hele zachte trekkracht uit te halen. ALs je dit regelmatig doet zul je denk ik volgend jaar geen problemen hebben. Goede voeding zal ongetwijfeld bijdragen aan het welzijn van je kat maar dit is niet een probleem wat veroorzaakt wordt door voeding. Het kan zijn dat in de voorouders van je kat een ander ras zit, of in ieder geval met een andere vacht. Ook doen sommige katten niet zo heel veel aan zelfverzorging en likken zich dan dus minder of onvoldoende. Immers, bij het likken haalt een kat zijn oude haar ook weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 12:09

dit is wel een poes met een vrij dikke wat langere vacht vind ik,dus zal ongetwijfeld heel goed kunnen wat jij zegt.
kammen kan gelukkig wel,maar dat doe ik eigenlijk nooit.
deed dat in het verleden inderdaad wel,toen verhaarde ze heftiger tijdens een korte periode.

geloof eigenlijk ook niet dat ze toen last van die korstjes had nu ik er aan denk.
is wel een goede tip vind ik, zal haar zeker gaan kammen en kijken of dat inderdaad ook een goede invloed heeft

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:33

Maar met kammen moet je er ook weer op letten dat je het wel in de rui-fase doet van je kat.
Anders ga je het stimuleren, en vallen de haren sneller terwijl ze nog niet rijp zijn.
Teveel borstelen en kammen is dus ook niet goed. Dat zeg je zelf al, ik heb het gedaan en toen verhaarde ze heftiger. Dat houdt dus in, een haar groeit, als hij rijp is drukt een andere haar die rijpe haar eruit en groeit de nieuwe haar. Tot deze weer rijp is.
Als je dus gaat kammen, trek (ook al kam je) je eigenlijk onrijpe haren eruit. Dan maakt het lichaam eromheen weer nieuwe haren aan, en dan valt er onnodig veel uit.

Ik zou inderdaad even proberen om dat ene voer te geven. En dan ook werkelijk waar geen kruimel van iets anders, anders zie je nog niet of ze allergisch is ofzo.

En over de vlooien in huis, geloof me, die zijn er wel. Je ziet ze alleen niet en zijn dan minder actief in de winter. Ontvlooi je huis is met een spray. Dan is dat in ieder geval uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:28

Waarom neem je het risico bij zo'n geval met Frontline als ik vragen mag?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:31

Hou je er rekening mee dat als je kat ook een allergische reactie kan krijgen op frontline?

Heb dat 1x meegemaakt met de hond en daarom gebruik ik alleen nog defendog, dat kun je er tenminste gelijk weer afwassen als blijkt dat er allergische reacties komen. En de vlooien/teken zijn er nog niet resitent voor. ;)