2 maanden oude pup aggressief, hoe te straffen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:25

@ Asjemenouw: Misschien topic lezen? TS woont niet in de buurt ;).
@ Loody: Hihi, helemaal mee eens. Ook MG is niet heilig :D.

Klinkt alsof je het nu goed aanpakt. Hopelijk lukt het om een cursus te vinden op tijden dat jullie ook kunnen.

m1992

Re: 2 maanden oude pup aggressief, hoe te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:41

Nee, MG is niet heilig, maar ik sta wel achter die manier van trainen. Ben zelf bij een andere hondenschool geweest, nou.. het woord belonen heb ik misschien 3 keer gehoord? Gelukkig zijn wij daar gestopt en hebben wij onze hond niet op die manier getraind. Dus een cursus is goed, belangrijk zelf. Maar ga dan wel naar een goede hondenschool. Als je bij een MG aangesloten school zit, weet je zeker dat er mensen zitten die er echt voor geleerd hebben, en tja.. zoals ik al zei, de manier van trainen vind ik erg goed.

En jongens, sommige mensen hier.. Lees eerst eens wat meer over wolvengedrag en dus ook dat gedrag van de hond, en zet hier dan pas wat neer. Want sommig commentaar gaat nergens over en is totaal nergens op gebasseerd. :)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:45

Wolven en honden mag je eigenlijk niet meer met elkaar vergelijken hoor....die staan echt niet meer dicht bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:48

Mijn hond kun je nog prima vergelijken met een wolf, hoor :D (schijnt ook wat wolvenbloed in te zitten)

Maar de meeste honden idd niet meer :n

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:51

haha, je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb een paar jaar geleden een Alaska malamute gehad, nou die kwam nog aardig dichtbij.

Verder kan ik mijn herder en labrador echt niet vergelijken met een wolf.. ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:52

Juist loody, en wij mensen kunnen eigenlijk ook geen roedel bieden omdat we geen honden zijn.
Toch kunnen we een instinctief gedrag bij hondn vinden dat op het gedrag van wolven lijkt.
Alleen de meeste ouderwetse opvoedmethoden gebasseerd op het onderzoeken van wolvengedrag in wolvenroedels die in gevangenschap leefden.
Hierdoor vertoonden de wolven geen natuurlijk gedrag meer.

Honden zijn werelds grootste oppurtinisten, ze willen iets dat ze leuk vinden of iets waar ze beter van worden. Dat is onderzocht en een feit. Dat wij dit weten geeft ons de macht om hier iets mee te doen.
Wij kunnen ze geven wat ze willen als beloning wanneer ze gewenst gedrag vertonen, maar we kunnen ook dat weghalen dat ze op dat moment willen hebben wanneer ze ongewenst gedrag vertonen.

Aangezien honden zeer intelligent zijn, hebben ze heel snel door dat gewenst gedrag iets oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:55

Loody schreef:

Ik heb een paar jaar geleden een Alaska malamute gehad, nou die kwam nog aardig dichtbij.

Whahaha, ik moet ook altijd erg lachen als iemand een Jack Russell of een chihuahua vergelijkt met een wolf :')

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:57

bij ons was de regel altijd: 1x laten merken dat je dit absoluut niet wil (en dan bedoel ik echt bijten of aan je broekspijpen hangen :+ ) dmv een duidelijke neen+ bij het nekvel. Als dat niet werkte meteen (liefst tijdens de actie) pup vastnemen en in de bench ermee...

zet desnoods ook even een bench in je auto of lijn hem aan met een tuigje achteraan in de auto, maar op schoot springen mag echt niet!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:02

Yamcha schreef:
Citaat:
Whahaha, ik moet ook altijd erg lachen als iemand een Jack Russell of een chihuahua vergelijkt met een wolf :')

precies... Ik vergelijk die hondjes meestal met wat anders :+

Ik begrijp waar je heen wil HB :)

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:56

Ik lees hier heel verschillende tips waar heel veel goede dingen in zitten. Ik denk dat je eerst goed moet kijken of je hond een trauma heeft opgelopen door de omgang met zij moeder : dan liggen de zaken anders en zal hij door angst negatief gedrag vertonen. dan ben je verder van huis en zul je inderdaad echt hulp moeten zoeken,dat is heel wat lastiger.
Is dit niet het geval ,dan zit er maar 1 ding op :aanpakken ! En wie denkt dit met een uurtje cursus in de week te kunnen redden vergist zich behoorlijk.
Wij hebben zelf 2 mechelse herders , een labrador /rotweiler kruising en een westy en zijn de hele dag bezig met opvoeden en onderhouden van die opvoeding.Terwijl de oudste herder 13 is!!
Voorbeelden : honden gaan niet als eerst door de deur ,eten gebeurd pas als je zegt dat het mag ,dus niet aanvallen terwijl ik nog bij de bak ben, de leider krijgt als eerste eten enz enz ...Met de mechel zijn we 7 jaar bezig geweest ,toen waren de ergste kuren er wel uit,het leuke ervan is dat zij nu haar zoon zelf opvoed : tegen onze jonge mechel hoef ik nooit iet te zeggen .
Als je nee zegt blijft het ook nee en als je zegt plaats, blijft ie daar ook tot jij anders zegt.En daarmee kun je heel lang en vaak druk zijn!! een herder heeft een enorm uithoudingvermogen om jou te testen en is dus ook zeker niet voor iedereen geschikt!!
Ik loop met mijn 4 honden zonder aangelijnt te zijn door een woonwijk en ze luisteren perfect ookal kom ik andere honden/katten tegen .Dit is dan ook het resultaat van concequent zijn. ook ik straf ze door de hond heel ouderwets in het nekvel op de grond te leggen ,net zoals mijn oudste herder bij het jonkie van 6 doet maar doordat ik de natuurlijke leider ben (door heel subtiel de hele dag door te laten zien dat ik de baas ben) komt dit in praktijk mischien 4 keer per jaar voor bij 4 honden!
het is ongetwijfeld een hele fitte hond :zorg wel dat je veel actieve dingen met hem doet zodat hij niet door verveling negatief gedrag gaat vertonen :voorkom alleen maar te moeten straffen door veel leuke dingen met m te doen.
Let wel :heb je hier de tijd of energie niet voor :stop er dan mee want dan komt het toch niet goed .Je kunt dan echt beter een andere hond aanschaffen en zorgen dat deze goed terrecht komt. Beter nu, dan als ie straks een jaar oud is en verpest, dan komt ie zeker niet meer goed terrecht!!
Ik hoop dat je er iets aan hebt . Over rangorde en opvoeding valt heel veel te lezen op internet. suc6 ermee

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:56

eh foutje hoor die smilie!!

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:26

BraveSpots schreef:
Thaliaatjuh schreef:
dat snap ik dus ook niet... een mdoer hond beloont haar pup toch ook niet.. straffen doen ze wel!! in nekvel pakken en "weggooien" doen honden ook met hun pups..

maarja mensen moeten altijd van die menselijke strafjes bedenken :D

Nou, ik weet niet in hoeverre dat bij jou zit, maar ik ben geen hond en gedraag me daar dan ook niet naar. Ik schat mijn hond wel hoger in dan dat...

Zeg ik dat je een hond moet zijn dan :+
Ik zeg alleen dat je iets moet verzinnen wat een hond ook begrijpt.
Als je een hond alleen zet vergeet ie misschien om weer verder te gaan met stout zijn maar voor de rest?
Niet mijn ding in ieder geval :)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:50

Het is goed dat je hier om tips vraagt, maar bij honden die bijten zou ik toch voor een cursus of gedragstherapeut kiezen. Die zien jou en je hond echt bezig en kunnen veel beter bepalen wat de beste oplossing is. Daarom is het ook goed dat je al bezig bent met het zoeken hiernaar.
Het probleem van bokt is dat iedereen maar wat roept en soms worden er dingen geroepen door mensen die je beter niet kunt doen :) Het is veel beter om begeleiding te krijgen van iemand die hiervoor een opleiding gevolgd heeft die jou en je hond ziet en die weet waar ze het oer heeft :) Dit is imo heel belangrijk bij bijtgedrag, want nu is het nog spelen maar je wilt natuurlijk niet dat de hond straks groter wordt en het bijtgedrag er nog is, logisch. Ik weet ook niet of straffen bij dit hondje wel zo'n goede oplossing is.

Verder moet je een hond nooit op zijn rug leggen, dat heeft totaal geen zin tenzij de hond dit uit zichzelf doet. (ik weet niet meer wie daar mee kwam)

En even over dat van die kofferbak. Ik vind het een beetje een eng idee dat je hem in de kofferbak aan de lijn legt. Als de hond erin verstrikt raakt heb je echt een probleem. (Je zegt ook dat die aardig gek wordt, dus dan lijkt het me nog gevaarlijker) Ik zou dan kiezen voor een rekje. Die hoeven helemaal niet duur te zijn en het is wel zo veilig.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:54

@ Thaliaatje: Moederhond pakken hun pups niet bij hun nekvel en gooien ze weg. Ze pakken ze bij hun nekvel en duwen ze naar de grond.
En belonen is bedoeld om de hond te stimuleren. Als je een hond alleen maar laat weten wat hij fout doet raakt die gedemotiveerd. Als je een hond alleen laat weten wat hij goed doet raakt hij gemotiveerd. Bovendien is timing erg belangrijk bij straffen, want als je je straf verkeerd timed loopt het mis.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:22

Yamcha schreef:
Ja, ik ook, en ik kan soms een beetje lomp overkomen, eigenlijk ben ik best aardig hoor :o

:(:) Dit moest ik even quoten, komt er zo mooi uit! :D

Moet zeggen wat TS doet en zegt met en over pup toch heel veel dingen goed zijn in mijn ogen. Maargoed, ieder doet het op zijn eigen manier natuurlijk en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden! :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:50

Yamcha schreef:
Loody schreef:

:D Hahaha of zo'n tzi shu (of hoe schrijf je dat). Mijn man zegt altijd daar moet een stok op dan kan je dwijlen....... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:58

Oh, ik vind het altijd net sloffen O:)

Maar kan ze me ook goed voorstellen als mop idd...... als wolf toch niet echt :')

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:15

Ik heb alleen je eigen verhaal (op pagina 1 gelezen), dus misschien heeft iemand anders hetzelfde gezegt als ik nu ga zeggen...

Zelf hebben wij een pup van 3 maanden thuis, die houdt ook erg van bijten vooral in kleren en handen (MAAR dit is het spelen, dus dat is anders).
Wij hebben hiervoor ook al diverse mechelse herders gehad, schatten van honden als je ze voor je heb gewonnen! De fokker van nu adviseerde ons om zoveel mogelijk slechte dingen positief op te lossen, omdat je je hond anders alleen maar agressief maak!

Persoonlijk, denk ik daarom dat je hem beter niet kan straffen. Een herder is een vaak dominante hond, die graag kijkt hoe ver hij kan gaan.
Verder zou ik proberen zijn negatieve gedragingen te negeren. Een pup probeert alles uit en als hij aandacht krijgt, positief of negatief.

Zorg desnoods dat je altijd een speeltje bij je hebt en als hij je wil bijten, geef hem dan dat speeltje. Dat is waar hij hoort op te bijten en niet in jullie! Als hij die aanneemt beloon hem, dan weet hij dat dat goed is wat hij doet. Probeer het slechte om te keren naar iets goeds!
Een voorbeeld wat bij ons gebeurde... Wij zitten vaak bij hem op de grond, dan wil hij graag in je handen bijten. Wij geven hem dan een speeltje of doen onze handen achter de rug en negeren hem compleet.

Als het echt niet lukt zou ik een puppycursus overwegen, hoewel hij daar denk nog wat jong voor is... Zelf hebben wij het boek puppy's voor Dummies thuis en dat is een echte aanrader!!

Dit is alleen hoe ik erover denk! en wat ons heeft geholpen. Onze pup bijt btw ook nog wel, maar hij heeft natuurlijk scherpe puppietandjes :S

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:21

Wilawander schreef:
Ik zou ook zeggen een goede puppycursus. Herders zijn fanatieke honden die graag wat met hun tanden doen en consequent moeten leren wat wel en niet mag anders loopt het binnen de kortste keren verkeerd af.

Ook zou ik zo'n hond ook al is het een pup niet alleen laten met kinderen.

Inderdaad! Verder zou ik voor deze hond zeker een vorm van 'afleiding' gaan zoeken. Ga met hem op agility (als ie groot genoeg is) of een andere intensieve hondensport zodat hij z'n overtollige energie kwijtkan.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:43

Hallo,

Ik heb ook een pup die word in juli alweer 1 maar hadden haar gelijk toen ze bij haar moeder weg mocht. Die pakte ook schoenen en liep achter je aan om je voeten te pakken heb wel eens met me voeten op de bank moet gaan zitten werd er helemaal gek van. Wij hebben een tijdje puppycursus gehad. Het is dominantie van de hond hij probeert de baas over jou te spelen. Wat je moet doen is hem op de zij leggen met de rug na jou toe anders kan die zich met de voeten afzetten op jou. En dan zijn bekje dichthouden. dat jij dus dominant gaat worden, ga over hem heen hangen laat zien dat jij groter bent en dat jij de baas bent. In het begin zou die tegen stribbelen en piepen. Je moet wachten totdat het piepen over is en je ziet dat die zich overgeeft ( staart moet laag zijn) en dan mag je zijn bekje los doen en bij hem weg gaan. Je moet hem niet belonen als die het goed heeft gedaan, gewoon bij hem weg lopen en even geen aandacht aan besteden. Dat heeft bij ons goed geholpen ze wilt soms nog een beetje happen maar dat is meer spelen het word steeds minder

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:24

Bedankt voor de antwoorden allemaal!

De puppycursus, daar moet ik maandag even voor bellen.

Voor de rest, ik heb met mijn vriend afgesproken dat we hem aanpakken door middel van ombuigen (als ie met onze voeten wil spelen) en gewoon stil blijven staan en hem een van zijn speeltjes geven.

Voor het 'aggressieve' grauwen en bijten pak ik hem nu zoals hier werd gezegd bij zijn snuit, tot hij uitgepiept is en ontspant. Dan loop ik weg. Gister veel mee bezig geweest, en het lijkt te werken! Hij is dan helemaal beduusd, kijkt ons verbaasd aan en gaat zelf weer spelen, of in zijn mandje liggen.

Verder heb ik me natuurlijk ingelezen op internet over herders, en ik heb al begrepen dat het intelligente en actieve honden zijn.
Daarom neem ik hem veel mee naar buiten, geen lange einden, maar veel kleine tripjes. Onder het lopen spelen we met een tennisbal.
Ook laat ik hem pootjebaden in een riviertje hier in de buurt, vindt ie prachtig!

Thuis heeft hij 4 speeltjes, en de favoriet is... een dennenappel :D Daar voetbalt hij graag mee, dat maakt zo'n leuk geluid. Hij is dol op geluiden, ritselen van plastic e.d.

Voor het knagen (omdat zijn tandjes doorkomen) heeft hij zo'n kauwbot, en hij krijgt af en toe een droog hard bolletjes, daar is hij dan ook een tijd zoet mee.

Over de kofferbak: Daar zit hij dus niet. Hij heeft zijn plaats op de achterbank, nu dus aangelijnd. Hij kan daar lekker met zijn kop in de wind zitten.

Ik blijf deze dgen de nieuwe aanpak doorvoeren, en begin volgende week weten we hopelijk meer over de cursus.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:33

Zo ik vind dat je er goed mee bezig bent :j

Ombuigen lijkt me idd een goed idee.
Als je hem bij de snuit pakt hoef je overigens niet te knijpen (weet niet of je dat doet hoor) je hoeft alleen de snuit dicht te houden, het gaat erom dat je hand over de snuit is zoals honden hun bek over de snuit leggen.

En van de kofferbak had ik verkeerd begrepen dan :P

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:01

@ Ts; je bent goed opweg.

Maar alsjeblieft, je hebt een kruising tussen een DH en DD en je laat hem nu al met balletjes spelen buiten, hem er achter aan laten rennen. Dit is alles behalve bevoordelijk voor zijn heupen.

Houd dit zo kort mogelijk. Tuurlijk, af en toe spelen is niet erg, maar let op! Er zijn meerdere honden die daardoor hun heupen verkloten.

Je kan een beetje rekenen. Je hond is 8 weken. Dat is dus 8 minuten per wandeling. Is hij 9 weken, dan 9 minuten per wandeling.

Natuurlijk hoef je je hier niet precies aan te houden, maar zorg ervoor dat je niet teveel met je hond gaat doen, omdat het zo leuk is.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:30

Sting schreef:
@ Asjemenouw: Misschien topic lezen? TS woont niet in de buurt ;).

Lees je zelf wel goed mee Sting?? :Z
Zou trouwens ook een veel te makkelijk excuus zijn ... roepen dat je niet naast een hondenschool woont en dus geen cursus kunt volgen
Gelukkig denkt TS anders dan jij :P En gelukkig had ik dat ook al zo gelezen ... ze woont niet misschien naast een hondenschool ... maar ze heeft wel een auto ... kwestie van 1 bij 1 optellen beste Sting

Wat MG betreft ... nee niet heilig ... maar wie is dat wel??
Ik train al op-en-af 16 jaar mijn honden volgens de MG methode. Mijn eerste hond is opgevoed volgens de oude methode (slipketting) mijn huidige hond is ook door MG getraind. Ik kan niks anders dan hulde spreken over de 'nieuwe' clickermethode. En daar heb ik tot op heden nog geen dag spijt van gehad.
Wat niet wil zeggen dat iedereen nu van mij een cursus moet gaan volgen bij MG hoor. Maar ik kan de cursus zeker ,uit eigen ervaringen, warm aanbevelen ;)

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:40

Nikki__ schreef:
@ Ts
Maar alsjeblieft, je hebt een kruising tussen een DH en DD en je laat hem nu al met balletjes spelen buiten, hem er achter aan laten rennen. Dit is alles behalve bevoordelijk voor zijn heupen.
Houd dit zo kort mogelijk. Tuurlijk, af en toe spelen is niet erg, maar let op! Er zijn meerdere honden die daardoor hun heupen verkloten.
Je kan een beetje rekenen. Je hond is 8 weken. Dat is dus 8 minuten per wandeling. Is hij 9 weken, dan 9 minuten per wandeling.
Natuurlijk hoef je je hier niet precies aan te houden, maar zorg ervoor dat je niet teveel met je hond gaat doen, omdat het zo leuk is.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Probeer, voor zover dat kan, alleen rechte stukken lopen. Geen gespring en gedoe. Recht zo die gaat. Als hij straks wat groter is dan is het ontzettend goed voor zijn heupen en achterpoten om bijv. stukjes (netjes opbouwen natuurlijk) naast de fiets te lopen en zijn spieren sterk te maken met zwemmen enzo. Reuze belangrijk voor alle rassen groot formaat honden (die ook nog eens extra gevoelig zijn voor HD enz)

Dat stukje over het dichthouden van de snuit ... daar kan ik me niet helemaal in vinden. De hond meteen verwijderen en een time-out geven en daarna terug halen en op een activiteit zetten waarvoor je hem kunt belonen ... is hoe ik het zou aanpakken.
Positief gedrag belonen en fout gedrag 'negeren'. De oplossing die je nu hebt is handig bij een pup van 8 weken ... maar hij blijft niet altijd klein