Hond en baan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissyTara

Re: Hond en baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:09

mijn vriend en ik werken allebei fulltime, en hebben 2 honden. Bij goed weer gaan ze samen buiten in een grote kennel, bij slecht weer blijven ze binnen en laat mijn moeder ze tussen de middag eventjes uit. Ze zijn blij als ik thuis ben, tot voor kort studeerde ik nog en was ik vaak hele dagen thuis om te studeren, maar vinden het ook helemaal niet erg om in de kennel te gaan. Overigens laat ik ze voor ik naar mijn werk ga een half uur uit, en als ik thuis kom ga ik een uur het bos in....

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:11

sifra01 schreef:
Als je wel thuis bent, ga je toch ook niet ieder uur naar buiten met de hond?

Mijn hond zit ook gewoon thuis overdag. Ze is het al jaren gewend, ligt de hele dag op de bank te slapen en is niet drukker dan op een dag dat ik wel thuis ben.
Het gebeurt ook wel dat ze bij mijn vriend is die wisselende diensten heeft zodat ze hooguit een paar uurtjes of helemaal niet alleen thuis is, maar het gebeurt dus ook dat ze wel eens hele dagen alleen is.

Nee ik ga idd niet ieder uur met mijn honden wandelen. Maar ze gaan wel 'smorgens, tussen de middag, rond het avondeten en 's avonds laat uit. Plas jij ook de hele dag niet als je op het werk zit?[/quote]

Idd dat dacht ik ook al.
Mensen die zeggen; ja volgens mij vind ie het niet erg. Tja, waarom denk je dat?
Onze hond moest vanwege een blessure 8 weken lang rust, veel in de bench, en enkel naar het veldje lopen om te plassen. Nou, ze bleef heel rustig en lief, maar ik geloof niet dat ze het leuk vond. Nu ze weer lekker kan lopen is ze veel blijer, binnen is ze niet verandert, maar je ziet haar genieten van lange wandelingen.

een hond is gemaakt om te werken, hij moet een taak hebben. Gek he, al die gedragsproblemen bij honden. Ik vind het ronduit schandalig als mensen lang werken en de hond de hele dag alleen laten, en ik vind het ook vreselijk als mensen alleen maar naar het veldje wandelen (als hun hond in goede gezondheid verkeerd uiteraard) en dan weer naar huis. Waarom heb je dan een hond?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:14

ik werk full time en heb een hond. Ik zou er niet voor kiezen (door omstandigheden ben ik full time gaan werken, dit was niet zo toen ik de hond kocht) maar denk dat het prima te doen is. Mijn hond staat al op de trap als ik weg ga, dan gaat ie slapen op bed. Als ik namelijk eens wat eerder thuis kom, rond 3 uur ofzo, ligt hij heerlijk te pitten op bed..

Wel laad ik gelijk mijn hond in als ik uit mijn werk kom en rijd met hem naar het bos om lekker een uurtje te lopen.

Overigens heb ik een vrolijke blije hond zonder gedragsproblemen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:21

MamboBeach schreef:
dejavu, heb ik nooit geen last van gehad, een rotgevoel. :n
Het was gewoon zo en niet anders! Hij heeft er nog nooit iets aan over gehouden en wat ik al heb gezegd, als ik thuis was kreeg hij de volle aandacht, veel wandelen en mee naar de paarden...
Dus het kan wel.
Voor iedereen verschillend hoe je er tegen aankijkt.

Oh, dat kan natuurlijk. :) Als jij denkt dat deze manier van leven bij jouw hond ook prima past en het nu eenmaal niet anders kan, dan heb je ook weinig aan een rotgevoel. Mijn mening blijft wel dat je een hond een vrij eenzaam bestaan geeft, gezien hij 16 uur per dag in zijn eentje moet doorbrengen.
Ik krijg daar niet een fijn gevoel bij en zou op die manier ook nooit aan een hond begonnen zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:27

Als ik een paar dagen wat langer had gewerkt, dan mijn hond gewend was, dan had je eens moeten zien hoe triest ie keek als ik zei: "ik ga werken". Hij vond 4 uur al te veel, laat staan 8 uur. Die hond was trouwens van mijn ouders geweest, die mij eerst netjes gevraagd hadden of ik hem "later" wilde hebben, als zij niet meer voor hem konden zorgen.

Ik heb ook al eens een hond in huis gehad van een student, die er niet over had nagedacht, dat ze weleens intern zou moeten. Tja, toen zat ze met haar hond. Om hem niet direct naar het asiel te laten gaan, boden wij aan om een PAAR WEKEN op hem te passen, dan kon zij een nieuwe baas zoeken. Student dacht: "das makkelijk" en de weken werden er meer...Ze kon haar hond ergens kwijt, maar dan moest ie gecastreerd worden. Dat deed ze niet, en wij zaten nog langer met de grote hond op ons piepkleine flatje. Uiteindelijk is hij via via, hondenbescherming en weet ik wat, bij een wao-er terechtgekomen. Maar je zadelt zo dus mooi een ander op met je huisdier, als je eraan begint terwijl je leefsituatie nog alle kanten op kan, ook onvoorziene... Niet verstandig dus om als student of full-timer aan een hond te beginnen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:54

Zoolgangster schreef:
Niet verstandig dus om als student of full-timer aan een hond te beginnen.

Ik heb mijn honden in mijn studententijd 'genomen'. Ik had toen alle tijd voor ze zodat ze niks te kort kwamen in hun jeugd. Later is het alleen de taak aan de student om een baan te vinden die ook bij je hondenleven past. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:07

Het hoeft niet altijd fout te gaan gelukkig. En er zijn ook mensen die op latere leeftijd opeens een ander leven krijgen, door echtscheiding bijvoorbeeld, waardoor er door 1 persoon fulltime gewerkt moet worden. 100% zekerheid heb je nooit, maar soms nemen mensen wel héél makkelijk een hond in huis, en dat vind ik jammer, vooral voor de hond.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:12

Ik werk 3 dagen per week. Die drie dagen ligt onze Bull Terrier dan ook heel lui de hele dag in haar mand. Ze heeft er absoluut geen probleem mee om alleen te zijn. Mijn man is in het begin tussendoor wel eens naar huis gegaan om haar uit te laten, maar ze komt werkelijk nog niet uit haar mand. Momenteel laat mijn dochtertje van 10 de hond na school om ongeveer kwart over 3 uit. Ze wordt dan door een opa/oma opgehaald. Soms moet ze dan nog even wachten en dan laat ze alvast de hond uit (als ze hem uit de mand krijgt :z ).

De ene hond heeft er dus geen probleem mee, de ander wel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:19

Ik werk niet full time maar wel zo'n 4 dagen in de week, meestal ben in tussen de middag wel een poosje thuis maar ik laat mijn hond dan niet uit, hij loopt s'morgens, in de namiddag en voor het slapen gaan.
Daarnaast ga ik meerdere keren per week met hem fietsen,zwemmen of langs de paarden.
Ook gaat hij veel mee als ik bijvoorbeeld naar vrienden ga of naar mijn ouders, ik krijg niet het idee dat hij iets tekort komt.
Mijn 2 katten zijn ook nog in huis dus daar heeft hij ook wat aanspraak aan.
Ik hou rekening met mijn hond dat zeker, maar ik ga niet mijn hele leven om hem heen plannen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:41

Zoolgangster schreef:
. Maar je zadelt zo dus mooi een ander op met je huisdier, als je eraan begint terwijl je leefsituatie nog alle kanten op kan, ook onvoorziene... Niet verstandig dus om als student of full-timer aan een hond te beginnen.

Het bizarre van onvoorziene omstandigheden is dat je ze niet aan ziet komen jaren van te voren.
Misschien val ik morgen van de stoeprand, raak in een rolstoel en dan zit ik te kijken met een hond.....
(die, geloof mij, niet geschikt is als hulphond) dus dan had ik er maar niet aan moeten beginnen 5,5 jaar geleden? Ik geef toe dat mensen soms te onbezonnen aan een hond beginnen, absoluut eens, maar er zijn ook mensen die niet anders kunnen (wijziging leefomstandigheden) en moeten zij, als er geen andere oplossingen te vinden zijn, geen familie of buren die de hond willen uitlaten, hun hond dan maar naar het asiel brengen?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:47

Mikkie schreef:
Zoolgangster schreef:
. Maar je zadelt zo dus mooi een ander op met je huisdier, als je eraan begint terwijl je leefsituatie nog alle kanten op kan, ook onvoorziene... Niet verstandig dus om als student of full-timer aan een hond te beginnen.

Het bizarre van onvoorziene omstandigheden is dat je ze niet aan ziet komen jaren van te voren.
Misschien val ik morgen van de stoeprand, raak in een rolstoel en dan zit ik te kijken met een hond.....
(die, geloof mij, niet geschikt is als hulphond) dus dan had ik er maar niet aan moeten beginnen 5,5 jaar geleden? Ik geef toe dat mensen soms te onbezonnen aan een hond beginnen, absoluut eens, maar er zijn ook mensen die niet anders kunnen (wijziging leefomstandigheden) en moeten zij, als er geen andere oplossingen te vinden zijn, geen familie of buren die de hond willen uitlaten, hun hond dan maar naar het asiel brengen?

Volgens mij bedoelde Zoolgangster meer dat als je leven nog niet in een kalm water bevindt, dat je dan niet aan een hond moet beginnen. Het risico dat er dan grote veranderingen aan zitten te komen voor je hond, is dan wel erg groot. ;)

Ongelukken zoals jij net beschreef kan in ieder stabiel hondenhuis voorkomen. Dat is een risico dat we allemaal lopen. Geen reden om geen hond te nemen, dacht ik zo. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:23

dejavu schreef:
MamboBeach schreef:
dejavu, heb ik nooit geen last van gehad, een rotgevoel. :n
Het was gewoon zo en niet anders! Hij heeft er nog nooit iets aan over gehouden en wat ik al heb gezegd, als ik thuis was kreeg hij de volle aandacht, veel wandelen en mee naar de paarden...
Dus het kan wel.
Voor iedereen verschillend hoe je er tegen aankijkt.

Oh, dat kan natuurlijk. :) Als jij denkt dat deze manier van leven bij jouw hond ook prima past en het nu eenmaal niet anders kan, dan heb je ook weinig aan een rotgevoel. Mijn mening blijft wel dat je een hond een vrij eenzaam bestaan geeft, gezien hij 16 uur per dag in zijn eentje moet doorbrengen.
Ik krijg daar niet een fijn gevoel bij en zou op die manier ook nooit aan een hond begonnen zijn.

Ik ben ook niet zo aan een hond begonnen hoor, maar het liep eenmaal zo, en zo lang heeft het ook niet geduurd. Maargoed, het is altijd makkelijk om snel met een vinger naar een ander te wijzen. Zeg niet dat jij dat doet maar er komen wel eens dingen op je pad dat het niet altijd gaat zoals je wil. Maargoed, misschien heb ik daar ook wel de leeftijd voor... :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:40

MamboBeach schreef:
Ik ben ook niet zo aan een hond begonnen hoor, maar het liep eenmaal zo, en zo lang heeft het ook niet geduurd. Maargoed, het is altijd makkelijk om snel met een vinger naar een ander te wijzen. Zeg niet dat jij dat doet maar er komen wel eens dingen op je pad dat het niet altijd gaat zoals je wil. Maargoed, misschien heb ik daar ook wel de leeftijd voor... :D

Het wordt al een compleet ander verhaal als jij niet op die manier met een hond bent begonnen. Ik vind dat als je 40 uur werkt, dat dat geen ideale situatie is om aan een hond te beginnen. Wat jij in de tussentijd hebt meegemaakt, maakt dat de situatie tot wat hij nu is. Ik bedoelde mijn post niet verwijtend, al komt het wel zo over, lees ik nu. Excuses. :o

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:44

dejavu schreef:
MamboBeach schreef:

Het wordt al een compleet ander verhaal als jij niet op die manier met een hond bent begonnen. Ik vind dat als je 40 uur werkt, dat dat geen ideale situatie is om aan een hond te beginnen. Wat jij in de tussentijd hebt meegemaakt, maakt dat de situatie tot wat hij nu is. Ik bedoelde mijn post niet verwijtend, al komt het wel zo over, lees ik nu. Excuses. :o

Oh, geeft niet hoor! Waarschijnlijk was ik ook niet zo heel duidelijk! :o
Heeft ook niet zo heel lang geduurd hoor, gelukkig...
Het is geen ideale situatie hoor en ik zou zo ook niet aan een hond beginnen met fulltime werken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:56

sifra01 schreef:
Plutolover: Maar kan je hond dan ook de hele dag niet plassen? Want dat vind ik dus echt niet kunnen.

zoals ik al zei. maandag gaat ze mee naar de zaak, dinsdag en donderdag komt schoonmaakster, en woensdag gaat ze ook mee naar de zaak. En vrijdag is me ma vrij

dus als de schoonmaakster weg laat, laat zei ook even me hond uit
Mee naar de zaak wordt ze ook gewoon uitgelaten ook daar. Dus ze kan wel haar behoefte doen :D

anders is het idd zielig

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:36

@dejavu, dat is precies wat ik bedoelde: als je leven zich niet in kalm water bevindt, is het niet zo handig om aan een hond te beginnen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:08

Wildgirl schreef:
Ik werk niet full time maar wel zo'n 4 dagen in de week, meestal ben in tussen de middag wel een poosje thuis maar ik laat mijn hond dan niet uit, hij loopt s'morgens, in de namiddag en voor het slapen gaan.
Daarnaast ga ik meerdere keren per week met hem fietsen,zwemmen of langs de paarden.
Ook gaat hij veel mee als ik bijvoorbeeld naar vrienden ga of naar mijn ouders, ik krijg niet het idee dat hij iets tekort komt.
Mijn 2 katten zijn ook nog in huis dus daar heeft hij ook wat aanspraak aan.
Ik hou rekening met mijn hond dat zeker, maar ik ga niet mijn hele leven om hem heen plannen.

Inderdaad en het is juist wel goed als een hond zich ook een beetje alleen kan vermaken. Dat scheelt een hele boel gejammer overdag of sávonds als je er een keer niet bent.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:00

Wij hebben 2 honden en werken beide fulltime :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:05

ik zou ook dolgraag een hond willen,maar dat is nu geen optie vind ik.
werk onregelmatig(zorg),ben alleen,veel weg...
pas als ik de regelmaat heb,dat ik hem minimaal 4x per dag uit kan laten(of iemand heb die dat wil)neem ik géén hond.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 02:34

Familie van mij heeft een hond, terwijl beide full en partime werken.
Om 11 uur 's ochtends wordt het beest uitgelaten en om 18.00 uur nog een keer.
Ik vind het geen leuk leven voor een hond. :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:07

Als mensen fulltime werken en dan een hond de hele dag alleen thuis laten zitten vind ik best oneerlijk tegenover zo'n hond.
Dan zou het beter zijn om twee honden te hebben en ze lekker in de tuin te laten.
Zo hebben ze aanspraak en ze kunnen hun plasje en poepje doen.
Maar goed, niet iedereen heeft een tuin die dat toelaat of de buurt.
Ik werk 2,5 da soms 3 dagen, maar op de hele dagen gaan ze naar mijn schoonouders.
Zij willen wel een hond maar ze willen er niet zo aan vast zitten en dit is een prima oplossing voor hun en voor ons.
Ze behandelen ze als hun eigen honden en ze blijven ook soms snachts daar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:16

BlackEyed schreef:
Familie van mij heeft een hond, terwijl beide full en partime werken.
Om 11 uur 's ochtends wordt het beest uitgelaten en om 18.00 uur nog een keer.
Ik vind het geen leuk leven voor een hond. :n

Dat vind ik nog niet zo schokkend hoor...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:21

Bij ons thuis is er eigenlijk altijd wel iemand :)
ik ben nu klaar van school, werk 10 tot 20 uur in de week, maar me moeders vriend is om 4 uur al thuis. Ik begin om half 1 met werken, dus de honden zijn max. 4 uur alleen thuis.

We hebben 3 honden, 2 bij elkaar, 1 apart.
Als er iemand thuis is, is altijd de buitendeur open, zodat ze naar buiten kunnen :)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:55

Ik werk 32 uur in de week, mijn vriend 40. Ik ben op woensdag en vrijdagmiddagvrij, en ben altijd tussen de middag thuis. M`n vriend werkt ploegen, de ene week overdag de andere in de avond/nacht.

De ene week zit hij dus 3 dagen 8 uur (2x4) en de andere week 3 dagen 3 uur alleen. Hij maakt er geen probleem van. Toen ik hem kreeg zat ik nog op school, en was dus veel thuis. Bram (hond) komt uit het asiel en wij waren eigenaar nr 5 op zijn 5 jarige leeftijd. Hij had een mega gedragstoornis en verlatingsangst. Is helemaal goed gekomen.

Nu gaat hij altijd mee naar stal gemiddeld 4 uur per dag, mag hij overal mee naar toe en slaapt bij ons gewoon boven op zijn eigen plaats.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:05

Ik werk ook 40 uur en woon alleen met mijn hond. Hij is nu 11 jaar en ik heb al die jaren op de dag van alles kunnen regelen voor hem. Een aantal jaren hondencreche (wat hij superleuk vond), met buren en nu een meisje die hem elke middag uitlaat. Aan de andere kant gaat hij ELKE dag mee naar stal waar hij gewoon vrij rondloopt met andere honden en neem ik hem ook in mijn sociale leven zoveel mogelijk mee. Het is niet ideaal en als hij er niet meer is zal ik er ook niet meer aan beginnen hoe graag ik ook zou willen.