castratie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:44

Echt rustiger worden ze er in die zin van, dat ze lustelozer worden en slomer, ze slapen meer.
Iets wat ingegeven wordt door angst en niet door hormonen los je met castratie immers niet op.
Wij hebben een boxer, een enthousiast ras. Hij is nog steeds enthousiast en wild, dat is niet afgelopen, in die zin heb ik geen rustiger hond.
Hij is aangekomen, ondanks de vele beweging. Hij slaapt meer en is lustelozer. Door sommigen wordt dit misschien als rustiger aangezien, ik vind het erg jammer dat ie niet meer is zoals eerst.
Gedrag wat door hormonen aangestuurd wordt, wordt minder, zoals de hang naar teefjes en territoriomdrift naar andere reuen, maar verder niet eigenlijk. Ook verteld door mijn da en de da daarvoor en zelf ondervonden.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:46

kohtje schreef:
Opvoeden? Omdat jullie hem niet opvoeden en het puberen lastig is....hup ballen eraf. Eerst eens goed nadenken voordat je zijn ego weg laat halen.

ik denk niet dat zijn ego in zijn ballen zit hoor :D

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:47

mijn reu is geholpen en is daardoor wel iets minder dominant ook piest hij niet meer tegen alles aan wat hij tegen komt wat eerst wel zo was.
hij is wel ietsje dikker geworden maar in zijn geval mocht dat ook wel.
zijn vachtje glimt goed en hij is helemaaaal niet sloom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:48

Nou, kijk maar naar een hengst, daar zit het ego ook een hoop in de ballen.

Onze hond heft nog wel heel vaak zijn poot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:58

Janne92 schreef:
Wij hebben nog een kat in huis, dominant vind ik boven andere staan zoals kleine kinderen is hij ook dominant tegen over en andere honden dus.

Hoe is hij dominant dan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:00

Onze hond is niet dikker geworden van castreren. Ook niet rustiger. Wel tilt die iets minder vaak zijn poot op en doet hij aan het begin al een grote plas.

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:01

hij springt kinderen zo omver en niet uit enthousistme en blaffen heel erg tegen andere honden en als andere honden willen spelen wil hij bijten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:03

Maar dat kan ook onzekerheid zijn of angst. Ik hoor hier geen dominant gedrag in, eigenlijk.
Een dominante hond is juist heel kalm en stabiel, die heeft al dat drama niet nodig. Jouw hond komt mij niet kalm en stabiel over.....

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:08

Oke dat wist ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:05

Ik denk dus dat je een opvoedingsprobleem hebt.
Als jouw hond (sexueel) opdringerig is naar andere honden, kun je een chemische castratie doen, maar dan nog los je het andere probleem niet op, dat zul je echt moeten doen dmv opvoeding.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:46

Ik lees hier ook meer een 'grote mond, klein hartje', dan een dominante hond. Ik denk dan ook dat jullie hond meer gebaat is bij een goede cursus met jullie dan met een castratie. Hij zal zijn plaats daardoor gaan kennen en daar meer rust in vinden. :)

Ik vermoed dat jullie hond ergens te veel ruimte heeft gekregen waardoor hij zich groter waant, dan dat hij is. Vervolgens past die rol hem niet en weet hij zich geen houding te geven. :)

Castratie zou ik niet doen. Probeer eerst te kijken in hoeverre jullie zijn gedrag kunnen aanpassen door een cursus te volgen. Succes met de hond. :D

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:00

Een dominante hond bestaat niet. Dominantie zegt iets over de verhouding tussen twee honden/ dieren wat dan ook. Dus hond A kan dominant zijn over hond B, hond B over hond C en hond A over hond C (bijvoorbeeld). Een verhouding is ook niet zomaar bepaald, dus als je hond een hond nog nooit heeft gezien is hij er niet dominant over, hij kan wel zelfverzekerd zijn.
Overigens hoeft een zelfverzekerde hond helemaal geen probleem te zijn, over het algemeen zijn deze honden heel rustig en duidelijk en zullen de meeste honden dit accepteren. Ik heb een heel zelfverzekerd hondje gehad en daar had ik nooit problemen mee, omdat ze heel duidelijk was zonder aggressief te zijn (dit had ze niet nodig).

Jouw hond komt op mij meer over als een ongeleid projectiel. Kinderen omver springen hoeft niks met dominant zijn over kinderen te maken hebben (overigens kunnen kinderen in veel gevallen niet de baas zijn over een hond maar moet jij een afhankelijke rang creëren).
Als je hond toch op de bank springt terwijl hij volgens jou weet dat het niet mag gaat het ergens niet goed. Een hond heeft niet zoveel met "weten dat het niet mag". Voor hem wegen de voordelen (lekker op de bank liggen) op tegen de nadelen (boze jij). Je moet de voordelen van niet op de bank groter maken dan bij het wel op de bank liggen. Bijvoorbeeld belonen als hij op zijn eigen plek ligt en wegsturen als hij op de bank wil.

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:02

Oke dank je voor je advies lysette.
@ dejavu: Ik zit al met hem op puppycursus alleen ik heb een gevoel dat hij er neit veel van leert omdat hij zo snel afgeleid is.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:07

Klopt Lysette, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de ts een zelfverzekerde hond heeft. Ik lees over de hond eerder dat hij een rol heeft aangemeten die hem niet past en vervolgens niet goed weet wat hij ermee aan moet. Wat jij?

Ts: Prima dat je een cursus doet! Wat zegt de cursusleider over zijn gedrag? :)
Wel volhouden, hoor! Ookal heeft ie het concentratievermogen van een goudvis. Hij heeft zich maar op jou te focussen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:08

alle reuen die ik ken die zijn gecastreerd (en dat zijn er nogal wat) zijn er echt niet slechter van geworden, maar vooral beter. Ze hoeven zich niet meer zo nodig te bewijzen door alle testosteron, zijn relaxter (maar echt niet sloom), dat ze dikker worden kan je zelf in de hand hebben, gewoon je voeding aanpassen als je merkt dat ze zwaarder worden. Dat is ook zo bij teven, daar ben je helemaal zelf bij.
Verder qua vachtkwaliteit heb ik ook nog nooit wat gemerkt.
Wij hebben in de opvang 1 intacte reu lopen, maar dat is puur en alleen omdat hij al zo getraumatiseerd is door zijn leven in Turkije, dat we hem zoveel mogelijk de DA bezoekjes besparen. En verder is hij ook totaal niet dominant naar andere honden of vervelend, dus bij hem is het gewoon niet zo'n probleem, maar als hij niet zo angstig was geweest, waren ook zijn ballen eraf geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:28

rockwitch schreef:
alle reuen die ik ken die zijn gecastreerd (en dat zijn er nogal wat) zijn er echt niet slechter van geworden, maar vooral beter. Ze hoeven zich niet meer zo nodig te bewijzen door alle testosteron, zijn relaxter (maar echt niet sloom),

Bij mijn reu heeft dat echt niets uitgemaakt. Hij is nog steeds grote macho, gedraagt zich bij tijden (voordat hij gecastreerd werd, was het ook bij tijden) alsof hij 36,5 kilo pure testosteron is. Ik geniet er alleen maar van, vind hem prachtig zoals hij is. Natuurlijk is hij rustiger geworden, maar ook ouder. Sommigen zeggen dat reuen stabieler worden nadat ze gecastreerd zijn, nu, mijn mooie man is altijd al heel stabiel geweest. Verder spreekt en begrijpt hij de hondentaal uitstekend, ook daar geen problemen (rockwitch kent mijn hond, en volgens mij is ze stiekem fan van Mr. Macho).
Wat ik er maar mee zeggen wil, is dat je maar moet afvragen of de hond erg verandert, de ene wel, de ander totáál niet. Nu is mijn reu ook nooit opdringerig geweest tegen teven (ik heb dus voor die prostaatproblemen nooit een reden gezien hem te laten "helpen"), moest hem wel altijd aanlijnen als er een loops was, en vooral Labradorteven zijn érg leuk...... :P Overigens worden de Labradors binnenkort weer loops, begreep ik van de eigenaar, wordt toch weer opletten, híj weet niet dat zijn ballen eraf zijn. De voordelen volgens de voorstanders heb ik dus niet ervaren :n

De nadelen zeer zeker wel..... honden die minder het respect tonen omdat het testosterongeurtje mist, een reu die geilde op mijn reu. Overigens geilde hij ook op mijn teef, waarna mijn 2 honden hem met zijn tweeën ongelooflijk op zijn falie gaven, blijkbaar de enige manier om door te dringen bij een labrador met een plaat van kilometers voor de kop. Uiteraard stond ik er ook als een Jan Doedel bij, dat konden de eigenaars van de lab ook prima, ik vond dat de lab zelf maar moest aangeven wanneer het genoeg was }>
De vachtkwaliteit is minder geworden, en vaker talgbulten, erg vervelend, al hielp vers vlees daar dan weer wel tegen, schapenvet ook.

De teef is ook gecastreerd, ik ben niet van plan om met een loopse teef in een losloopgebied rond te lopen, waar ook intacte reuen lopen. Zij is niets veranderd, nog steeds een lekkere kattenkop, heerlijke knuffel, en gewoon lief :+: ze kan nog altijd prima voor zichzelf opkomen. Vachtkwaliteit is bij de teef niet veranderd, zou eerder zeggen verbeterd, al kan dat ook komen doordat ze nu veel meer buiten is, en een andere manier van leven heeft. Beide honden zijn trouwens niets aangekomen, ze zijn lekker slank en heel gespierd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:30

haha ik ken jou hond idd, en vind hem ook hardstikke leuk.
Onze gecastreerde reuen komen ook wel voor zichzelf op, maar zelf zoeken ze het echt absoluut niet op, ze zijn ook nog nooit bereden door intacte reuen of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:33

onze reu is gecastreerd zodra het kon, als hier loopse teven in de buurt liepen dan deed hij buiten niets, en zodra we in huis kwamen deed hij zijn behoefte thuis.. na het castreren was dat helemaal over.. alle dieren die we hebben (de katten en honden) zijn gecastreerd of gesteriliseerd.. als je er niet mee wil fokken dan snap ik niet waarom iemand ze niet laat castreren of steriliseren dat kan een hoop gedonder schelen (ongewenste kittens/pups, reuen of teven die weglopen enz)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:36

rockwitch schreef:
haha ik ken jou hond idd, en vind hem ook hardstikke leuk.
Onze gecastreerde reuen komen ook wel voor zichzelf op, maar zelf zoeken ze het echt absoluut niet op, ze zijn ook nog nooit bereden door intacte reuen of iets dergelijks.

Dat scheelt ook wel. Maar ik denk ook dat die hond echt een beetje "loco" was, heb ze werkelijk nog nooit zo meegemaakt...... "nee" stond gewoon niet in zijn woordenboek, sinds mijn setje hem samen even duidelijk hebben gemaakt dat ze níets met hem te maken wilden hebben, is hij rustiger, en probeert het niet meer, maar benadert ze nog altijd...... misschien moeten ze hem nog een pak op zijn lazer geven....... iig zou ik dat gedrag nóóit tolereren van die van mij, ze hebben andere honden netjes te benaderen, en nee is gewoon nee.
Nu moet ik zeggen dat Duitse Herders ook erg erfvast zijn, de wegloopproblemen heb ik ook nooit gehad. Ik vind het echt leuk dat hij zo macho is, maar hij brengt het erg charmant, en was erg lief voor Vlek...... macho is niet persé vervelend, alleen met loopsheden blijft het oppassen, maar dat heb je met teven ook.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:21

Janne92 schreef:
Oke dank je voor je advies lysette.
@ dejavu: Ik zit al met hem op puppycursus alleen ik heb een gevoel dat hij er neit veel van leert omdat hij zo snel afgeleid is.

Wat zegt je instructeur ervan dat hij zo afgeleid is? Aandacht is het eerste waar je aan moet werken, pas daarna kan je verder. Zit je in een grote groep? Ik vind 6 combinaties per instructeur echt het maximum, liefst nog minder. Pas dan kun je echt individuele aandacht krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:53

De hond van TS is nog maar een half jaar oud.

Tuurlijk is de uitwerking van een castratie niet bij iedere hond hetzelfde. Dat zal ik ook niet beweren. Je hebt echter wel een aantal zaken die vaker voorkomen na een castratie dan voor.
Helaas wordt het vaak gezien als oplossing voor een probleem wat eigenlijk opvoed gerelateerd is. Mensen denken 'ballen eraf' en het probleem is opgelost. Dat een hond in zijn eigen huis op de bak gaat plassen, zie ik meer als een opvoedprobleem, dan een consequentie van het reu zijn.

Dat je het gewicht van een hond altijd in de hand kan hebben, is niet altijd waar.
Onze boxer is aangekomen na de castratie, we hebben het voer aanpast en hij krijgt veel beweging. Maar het mocht niet baten. Toen over op voer van royal canin voor gecastreerde honden, nu hielp dat ook niet echt.
Nu krijgt hij 300 gram voer over de dag verdeeld, onze boxer is 70 cm hoog (erg groot voor het ras) en is hij bijna 39 kilo. Hij is nu dus op goed gewicht en enorm gespierd.
Nu hij spondylose heeft en beginnende HD wordt het alleen maar lastiger hem op gewicht te houden. Aan onze moeite zal het niet liggen. Maar om te zeggen dat je gewicht altijd in de hand hebt, is een beetje ongenuanceerd.

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 15:09

ik moet rare sprongetjes maken of rare/onverwachte bewegingen of snoepje( wat trouwens neit werkt als hij ergens anders in geintresserd is )

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:26

MamboBeach schreef:
Vende, heb ik je vraag goed beantwoord? ;)
Wat vind jij er zelf van dan?

Nee ik vind eigenlijk niet dat je mijn vraag goed hebt beantwoord.
Als ik vraag om een mening en alleen krijg "waarom wel" dan vind ik dat niet echt
een geweldig overtuigend argument :D.

Ik ben van mening dat castratie wel helpt, maar dat het niet hét wondermiddel is.
Het is nu eenmaal een feit dan 90% van de hondeneigenaren, en misschien zelfs meer,
niet in staat zijn om hun hond goed op te voeden omdat ze simpelweg niet weten hoe hun hond "in elkaar zit". Ze verdiepen zich niet in de hond in hoe deze communiceert en in wat een hond nodig heeft
(en nee dat is geen lekker warm plekje in bed of onbeperkt eten).

Als je een goed opgevoedde hond hebt, dan plast deze niet zomaar overal, vliegt hij niet op andere
honden af of rijdt tegen mensen op. Maar dit alles heeft óók met testosteron te maken.
Naar mijn mening is het sneu voor een hond om zijn ballen te laten zitten als hij toch
niets kan met al die hormonen die door zijn lichaam gieren, de kans is dan vele mate hoger
dat dit overgaat naar ongewenst gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:14

Janne92 schreef:
ik moet rare sprongetjes maken of rare/onverwachte bewegingen of snoepje( wat trouwens neit werkt als hij ergens anders in geintresserd is )

Volgens mij is dit presies de basis van de puppencursus om hier mee om te leren omgaan, trust me er zullen weinig puppen zijn die alle aandacht voor jou zullen hebben.
Of je bent niet consequent genoeg of ze helpen je niet goed op die puppenschool, want met een half jaar mag je toch wel enige aandacht verwachten al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:05

Even samengevat: je hebt dus een pup van een halfjaar. HIj is onzeker naar andere honden toe, weet zich niet goed een houding te geven, en vervalt in uitvallen en drammen (heeft hem dat eens succes opgeleverd?). Hij begrijpt de hondentaal totaal niet, weet niet wanneer op te houden, wanneer respect te tonen. Spelen met andere honden begrijpt hij niet.

Verder luistert hij slecht (da's nog niet iets om je heel druk om te maken, de meeste honden van 6 maanden oud vinden dat moeilijk) en is zijn concentratieboog heel kort.
Je zou wat de concentratie betreft, kunnen denken aan targettraining. Je laat de hond iets aanraken met de neus, en beloont hem met een snoepje (of met je stem, net wat werkt). Dat wat de hond moet aanraken is de target. Die target gaat steeds verder weg, zodat het voor de hond steeds moeilijker wordt. Is maar een suggestie.

Het gedrag met de andere honden is ABSOLUUT iets wat je moet gaan aanpakken. Als je mensen kent (of via de hondenschool) die volwassen, zelfverzekerde honden hebben, zou je ze kunnen vragen of je samen met hen en hun honden mag wandelen. Spreek je hond streng toe als hij gedrag vertoont wat niet acceptabel is naar de andere honden, beloon hem als hij vriendelijk en respectvol is. Moet goedkomen!!!