Overstappen blaasgruisdieet naar 'normaal' dieet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:20

Chiqa schreef:
Hoe komen jullie aan die onzin? IK heb verschillende katten met blaasgruis gehad en gekent en allemaal genezen door homeopathie.
Mijn oudste heeft drie jaar blaasgruis gehad en is inmiddels16 jaar en al 13 jaar blaasgruis vrij en kan zelf weer adlivoer eten als het moet.

Meteen de vraag aan Mayo; heb jij die wegen ook bewandeld???Mss is genezen een oplossing?

Het IS genezen door het speciale voer. Het verschilt per kat schijnbaar of je wel of niet terug kan naar 'normaal' voer. Naar het schijnt heb je een flink verhoogd risico als je teruggaat als je kat blaasgruis heeft gehad. Ik ga het risico niet lopen. Ze vinden het voer lekker en ze zijn in superconditie.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:22

Onze kat heeft ook blaasgruis gehad, best ernstig. Was toen ook al 12 jaar oud. Nu een jaar verder krijgt ze nog steeds het C/D voer. Ons is ook aangeraden door de DA niet terug te gaan naar "normaal" voer. We willen ook het risico niet nemen, mede door de leeftijd. Dus ook onze kat blijft mooi op het speciale voer.

Mayo, ik zou het risico dus ook niet nemen. Je hebt gewoon zoon grote kans dat ze het weer terug krijgt. Met alle gevolgen van dien..

_janet_

Re: Overstappen blaasgruisdieet naar 'normaal' dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:11

Chiqa dat is geen onzin. Zelf meerdere malen in de parktijk meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:14

_janet_ schreef:
Chiqa dat is geen onzin. Zelf meerdere malen in de parktijk meegemaakt.

Nou dus wel, het is onzin dat een kat die eenmaal blaasgruis heeft nooit kan genezen want dat beweer jij, en heb hier toch aardig wat praktijkvoorbeelden rondlopen van katten die zelfs aldivoer kunnen eten, dus hoe is dat dan te verklaren????
En deze katers waren heel erg ziek, zat elke week bij de practijk.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:23

Ik heb ervaring met katers met blaasgruis. Waarbij de eigenaren ook dachten dat homeophatie de genezing voor ze was. Ze wilde met geen mogelijkheid het speciale voer kopen. Met wat resulteerde in doodzieke katten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:38

Dat is geen antwoord op mijn vraag Janet, hoe is het mogelijk dat mijn kat genezen is (En die van kennissen en vrienden van mij die naar dezelfde arts zijn gegaan) en nu al inmiddels meer dan 10 jaar weer op gewoon voer zitten? En zelfs Aldikuipjes?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:42

Volgens mij kunnen katten wel van het speciale voer afkomen zoals chiqa zegt. Bij honden is het ook zo, dus het lijkt mij dat het bij katten hetzelfde zal zijn. Dat het misschien niet vaak voorkomt is weer een ander verhaal natuurlijk...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:45

Geen idee hoe het mogelijk is.

Een collega DA (die tevens ook homeopaat is) beweert zelf dat er geen kat van blaasgruis genezen kan worden door homeopathie.
Aangezien zij verstand heeft van beide zaken, ook wat ze in de praktijk heeft meegemaakt, ga ik ervan uit dat zij de waarheid spreekt.

Bij honden heeft blaasgruis een hele andere oorzaak.

Katten krijgen blaasontsteking door blaasgruis.
En honden krijgen blaasgruis door blaasontsteking.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:53

hmm ok dat wist ik niet. Ik dacht dat honden ook blaasontstekking kregen door blaasgruis :?

zou het dan niet kunnen dat de katten gewoon genezen zijn van het blaasgruis en dat ze ook genezen zouden zijn zonder de homeopathie, of zeg ik dan iets raars :P ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:57

Onze kat flater(nu dood) had ook blaasgruis. Na een paar maanden gebruik zijn we wegens praktische redenen weer teruggegaan naar gewoon voer. Kat heeft nergens last van gehad in de 2 jaar tijd dat ie toen nog leefde.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:57

Als ik google staat het ook overal zo dat blaasontstekking door blaasgruis veroorzaakt wordt. bijv:

resturine blijft in de blaas achter na een plasbeurt. Dit is ideaal voor bacteriën om zich te handhaven en zelfs te vermeerderen. Met als een gevolg een blaasontsteking. Hetgeen kan worden veroorzaakt door blaasgruis.

En bij onze hond vertelden ze ook dat de ph te hoog is in de urine wat blaasgruis veroorzaakt waardoor de hond een blaasontstekking heeft. Doormiddel van antibiotica zijn de ontsteking en blaasgruis nu weg, en doormiddel van het voer wordt de ph laag gehouden. Zo begreep ik het tenminste, dus ik weet niet waar jij die info vandaan hebt?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:59

De ph in de urine wordt te hoog door een onsteking in de blaas. Waardoor er blaasgruis ontstaat ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:01

Ok, dus wat is dan de functie van het voer, want nu volg ik het niet helemaal meer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:07

_janet_ schreef:
Aangezien zij verstand heeft van beide zaken, ook wat ze in de praktijk heeft meegemaakt, ga ik ervan uit dat zij de waarheid spreekt.

Dus hiermee beweer jij dat ik onzin loop te beweren? Goed mss mis je de ervaing hiermee, dat zou toch kunnen??

Ik heb die medicatie trouwens ook van een klassiek homeopaat (Uit Oudesluis) Goed dat jij me niet echt geloofd boeit me niet zo geloof ik het is gewoon niet waar dat katten niet kunnen genezen.
Mijn kater had het heel ernstig hoor, kon hem nauwelijks binnenhouden omdat het een echte buiten kat was.
Helaas woonde er een zwakzinnige jongen hier in de straat die hem voerde, kwam ik later achetr ik zat elke week bij de DA, AB kuren, blaas weer leegdrukken en stonden op het punt om dr een vrouwtje van te maken.
Tot ik de tip kreeg van Sita van de Munnik. Ik dacht, baadt het niet schaadt het niet.
Kreeg een flesje met druppels mee en die moest ik geven als hij bloed in zijn plas had, Simba kreeg toen blaasgruisdieet.
Binnen een paar dagen al resultaat, als ik weer bloed zag gaf ik hem die druppels weer.
Het ging steeds beter, en hij at ook weer normaal voer Royal Canin fit 32 en is op 10 jarige leeftidj op de senior van RC gezet samen met mn andere kat.
Omdat het geen brokkeneter was, en hij steeds meer gebitselementen ging verliezen ben ik hem nat bij gaan voeren met die kuipjes van de Aldi, nou als hij ergens gruis van kreeg....was dat het wel.
Hij is nu 17 jaar, heeft beginnend nierfalen maar blaasgruis is gewoon weg.

Ik heb in de loop der jaren meer mensen blij kunnen maken met dit middel, en er komt geen maand voorbij of ik raad het iemand wel aan. En allemaal met succes.
Op Kattenplaza staat momenteel ok weer een topic met een kater die heel erg blaasgruis had en ook medicijnen van dat vrouwtje heeft gekregen. (Ene Timba2000)

Mijn kater is genezen van enrstig blaasgruis en daar ben ik elek dag nog verschrikkelijk blij mee,
fijn te lezen trouwens dat er meer mensen zijn die hun kat weer op normaal voer kunnen zetten :)
Toch een teken dat het weg kan gaan dus, en dat is maar goed ook want het is waardeloos een kat op dieet die ook nog buiten loopt en niet alles lust wat je hem voorschoteld.
Ook veroorzaakt blaasgruis erg veel ongemak en kan dodelijk aflopen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:11

Te veel aan zouten in het voer kunnen een oorzaak zijn van blaasgruis. Dus in het speciale voer zitten weinig zouten.
Er zitten ook stoffen in die ervoor zorgen dat de PH van de urine niet te hoog wordt.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:13

Chiqa geef jij die homeopatische medicijnen nog steeds aan je kat?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:17

Ok dus blaasgruis kan veroorzaakt worden door teveel aan zouten én door blaasontstekking?

En waardoor wordt de blaasontstekking dan veroorzaakt?

Sorry voor al deze vragen hoor, maar nu wil ik het toch wel erg graag snappen := maar ik heb het nog niet helemaal op een rijtje zegmaar.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:22

Bij katten en honden is het totaal verschillend.
Dat kan je absoluut niet vergelijken. Qua oorzaken.

Katten: krijgen blaasontsteking door blaasgruis
Honden: krijgen blaasgruis door blaasontsteking.

Blaasontsteking kan dus veroorzaakt worden door blaasgruis.
Maar ook door een bacterie (zoals bij mensen)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:24

Ok ja ik had het nu even over bij honden.. waardoor bij honden blaasontstekking wordt veroorzaakt dan? door een bacterie dan?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:27

ja dat kan inderdaad

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:29

ok ik geloof dat ik het begrijp :P bedankt voor de info :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:31

Blaasontsteking kan nog tal van andere oorzaken hebben, maar dat is allemaal wel te vinden op google.
Bijvoorbeeld: Blaasstenen, het niet goed kunnen ledigen van de blaas.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:35

Ok, want als ik dus op google zoek staat er dat blaasontstekking wordt veroorzaakt door blaasgruis. Dus dat volg ik dan niet helemaal haha :P

Maar ik zal morgen nog eens wat verder googlen, want nu is mijn interesse wel gewekt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:47

Janet, mss kan jij me hier antwoord op geven, ik heb een buurvrouw haar kat is twee weken gelezen opgenomen met een oevrvolle blaas tgv blaasgruis en accuut nierfalen omdat de blaas te vol was.
Dier heeft 5 dagen aan een infuus gelegen, maar ze geeft hem nu al weer gewoon voer (Van die groene zakken van de supermarkt geen best voer) is de kans aanwezig dat het weer terugkomt, en is blaasgruis erfelijk?

Ik sta er zo van te kijken dat ze het advies meekreeg hem weer op zijn oude voer te zetten waar hij dus gruis door heeft ontwikkeld?? Of kan blaasgruis ook ontstaan door een trap waardoor de kat niet meer kan plassen?
Kan jij me daar iets over vertellen? Ik dacht dat dit alleen kon genezen dmv medicijnen eo. dieetvoer.

_janet_ schreef:
Chiqa geef jij die homeopatische medicijnen nog steeds aan je kat?

Nee ik heb het welgeteld denk ik ruim een jaar moeten geven, heb nog 2 flesjes gehaald. Omdat het zo goed ging ben ik er al heel lang geleden mee gestopt toen hij een jaar of 7 was (Hij is nu 17 jaar :) )

Ik kwam trouwen sop de site http://www.huisdierendokter.nl/ ook verhalen tegen van katten die genezen warem dmv medicijnen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:52

Blaasgruis hoeft niet erfelijk te zijn. Maar er bestaat wel een verhoogde kans dan een broer/zus/nakomeling van deze kat ook blaasgruis krijgt.

Als hij 5 dagen aan het infuus heeft gelegen, zijn de nieren van die kat hoogst waarschijnlijk a flink beschadigt. Daarom is het absoluut niet slim om deze kat weer gewoon voer te laten eten. Omdat de nieren de afvalstoffen er niet goed uit kunnen filteren. Waaronder dus de zouten, wat weer een gruis veroorzaker is.

Het zou zeker verstandig zijn dat je buurvrouw haar kat op dieet voer zet, zeker om de nieren te ontzien.