Twee weesjes, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:05

Moderatoropmerking:
Na kort beraad is dit topic heropend.
Maar er zijn een aantal reacties die persoonlijke sneren en off-topic mededelingen bevatten verwijderd.
Hou het hier graag on-topic, praktische tips voor TS zijn van harte welkom.

Orange_peach

Re: Twee weesjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:23

TS, hoe is het nu met de katjes?? zijn ze de nacht goed doorgekomen??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:25

TS is online, verwacht dus snel een update... ben benieuwd

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:28

Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu met de kittens gaat.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:30

hier een update:
de katjes leven nog gewoon en doen het heel goed! oogjes zijn goed helder, tandvlees ziet er goed uit en geen diarree oid.
Ze krijgen nu koffiemelk, dit schijnt idd beter te zijn. morgen gaat mijn moeder zeker achter speciale melk aan... maar we kennen een DA-assistente, die zou morgen ff melk langsbrengen, en ze zei dat het geen probleem was om ze nu koffie melk te geven.

om jullie ff uit de droom te helpen; snachts was de moederpoes er ook al niet bij! en om ze in huis te halen was mijn moeders keus. wegens omstandigheden was het beter dat wij ze meenamen dan dat ze daar bleven, dan was de kans een stuk kleiner dat ze het haalden, en we zullen er écht zoveel mogelijk aan doen om ze zo gezond mogelijk te houden.

ik woon trouwens in twente...

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:31

Owja, én ze hebben de namen.....:

Jack & Jones ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:32

meis, ik snap echt dat je je best doet, maar in bijv een asiel zitten mensen die hier meer verstand van hebben en er de juiste spullen voor hebben.

Waarom bel je niet naar een asiel? Op die manier geef je die beestjes de grootste kans op overleven!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:33

Desnoods bel je naar een asiel/kittenopvang/dierenambulance voor advies, dan weet je zeker dat je op de goede weg bent :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:43

Goed dat je de katjes opvangt, zo te horen komt het wel goed met ze. Misschien is het alleen wel handig om even de DA op de hoogte te brengen dat jullie kittens hebben die nog heel jong zijn, en vragen of je met een spoedgeval even kan bellen en gelijk langs kan komen. Meeste DA's maken daar geen probleem van, en dan heb je ook niet meer dat je een nacht moet wachten.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:44

Maar las ik nou dat ze 9 dagen zijn? en de oogjes staan al helder? Wij hebben ook een nestje en die hadden pas met 12 dagen de ogen helemaal open en helder pas na 14 dagen en nu ongeveer 2,5 zijn ze blauw aan het worden. Maar dat zal dan wel per nest verschillend zijn.
Onze kat is 24/7 bij de katjes, en gaat soms maar 10 min naar buiten en dan snel weer naar binnen. De eerste dagen is ze zelfs helemaal niet uit de kamer geweest waar ze waren geboren.

Heel veel succes, met de komende nachten, want veel zul je wel niet slapen met al dat voeden. Vraag advies bij de DA enz, dat kan nooit kwaad.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:05

Als de oogjes nu al helemaal helder zijn, dan ben ik ook geneigd te zeggen dat ze ouder dan 9 dagen zijn. Doorgaans gaan de ogen pas na 10 tot 14 dagen open en het duurt nog een dag of 2 á 3 eer beide ogen helemaal open zijn.

Fijn dat de kittens de nacht goed doorgekomen zijn. Koffiemelk kan idd, maar ik zou dat persoonlijk niet een hele dag en een nacht willen voeren... Ik zou vandaag even speciale melk gaan halen... Ook al lijkt het nu goed te gaan, uiteindelijk krijgen ze gewoon niet de goede voedingsstoffen binnen en dat kan leiden tot groeiachterstanden ed...

Denk je er ook aan om na het voeden de darmen te stimuleren door heel nachtjes over de buik te wrijven?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:08

Echt helder duurt zelfs nog langer.

De ogen gaan met een week al open meestal :)

Ik vind het een vreemd advies van de assistente, zij is dan ook geen dierenarts he.
Maar een half dagje koffiemelk kan wel, maar in die melk zitten totaal geen voedingsstoffen waarvan ze groeien.
In kittenmelk zitten alle benodigde voedingsstoffen en vitaminen en mineralen.
Zitten er mensen uit Twente hier in dit topic die kittenmelk hebben staan?
Ts hier moet vast wel iets voor geregeld kunnen worden, komop mensen , help ff mee denken, wie kan er wat kittenmelk brengen of waar kan de ts dit vandaag nog halen??

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:09

zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen, we hebben contact gehad met een DA (assistente) en volgens haar zijn we nu op de juiste weg.
En ik snap allemaal heel hard dat jullie het beter zouden vinden als we ze naar een asiel of wat dan ook zouden brengen, maar we willen het écht graag zelf doen (ook wegens omstandigheden die ik hier niet zo 1, 2, 3 kan uitleggen) wanneer er ook maar iets mis mee zal gaan dan trekken we uiteraard meteen aan de bel bij de DA!

verder zijn ze (na vandaag nog ff inventariseren) morgen waarschijnlijk al 14 dagen oud.

@ lex, ik bedoel dat ze geen vieze oogjes oid hebben. ofterwijl toch weer een klein teken van gezondheid;)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:10

@ crossmonster; ik ben heel blij dat je zo helpt meedenken en zo bezorgd bent!! maar de DA-assistente weet hier echt wel veel van! ook heeft zei zelf enige malen eerder deze situatie (zelf) meegemaakt. ze weet waar ze over praat!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:11

en het buikje/darmpjes stimuleren doen we (uitgebreid!). ook af en toe ff met een vochtig warm doekje schoon wrijven gebeurt!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:11

Mijn gevoel en ervaring zeggen wat anders. Maar ik respecteer je keuze.
Ik ga duimen dat ze er doorheen komen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:14

Waar kan de TS dat vandaan halen... Haar DA? :+
Ik weet in Twente ook zo niks te zitten en helaas is het niet bepaald langs de deur, anders had ik zelf mijn (vroegere) dierenarts wel gebeld...

Floran, ik ben het met crossmonster eens dat een assistente geen dierenarts is. Zij is niet voor niks assistente ipv dierenarts. Ze assisteerd, ze mag geen ziektes vaststellen of medicatie uitschrijven zonder toestemming/medeweten van een gediplomeerde arts. Ik zou dus echt even de dierenarts zelf bellen en vragen voor melk en verder adviezen. Dat je ze zelf groot wil brengen is je goed recht, maar neem dan aub ook de adviezen aan van de mensen die vaker jonge kittens hebben grootgebracht of cattery's hebben... Iedereen heeft het beste voor met die kittens en als je niet bereidt bent om de melk te gaan halen die ze écht nodig hebben kan ik me best voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat je ze beter weg kunt brengen. Je onthoudt ze nu hele belangrijke voedingsstoffen... Ik snap best dat je je best doet, maar je lijkt het te willen doen met de middelen die je op dit moment voorhanden hebt en dan kán gewoon niet met zo'n jonge kittens.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:15

Amen Sylvia!
Daar heb ik verder niets aan toe te voegen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:20

@ silvia (en crossmonster): ik snap jullie punt idd ook héél goed, waarschijnlijk zou ik zelf het zelfde hebben gezegd als dit topic van iemand anders was geweest.
Voor nu weten wat we doen, morgen komt er écht kittenmelk. het is helaas niet anders voor nu.
En voor degene die denken dat we hier een hoopje zielige katjes hebben, dat is helemaal niet het geval! ze zijn héél levendig (voor deze leeftijd) zelfs zo dat ze niet meer in hun doos kunnen blijven, maar in een hamsterkooi zitten zodat ze er iig niet meer uit kunnen kruipen :=

En wegbrengen doen we niet, kan ook niet. nogmaals; mocht er ook maar een ienieminiscuul klein teken zijn van dát het mis zou kunnen gaan, dan bellen we meteen een DA!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:22

None of my business op zich, maar waarom is het niet mogelijk om nu kittenmelk te halen?
En zoals ik al zei, het kan er nu allemaal prima uit zien, maar je onthoudt ze belangrijke voedingsstoffen en er komt een moment dat zich dat uit. Misschien niet nu, maar dat moment komt er. Al is het maar zoiets onbenulligs als een groeiachterstand...

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:23

* nog ff de vorige pagina een keer door gelezen*

Warm blijven ze zeker hoor! we hebben dus zo'n kersenpittenzak die continu warm blijft/wordt gemaakt!! daar hebben we zo ongeveer al een dagtaak aan:P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:24

Weet je wat het is?
In koffiemelk zitten geen voedingsstoffen, alleen wat melk en vet om het ff bot te zeggen.

Houd je de gewichten ook bij? Dat is ook heel belangrijk bij moederloze kittens.
Ze moeten minimaal 10 gram per dag aankomen.

Doen ze dit niet, of krijgen ze melk zonder de juiste voedingsstoffen, dan gaat de weerstand in enkele dagen gigantisch achteruit, en dan kan een klein virusje al fataal zijn.

De moederpoes zal zeer waarschijnlijk ook niet geent zijn geweest, dus de kittens zijn extra vatbaar voor kattenziekte en niesziektes.
Vandaar mijn bezorgdheid mbt de melk.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:25

Fijn dat ze nog leven.

Misschien heb je hier iets aan: [BB] Het verhaal van Bikkel.........

Ik woon ook in Twente en ik kan mijn DA dag en nacht bellen en die zet dan een pak kittenoplosmelk klaar, kost +/- 15,= en je bespaard een hoop ellende. ;)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:26

Schiet me ineens weer te binnen wat ik nog wilde vragen :+
Enig idee waaraan de moeder is overleden?

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:28

Ik blijf het vreemd vinden dat je niet de moeite neemt om ze s'nachts te voeden en om even naar een dierenarts te gaan voor kittenmelk. Ook al is het 2e pinksterdag er is altijd een dierenarts te bereiken.
Heb een beetje het gevoel dat je er te makkenlijk over denkt, fleskittens kosten heel veel tijd en geld hou daar rekening mee !