Konijn overleden nieuw konijn erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:00

Phoe...arme konijnen die momenteel in de opvang zitten en smachtend wachten op een baasje...Ze krijgen er binnen nu en een paar maanden weer een paar lotgenootjes bij begrijp ik. Jammer dat TS ondanks de goede adviezen van de diverse mensen toch kiest voor zichzelf ipv de dieren! :n

Asielen
Er is een overschot aan konijnen in Nederland en in veel andere westerse landen. Veel konijnen die impulsief worden gekocht, worden een paar maanden later weer op straat gezet omdat men er weer op uit is gekeken of omdat ze meer werk kosten dan men had gedacht. Ook worden er regelmatig konijnen in beslag genomen door de dierenbescherming. Al deze dieren komen terecht in een asiel.

Het voordeel van een asieldier is dat je precies weet wat voor dier je zult krijgen. De verzorgers leren het dier kennen en kunnen er vaak vanalles over vertellen. Als je een jong konijntje bij een dierenwinkel koopt weet je nooit welk karakter hij heeft of hoe groot hij wordt. Bij een asiel heb je vaak keus uit een heleboel konijnen. Dus naast het uiterlijk kan je een konijn ook op zijn karakter kiezen. Wil je een knuffelkonijn? Dat kan. Wil je een ondeugend konijn? Of heb je liever een konijn dat wat meer op zichzelf is? Alles kan!

Zoek je een maatje voor je konijn, maar ben je bang dat het niet klikt? Of is het konijn toch niet zo leuk als je dacht? Bij een asiel kan je het konijn altijd weer terugbrengen en eventueel omruilen voor een ander konijn.
Het is een misverstand dat er alleen oude konijnen in het asiel zitten. Er worden regelmatig ongewenste jonkies of zwangere vrouwtjes naar het asiel gebracht.

In Nederland is een konijnenoverschot en de asiels zitten overvol. Daarom pleit dé Konijnenstichting ervoor dat iedereen zijn konijnen uit een asiel haalt. Door te fokken draag je bij aan de overschotproblematiek. Nestjes zijn erg schattig, maar het blijkt vaak moeilijk om een goed tehuis voor de jonkies te vinden. Grote rassen kunnen wel 9 jonkies krijgen. Bovendien neemt ieder nieuwgeboren konijntje de plaats in van een asielkonijn.

Het is allemaal zo duidelijk te vinden op het net. ;(

Ginootje

Re: Konijn overleden nieuw konijn erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:21

de konijnen gaan naar mijn familie! Die mensen hebben al heel hun leven konijntjes! En die blijven tot hun dood bij hun!

Ik kies niet voor mezelf! Ik kies wat het beste is voor het konijn! we hebben is rond gebelt & gevraagt ,, En de meeste dierenwinkels zeiden ook dat het een risico was om een opvang konijntje erbij te zetten, Later kan het altijd nog fout gaan! En dan moet die als nog weg!!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:39

Dierenwinkels hebben nou net vaak geen echt verstand van konijnen. De kans dat het tussen jouw konijn en (een van) haar kinderen later mis gaat is echt niet kleiner dan met een opvangdier. Degene waar ik een van mijn twee konijnen heb gehaald heeft uit een nestje van haar voedster en ram een voedster gehouden. De ram is nu gecastreerd en gekoppeld aan de moeder, maar de dochter kan daar niet bij, de moeder is degene die bij de koppelpogingen gaat vechten/verjagen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:06

Manou heeft gelijk. In dierenwinkels weten ze niet veel over de behoeftes van konijnen. Die verkopen kleine konijntjes al met 4-6 weken terwijl ze minimaal 8 weken bij de moeder moeten blijven. Het darmstelsel is eerder nog niet ingesteld op volledig vast voedsel. Ze vertellen je ook niet dat het geen solitaire dieren zijn. Het is gewoon handel. Ik weet het, het is niet wat je wilt horen want jij ziet die leuke lieve donzige kleine kruimeltjes al voor je. Maar je kiest wel voor jezelf want jij vindt dat leuk. Er is al genoeg info gegeven hier en de geciteerde tekst in mijn eerdere bericht is heel helder. Maar je wil het gewoon niet weten. Dus het beste voor je konijn is volgens jou om het op te zadelen met een (opgedwongen) nestje? Heeft ze daarom gevraagd? En hoe wil je die overvolle konijnenopvangen goedpraten?

Stel dat jouw konijn zeven baby's krijgt. Zeven (of 6 in jouw geval omdat je er eentje zelf houdt) van jouw vrienden hebben een plek en nemen een konijntje. Dan hebben jouw zeven konijntjes een goed tehuis. In plaats daarvan hadden zeven konijnen die in asiels zitten te wachten gered kunnen worden. Die misschien afgemaakt moeten worden omdat niemand ze wil....

En dan nog als laatste een feit welke als je even googled op praktisch elke site zal vinden;

Twee vrouwelijke nestgenootjes of een moeder en een dochter gaat soms wel goed maar het risico zit erin dat ze na verloop van tijd toch gaan vechten. Eigenlijk is de enige veilige combinatie een gecastreerde ram met een voedster.

Jammer dat je je ogen sluit!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:31

Je schreef eerder dat je geen opvang dier wil omdat jij je er te veel aan zou hechten als hij terug zou moeten, maar je vindt het geen probleem om straks meerdere konijntjes weg te doen?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:36

ik heb al 5 jaar 2 mannen en 2 vrouwen bij elkaar zitten alle 4 zijn ze geholpen en het is one big familie. Het koppelen heeft met één ram wel 3 maanden geduurt voordat één van de dames hem aardig vond. Ik heb eigenlijk altijd rammen en voedsters samen gehad en maar 1 keer met een voedster problemen gehad, die accepteerde alleen één ram de andere mocht ze absoluut niet. Ik merk wel dat de dames feller zijn dan de jongens.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:49

Ginootje schreef:
de meeste dierenwinkels zeiden ook dat het een risico was om een opvang konijntje erbij te zetten, Later kan het altijd nog fout gaan! En dan moet die als nog weg!!

Nog al logisch dat een dierenwinkel niet gaat promoten om konijntjes uit de opvang te halen. Als ze dat zouden doen gaat hun eigen business naar de klote.

Je moet wat kritischer zijn en uit meerdere hoeken info halen

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:05

Slotje graag op dit topic.

Ik blijf bij mijn keus! En ik weet waar ze terecht komen ;)

Wij willen ook nog een konijnhok gaan bouwen && Opvangkonijnen daar in gaan houden(2 of 3 konijnen)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:48

open je dan een nieuw topic wanneer de jonkies zijn geboren

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:21

Ginootje schreef:
Slotje graag op dit topic.

Ik blijf bij mijn keus! En ik weet waar ze terecht komen ;)

Wij willen ook nog een konijnhok gaan bouwen && Opvangkonijnen daar in gaan houden(2 of 3 konijnen)

Weet je wel de definitie van opvangkonijnen? Dat is dat je afgedankte konijnen een tijdelijk tehuis geeft en op zoek gaat naar een baasje! En dan moet je de rammen castreren want een opvang plaatst nooit een konijn alleen. Verder heeft een konijn een ruimte nodig van 2 m². Dus voor drie konijnen moet je dat dus aanpassen. En vanaf 3 maanden zijn konijnen al geslachtsrijp dus voordat je iets onzinnigs gaat doen denk eerst eens na. Ik heb bij de Dierenbescherming al genoeg meegemaakt op dit gebied en kan er niet over uit dat er weer iemand zonder enige kennis maar wat gaat doen. Er zijn meerdere malen tientallen met een piek van over de 153 konijnen uit een huis gehaald omdat de eigenaresse het niet meer kon overzien omdat ze zich niet ingelezen had. Dat je gaat fokken is al kwalijk gezien het konijnenoverschot maar dat je ook nog eens zonder enige kennis aan een konijnenopvang wil beginnen baart me ernstige zorgen. En al helemaal omdat je helemaal niets van iemand aan wil nemen. Arme arme dieren! |(

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:32

onze konijnen zaten al 4 jaar bij elkaar. Eentje overleed (op dramatische wijze). In eerste instantie durfden we het ook niet zomaar aan om er een "een opvangkonijntje" bij te zetten. Geheel onterecht!!! Toen er bij mijn vriend op zijn werk een mail rondging dat er een konijn was aangelopen die een nieuw baasje nodig had, twijfelde hij niet en dezelfde dag nog zat roosje bij maud in het hok. Eerst nog wat gaas ertussen, maar de dames hadden in 10 minuten voor elkaar dat ze bij elkaar, bovenop elkaar al liefkozend onafscheidelijk waren. Wat voelde ik me eigenlijk slecht...had ze dit dus te lang onthouden vanwege eigen onzekerheid en onkunde ook dus. Ze zijn echt onafscheidelijk en volgende keer twijfel ik geen moment en bel ik de opvang. Er zijn al zoveel dieren die een goed plekje verdienen, nadat ze zijn afgedankt. waarom slotje TS?, andere meningen en ervaringen kun je van leren (ook al ben je het er niet mee eens).

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 11:25

Omdat ik geen zin heb in discussie's ik blijf bij mijn punt! Ik zou super graag een Opvangkonijntje willen maar helaas willen mijn ouders & zusje haar liever laten dekken! We weten wat we doen! En we zijn overal op voorbereid!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:29

Oh, nu hebben je ouders en je zusje het gedaan ;-)

Gewoon niet meer reageren, verdwijnt je topic vanzelf naar beneden. Over 3 weken een hallelujabericht over je leuke jonge konijntjes en dan zullen we allemaal duimen dat het zo loopt als je nu hoopt.

rockyloveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:30

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem :
Wij hadden 2 konijnen moeder en dochter zaten ongeveer 8 jaar samen in een hok.
Dinsdag is de moeder op 11 jarige leeftijd overleden (dat is volgens mij best wel heel oud)
En nu is de dochter van rond de 7 dus nog over.

Is het verstandig om er zoals jullie schreven een gecastreerde ram bij te zetten als gezelschap of een voedster ?
Of denken jullie dat dit konijn te oud is om nog een nieuw vriendje te krijgen en kunnen we haar beter alleen laten ?
Ik denk zelf dat een vriendje erbij het beste is, maar of dat goed gaat ?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:52

Met een gecastreerde ram is er veel meer kans van slagen. ik zou zeggen kijk of je bij een opvang een leuk konijn, misschien wel een leeftijdsgenootje kan vinden, dan kunnen ze je daar ook helpen met koppelen. De juiste manier van koppelen is van belang om het te laten slagen. Alleen laten zou ik niet doen, ze is dan wel niet de jongste meer maar het zou zonde zijn als ze de rest van haar leven in eenzaamheid moet doorbrengen. 11 is een behoorlijke leeftijd, maar op zich best haalbaar voor een konijn. Helaas halen velen het door ondeskundigheid of pech zo'n leeftijd niet.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:58

Hoe je het ook wendt of keert, of jij het wil of je ouders of zusje, je kan never nooit goedpraten dat je gaat fokken terwijl de konijnenopvangen overvol zitten! En daar draag jij nu verder aan bij! Shame on you all!!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:40

rockyloveU schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem :
Wij hadden 2 konijnen moeder en dochter zaten ongeveer 8 jaar samen in een hok.
Dinsdag is de moeder op 11 jarige leeftijd overleden (dat is volgens mij best wel heel oud)
En nu is de dochter van rond de 7 dus nog over.

Is het verstandig om er zoals jullie schreven een gecastreerde ram bij te zetten als gezelschap of een voedster ?
Of denken jullie dat dit konijn te oud is om nog een nieuw vriendje te krijgen en kunnen we haar beter alleen laten ?
Ik denk zelf dat een vriendje erbij het beste is, maar of dat goed gaat ?

Ik zou die dame op leeftijd een echte vent gunnen;-) Castraat natuurlijk maar dat weet ze dan niet. Konijn meenemen en haar zelf een leuke partner laten kiezen in de konijnenopvang. Want, zoals ginootje al zegt, elk konijn heeft een eigen karakter dus moet het wel klikken tussen die 2. De opvangmensen hebben heel veel ervaring in het koppelen dus dat komt goed!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:50

Je weet niet wat je doet... weer onnodig kleine konijntjes op de wereld, door de onwetendheid en het egoisme van de mens :n

Een groot deel van opvangkonijnen zijn gedumpte konijnen, gedumpt door mensen die op vakantie gaan en geen moeite doen om een oppas te vinden voor hun konijn, en denkend dat ze wel in de natuur overleven. Ze kopen hem in de dierenwinkel, of halen hem van marktplaats van een nestje als schattig konijntje van 6 weekjes oud, ziet er toch zo schattig uit en leuk voor de kinderen...
maar ojee, het hok moet iedere week worden schoongemaakt, en de kosten zij toch wel meer als gedacht... en we kunnen nieteens normaal op vakantie met dat beest.... dumpen maar!

Open je ogen, zie hoeveel konijnen er op zoek zijn naar huis, en hoe haal je het dan in je hoofd om zelf een nestje te gaan fokken!? :n

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:30

Aaaaahhh.....dat is toch lief?? Dan lopen er straks allemaal van die kleine pluizebolletjes in de kooi rond!

Wat spreek jij jezelf tegen zeg, hier een aantal quotes van jou:
Ginootje schreef:
Ik kan dan wel een opvangkonijntje gaan halen! Maar straks klikt het niet...
Dan moet ik het weer wegbrengen(Ben heel snel gehecht aan dieren)
VS
En wat gebeurd met de andere konijntjes? Daar hebben we al mensen voor!

Mijn keus is toch geworden voor het dekken!
VS
Ik zou super graag een Opvangkonijntje willen maar helaas willen mijn ouders & zusje haar liever laten dekken!

Ik vraag me af waarom de fokker jullie dekken heeft aangeraden, zodat hij er geld aan kon verdienen? Dierenwinkels hebben absoluut geen verstand van dieren en hebben ze enkel om geld aan te kunnen verdienen. Bel eens wat knaagdierenopvangen op, die kunnen je pas goeie voorlichting geven uit ervaring over het koppelen van konijnen. Sleep desnoods je moeder en zusje daar mee naartoe. De knaagdierenopvang heeft een heel schema over hoe je de konijnen moet koppelen. En lukt het niet, dan wordt er een nieuw baasje voor gezocht en kan het koppelen met een ander konijntje geprobeerd gaan worden. En je kan mij niet wijs maken dat jij in 2 weken tijd al geen afstand meer kan doen van een konijn omdat je er zo 'aan gehecht bent'. Vertel liever je hele familie dat ze maar beter eerst bij de knaagdierenopvang langs kunnen gaan ipv dat jullie voor hun een nestje gaan fokken. En hou het lekker bij deze 2 konijnen, ga dan toch ook niet nog meer 'opvangertjes' in huis halen. Zitten er weer konijnen alleen, of gaan jullie hier dan ook mee fokken?

rockyloveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:36

@ Rosita en Manou

bedant voor jullie antwoord, ik ga met op zoek naar een konijnenopvang hier in de buurt.
Had er zelf nog nooit van gehoord, en weet ook niet of je die hier hebt..
Er zijn natuurlij wel asielen, maar daar hebben ze voor zover ik weet alleen honden en katten.
Maar ik ga eens rondkijken op internet :)
En als jullie nog een konijnenopvang weten in/bij Groningen hoor ik het graag !

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:45

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:04

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:15

rockyloveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:03

Bedankt voor de links !
Maar in omgeving Groningen zijn er niet heel erg veel. Maargoed ga wel een kijkje nemen waarschijnlijk :)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:53

Slotje graag!