Wanneer is het 'oké' om aan een optie voorbij te gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Re: Wanneer is het 'oké' om aan een optie voorbij te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 12:35

Ze gaan naar het perfecte huisje *\o/*

Ik heb dit aan mijn collega gemaild:

Ik heb gisteren uitvoerig met de stalhoudster gesproken over de kittens en de aanbiedingen van huisjes. Ik heb (inclusief jou) 3 aanbiedingen voor een huisje voor de grote kitten. Nu belde gisteren die kinderboerderij dus voor beide kittens. De situatie daar zou voor beide kittens écht perfect zijn, ook medisch gezien ivm de navelbreuk die hersteld moet worden bij de kleine kitten. Mede ook doordat jij aangaf dat jullie eigenlijk liever een poesje willen hebben, heb ik besloten (samen met de stalhouder) dat we het liefste beide kittens bij de kinderboerderij brengen. Zo kunnen ze samen in een perfecte leefsituatie opgroeien. Ik hoop dat je hier begrip voor hebt. Super in ieder geval dat je het wilde overwegen om een kitten te adopteren. Als ik je kan helpen met het zoeken naar een kitten poesje, dan help ik je heel graag.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:37

Nou mooi dat het is opgelost!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:52

Nette email, vind het erg goed opgelost.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:11

Ik vind het niet zo netjes eigenlijk.
Je hebt je collega een optie gegeven. Deze had je eerst na moeten gaan of hij ja of nee zou antwoorden dan had je pas je andere beslissing moeten maken.
Ik hoop dat je collega het begrijpt en het niet erg vind. maar netjes is het niet.

Ik heb nu een paard in optie staan. Deze moet nog gekeurd worden. Zou wat zijn als ze nu tegen mij zegt ja sorry ik heb iemand die hem zonder keuren wil kopen dus paard is verkocht. Daar is een optie niet voor uitgevonden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:23

__Nathalie__ schreef:
Ik heb nu een paard in optie staan. Deze moet nog gekeurd worden. Zou wat zijn als ze nu tegen mij zegt ja sorry ik heb iemand die hem zonder keuren wil kopen dus paard is verkocht. Daar is een optie niet voor uitgevonden.

Een optie is vrijblijvend voor beide kanten. Jij kunt als koper zeggen 'ik doe het niet', maar als verkoper kun je ook zeggen 'toch maar niet', dan zou je wellicht een aanbetaling kunnen overwegen, dan sta je iets sterker :)

Dus of het netjes is, tja... je hoeft zelf niet met een rot gevoel te zitten omdat iets in iemands ogen 'niet netjes' zou zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:34

nou dat lijkt me niet want dan kun je net zo goed geen optie geven wat dat zou dan 0,0 waarde hebben.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:35

als ik bij een reisburau een optie op een reis neem houden ze die reis voor mij vast zonder hem aan iemand anders te geven. En dan heb ik 5 dagen bedenk tijd of ik het wel of niet doe. Dus een optie houd in dat hun dat voor mij vast houden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:40

__Nathalie__ schreef:
als ik bij een reisburau een optie op een reis neem houden ze die reis voor mij vast zonder hem aan iemand anders te geven. En dan heb ik 5 dagen bedenk tijd of ik het wel of niet doe. Dus een optie houd in dat hun dat voor mij vast houden.

Klopt, maar we hebben het hier over dieren, waar de verkoper in sommige gevallen een emotionele band mee heeft. De verkoper kan zeggen dat het niet doorgaat, dan kan de koper er wel moeilijk over doen, maar dat zal alleen averechts werken.

Een kitten reserveren kun je niet gelijk stellen aan bv. een vakantie of een huis.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:42

een optie is een optie. Als verkoopster niet wil dat koper koopt moet verkoper geen optie geven.
En je moet natuurlijk een termijn stellen bij een optie.
Als je als verkoper zijnde daar zo makkelijk onderuit zou kunnen zou optie geen waarde hebben.
Als jij iemand een optie laat nemen op een kitten heb je die kitten gereserveerd voor die gene. Die heeft dan de eerste keus. In de optie tijd kun je dus niet zomaar die kitten aan een ander verkopen want die andere heeft eerste keus. Ze had dus eerst met collega moeten bespreken om het goed af te handelen.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 29-05-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:43

Ik vind heus wel dat de TS de juiste keuze gemaakt heeft, en dat dit het beste voor de kittens is. Maar de collega had wél een optie, een afspraak. En die wordt nu heel makkelijk even afgedaan met een mailtje. Afspraak = afspraak. Ik zou als collega begrip voor de situatie hebben, maar niet voor de manier waarop.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:45

Ik vind ook dat je het niet kan maken tegenover je collega. Je zegt het zelf ook al je zou het zelf ook niet leuk vinden als het jouw overkwam. Ik zou tegen de collega wel zeggen dat je het morgen moet weten want anders gaan ze naar het andere thuis.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:45

Sja ik ben daar misschien wat makkelijker in. Als het niet goed voelt, dan voelt het niet goed en kies ik toch echt voor de dieren :) TS heeft gekozen voor de kittens, die kunnen dat niet zelf, daar is TS verantwoordelijk voor.

Zelfs na een aanbetaling zou ik het nog afkappen als het me geen goed gevoel geeft. Heb vorig jaar zelf een kitten gereserveerd (en 25% betaald), afgezegd en gezegd dat ze de aanbetaling mochten houden ter compensatie.

Als iemand er helemaal zeker van wil zijn dat hij een dier koopt of verkoopt, dan zal er een contract opgesteld moeten worden. En er moet bij mij héél veel gebeuren willen ze het dier alsnog van me los peuteren.

TS heeft haar hart gevolgd en dat is haar goed recht.

Edit; hele domme typo :D
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 29-05-09 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:47

tuurlijk kies je voor het dier. maar jij als verkoper moet daar toch beter over na denken.
Als jij iemand een optie geeft dan moet je niet achteraf meer zeuren. Dat moet je bedenken voor je iemand een optie geeft.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:47

__Nathalie__ schreef:
tuurlijk kies je voor het dier. maar jij als verkoper moet daar toch beter over na denken.
Als jij iemand een optie geeft dan moet je niet achteraf meer zeuren. Dat moet je bedenken voor je iemand een optie geeft.

Situaties kunnen ook veranderen in de tussentijd.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:53

Degene die de optie had, is voldoende gewaarschuwd op te schieten met het nemen van een beslissing. Als iemand zegt het thuis nog niet eens te zijn, en eigenlijk toch liever een poesje heeft...is de interesse dus niet heel erg groot. Anders was dat thuis overleg alwel geweest en had de collega een besluit genomen. Een telefoontje is zo gepleegd toch?
TS moest maar wachten tot na het lange weekeinde en heeft dus in het belang van de dieren een besluit genomen. Beestjes een goed plaatsje, wat uiteraard ten alle tijde belangrijker is dan de handel.
De mail is keurig opgesteld imo, en ze heeft op voorhand al mondeling aangegeven een andere plek te hebben.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:54

Ik vind het ook niet zo netjes. Wat maken een paar dagen wachten nou voor verschil. En het via een mailtje afhandelen vind ik al helemaal niet netjes, zeker niet omdat het een collega is. Zeg dan gewoon rechtstreeks dat je ze liever met zn tweetjes samen weg doet. Dat is gewoon duidelijk, en dat stellen de meeste mensen wel op prijs.

Maar goed, te laat :) Hopelijk krijgen ze het naar hun zin bij het nieuwe huis!
Laatst bijgewerkt door Musjes op 29-05-09 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:09

Ik vind gewoon dat je dat soort dingen niet via de mail afhandelt. Je wil een afspraak niet nakomen, dan moet je ook de 'ballen' hebben om iemand even persoonlijk te vertellen (face-tot-face of eventueel telefonisch) dat je die afspraak niet gaat nakomen.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:14

Jacimatho schreef:
Degene die de optie had, is voldoende gewaarschuwd op te schieten met het nemen van een beslissing. Als iemand zegt het thuis nog niet eens te zijn, en eigenlijk toch liever een poesje heeft...is de interesse dus niet heel erg groot. Anders was dat thuis overleg alwel geweest en had de collega een besluit genomen. Een telefoontje is zo gepleegd toch?
TS moest maar wachten tot na het lange weekeinde en heeft dus in het belang van de dieren een besluit genomen. Beestjes een goed plaatsje, wat uiteraard ten alle tijde belangrijker is dan de handel.
De mail is keurig opgesteld imo, en ze heeft op voorhand al mondeling aangegeven een andere plek te hebben.

Helemaal mee eens! Hoewel ik wèl vind dat je hem dit even persoonlijk had moeten vertellen. Je hebt waarschijnlijk een mail gestuurd omdat dit minder eng is dan iemand iets recht in zijn gezicht zeggen maar in dit geval had je toch even door de zure appel heen moeten bijten. Maar dat is mijn mening !

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:27

ik vind het niet netje zeker niet dat je het via de mail hebt opgelost. Ik zou het persoonlijk hebben verteld en inderdaad wel vermelden dat mochten ze voor het kitten kiezen ze het snel moeten laten weten. ivm met andere belangstellenden.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:28

De reden dat ik gemaild heb is omdat hij er pas dinsdag is. Hij zou vandaag antwoord mailen en dat bleef uit. Ik heb het aangegeven dat er vanavond ook mensen zouden komen kijken en ook dat ik interesse had vanuit de kinderboerderij voor beide kittens. Hij gaf aan nog te twijfelen en thuis ook ivm dat het een katertje betrof. Ik had hem woensdag gevraagd tot wanneer een optie, hij wilde die totdat hij het thuis heeft kunnen overleggen. donderdag vroeg ik hem of hij het al wist en toen kwam hij met de twijfels aan en dat hij dinsdag pas meer zou weten. Ik heb hem toen gezegd dat ik meer animo voor ze had en dat ik het vandaag wilde weten. Gezien zijn twijfel überhaupt én de twijfel dat ze eigenlijk een poesje wilde en 1 kitten gaf bij mij de voorkeur aan de kinderboerderij die ze heel erg graag wilde hebben en dan beiden. Het is een perfecte plek en ze waren zo ontzettend blij. Dat was voor ons de doorslag.

Ik kon hem dus niks face-to-face zeggen omdat hij vandaag thuiswerkte en ik heb hem continue op de hoogte gehouden van alle interesse en verlopen.
Laatst bijgewerkt door Mayo op 29-05-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:28

Ik heb allang gezegd dat ik het snel moest weten ivm andere geïnteresseerden. Dat had ik al op de eerste pagina geschreven ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:30

Zeker omdat je waarschijnlijk nog langer met je collega moet samenwerken, had ik het anders aangepakt. Je had ook gewoon even kunnen bellen. Je moet je collega waarschijnlijk nog vaak genoeg zien, dus dan kan je de verstandhouding beter goed houden.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:31

Zeker m'n laatste posts niet gelezen?

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:31

Ik heb z'n thuisnummer niet. Hij heeft mijn nummer wel. Ik heb hem meerdere dagen de tijd gegeven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:08

Jacimatho schreef:

Hier ben ik het ook mee eens.
Het is jammer dat je hem niet kon bellen om het telefonisch door te geven (ook niet door naar je werk te bellen en zo zijn nummer te achterhalen?)
maar gedane zaken nemen geen keer.
Fijn dat de kittens een goed plekje hebben gevonden en je collega zal denk ik nu snel kijken naar een poesje.