Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:23

Ik heb geen kater maar twee van onze katten hadden ook blaasgruis. Kwam telkens weer terug, maar nu we overgestapt zijn op Carnibest en aan het begin wat extra verzuurden met Granberrysap van de reformzaak. Sindsdien hebben ze het niet weer gehad. Misschien een optie als je op zoek bent naar goed voer?
Verder kan ik je helaas niet van tips voorzien.
Veel succes met je kat, hoop dat het beter gaat!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:25

ranna schreef:
Wat voer aangaat. Ik heb hier 2 blaasgruiskatten die op Carnibest staan en dat bevalt erg goed. Carnibest is rauw vlees waarin het hele dier is verwerkt en dus precies wat ze ook in de natuur zouden eten. Het is volledig voer en de meeste katten vinden het heerlijk.

Goede voeding voorkomt een heleboel narigheid. Het kost dan wat meer maar des te minder gaat er naar je DA. Linksom of rechtsom ben je het geld kwijt zo gezegd en dan maar liever aan goed voer.

Niet alle katten lusten het maar er zijn meerdere soorten en er is vast wel een soort dat je kat wel lust.

Carnibest is mij echt afgeraden om te voeren aan een blaasgruiskat!
Ik heb Carnibest nog geprobeerd bij Kiddy (met Eurologist, Vit. C en cranberry's), maar dit werkte ook niet voor hem.

Het ligt eraan in welke mate je kat er last van heeft. Mijn Pumbaa heeft ook gruis gehad, is eenmalig gekatheteriseerd, heeft jarenlang op RCU gezeten, maar eet nu sinds een jaar Carocat. Hij ging na al die jaren ineens braken (t/m roze gal) van de RCU, toen ben ik gaan vogelen met voersoorten. Carnibest kwam er ook met dezelfde gang weer uit, dus helaas voor deze kat geen optie. Heb nog wel een halve la in m'n vriezer vol liggen met rollen Carnibest (en kuikens), er is er maar eentje in huis die het lekker vindt.

Ik ben niet per se voor vers of brok voeren, je moet naar de kat in kwestie kijken en goed bespreken met je DA.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:27

Ook ik heb een plasser rondlopen...Elmo is al op leeftijd en plast op de meest rare plekken, sommige plekken zijn prima (op het toilet, en ja hij mikt in de pot!), andere iets minder (de caviakooi, die moeten rennen om niet nat te worden), en wij hebben echt ook van alles geprobeerd, foto's laten maken, catheteriseren en met contrastvloeistof bekeken. Geen stenen, geen gezwellen. Hij eet het voer niet, altijd al een slechte eter geweest, we spuiten m met antibiotica als we het gevoel krijgen dat het erger wordt. Maar ik weet echt niet wat we hieraan moeten doen. Ik wil Elmootje gewoon nog een leuke tijd geven, hij gaat zoveel mogelijk naar buiten zodat ie buiten plast, daar maakt het toch niets uit!

Oh en opereren wordt hier wel als dé oplossing gebracht maar....Elmo is al op leeftijd en mag onder geen beding onder narcose, dat trekt ie niet volgens de dierenarts. Hij heeft littekenweefsel bij zijn longen en zijn hart werkt niet al te best meer. Dat ga ik dus niet riskeren!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:31

Quellian waarom werd het afgeraden?
De dingen die niet goed zijn of juist wel goed voor dit soort katten zitten juist wel of niet in Carnibest?
Zeker met aan het begin extra zuur lijkt het me een goed voer?

Je kunt ook bij de DA van die urinestrips krijgen, urine opvangen en zelf testen en dan het resultaat van het voer dus bijhouden.
Hebben wij ook gedaan en werkt prima.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:54

opisop_shop schreef:
Quellian waarom werd het afgeraden?
De dingen die niet goed zijn of juist wel goed voor dit soort katten zitten juist wel of niet in Carnibest?
Zeker met aan het begin extra zuur lijkt het me een goed voer?

Ik weet niet meer helemaal hoe het zit, maar het heeft te maken met de sulfaten die erin zitten. Op dat moment zat Kiddy aan de Carnibest (met de poedertjes erdoor die ik hierboven beschreef), maar er werd mij gezegd dat ik hier per direct mee moest stoppen, omdat dit voor hem averechts werkte. Maar hij at zo slecht dat ik er geen brokken meer in kreeg en echt alles heb geprobeerd (t/m gepureerde sperziebonen aan toe).

opisop_shop schreef:
Je kunt ook bij de DA van die urinestrips krijgen, urine opvangen en zelf testen en dan het resultaat van het voer dus bijhouden.
Hebben wij ook gedaan en werkt prima.

Moet je wel een kat hebben die zo gek is om op plastic korreltjes te willen plassen :P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:10

Onze kat heeft bij de eerste signalen van blaasgruis een paar dagen bij de dierenarts gezeten. Eerst met katheder en later zonder. Mee naar huis gekregen met pijnstillers. Na een dag weer terug moeten brengen. Penis amputatie is wel ter sprake gekomen maar uiteindelijk niet nodig geweest. Hij heeft een paar dagen/weken op dat dieetvoer van de Da gestaan en later ben ik over gegaan op Prins blaasgruisvoer. Daarnaast krijgen ze hier permanent 1/4 melk met water (en nee dat geeft geen problemen),. Hierdoor drinken ze echt veel. Nu staat hij alweer een tijdje op gewone brokjes 's ochtends en 's avonds vers (rauw)vlees met nog extra water. Heb de urine al eens laten testen en het gaat super goed.

Dit zegt natuurlijk niets over jou kat of de afloop van jou verhaal maar dat het niet meteen goed gaat wil nog niet zeggen dat het niet meer goed komt.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:37

Na een grondige inspectie van de bak heb ik het idee dat hij vanacht aardig wat geplast heeft de korrels waren helemaal verpulverd. Heb hem net weer verschoond ik kijk vanmiddag rond een uur of 3 weer en als ik dan niks kan ontdekken of ik vertrouw het niet bel ik de da weer. (die zullen wel gek van me worden :+ ) Hij heeft vanochtend metacam gekregen en antibiotica was hij het niet echt mee eens maar dat is jammer dan haha. Hij lekt niet meer kan nergens geen druppels of kleine plasjes ontdekken.

Rosita: Bedankt voor je aanbod maar denk niet dat het nodig is. Als het wel nodig dan hoor je wel van mij ligt een beetje aan hoe het tot vanmiddag gaat.
Raket: Hij heeft wel gebraakt maar de afgelopen dagen niet meer.
Quellian: Wat een naar verhaal :(:) heb er eigenlijk niet echt woorden voor.
Ranna: Voolopig zit hij nog wel even op het voer van de da maar in ieder geval bedankt voor de tip

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:44

Mooi dat het beter lijkt te gaan, hou het plassen goed in de gaten.
Onthoud wel dat hij op dit dieet moet blijven, en er zijn ook zakjes met deze voeding, goed voor het doorspoelen!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:59

Ja maar dat wist ik al inieder geval 6 weken en dan kreeg hij wat anders van de da

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:03

Dan mag hij op het onderhoudende, dan heeft hij nu het oplossende.
Ik zeg het nog maar even, je wilt niet weten hoeveel mensen denken dat het tijdelijk is, en dan weer terugkomen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:04

Quellian schreef:
Goeroe, dat is ook een heftig verhaal, zo zie je je kat liever ook niet :(:)
Gaat het plassen nu wel probleemloos? Is het het achteraf waard geweest?

Ja, gelukkig wel. Ik vind wel eens wat urine op andere plekken dan de kattenbak, maar hij heeft geen moeite of pijn meer gehad met plassen sinds alles hersteld is en de ontsteking is verdwenen. Hij heeft daarna ook geen nieuwe ontsteking meer gekregen. Het zal zo'n twee jaar geleden zijn geweest dat ik voor het eerst met hem bij de dierenarts zat met plasproblemen. Verder is hij weer helemaal de oude, dus ja, het was het zeker waard! Maar zoals ik al zei, als het voor hem te stressvol was geweest had hij dit niet meer meegemaakt. Ik vond het niet eerlijk om hem zo'n nare tijd te bezorgen terwijl de kans dat hij beter zou worden in eerste instantie erg klein werd ingeschat. Gelukkig was hij een gemakkelijke patiënt. Er waren dagen dat hij 5 tabletten op een dag kreeg en die slikte hij allemaal zonder stress en drama. Als één van mijn andere (bangere) katten het had gekregen was het waarschijnlijk anders afgelopen. Het is zo jammer dat je niet in de toekomst kijken kunt!

Die arme Kiddy. Je hebt alles gedaan wat je kon doen. Verschrikkelijk dat het dan toch zo afloopt.

laura22 schreef:
Na een grondige inspectie van de bak heb ik het idee dat hij vanacht aardig wat geplast heeft de korrels waren helemaal verpulverd. Heb hem net weer verschoond ik kijk vanmiddag rond een uur of 3 weer en als ik dan niks kan ontdekken of ik vertrouw het niet bel ik de da weer. (die zullen wel gek van me worden :+ ) Hij heeft vanochtend metacam gekregen en antibiotica was hij het niet echt mee eens maar dat is jammer dan haha. Hij lekt niet meer kan nergens geen druppels of kleine plasjes ontdekken.

Ik duim dat het goed blijft gaan! En anders gewoon weer bellen, die mensen zijn er voor om gek gebeld te worden. }> Grapje natuurlijk, maar ze zullen het heus niet erg vinden. Toen bij mij kat de ontsteking 'ontplofte' heb ik om 3 uur 's nachts in paniek de dierenarts gebeld en toen zijn we er ook nog heen gereden. (Ik was nog laat wakker, ging beneden de lichten uitdoen, zag dat mijn kat niet lekker in zijn vel zat maar wilde ook niet meteen bellen aangezien het toen ook al 2 uur 's nachts was. Even later stond er zoveel druk op de wond dat er een hechting eruit sprong, gevolgd door een straal pus en bloed. Ik was compleet in paniek en dacht dat hij alsnog dood zou gaan. Gelukkig viel dat dus mee.) Maar ook toen stond er een dierenarts voor me klaar, en zo hoort het eigenlijk ook.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 12:11

Ik heb ook het geluk dat Remy het wel allemaal best vind zolang hij maar aandacht krijgt en gegaaid word is het goed.
Sassiaja: Ja de da waarschuwde mij ook al dat hij echt niks anders meer mocht maar dat was ik ook al niet van plan.
Goeroe: Ja weet ik ook wel maar ben altijd bang dat ik mensen tot last ben om het zo maar even te zeggen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:17

laura22 schreef:
Sassiaja: Ja de da waarschuwde mij ook al dat hij echt niks anders meer mocht maar dat was ik ook al niet van plan.

De DA heeft ons dat toen ook gezegd maar ik ben eigenwijs geworden. Veel Da hebben ook niet alle kennis van diervoeding.
De kunst schijnt te zijn om de overgang van dieetvoeding naar normaal zo klein mogelijk te maken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:25

laura22 schreef:
Goeroe: Ja weet ik ook wel maar ben altijd bang dat ik mensen tot last ben om het zo maar even te zeggen.

Herkenbaar :j

Die nacht van zaterdag op zondag heeft mijn vriend de DA gebeld en we mochten gelijk komen. Mijn eigen DA heeft Kiddy uiteindelijk dood van me gekregen om penisamputatie op uit te oefenen en ze zag dat ik er helemaal van kapot was, kwam met thee aan zetten en zei dat ik echt alles had gedaan. Toen ik naar huis ging zei ze: 'hee Diaan... volgende keer niet bang zijn om me te storen he, gewoon bellen!'.

Maar goed... als ze er niet van gediend zijn, dan moeten ze een ander beroep kiezen :j *ik vind het ook moeilijk hoor :D *

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 12:27

Ja en dan zeggen ze wel volgende keer gewoon bellen of je kan altijd bellen en dan nog die drempel over moeten om te bellen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:37

Het kan per kater verschillen. Ik heb 2 katers gehad en allebei kregen ze last van blaasgruis (zat wel 3 jaar tussen), de eerste kat heeft er maar 1x problemen mee gehad en daarna nooit meer. De 2e kat kreeg het telkens terug en steeds in ergere mate en korter op elkaar (een week er tussen), de DA zei toen dat het kiezen was tussen een penisamputatie of in laten slapen, aangezien die kater pas 4 jaar was heb ik hem laten opereren en hij is zonder problemen 14 jaar geworden.
Die laatste begon trouwens ook overal te piesen behalve in de kattenbak, telkens kleine beetjes.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:39

Fijn dat het beter gaat. Ik heb een kattenbakvullig zo'n doorzichtig/wittige en daar kun je de kleur altijd heel goed in zien van de urine. Weet alleen niet meer hoe het heet...
Weet niet of je de kleur nog moet observeren?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 12:41

Nee gaat nu om of hij wel plast en op zich kun je hier de kleur ook wel aardig uit halen als er wat bloed bij zit wordt de korrel ook een beetje rood

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:45

Zorg dat hij een ontstekingsremmer met pijnstillende werking, een blaasontspanner, anti-gruisvoer krijgt. Druppel Valeriaandruppels op de kattenbak, dat vinden katten lekker ruiken, NIET in de bek want daar worden ze super misselijk van !.

Is zijn nierfunctie gecontroleerd en goed bevonden, zo niet dan oppassen met de ontstekingsremmer/pijnstiller.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 12:47

Geloof dat dat in de metacam zit en de pillen die hij krijgt. Volgens mij zijn niet de nieren gecontroleerd

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:25

Quellian schreef:
ranna schreef:
Wat voer aangaat. Ik heb hier 2 blaasgruiskatten die op Carnibest staan en dat bevalt erg goed. Carnibest is rauw vlees waarin het hele dier is verwerkt en dus precies wat ze ook in de natuur zouden eten. Het is volledig voer en de meeste katten vinden het heerlijk.

Goede voeding voorkomt een heleboel narigheid. Het kost dan wat meer maar des te minder gaat er naar je DA. Linksom of rechtsom ben je het geld kwijt zo gezegd en dan maar liever aan goed voer.

Niet alle katten lusten het maar er zijn meerdere soorten en er is vast wel een soort dat je kat wel lust.

Carnibest is mij echt afgeraden om te voeren aan een blaasgruiskat!
Ik heb Carnibest nog geprobeerd bij Kiddy (met Eurologist, Vit. C en cranberry's), maar dit werkte ook niet voor hem.

Het ligt eraan in welke mate je kat er last van heeft. Mijn Pumbaa heeft ook gruis gehad, is eenmalig gekatheteriseerd, heeft jarenlang op RCU gezeten, maar eet nu sinds een jaar Carocat. Hij ging na al die jaren ineens braken (t/m roze gal) van de RCU, toen ben ik gaan vogelen met voersoorten. Carnibest kwam er ook met dezelfde gang weer uit, dus helaas voor deze kat geen optie. Heb nog wel een halve la in m'n vriezer vol liggen met rollen Carnibest (en kuikens), er is er maar eentje in huis die het lekker vindt.

Ik ben niet per se voor vers of brok voeren, je moet naar de kat in kwestie kijken en goed bespreken met je DA.

Enkel blaasgruisdieet van een dierenarts helpt. Sommige z.g.n. blaasgruisdieten van de dierenwinkel zijn nog slechter zelfs dan de standaard kattenvoeding. Vers vlees is absoluut net zo slecht als gewoon kattenvoer, zo niet slechter. Het bevat veel eiwit welke afvalstoffen geeft die juist de nieren moeten uitscheiden, dus meer nierbelasting en sneller vergiftiging door de uremische afvalstoffen....

Dus : het is echt onzin dat zgn "natuurlijke" voeding beter is !.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 14:30

'natuurlijke'voeding krijgen ze hier toch al niet ben daar niet zo dol op. Het gaat vandaag een stuk beter hij is al een paar keer op de kattenbak geweest, alleen gisteravond heeft hij gespuugd en lag er een klein plasje in de gang.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:53

Klinkt hoopvol! :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:09

@laura22, fijn te horen dat het beter gaat!

@lodo, Voor een vleeseter is vlees eten nu eenmaal normaal. Je kunt niet afgaan op de spijsvertering van een alleseter of planteneter. Ik heb hier 10 katten, allemaal opvangers en afdankers en heb de CB eters helemaal zien opfleuren.
In brokken e.d. zit veel te veel granen (koolhydraten), dat eten ze in de natuur enkel als het in de maag van de prooi zit. Bovendien zorgt het op termijn vaak voor tandproblemen als plak, tandvleesontsteking e.d.
Van brok hebben ze ook veel meer ontlasting dan van vlees. Kortom, ik voer degene die het graag eten niet anders. Hoe natuurlijker het voer des te beter voor het dier, mits hij/zij het kan verdragen en het lust natuurlijk :+

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:14

brokken zorgen voor tandplak??

die zorgen er juist voor dat het schuurt, dus dat er juist geen plak ontstaat..

ik sta best open voor natuurlijke voeding, mijn katten krijgen gewoon brokken. maar dat alleen natuurlijk rauw vlees goed is voor je kat, geloof ik niet...