Videobeelden gasverdoving varkens vrijgegeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:54

LADPR schreef:
arno8 schreef:
Bestaan er eigenlijk nog beesten die na het zien van deze video's vlees blijven eten?

Vind het echt een belachelijke opmerking maar goed.

Jij bent zeker vegetarier? Eet alleen scharrel eieren? Draagt geen leer ect?

Ik vind dit ook een vreemde opmerking, iedereen maakt toch zijn eigen keuzes?
Overigens word ik ook een beetje moe van het riedeltje dat vegetariers hypocriet zijn. Daar kan je pas over oordelen wanneer je van die vegetarier weet wat zijn/haar beweegredenen zijn om geen vlees te eten. Ik eet geen vlees omdat ik de hoeveelheid dierenleed die bij veel dierhouderijen komt kijken niet kan accepteren en zo min mogelijk wil steunen. Dat betekent niet dat ik alle vormen van dierhouderij verwerp, sommige voldoen wel aan mijn welzijnseisen.

Dat dieren door mensen gebruikt en gedood worden vind ik an sich geen probleem, maar dit moet dan wel zo welzijnsvriendelijk mogelijk gebeuren. Dus daarom kan ik wel een eitje uit de tuin of vrije uitloop-eitje eten (maar zou geen scharreleieren kopen, is m.i. nog altijd echt geen goede manier van kippen houden), geitenkaas eten, en melk drinken. Ik gebruik ook gewoon leer want ik vind het mooi dat een bijproduct van de slacht gewoon gebruikt wordt. Mijn doel is niet oneindig consequent te zijn, maar wel om zo min mogelijk geld in die sectoren te stoppen waar volgens mij een hoop mis is. En ik denk niet dat ik daarbij met meerdere maten meet. Vanuit deze overtuiging zou ik overigens best verantwoord geproduceerd vlees kunnen eten, maar ik heb er helemaal geen behoefte meer aan en vind het niet nodig. Dus waarom zou ik? Maar ik vind het zo jammer dat dan weer gezegd wordt dat ik hypocriet ben terwijl ik gewoon mijn steentje probeer bij te dragen en mijn eigen regels prima navolg.

Ok even weer ontopic, haha! Ik heb in een kleine slachterij varkens verdoofd zien worden door middel van electrocutie, en daar had ik geen enkel probleem mee. Ze werden ook pas laat uit de stal gehaald; er liepen er twee a drie in de gang, één werd geelectrocuteerd, de rest stond nog tussen de hekken in de groep te wachten. Ik heb ook twee koeienslachterijen gezien die met schietmasker werkten, vond ik ook niet zo veel mis mee. Het was een bloederig zooitje maar die dieren zijn zo ontzettend snel 'out'. De gasverdoving zoals ik die hier zie heb ik veel meer moeite mee. Het duurt me te lang, je ziet dat het dier veel stress ondervindt van het stikken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:32

crossmonster schreef:
En Zitake..
Jij geeft een mooi voorbeeld van waarom mensen varkensslachterijen en transport zo zielig vinden.
Dit is ook een vertekend beeld, varkens gillen altijd.
Man je moet eens horen als er gevoerd word, dan krijsen ze nog harder dan op de slachterij.
Varkens gillen, krijsen als ze de voerinstallatie aan horen komen.

Voor mensen die niets van varkens weten lijkt dat gekrijs al snel stress of mishandeling.
Maar dat is dus geheel niet waar.
Heb je wel eens een varken gehoort dat gedekt word? :+

Oftewel, nee dat is geen graadmeter en alleen voor varkensleken lijkt het transport en het wachten in de slachterij dus heel zielig.

@crossmonster: Ik weet goed genoeg dat varkens bij het minste krijsen en gillen. Dat was nog het minste, met lawaai bedoelde ik en de varkens en de machines en alles gewoon. donker vies slachthuis :). Het is nu niet bepaald dat ik het 'zielig' vind, transport bv ook niet, alhoewel ze soms toch behoorlijk overladen zijn en lijkt me toch geen pretje. dus ik zeg niet dat er mishandeling was, stress kun je beweren wat je wil, maar die is er wel degelijk (varkens zijn al zowiezo stressgevoelig, dus kan niet anders). De varkens krioelden letterlijk over en onder elkaar. werden vooruitgedreven in de smalle gang naar de verdovingsbak, vaak met teveel in de bak. Snap wel het zijn en blijven dieren, maar het systeem kon wel degelijk wat aangepast worden denk ik. Hoe meer er in de bak gaan, hoe minder gas ze binnen krijgen, hoe minder de verdoving werkt. Ik vind electrocutie beter iig, gaat net iets sneller en vlotter. dus ik ben nu niet bepaald een varkensleek die alles zielig vind :Y) (bedankt voor het vooroordeel). Maakt daarbij niet dat ik het leuk vond, hou zowiezo niet van lawaaierige dingen, dus zou er echt voor geen geld willen werken..., niet alleen om de varkens trouwens :)

LADPR

Re: Videobeelden gasverdoving varkens vrijgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:21

PeelSlowly: Dan begrijp je mijn opemrking dus verkeerd.

Ik vind het altijd aso als mensen andere mensen als beesten afschrijven alleen omdat die dus bijvoorbeeld in dit geval vlees eten.

Vandaar dat ik dus even de bal terug kaats met het idee dat er dan misschien wel nagedacht werd over de in mijn ogen nogal groffe opmerking ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:42

Zitake, ik kan met zekerheid zeggen dat ik meer ervaring heb met varkens dan wie dan ook hier op bokt.

En ookal zit ik niet meer in het varkenstransport, mijn haren gaan nog steeds overeind staan van mensen die zeggen bwah overbeladen, gillen etc etc.

Varkens gillen nu eenmaal, en hard ook.
En een wagen kan beter iets overbeladen zijn, dan dat de varkens tikkertje kunnen spelen, juist als er te weinig varkens in de hokken zitten, dan krijg je doden omdat ze en gaan rennen, en gaan vechten, en veel meer hinder ondervinden van de bochten en het remmen en optrekken.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:43

LADPR schreef:
PeelSlowly: Dan begrijp je mijn opemrking dus verkeerd.

Ik vind het altijd aso als mensen andere mensen als beesten afschrijven alleen omdat die dus bijvoorbeeld in dit geval vlees eten.

Vandaar dat ik dus even de bal terug kaats met het idee dat er dan misschien wel nagedacht werd over de in mijn ogen nogal groffe opmerking ;)

Sorry LADPR, ik heb het heel onduidelijk geformuleerd. Het stukje onder "Ik vind dit ook een vreemde opmerking, iedereen maakt toch zijn eigen keuzes?" was niet meer naar jou gericht, maar naar een andere opmerking in het topic. Ik bedoelde dus niet te zeggen dat jij vegetariers hypocriet vindt.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:32

crossmonster schreef:
Zitake, ik kan met zekerheid zeggen dat ik meer ervaring heb met varkens dan wie dan ook hier op bokt.

En ookal zit ik niet meer in het varkenstransport, mijn haren gaan nog steeds overeind staan van mensen die zeggen bwah overbeladen, gillen etc etc.

Varkens gillen nu eenmaal, en hard ook.
En een wagen kan beter iets overbeladen zijn, dan dat de varkens tikkertje kunnen spelen, juist als er te weinig varkens in de hokken zitten, dan krijg je doden omdat ze en gaan rennen, en gaan vechten, en veel meer hinder ondervinden van de bochten en het remmen en optrekken.

Tja, dat gekrijs is eigenlijk slecht voor het imago van de sector ;) . Onzin natuurlijk, maar zo is het eigenlijk wel. Zo hoor je bijvoorbeeld ook vaak als argument tegen castratie dat de biggen zo krijsen, dus moeten ze wel ontzettende pijn hebben. Nou ben ik geen big (en zeker geen beertje), dus ik weet niet hoe het voelt, maar pak maar eens zomaar een big op zonder er iets mee te doen, dat doet ook pijn aan je oren! Maar ja, het is ook een gegil dat soms door merg en been gaat en ik kan me voorstellen dat mensen zich daardoor laten misleiden.
En inderdaad, beter overbeladen dan andersom. Die beelden van bloedende varkens op transport komt niet zelden van onderbelading, waardoor ze de ruimte hebben om te gaan vechten. Je paard zet je ook niet in zijn eentje in een vrachtwagen zonder tussenschotten o.i.d. Stress zal inderdaad nooit te voorkomen zijn met transport en slacht, dat geldt denk ik voor elke diersoort, maar alleen al om de kwaliteit van het vlees proberen ze het wel te minimaliseren.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:07

Ik heb wel eens een castratie van biggen gezien, en ze schreeuwen, schreeuwen, schreeuwen vanaf het moment dat ze bij de broertjes en zusjes vandaan worden gepakt tot het moment dat ze terug worden gezet. Dan is het ineens over. Ik kreeg de indruk dat het opgepakt worden meer indruk maakte dan het sneetje zelf.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:08

Ik snap sowieso niet dat er nog gecastreerd moet worden.. 8 jaar geleden was er al een 'vaccin' waarmee voorkomen kon worden dat de balletjes doorgroeien en dus de berenlucht mee werd voorkomen.. Maarja zal wel weer te duur zijn geweest ofzo.. :$ :?

Ik kijk de fimpjes ook niet.. wil niet zien hoe een aantal dieren stikkend de dood in gaan (als ik het zo goed gelezen heb hier).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:25

Er zijn momenteel onderzoeken naar die berenlucht dus.
De schoonzoon van de eigenaar van de paarden die ik rijd, die zit in zo'n onderzoek.
Ben erg benieuwd wat daaruit komt.

Jonge beertjes stinken namelijk helemaal niet (en mestvarkens worden met 6 maanden geslacht) . Volwassen beren stinken wel, maar dat vlees draait zowiezo de salami in omdat het zo stug van structuur is.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:49

Dat vaccin is ook pas sinds deze of vorige week officieel goedgekeurd in de hele Europese unie. Er bestaat ook veel weerstand tegen, niet in de laatste plaats bij consumenten die stiekem toch bang zijn dat ze zelf misschien ook wel onvruchtbaar worden als ze gevaccineerd vlees eten. Het hele castratieverhaal is eigenlijk belachelijk, maar een heel klein deel van de beren die op 6 maand geslacht worden ( de één zegt 0,1 %, de ander zegt 3%, verschilt nogal) stinkt, maar slachterijen en supermarkten zijn er als de dood voor. Het schijnt ook wel zo te zijn dat als je een keer berengeur ruikt je nooit meer varkensvlees hoeft, hoewel niet iedereen er even gevoelig voor is. Ik heb het nog nooit geroken, dus geen idee hoe erg het stinkt. Er wordt in NL wel ongecastreerd vlees verkocht van Milieukeur, de NL markt is het probleem ook niet, maar varkens worden nou eenmaal vooral geëxporteerd, voor een groot deel naar Duitsland en daar willen ze alleen maar gecastreerde varkens. Dus wat dat betreft inderdaad een centenkwestie, net als het vaccin. Dat durven veel slachterijen ook niet aan (en misschien ook niet alle varkenshouders... Ik zou niet blij zijn als mijn vriend een paar keer per ongeluk in zijn eigen vinger prikt }> )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 03:58

Waar ik werk , word er gelukkig ook niet gecastreerd :)

Maar idd leveren die bij afleveren een stuk minder op.
Ik benieuwd wat er uit de nieuwe onderzoeken komt.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:42

Er wordt al jaren onderzoek gedaan, toen ik vijf jaar geleden begon met mijn studie hoorde ik er al allerlei verhalen over. Er kan in de slachterij gewoon op getest worden en er kan tegen gefokt worden. Het is te gek voor wooden dat die berenlucht nog altijd als een probleem wordt gezien. Maar ja, dat is het frustrerende met onderzoek - honderden interessante resultaten maar geen geld of animo om het in de praktijk te brengen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:47

Yugh als ik dit filmpje zie word ik het liefst veganist. Maar helaas is dat zo moeilijk uitvoerbaar, tegenwoordig zit overal wel iets in dat van dieren afkomstig is.

Hou het nu gewoon bij vegetariër, en eet veel sojaproducten. Maar heb wel leren tuig voor mijn pony, en eet ook gewoon een ijsje mee.

Misschien dat ik er nog eens helemaal voor ga, als ik op mezelf woon.

Ik heb keihard zitten janken bij het zien van dit filmpje. En ik heb al meerdere van dit soort filmpjes gezien, van kippenslacht tot het hallal slachten van paarden en koeien. Walgelijk.

Sinds ik precies weet hoe het er aan toe gaat (daar ben ik achter gekomen door mijn vorige opleiding, AOC, een groene school, richting 'dier') heb ik geen vlees meer gegeten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:37

Marloez schreef:
Ik heb keihard zitten janken bij het zien van dit filmpje.

Ik ook :o

Citaat:
En ik heb al meerdere van dit soort filmpjes gezien, van kippenslacht tot het hallal slachten van paarden en koeien. Walgelijk.

Ik kan wel gewoon met droge ogen bij een paardenslachterij zitten, dat vind ik niet zo schokkend als dat vergassen/vermoorden van die varkens :(

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:52

Klopt.. als het op de juiste manier gedaan wordt hebben paarden het nog het beste van alle dieren.

Als mijn paard ooit uit d'r lijden verlost zou moeten worden zou ik na willen vragen of je je paard ook op eigen terrein de pin door het hoofd kan laten schieten.. := Geen vervoers stress/ stress van een onbekende plek, en in een klap (hersen) dood..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:09

Ik kijk het filmpje maar niet, ik weet hoe het gaat.. Ben ook vegetarisch.. Ik vind het vooral erg als mensen meer eten dan nodig is, bijv bij een bbq, er word zoveel weggegooid, want ja; je moet nu eenmaal genoeg halen, stel dat je te kort komt.
Dat vind ik nog veel erger, weggegooid! Helemaal voor niets heeft dat beest moeten lijden.. bah!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:32

Citaat:
En ik heb al meerdere van dit soort filmpjes gezien, van kippenslacht tot het hallal slachten van paarden en koeien. Walgelijk.

Kan niet,moslims mogen namelijk geen paardenvlees eten ( evenals varken) dus dat is onmogelijk wat je zegt.

Ben blij dat ik geen varkensvlees eet ( kan er slecht tegen). Kip eet ik wel,maar tegenwoordig alleen maar onze kippen die geslacht zijn door de buurman dus die hebben een best leven gehad :) Koe eet ik wel, daar ben ik gewoon eerlijk in.

Ik hoop dat ze er wat mee bereiken.. Want dit kan natuurlijk niet ( filmpje ga ik niet kijken,kan ik slecht tegen)

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:52

wat voorspelbaar dat dit topic weer een discussie krijgt van vegetarier/niet vegetarier.
dat eeuwige geruzie.
Ja ik eet vlees, maar alleen biologisch vlees.
Accepteer elkaar toch gewoon eens zoals je bent! triest gedoe..
het topic ging hier namelijk helemaal niet om!
bah..

ontopic: ik heb het filmpje niet gekeken. Wel heel goed dat dit soort dingen nu eindelijk vrijgegeven worden. Misschien worden er nu eens wat mensen wakker! overigens vind ik niet dat meneer Bak-ellende er iets aan zal doen, daar vind ik hem persoonlijk echt een te mak schaap voor. (Persoonlijk zeg ik, dus niet nu al weer mij aanvallen ofzo..dat gebeurd hier ook nog weleens te makkelijk ;) ) Het blijft allemaal triest, hoe je het went of keert. Maar ik blijf gewoon mijn vleesje eten. niet meer of minder..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:21

@Anouk_Leroy: Maar wat hoop jij dat met dit filmpje wordt bereikt dan? Als jij er al geen stuk vlees minder om zal gaan eten.

"diervriendelijk" slchten bestaat niet..

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:58

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit topic erg netjes vind gaan, dus laten we dat ook zo houden!!!
Had het al een paar dagen gezien maar in eerste instantie niet geopend omdat ik geen zin had om me kapot te ergeren aan alle mensen die vleeseters verschrikkelijk vonden etc.

Het filmpje zelf niet gezien, maar ook al een keer electrocuteren gezien en ze zijn dan toch erg snel dood.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:03

arno8 schreef:
Bestaan er eigenlijk nog beesten die na het zien van deze video's vlees blijven eten?

Helaas wel. In rijen staan ze tegen elkaar aan te drukken bij de supermarkten om het goedkoopste vlees zo veel mogelijk in te kunnen slaan. Als je o.a. die kippen ziet liggen, dan wil je toch al helemaal niet meer! Ik begrijp het niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:00

Less schreef:
arno8 schreef:

Helaas wel. In rijen staan ze tegen elkaar aan te drukken bij de supermarkten om het goedkoopste vlees zo veel mogelijk in te kunnen slaan. Als je o.a. die kippen ziet liggen, dan wil je toch al helemaal niet meer! Ik begrijp het niet.

Is dit niet een beetje overdreven denk je, beide reacties eigelijk. Of je het nu bij de slager of bij de supermarkt haalt, wat maakt het verschil uit. Slager haalt alleen een stukje meer winst eruit, aangezien hij in kleinere aantallen verkoopt, maar om nu te zeggen dat de beesten er beter van worden... sommige mensen moeten een beetje realistischer gaan denken vrees ik. Daarbij gaat vleesprijs samen met kwaliteit van het vlees en niet hoe de dieren opgekweekt of geslacht zijn. Varkens die buiten gehouden worden zijn echt niet anders geslacht dan varkens die binnen gekweekt worden. Enige verschil is dat varkens binnen veel minder blootgesteld worden aan ziekten en dingen zoals wormen. Er is een reden waarom de meeste ziektes uitgeroeid zijn.
Iig ga ik het niet laten vlees te eten, kans soms wel eens lekker zijn. Sommige dingen lust ik zowiezo niet dus ben niet bepaald de grootste vleeseter uit, maar denk dat je gewoon uit droom kan komen met supermarkten en goedkoop vlees :roll:

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:58

Mariska_28 schreef:
@Anouk_Leroy: Maar wat hoop jij dat met dit filmpje wordt bereikt dan? Als jij er al geen stuk vlees minder om zal gaan eten.

"diervriendelijk" slchten bestaat niet..

Ik zeg ook niet dat diervriendelijk slachten wel bestaat! Wat ik wel goedvind van dit filmpje is dat er nu mensen eens weten wat er met een dier gebeurd voordat het op je bord ligt! Veel mensen denken namelijk dat scharrelvlees lekker diervriendelijk is, maar dat valt ook wel mee.. Nog steeds met te veel dieren hutjemutje op elkaar. Lijkt mij ook niet dat dit filmpje is vrijgegeven zodat mensen vegetarisch worden, maar een stukje bewustwording over hoe slachten nou eigenlijk gebeurd..
De reden dat ik biologisch eet (danwel fruit of vlees) is omdat ik dan tenminste weet dat die dieren voordat ze geslacht zijn een beetje een fatsoenlijk leven hebben gehad.. Een beetje, ja. Je hoeft mij niet te vertellen wat er met die diertjes gebeurd. Heb ooit stage gelopen in een slagerij met eigen slachthuis.. wordt je niet vrolijk van nee, maar aan de andere kant moet je ook even bedenken dat mensen al sinds het begin van de mensheid vlees eten.. En toen hadden ze ook geen pinnen of gas.. Ook zielig? of was dat gewoon overleven? (en ja, ze aten inderdaad ook fruit of granen etc. ik ken mijn geschiedenis ;) )
Nu hoef je niet vlees te eten om te overleven, klopt. Maar ik vind wel dat je moet weten wat er met dat biefstukje is gebeurd voordat het op je bord ligt..
(een Jessica Simpson met haar "is this chicken from the sea?" moet bijvoorbeeld lekker haar mond houden en gewoon even beseffen wat ze nou precies eet..)
Kortom,wat ik zo goed vind aan het feit dat dit filmpje is vrijgegeven: mensen gaan nu eindelijk eens beseffen wat er gebeurd voordat een dier op hun bord ligt..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:06

arno8 schreef:
Hmmm uit de video begrijp ik dat het inderdaad om verdoven voor het slachten gaat. Bestaan er eigenlijk nog beesten die na het zien van deze video's vlees blijven eten?

Nee... al heel lang niet meer. Ik wil het milieu graag sparen, en dieren dergelijk leed besparen...
Wanneer mensen zouden minderen zijn vriendelijker werkwijzen haalbaar, eerder niet.
Men kijkt echter nog steeds liever de andere kant op...

Het is voor mij een volstrekt onbegrijpelijk gegeven dat het mensen niet tot nauwelijks raakt wat een dier moet doorstaan voordat de consument 's avonds een stuk kwalitatief matig vlees in zijn te dikke lichaam propt....

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:07

ik heb het filmpje niet gezien, ik wil het ook niet, maar het doet mij denken aan hitler:S aan het vergassen van dieren.. dat is toch niet zo diervriendelijk als ze denken ...
Stroomschok of een pin in het schedel waarbij ze ''gelijk'' knockout zijn lijkt mij beter!