baby konijntjes geboren op 21 mei (hemelvaartsdag)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oudehinken

Re: baby konijntjes geboren op 21 mei (hemelvaartsdag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:14

de kleintjes zijn morgen 5 weken en eten al zelfstandig.

Moeders is op een donderdag bevalen van haar eerste 5.
Wij dachten als ze dan per ongeluk is gedekt zullen die ook wel komen een donderdag (afgelopen donderdag)
ma niks aan de hand en niks gemerkt aan moeders en ineens liggen er 4 dode jongen in het hok.
hopelijk haalt het kleine ding het.
Hij / zij lijkt wel al groter zijn geworden sinds gisteren dus wie weet.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:25

Pas met 8 weken en NIET EERDER zijn de kleintjes zover dat ze bij de moeder weg kunnen.
In dierenwinkels worden de konijntjes al op de leeftijd van 5 weken aangeboden: dit is veel te vroeg. Ze kunnen in principe nog niet zonder de moeder en de moedermelk. Ze zijn kwetsbaar en een groot deel van deze konijntjes overlijdt al voordat ze 10 weken zijn. De weken van het spenen (tussen 5 en 8 weken) zijn erg belangrijk omdat het konijn dan overstapt van moedermelk naar ander voedsel. Het niet krijgen van de moedermelk heeft vaak diarree en de dood tot gevolg.

Een konijnenmoeder blijft niet de hele dag bij het nest. Ze bezoekt haar jongen alleen om ze te voeden. Gewoonlijk voedt ze haar jongen eenmaal, hooguit tweemaal per etmaal. Dit voeden gaat heel snel en duurt maar een paar minuten. Ze staat hierbij boven het nest, de jongen drinken op hun rug liggend. Omdat konijnenmelk zo vet en eiwitrijk is hebben de jongen genoeg aan die paar minuten voeding. Na het voeden maakt de moeder het nest weer netjes dicht.

Is Pa al gecastreerd? Ik zou er niet te lang mee wachten want die kleintjes zijn leuk maar behalve het feit dat de konijnenopvangen nu overvol zitten zijn die nestjes zo kort op elkaar erg slecht voor de voedster! Wil je er eentje houden van het nest zou ik de kooi uitbouwen want twee voedsters in een kleine ruimte wordt op een gegeven moment vechten! En dan maakt het niet uit of het moeder en dochter is. Deze ruimte is voor 3 konijnen in ieder geval te klein.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:32

Wat zijn ze lieeef :+:
Hopelijk overleeft deze kleine het ook! Vind het overigens wel vroeg dat ze nu al bij mama weg zijn, maar blijkbaar had je geen keuze ;)
Hoe kan je konijn trouwens alweer zo snel zwanger zijn??

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:58

Yinnar schreef:
Pas met 8 weken en NIET EERDER zijn de kleintjes zover dat ze bij de moeder weg kunnen.
In dierenwinkels worden de konijntjes al op de leeftijd van 5 weken aangeboden: dit is veel te vroeg. Ze kunnen in principe nog niet zonder de moeder en de moedermelk. Ze zijn kwetsbaar en een groot deel van deze konijntjes overlijdt al voordat ze 10 weken zijn. De weken van het spenen (tussen 5 en 8 weken) zijn erg belangrijk omdat het konijn dan overstapt van moedermelk naar ander voedsel. Het niet krijgen van de moedermelk heeft vaak diarree en de dood tot gevolg.

Een konijnenmoeder blijft niet de hele dag bij het nest. Ze bezoekt haar jongen alleen om ze te voeden. Gewoonlijk voedt ze haar jongen eenmaal, hooguit tweemaal per etmaal. Dit voeden gaat heel snel en duurt maar een paar minuten. Ze staat hierbij boven het nest, de jongen drinken op hun rug liggend. Omdat konijnenmelk zo vet en eiwitrijk is hebben de jongen genoeg aan die paar minuten voeding. Na het voeden maakt de moeder het nest weer netjes dicht.

Is Pa al gecastreerd? Ik zou er niet te lang mee wachten want die kleintjes zijn leuk maar behalve het feit dat de konijnenopvangen nu overvol zitten zijn die nestjes zo kort op elkaar erg slecht voor de voedster! Wil je er eentje houden van het nest zou ik de kooi uitbouwen want twee voedsters in een kleine ruimte wordt op een gegeven moment vechten! En dan maakt het niet uit of het moeder en dochter is. Deze ruimte is voor 3 konijnen in ieder geval te klein.

alle konijnen zitten appart.
moeders zit met haar jong in 1 hok
de andere 5 jonge hangoortjes zitten nu lekker buiten en gaan vanavond met hun 5en in een hok.
pa zit nu ook buiten in een ander hok en gaat vanavond naar binnen naar zijn eigen hok.

Trouwens ze gaan niet naar een asiel en zijn niet te koop.

wat wil je dan moeders met haar 5 kinderen in een hok zetten met het kleine baby konijntje erbij????
dat gaat toch nooit goed komen????????????
Weet jij hoe de situatie hier is???
En hoe ze er uit zien????
komentaar kan ik ook leveren als je de situatie niet kent.
misselijk wordt ik van jou.
Laatst bijgewerkt door oudehinken op 24-06-09 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:01

Yinnar schreef:

Heb je dit wel gelezen?? Het ging eigenlijk meer hierom! De rest was ter info!

Met 3 maanden kunnen jonge konijnen al sexueel actief zijn overigens!

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:04

Yinnar schreef:
Yinnar schreef:

Heb je dit wel gelezen?? Het ging eigenlijk meer hierom! De rest was ter info!

Met 3 maanden kunnen jonge konijnen al sexueel actief zijn overigens!

lees je wat ik schrijf????
wat wil je dan moeders met haar 5 kinderen in een hok zetten met het kleine baby konijntje erbij????
dat gaat toch nooit goed komen????????????

met 3 maand zijn ze weg.
ze hebben allemaal een huis.
de eerste 5 zijn ook gefokt voor iemand die er graag wat wil hebben.
vaders wordt gecastereed dat gebeurt zo snel mogelijk

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:14

Ik lees wat jij schrijft. Vandaar dat ik reageer.
Maar lees jij wat ik schrijf??? De kans op sterfte bij die 5 kleintjes van 5 weken oud is groot! Dat wilde ik ermee aangeven. Dus even lezen voordat je gelijk begint te gillen ja! Ik geef je alleen informatie. Je zou er beter aan doen iets ermee te doen ipv gelijk op je teentjes getrapt te zijn. Je had dat jonkie uit het laatste nestje tezamen met de 5 anderen gewoon bij de moeder kunnen laten. Misschien dat die kleine het niet overleefd misschien ook wel maar de kans dat die andere 5 er goed doorkomen is ook klein. (zie de tekst voor uitleg) De reden dat die andere konijntjes dood zijn is omdat de nestjes te kort op elkaar zijn gekomen.

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:17

Relaxxx!!
Tis nou eenmaal gebeurd en kan me ook goed voorstellen dat je konijntjes van 5 weken niet meer bij een voedster doet die weer een nieuw nestje heeft..
Vaak overleven die kleintjes wel hoor (van 5 week) kijk maar naar dierenwinkel konijntjes. Die leven vaak ook lang hoor..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:26

Natasja22_01 schreef:
Relaxxx!!
Vaak overleven die kleintjes wel hoor (van 5 week) kijk maar naar dierenwinkel konijntjes. Die leven vaak ook lang hoor..

Dat is het probleem nu juist. Er overleven er wel wat maar de meeste sterven binnen een jaar toch aan diverse ziekten waarvan de meest bekendste coccidiose is. En de reden is omdat ze te jong bij de moeder zijn weggehaald en te vroeg op alleen vast voer zijn gezet.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:30

Ik ben zelf hobbyfokster van de franse hangoor en mijn jongen gaan pas vanaf 9 weken geleidelijk aan naar een nieuw huis gezien het feit de jongen het nodig hebben en ook de moeders kan je niet in 1 keer laten zitten met haar melk.
De laatste jongen gaan weg na 12 weken.

Het punt is dat jou voedster 5 babys heeft gekregen en kort daarna weer gedekt is door jou ram?? Dit geeft idd problemen nu heb je gekozen het kleinste konijntje te houden waardoor de andere 5 ineens afgespeent zijn en nu zelf alles moeten eten en drinken om te groeien.
Dit kan leiden tot achterstand, darmproblemen en noem maar op.
Het beste wat je had kunnen doen is de dierenarts kunnen bellen die had jou waarschijnlijk ook geadviseerd om de 5 jongen erbij te houden en de natuur zijn werk te laten doen met het nieuwe nestje.
Waarschijnlijk had je dan niks overgehouden van dit laatste nest maar dat is in de natuur ook het geval.

Uitzonderingen daargelaten dat het goed gaat.

Konijnen hebben 2 baarmoeders en kunnen dus ook zaadcellen opslaan.
Ik zelf heb 1 keer meegemaakt dat een franse hangoor 6 babys kreeg en na 2 weken 4 babys in een ander nest.
Dit is dus een speling van de natuur geweest wat wel eens voor kan komen.
Dit is perfect gegaan wel heeft de voedster meer en hoogwaardiger voeder gekregen en de jongen zijn bijgevoerd.

Ik wil je de tip geven om je jonge konijnen nu veel vezels te laten eten zoals stro, hooi brok en hard bruin brood.
Wacht met al dat groenvoer ze hebben nu een speendip en dit is gevaarlijk voor de darmen ivm stilvallen.
En zet ze op de weegschaal dan kan je hun gewicht in de gaten houden!

Succes.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:37

Nee, dat klopt niet. Voedster slaan geen sperma op. Deze voedster is natuurlijk direct na het werpen van het eerste nest door de ram opnieuw gedekt, want de voedster is dan meteen weer speels. En zo komt het dus dat ze elke vier weken wel een nest kunnen brengen. Helaas moet ik weer constateren dat dit niet had hoeven gebeuren als TS van tevoren zich meer verdiept had in de voortplanting van het konijn. Er zitten ook op Bokt genoeg konijnenfokkers die wel weten hoe het zit, die hadden haar vooraf al kunnen waarschuwen voor deze toestand. Dat ene jong? Ik zou het weghalen, want aangezien het een stuk kleiner was dan de vier die zijn gestorven, is het wellicht nog een lethaal jong (die dus een dubbele dwergfactor heeft en uiteindelijk toch sneuvelt) en hindert het het nest van nu nog gezonde jongen van 4 weken oud.

Sjelle schreef:
Ik ben zelf hobbyfokster van de franse hangoor en mijn jongen gaan pas vanaf 9 weken geleidelijk aan naar een nieuw huis gezien het feit de jongen het nodig hebben en ook de moeders kan je niet in 1 keer laten zitten met haar melk.
De laatste jongen gaan weg na 12 weken.

Het punt is dat jou voedster 5 babys heeft gekregen en kort daarna weer gedekt is door jou ram?? Dit geeft idd problemen nu heb je gekozen het kleinste konijntje te houden waardoor de andere 5 ineens afgespeent zijn en nu zelf alles moeten eten en drinken om te groeien.
Dit kan leiden tot achterstand, darmproblemen en noem maar op.
Het beste wat je had kunnen doen is de dierenarts kunnen bellen die had jou waarschijnlijk ook geadviseerd om de 5 jongen erbij te houden en de natuur zijn werk te laten doen met het nieuwe nestje.
Waarschijnlijk had je dan niks overgehouden van dit laatste nest maar dat is in de natuur ook het geval.

Uitzonderingen daargelaten dat het goed gaat.

Konijnen hebben 2 baarmoeders en kunnen dus ook zaadcellen opslaan.
Ik zelf heb 1 keer meegemaakt dat een franse hangoor 6 babys kreeg en na 2 weken 4 babys in een ander nest.
Dit is dus een speling van de natuur geweest wat wel eens voor kan komen.
Dit is perfect gegaan wel heeft de voedster meer en hoogwaardiger voeder gekregen en de jongen zijn bijgevoerd.

Ik wil je de tip geven om je jonge konijnen nu veel vezels te laten eten zoals stro, hooi brok en hard bruin brood.
Wacht met al dat groenvoer ze hebben nu een speendip en dit is gevaarlijk voor de darmen ivm stilvallen.
En zet ze op de weegschaal dan kan je hun gewicht in de gaten houden!

Succes.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:51

Een konijn heeft geen twee baarmoeders, maar twee baarmoederhoorns, met beide een eierstok.
Als een konijn twee baarmoeders zou hebben, zou het vier eierstokken hebben.... dus oke ik moest mij helderder omschrijven

Het klopt dat het soms is voorgekomen dat na de worp van een nest, het konijn opnieuw dragend is, terwijl de dekking tijdens de draagtijd van het eerste nest is gebeurt.
Dit komt (denk ik..) omdat de ovulatie (vrijkomen van de eicellen) pas gebeurt na de dekking.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:15

Hoi Sjelle, dat klopt inderdaad ;-). Veel fokkers laten een week na de eerste dekking nog een keer de voedster bij de ram om te kijken of ze drachtig is. En vaak gaat het dan mis, want dan kunnen de eicellen in de andere hoorn (die dan toevallig nog leeg is) worden bevrucht. En dan kan het dus voorkomen dat er een week verschil is in 1 nest. Een collegafokker had er zelfs wel eens twee weken tussen gelaten. Gevolg: het hele nest dood. Ook de jongen die al twee weken oud waren, want de voedster kon het niet meer aan (in d'r bovenkamer of met haar instincten...).

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:09

Dan had ik dat dus precies zo :")
Zelf hou ik de voedsters bij de ram een dag en idd na 2 weken controlle zelden dat ze dan niet dragend zijn.

Maar ook ik had dus een dubbel nest wat gelukkig goed is verlopen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:56

En als er inderdaad een tweede nest zo snel volgt dan moet je inderdaad de jongen van het eerste nest weghalen.
Over het groenvoer zijn verschillende opvattingen, ik weet juist ook van meerdere goede fokkers dat die juist de jonge konijnen eerst groenvoer en zacht hooi laten eten en pas later biks en daar echt geen problemen door meemaken.
Ze zijn trouwens ongelooflijk schattig en de moeder doet me denken aan mijn eigen voedster, vooral ook die blik op de eerste van de nieuwste foto's.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:54

Manou schreef:
En als er inderdaad een tweede nest zo snel volgt dan moet je inderdaad de jongen van het eerste nest weghalen.
Over het groenvoer zijn verschillende opvattingen, ik weet juist ook van meerdere goede fokkers dat die juist de jonge konijnen eerst groenvoer en zacht hooi laten eten en pas later biks en daar echt geen problemen door meemaken.

Dit is dus juist niet goed en dat wordt hierboven juist duidelijk uitgelegd! En groenvoer is goed maar met mate en zeker niet goed voor jonge konijnen tot 13 weken.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:04

Ik zou dus de jongen van het tweede nest rigoureus verwijderen. Maar goed, TS reageert niet meer dus ik denk dat zij haar keuze al heeft gemaakt. Dan kunnen wij hier lang en breed discussieren over wat het beste is voor de jongen, voor dit nest is dat dus te laat.
Ik hoop idd dat TS de ram snel laat castreren, ervoor zorgt dat haar jongen zsm worden gesekst en op tijd bij elkaar vandaan worden gehaald zodat ze niet weer een herhaling van dit verhaal krijgt. Als fokker krijg je commentaar als je je voedster meer dan 2 nesten per jaar laat krijgen (en dan nog met een rustpauze!!) en dit kan allemaal maar en is nog zielig ook in de ogen van sommige mensen. Wat onwetendheid voor schade aan kan richten. Ik heb medelijden met het voedstertje die dus hormonaal volledig overstuur is door zo op elkaar jongen te werpen. En wie moet ze nu voeden, de jongen van een maand oud of het ene nestjong? En waar zijn die andere vier aan doodgegaan? Doodgeboren? Heeft ze ze geplet door de stress? Aangevreten?
Ik hoop van harte dat de kleintjes van vijf weken het gaan redden, het zijn wel droppies....

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:02

Op konijnensites/fora komen nog al eens mensen aankloppen om hulp nadat ze er pas achter gekomen zijn dat ze een rammetje en voedster hebben en niet twee van hetzelfde geslacht als het eerst nest geboren is. Dan volgt er dus heel vaak een twee nest na een maand. En daar is altijd het advies om de jongen van het oudste nest weg te halen als het tweede nest geboren. Natuurlijk is het niet beste voor die jongen, maar het is wel de enige manier om beide nesten een overlevingskans te geven. En dan de jongen van het eerste nest bij elkaar houden en hetzelfde voer aanbieden wat ze bij de moeder ook al konden mee eten.
Ik heb het natuurlijk niet systematisch onderzocht, maar ik heb de indruk dat het best mee valt met de overlevingskansen, hoewel ik het er absoluut mee eens ben dat het niet het beste voor de jongen is. En een einde maken aan het leven van het tweede nest, veel mensen zullen dat niet kunnen.

En ik schreef al dat over groenvoer de meningen verdeeld zijn, maar omdat ik juist ook de verhalen van ervaren fokkers ken die juist eerst groen voeren vind ik dat toch belangrijk omdat ook melden. Het is toch veel natuurlijker dan biks naar mijn mening. En je moet natuurlijk met de makkelijke soorten beginnen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:23

Ik kijk heel vaak naar hoe de jonge konijntjes zich ontwikkelen en ook ik als 'harde' fokker, breng wel eens een diertje met de hand groot. Wat de kleintjes als eerste mee-eten met mams is hooi. Daarna: groenvoer! Vooral broccoli is dan populair. Daarna volgt pas biks, dat eten ze echt als laatst. Ook de fleskonijntjes. Die maken precies dezelfde ontwikkeling door. Eerst draadjes hooitjes, dan snippertjes groenvoer en tot slot biks.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:14

De kleintje doen het prima.
Ze eten brokjes en paardebloem blaadjes, hooi, stro.

Alle konijnen zitten appart.
zoals jullie ook al konden lezen.
Vaders is direct na de geboorte al weg gehaald dat is vandaag 5 weken geleden.
Het kleine baby konijntje maakt het ook goed.
Hij/ zij is lekker warm en erg lefendig.

Vraagje hoe kan het dat een konijn geen nest maakt voordat ze bevalt?
De dag erna plukt ze wol.
Wie weet hier een verklaring voor?

Casteren komt wel alleen zitten we op het ogenblik financieel krap.
(geen gezeik hierover)

Even voor de duidelijkheid moeders is niet van mij.
Het moeder konijn is van een vriendin van mij.
ik ben eigenaar van de vader.
Zo gauw het baby konijntje van de moeder af kan gaat moeders weg en komt haar hok vrij.
Ik weet dat vader en dochter niet bij elkaar in kunnen ook al is ie net gecastereerd.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:36

Zal vandaag nieuwe foto's plaatsen van het 5 tal.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:57

Yinnar schreef:
Manou schreef:

Dit is dus juist niet goed en dat wordt hierboven juist duidelijk uitgelegd! En groenvoer is goed maar met mate en zeker niet goed voor jonge konijnen tot 13 weken.

Groenvoer is juist erg belangrijk. Wat eten konijnen in de natuur als enige vrijwel juist groen, wat is er commercieel op de markt gekomen juist biks.
De jongen komen hier uit het nest en eten als eerst zacht hooi en groenvoer en dan pas later biks. Problemen met de jongen? Nee niet meer. "Vroeger" toen ik nog onwetend was en ook dacht dat groenvoer voor jonge dieren slecht was gaf ik ze dat niet en wat dacht je, vele zieke dieren. Vooral bij grote nesten waarbij de jongen sneller het nest uit kwamen en eerder biks gingen eten. Wat een drama en zo makkelijk te voorkomen.
Jonge dieren van 8 weken en ouder of daaronder als ze met bijv. 6 weken weg bij de moeder zijn dat zijn dieren waarmee opgepast moet worden met groen. Die zijn dit inderdaad niet gewend. Maar als ze uit het nest komen en dit goed gewend is, is dit veel beter dan biks. Gelukkig geeft degene van de konijntjes ook goed groen bij.

@ oudehinken
Wat betreft het nu pas wol plukken kan het zijn dat ze dus wat verstoord was door de andere jongen, de hormonen zijn wat door de war.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:09

Yinnar schreef:
Ik lees wat jij schrijft. Vandaar dat ik reageer.
Maar lees jij wat ik schrijf??? De kans op sterfte bij die 5 kleintjes van 5 weken oud is groot! Dat wilde ik ermee aangeven. Dus even lezen voordat je gelijk begint te gillen ja! Ik geef je alleen informatie. Je zou er beter aan doen iets ermee te doen ipv gelijk op je teentjes getrapt te zijn. Je had dat jonkie uit het laatste nestje tezamen met de 5 anderen gewoon bij de moeder kunnen laten. Misschien dat die kleine het niet overleefd misschien ook wel maar de kans dat die andere 5 er goed doorkomen is ook klein. (zie de tekst voor uitleg) De reden dat die andere konijntjes dood zijn is omdat de nestjes te kort op elkaar zijn gekomen.

De kans is vaak niet groot hoor dat konijntjes van 5 weken dood gaan ;)
mijn nest van 7 verloor hun moeder met 4 weken, dan zijn de 2 kleinste dood gegaan,
ligt natuurlijk ook puur aan hoe ze er aantoe zijn
de rest groeit langzaam maar zeker op tot volwassen nijntjes ookal ben ik het met je eens dat ze de voeding nog hard nodig hadden, het is niet anders helaas :)

succes ermee ts!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:28

oudehinken schreef:
StillAngel schreef:
leuk hoor alleen ik vind het nou niet echt super geweldig, er zijn ontzettend veel konijnen in asielen die een goed tehuis zoeken, dus eigenlijk al een overschot ..

alle 5 konijntjes zijn hebben al een huis.

Ze bedoeld dat ipv van die kleintjes er 5 andere konijnen uit de opvang een nieuw huisje hadden kunnen krijgen. Het helpt het konijnenoverschot niet te verminderen zolang er mensen zijn die nestjes geboren laten worden of het nu gewild of ongewild is. De opvangen zitten al boordevol en vooral in deze tijd wil je niet weten hoeveel gedumpte konijnen er worden opgehaald die op straat lopen of bij een kinderboerderij over het hek worden gegooid.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:08

Wat zijn we hier lekke bezig zeg yinnar en stillangel. :( :( :( :( :( :( :(

Ze maken het goed.