Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Yinnar schreef:Pas met 8 weken en NIET EERDER zijn de kleintjes zover dat ze bij de moeder weg kunnen.
In dierenwinkels worden de konijntjes al op de leeftijd van 5 weken aangeboden: dit is veel te vroeg. Ze kunnen in principe nog niet zonder de moeder en de moedermelk. Ze zijn kwetsbaar en een groot deel van deze konijntjes overlijdt al voordat ze 10 weken zijn. De weken van het spenen (tussen 5 en 8 weken) zijn erg belangrijk omdat het konijn dan overstapt van moedermelk naar ander voedsel. Het niet krijgen van de moedermelk heeft vaak diarree en de dood tot gevolg.
Een konijnenmoeder blijft niet de hele dag bij het nest. Ze bezoekt haar jongen alleen om ze te voeden. Gewoonlijk voedt ze haar jongen eenmaal, hooguit tweemaal per etmaal. Dit voeden gaat heel snel en duurt maar een paar minuten. Ze staat hierbij boven het nest, de jongen drinken op hun rug liggend. Omdat konijnenmelk zo vet en eiwitrijk is hebben de jongen genoeg aan die paar minuten voeding. Na het voeden maakt de moeder het nest weer netjes dicht.
Is Pa al gecastreerd? Ik zou er niet te lang mee wachten want die kleintjes zijn leuk maar behalve het feit dat de konijnenopvangen nu overvol zitten zijn die nestjes zo kort op elkaar erg slecht voor de voedster! Wil je er eentje houden van het nest zou ik de kooi uitbouwen want twee voedsters in een kleine ruimte wordt op een gegeven moment vechten! En dan maakt het niet uit of het moeder en dochter is. Deze ruimte is voor 3 konijnen in ieder geval te klein.
Yinnar schreef:Pas met 8 weken en NIET EERDER zijn de kleintjes zover dat ze bij de moeder weg kunnen.
In dierenwinkels worden de konijntjes al op de leeftijd van 5 weken aangeboden: dit is veel te vroeg. Ze kunnen in principe nog niet zonder de moeder en de moedermelk. Ze zijn kwetsbaar en een groot deel van deze konijntjes overlijdt al voordat ze 10 weken zijn. De weken van het spenen (tussen 5 en 8 weken) zijn erg belangrijk omdat het konijn dan overstapt van moedermelk naar ander voedsel. Het niet krijgen van de moedermelk heeft vaak diarree en de dood tot gevolg.
Yinnar schreef:Yinnar schreef:Pas met 8 weken en NIET EERDER zijn de kleintjes zover dat ze bij de moeder weg kunnen.
Heb je dit wel gelezen?? Het ging eigenlijk meer hierom! De rest was ter info!
Met 3 maanden kunnen jonge konijnen al sexueel actief zijn overigens!
Natasja22_01 schreef:Relaxxx!!
Vaak overleven die kleintjes wel hoor (van 5 week) kijk maar naar dierenwinkel konijntjes. Die leven vaak ook lang hoor..
Sjelle schreef:Ik ben zelf hobbyfokster van de franse hangoor en mijn jongen gaan pas vanaf 9 weken geleidelijk aan naar een nieuw huis gezien het feit de jongen het nodig hebben en ook de moeders kan je niet in 1 keer laten zitten met haar melk.
De laatste jongen gaan weg na 12 weken.
Het punt is dat jou voedster 5 babys heeft gekregen en kort daarna weer gedekt is door jou ram?? Dit geeft idd problemen nu heb je gekozen het kleinste konijntje te houden waardoor de andere 5 ineens afgespeent zijn en nu zelf alles moeten eten en drinken om te groeien.
Dit kan leiden tot achterstand, darmproblemen en noem maar op.
Het beste wat je had kunnen doen is de dierenarts kunnen bellen die had jou waarschijnlijk ook geadviseerd om de 5 jongen erbij te houden en de natuur zijn werk te laten doen met het nieuwe nestje.
Waarschijnlijk had je dan niks overgehouden van dit laatste nest maar dat is in de natuur ook het geval.
Uitzonderingen daargelaten dat het goed gaat.
Konijnen hebben 2 baarmoeders en kunnen dus ook zaadcellen opslaan.
Ik zelf heb 1 keer meegemaakt dat een franse hangoor 6 babys kreeg en na 2 weken 4 babys in een ander nest.
Dit is dus een speling van de natuur geweest wat wel eens voor kan komen.
Dit is perfect gegaan wel heeft de voedster meer en hoogwaardiger voeder gekregen en de jongen zijn bijgevoerd.
Ik wil je de tip geven om je jonge konijnen nu veel vezels te laten eten zoals stro, hooi brok en hard bruin brood.
Wacht met al dat groenvoer ze hebben nu een speendip en dit is gevaarlijk voor de darmen ivm stilvallen.
En zet ze op de weegschaal dan kan je hun gewicht in de gaten houden!
Succes.
Manou schreef:En als er inderdaad een tweede nest zo snel volgt dan moet je inderdaad de jongen van het eerste nest weghalen.
Over het groenvoer zijn verschillende opvattingen, ik weet juist ook van meerdere goede fokkers dat die juist de jonge konijnen eerst groenvoer en zacht hooi laten eten en pas later biks en daar echt geen problemen door meemaken.
Yinnar schreef:Manou schreef:En als er inderdaad een tweede nest zo snel volgt dan moet je inderdaad de jongen van het eerste nest weghalen.
Over het groenvoer zijn verschillende opvattingen, ik weet juist ook van meerdere goede fokkers dat die juist de jonge konijnen eerst groenvoer en zacht hooi laten eten en pas later biks en daar echt geen problemen door meemaken.
Dit is dus juist niet goed en dat wordt hierboven juist duidelijk uitgelegd! En groenvoer is goed maar met mate en zeker niet goed voor jonge konijnen tot 13 weken.
Yinnar schreef:Ik lees wat jij schrijft. Vandaar dat ik reageer.
Maar lees jij wat ik schrijf??? De kans op sterfte bij die 5 kleintjes van 5 weken oud is groot! Dat wilde ik ermee aangeven. Dus even lezen voordat je gelijk begint te gillen ja! Ik geef je alleen informatie. Je zou er beter aan doen iets ermee te doen ipv gelijk op je teentjes getrapt te zijn. Je had dat jonkie uit het laatste nestje tezamen met de 5 anderen gewoon bij de moeder kunnen laten. Misschien dat die kleine het niet overleefd misschien ook wel maar de kans dat die andere 5 er goed doorkomen is ook klein. (zie de tekst voor uitleg) De reden dat die andere konijntjes dood zijn is omdat de nestjes te kort op elkaar zijn gekomen.
oudehinken schreef:StillAngel schreef:leuk hoor alleen ik vind het nou niet echt super geweldig, er zijn ontzettend veel konijnen in asielen die een goed tehuis zoeken, dus eigenlijk al een overschot ..
alle 5 konijntjes zijn hebben al een huis.