Niet nadenken bij houden van vissen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:43

sommige mensen beschouwen vissen niet als dieren nee :P
kennissen van mij hadden bij iemand anders pep in het aquarium gedaan (tropisch aquarium)... alle vissen opgelost :j

hebben wel vage laatste uurtjes gehad waarschijnlijk

dat vond ik opzich wel sneu :P maar een vis in een kom... neu niet zo zielig.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:46

cp112 schreef:
Vissen zijn prima dieren ja :j maar kan er niet moeilijk om gaan doen en een begrafenis gaan houden als er 1 dood gaat, kom nou zeg.

Ga dan ook maar even naar het topic waar ze het erover hebben dat het erger is om een hond/kat/paard te verliezen dan bijv, vis/rat/hamster. Maar dat zijn toch ook dieren? :oo

Stel je voor zeg, ik kan mij echt niet druk maken om een vissie, maar dat zal het plattelandsinstelling wel zijn. Hetzelfde als dat ik raar aangekeken werd door sommige bokkers dat ik melde dat kraaien/krauwen hier gewoon afgeschoten worden.
So what, get a life. Meld je anders maar bij de Partij van de Dieren en pleit voor een vissenbegraafplaats

Ik dacht echt dat ik zo wat de enige zou zijn die zo'n plattelandsinstelling had. Dus nu ben ik niet de enigste!
Een dode vis gaat bij ons naar de katten. Wij hebben vissen in een kom gehad. so what. we hadden niets anders en voor een vis van 2 euro ga ik echt geen aquarium kopen van 200 euro. mijn broertje is overigs wel zo met de koi's. (alles voor koi's )
wij hebbben nu een vissie waarvan ik begot niet weet wat het is (gewonnen bij een soort van bingo) en die leeft nog steeds ( al 3 jaar en ben hem nu vort echt beu)

een begrafenis voor een vis? nee bedankt, dat vind ik echt sneu..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:48

Jolandaa_ schreef:
( al 3 jaar en ben hem nu vort echt beu)

en daar heb je dus een plee voor :P

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:48

Mijn goudvis leeft al járen (een jaar of 8) in een klein kommetje zonder filters ed. Ik ga echt niet voor 1 vis een aquarium kopen :+

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:49

@jolandaa_: zou je je dan niet beter afvragen of je wel een vis had moeten kopen in de eerste plaats? Waarom aan een dier beginnen, als je er al van in het begin van uit gaat dat je er nooit op de correcte manier voor gaat zorgen?
Je koopt toch ook geen paard als je hem dag in dag uit in een stand gaat zetten en er niet uit gaat halen? Waarom dan wel een vis kopen in vergelijkbare omstandigheden?
Want daarover gaat dit topic... niet of je ze wel of niet gaat begraven of in een kliko dumpen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:50

Jolandaa_ schreef:
cp112 schreef:
Vissen zijn prima dieren ja :j maar kan er niet moeilijk om gaan doen en een begrafenis gaan houden als er 1 dood gaat, kom nou zeg.

Ga dan ook maar even naar het topic waar ze het erover hebben dat het erger is om een hond/kat/paard te verliezen dan bijv, vis/rat/hamster. Maar dat zijn toch ook dieren? :oo

Stel je voor zeg, ik kan mij echt niet druk maken om een vissie, maar dat zal het plattelandsinstelling wel zijn. Hetzelfde als dat ik raar aangekeken werd door sommige bokkers dat ik melde dat kraaien/krauwen hier gewoon afgeschoten worden.
So what, get a life. Meld je anders maar bij de Partij van de Dieren en pleit voor een vissenbegraafplaats

Ik dacht echt dat ik zo wat de enige zou zijn die zo'n plattelandsinstelling had. Dus nu ben ik niet de enigste!
Een dode vis gaat bij ons naar de katten. Wij hebben vissen in een kom gehad. so what. we hadden niets anders en voor een vis van 2 euro ga ik echt geen aquarium kopen van 200 euro. mijn broertje is overigs wel zo met de koi's. (alles voor koi's )
wij hebbben nu een vissie waarvan ik begot niet weet wat het is (gewonnen bij een soort van bingo) en die leeft nog steeds ( al 3 jaar en ben hem nu vort echt beu)

Phew gelukkig :D Je denk er precies zo over als ik, ben dus niet de enige :P
Dooie vissies gaan hier door de plee of inderdaad ook naar de katten. Hier worden ook konijnen gehouden en niet omdat ze zo schattig zijn, nee ze smaken wel lekker naast de aardappels :+ De ingewanden e.d. gaan lekker naar de kat.
Mijn instelling van een 9jarige mag gevonden worden door Wildwings en andere hoor, interesseert mij niks.
Je zou toch bijna stressklachten krijgen als je je zorgen moet gaan maken om alle zielige vissies, een vis is een vis, niks meer en niks minder.
(even de koi's, piranha's en andere dure vissen die door liefhebbers gehouden worden daargelaten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:50

Jannickee schreef:
Mijn goudvis leeft al járen (een jaar of 8) in een klein kommetje zonder filters ed. Ik ga echt niet voor 1 vis een aquarium kopen :+

Lees even het topic door :)* weet je dat 8 niet echt oud is.

En dan moet je gewoon ook geen vis kopen. Ik koop toch ook geen shetlander om hem vervolgens tussen de fietsen in de schuur te zetten zonder verwarming of deken of beweging of wat dan ook 'omdat ik echt niet voor 1 pony een stal of wei ga huren'??

Anoniem

Re: Niet nadenken bij houden van vissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:51

Ah, hoe duurder het dier hoe meer je erom hoort te geven, en hoe goedkoper het beest hoe slechter je hem mag behandelen, nu snap ik het.. ach ja, het is ook een instelling.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:53

Ja want mijn ene paard die ik gekocht heb voor de slachtprijs staat er ook stukken minder goed bij dan mijn dure Tinker hoor :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:53

ik heb die vis niet gekocht maar gewonnen. zou zowiezo nooit geen vis willen kopen. ze doen toch niets nuttig. behalve als kameropvulling, of maagvulling voor de kat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:54

WildWings schreef:
Jannickee schreef:

Lees even het topic door :)* weet je dat 8 niet echt oud is.

En dan moet je gewoon ook geen vis kopen. Ik koop toch ook geen shetlander om hem vervolgens tussen de fietsen in de schuur te zetten zonder verwarming of deken of beweging of wat dan ook 'omdat ik echt niet voor 1 pony een stal of wei ga huren'??

Wij kochten eerder alleen een vis voor de katten, omdat deze anders het water niet willen drinken, zielig toch?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:55

@cp112: die konijnen die bij je in de pot belanden... daar zorg je toch ook goed voor? Want als je dat niet doet, gaan ze niet kweken, of hebben ze niet genoeg vlees op de botten. Dat ze niet lang leven, tot daar aan toe, maar die beesten zijn weloverwogen gekocht en worden goed verzorgd, tot ze in de pot belanden.
Waarom dan niet goed zorgen voor de goudvissen? Omdat je die niet kan eten?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:57

cp112 schreef:
Wij kochten eerder alleen een vis voor de katten, omdat deze anders het water niet willen drinken, zielig toch?

Niet als je er goed voor zorgt, ander: Ja.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:00

Ashkerlon schreef:
@cp112: die konijnen die bij je in de pot belanden... daar zorg je toch ook goed voor? Want als je dat niet doet, gaan ze niet kweken, of hebben ze niet genoeg vlees op de botten. Dat ze niet lang leven, tot daar aan toe, maar die beesten zijn weloverwogen gekocht en worden goed verzorgd, tot ze in de pot belanden.
Waarom dan niet goed zorgen voor de goudvissen? Omdat je die niet kan eten?

ik heb geen goudvissen :+
Visjes hebben een mooie kom hier, even hetgeen wel of niet verwarmt weggelaten. Niet teveel planten erin zodat ze nog vrij kunnen zwemmen. Netjes stenen op de bodem. Zo'n magneet ding om de algen van de ramen te halen en 1 keer in de zoveel tijd haal ik ongeveer 1/3 water eruit samen met zooi wat op de bodem ligt en krijgen ze schoon water (wij hebben een ontkalker dus dat zit al niet in het water hier)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:01

BraveSpots schreef:
cp112 schreef:

Niet als je er goed voor zorgt, ander: Ja.

Wel eens gehad dat de vis welerg groot werd voor de kom :o die gooiden we bij oma in de buitenvijver en kochten dan een nieuwe vis bij de welkoop (daar wel altijd goed opletten of ze niet 1 of andere schimmel hebben en beide ogen er nog inzitten :+)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:05

cp112 schreef:
Wel eens gehad dat de vis welerg groot werd voor de kom :o die gooiden we bij oma in de buitenvijver en kochten dan een nieuwe vis bij de welkoop (daar wel altijd goed opletten of ze niet 1 of andere schimmel hebben en beide ogen er nog inzitten :+)

Is het nu de bedoeling om me te shockeren iod? Want dat doe je niet. Dieren hoor je goed voor te zorgen ,boerenmentaliteit of niet. Als als je er niet goed wil of kan voor zorgen, neem je ze maar niet. Die kat gaat niet dood van water zonder vismaak erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:06

Wat is daar nou weer slecht aan dan :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:13

BraveSpots schreef:
cp112 schreef:

Is het nu de bedoeling om me te shockeren iod? Want dat doe je niet. Dieren hoor je goed voor te zorgen ,boerenmentaliteit of niet. Als als je er niet goed wil of kan voor zorgen, neem je ze maar niet. Die kat gaat niet dood van water zonder vismaak erin.

Eh? :roll: Ik wou alleen maar even aangeven dat het ergste wat wij met een goudvisje (dat er dus voor de kat zat) hebben gehad was dat hij te groot voor de kom werd. Je hoeft niet direct aan te vallen zeg.
En onze kat dronk nergens anders (dus ook niet buiten) water dan dat uit de vissenkom, stond voor de deur te jammeren dat hij naar binnen wou, ging dan drinken en weer naar buiten. Ook zo sneu om zo'n beestje uit te laten drogen. (was nogal kieskeurig, wou ook geen ander voer dan eukaneuba en Gourmet Perle... :roll:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:14

IK snap opzich wel dat mensen minder geven om het soort dieren waar je geen contact mee maakt. Ik bedoel mijn hond, kat of paard reageerd op jou. Daar vorm je echt een band mee. Of een dier dat je voor een rede hebt (opeten, melk wol oid) en daarvoor goede verzorging nodig heeft.

Maar ik snap niet echt wat al die mensen nou doen met hun vissen in een kommetje. Ik heb echt niks met vissen, maar ik heb voor biologie een keer een werkstuk gemaakt over het gedrag van de goudvis. Toen hebben we maar 1 keer goudvis hoeven zoeken op google en vonden we meteen wat voor aquarium je nodig had en dergelijke. (wij hadden toen trouwens geen filter bij nader inzien wel jammer misschien, maar het was een ruime bak en ze hebben er maar een paar weken in gezeten, na het onderzoek zijn ze naar een vijver verhuist.) Maar ik snap niet dat je een vis koopt zonder er bij nate denken wat hij nodig heeft.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:21

cp112 schreef:
Eh? :roll: Ik wou alleen maar even aangeven dat het ergste wat wij met een goudvisje (dat er dus voor de kat zat) hebben gehad was dat hij te groot voor de kom werd. Je hoeft niet direct aan te vallen zeg.
En onze kat dronk nergens anders (dus ook niet buiten) water dan dat uit de vissenkom, stond voor de deur te jammeren dat hij naar binnen wou, ging dan drinken en weer naar buiten. Ook zo sneu om zo'n beestje uit te laten drogen. (was nogal kieskeurig, wou ook geen ander voer dan eukaneuba en Gourmet Perle... :roll:)

Nou, dat snap ik dan weer niet met zo'n boerenbuitenmentaliteit. Die kat gaat echt wel drinken hoor, nadat ie een dagje gemokt heeft omdat jullie hem geen vissenwater meer willen voorschotelen.

Ik vat echt niet waarom mensen dieren aanschaffen om er vervolgens geen bal om te geven?? Ik sta ook niet elke dag te knuffelen met mijn vissen en brei geen wollen truitjes voor ze in de winter, maar hebben wel een deftige vijver met filter waarin ze genoeg plaats hebben om een goed leven te leiden. Want dat goed leven, daar ben ik verantwoordelijk voor.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:23

En hoe kan jij dan zien dat bijv (let op, BIJV) mijn vissen geen goed leven hebben?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:25

Dit is niet alleen met vissen zo, dit is met alle dieren zo.
Maar zeg nou zelf, als jij nooit of bijna nooit op internet zat, waar vind je dan de juiste informatie over dieren? Juist dan denk je dat de dierenwinkel er verstand van heeft, dus daar luisteren mensen naar met als gevolg dat ze thuis komen met een klein kommetje met een goudvis erin, 1 konijn en een hokje van 1m. bij 60cm, of 1 kanarie/parkiet en een klein kooitje.
En helaas valt hier niks aan te doen, wetgeving is in Nederland heaas niet streng genoeg dat er wat aan te doen valt, een dierenwinkel kun je beginnen zonder kennis over dieren, en als je tegen iemand zegt dat een konijn een groepsdier is en dus blijer wordt van een vriendje erbij zeggen ze dat hun konijn nu ook dolgelukkig is omdat ze hem iedere dag op schoot nemen 8)7

En eerlijk, ik heb ook eerst 1 konijn gehouden in een te klein hok, ik heb ook guppies gehad in koud water.... want waar wordt je gezegd dat dat niet klopt?
Pas toen ik meer op internet ging zitten en informatieve site's opzocht kwam ik het juiste te weten. Maar dan zitten er ook nog site's tussen met onjuiste informatie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:28

cp112 schreef:
En hoe kan jij dan zien dat bijv (let op, BIJV) mijn vissen geen goed leven hebben?

Niet.

Maar mijn laatste stukje was algemeen over mensen die bv hun goudvissen in een kom houden, en vervolgens alle mensen die wél hun dieren proberen zo goed mogelijk leven te bieden dan maar zeikerds met een week hart noemen.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 22-05-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:28

Ok, ik snap het :j

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:31

Het is zeker zo dat mensen eerst moeten bedenken wat een vis allemaal qua verzorging en huisvesting nodig heeft, maar hier ligt ook een fout bij de dierenwinkels, bij tropische vissen (dus ook guppen) horen zij te vragen of de nieuwe eigenaar een tropisch aquarium heeft. Ook dat vissen naar de kom toe zouden groeien is grote onzin en ronde kommen mogen geloof ik al niet eens meer verkocht worden. Jammer dat de meeste dierenwinkels de commerciele doelstellingen voor het belang van de dieren zetten. |o