Klein dier dood, minder erg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:09

Nee, de dood van een klein dier is niet minder erg als een groot dier.

De manier waarop dat bepaald bij mij de mate van erg. Is een dier oud geworden en heeft het een fijn leven gehad dan vind ik het eigenlijk niet zo erg. Ook al zijn ze even ziek geweest naar het einde toe. Is het dier veelste jong gestorven dan vind ik het wel erg moeilijk.

Maar hoe dan ook een dier verliezen groot of klein het blijft altijd vervelend. Helemaal als het om eigen dieren gaat. Al moet ik zeggen dat ik het ook niet makkelijk vind met dieren van anderen of zelfs wilde dieren.

Silfanoo

Re: Klein dier dood, minder erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:12

Als mijn konijn dood zou gaan, zou ik minder verdrietig zijn dan mijn hond of paard :j
Maar met mijn hond of paard zou ik even verdrietig zijn.
Ze betekenen allebei veel voor me, minder dan mijn konijn :j

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:24

nouja, ik heb ongeveer 4 weken geleden mijn konijntje (die ik 7 jaar had) moeten begraven en ik was zooo verdrietig! hij liep altijd los in de tuin en hij is toen 's avonds vergeten in zijn hokje te doen, en toen ben ik de volgende ochtend opzoek naar hem gegaan, en daar lag hij.. met een beet in z'n nek (waarschijnlijk een kat geweest, want die eten 't beestje ook nog niet op, nee ze bijten hem alleen dood voor niks! :() ik kan je vertellen, om zo'n klein dier kun je dus echt wel verdrietig zijn! natuurlijk, een hoger intelligent dier, waar je echt een band mee hebt, daar zul je ook veel verdriet om hebben, maar om een klein dier ook zeker! want je hecht je er altijd aan..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:27

De eerste keer dat de goudvis doodging was ik 6 of 7 en ik weet nog dat ik dat heel erg vind. Nu zal ik het niet erg vinden, maar stel dat de hond van mijn opa zou dood gaan dan zou ik dat wel erg erg vinden!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:31

Ik heb mijn konijntje ongeveer 10 jaar.
Ik ben super aan hem gehecht, en ik kan het niet meer herinneren zonder hem.
Dus verdrietig ben ik zeker als hij dood is

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:33

Ik zou het ook minder erg vinden als bijvoorbeeld mijn vis (die heb ik niet) dood zou gaan, dan wanneer mijn paard of kat iets zou krijgen.

Een vis is niet echt een dier waarmee je een band opbouwt.
Vogels of knaagdieren zou het waarschijnlijk wel iets erger zijn.
Om mijn konijn heb ik wel moeten huilen hoor.
Al had ik daar niet zo'n goede band mee als met mijn kat of paard.

Ik denk dat de mate waarin je het erg vind dat je dier overleden is, te maken heeft met de band die je ermee hebt opgebouwt.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:40

Wij hebben onze hond van 5 jaar hadden in moeten laten slapen omdat ze een vorm van epeleptie (waarschijnlijk veroorzaakt door een tumor in het hoofd) had waardoor ze steeds agressiever werd, het ging nooit al lekker met onze hond deze was nooit vrolijk wilde niet spele ect ze lag de hele dag in haar mand dus had er verder ook weinig contact mee, alleen als ik haar uit ging laten maar dan moest je dr goed vast houden en hopen dat je geen andere honden tegen kwam dus dat was ook niet leuk. Heb ook weinig moeite gehad met haar dood, alleen jammer dat het niet anders was gelopen. Mijn ratjes daar integen sleepte ik overal mee naartoe en zaten eigelijk meer in mijn nek dan in hun kooi en ik had ze vanalles geleerd, heb ook erg veel moeite gehad met hun dood en ook zeker erom gehuild. Ook de vorige hond was moeilijk voor mij, die lag de hele dag voor je neus en ik speelde er heel veel mee. Een paard heb ik nog nooit verloren maar ik weet zeker dat ik dat het allerergste zou vinden, met een paard bouw je echt iets op en je maakt heel veel mee met elkaar. ik heb haar dingen geleerd, ik geef haar eten, ik geef dr een bad, ik borstel dr haren, het is bijna mijn kindje. Ik val ik ook het meeste op terug op haar als ik het zelf moeilijk heb.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:44

Cayenne schreef:
En een vogel dan?
Ik heb zelf twee valkparkieten, maar zou het verschrikkelijk vinden als een van de twee zou overlijden.
Wanneer je iedere dag een aantal uur intensief met je diertjes bezig bent, krijg je er zeker wel een band mee, hoe klein het dier ook mag zijn :)

Zooo dan zou ik het niet meer hebben.
Mijn parkiet hebben we aangeschaft na het overlijden van onze hond omdat het zo stil was in huis.
Hij is net onze 2e hond.. Kletst de hele dag en heeft zijn eigen speeltuin in de vensterbank en vliegt gewoon los door het huis.
Ook al hebben we een haat liefde verhouding, tocht houd ik van hem hoor. :D
Ik pest hem wel eens, en hij pest mij regelmatig terug. O:) -Wat ik overigens niet erg vind, eigen schuld dikke bult haha-

Hij banjert ook heel vaak over de grond en dan vreet hij de kranten aan ofzo. :+ -vind vooral mijn moeder heel leuk-
Ook blaadjes op tafel zijn niet altijd veilig en pennen zijn helemaal geweldig om op de grond te gooien, evenals zijn speelgoed. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:48

Als één van mijn katten doodgaat ben ik toch minder verdrietig dan als mijn paard doodgaat. Ik denk dat het niet echt met klein te maken heeft, maar met de band die je hebt met het dier. Ik zeg maar wat: als je een dode vogel op de weg ziet liggen zit je daar minder mee dan als je eigen vogeltje doodgaat, terwijl ze toch echt even groot zijn ;)
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je toch iets minder snel een goede band hebt met een klein diertje dan met bijv. je paard. Hoeft niet natuurlijk :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:48

ik vind het niet erg als een vis dood gaat ofzo.. maar een tijdje geleden was mijn grasparkiet van 9 of 10 jaar dood gegaan,., dat vond ik wel erg omdat het gewoon zo'n maf beest was waar we altijd veel lol mee hadden enzo, maar ik zou het denk ik wel erger vinden als mijn paard dood zou gaan, want daar doe ik toch wel veel meer mee enzo

maar het ligt er gewoon aan hoeveel tijd je aan het dier besteedt, zelfs aan een vis kan je gehecht raken als je er elke dag de hele dag bij zou zitten ofzo.. maar dat doen niet zo veel mensen omdat vissen nogal saai zijn :P

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:55

hm rare stelling eigenlijk, ik vind dat het even erg is als een van mijn chinchilla's dood gaat of mijn hond/paard.

het scheelt misschien wel als je ze uit hun lijden verlost dan doet het wel nog pijn, maar dan weet je wel dat je het beste hebt gedaan.

ik ben er echt dagen kapot van geweest dat mijn chinchilla van 7, die ik dus ook al 7 jaar had, ingeslapen werd. ik knuffelde er iedere dag mee, en ik liet hem iedere dag een paar uur loslopen. dus dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben ;)

maar voor mij is het even erg of nu een klein of een groot dier dood gaat.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:55

Toen mijn ene degoe dood ging heb ik 3 dagen gehuild. Ik denk dat als mijn degoe dood gaat ik erg veel verdriet zal hebben, misschien nog wel meer dan als mijn hond dood gaat. Want mijn degoe begroet me als ik thuis kom en ik kan met haar communiceren en met mijn hond heb ik dat toch minder (die trekt meer naar mijn moeder :P)