Aan de riem blaffen naar andere honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:17

rockwitch schreef:
Idd Yamcha een GL of halti is een symptoom bestrijder, het lost niet het probleem op waarom de hond in de eerste plaats al trekt. Je moet eerst kijken waarom de hond trekt, komt ie vaak los of juist nooit, heeft ie nooit geleerd normaal aan een riem te lopen. Er zijn veel redenen voor en uiteindelijk kan je beter aan het probleem werken dan aan de symptomen alleen.

Dat vind ik dus idd precies het probleem.
Het is niet het hulpmiddel dat de hond het trekken af moet leren, het is de baas.
Nikki__ schreef:
Ik denk dat de officiele neusbeet met een hoop meer gepaard gaat dan alleen deze beet.

Dat weet ik wel zeker, alleen het principe van de GL/halti is er wel op gebaseerd, en ik vind dat wel iets om over na te denken als je besluit de GL te gebruiken. Dat jouw hond er geen probleem mee heeft, is erg prettig, voor jou en de hond :j
Maar het verandert niet veel aan het basisprincipe ;) en dat basisidee heb ik moeite mee :)
Nikki__ schreef:
Ze corrigeert zichzelf prima hoor, ik hoef het niet te doen. Ik hoef er niet aan te trekken, niks.

En dat vind ik nu net het probleem, de eigenaar hoeft niks te doen, het is een quick-fix. Maar het probleem wordt niet opgelost, begin je eenmaal aan een GL/halti, kun je er niet meer zonder. Je leert als eigenaar namelijk niet hoe je het trekken af kunt leren.
dees_daan schreef:
de GL veroorzaakt geen contstante druk

De hond voelt hem wel continu zitten, ook dat kan vervelend zijn ;) Het gaat er niet om wat wij dénken dat vervelend is, het gaat erom wat de hond vindt, en die heeft over sommige dingen heel andere meningen dan wij.
dees_daan schreef:
ik denk dat het prettiger is voor de hond om een GL om te hebben waar geen druk op staat, dan om een halsband om te hebben waar wel contstant druk op staat (GL heb je niets voor niets om natuurlijk)

Maar als jij het trekken consequent afleert, staat er totaal geen druk op de halsband. Buiten dat heeft het gewicht van de halsband voor een hond niet veel betekenis, en druk op de neus wel. Druk op een halsband ervaart een hond niet als vervelend. Druk op een GL duidelijk wel, anders zou het ding niet werken. Ik denk dat een Gentle Leader vooral heel gentle is voor de baas.
Ik ervaar druk aan de lijn wel als vervelend, en daarom leer ik mijn honden niet te trekken. Gewoon met leren halsbanden :)

Voor de volledigheid: ik heb de halti idd gebruikt bij mijn reu, met de intentie om het als een tijdelijk hulpmiddel te gebruiken.
En aan de halti trok hij idd niet. Toen de halti afging, moest ik het trekken alsnog afleren....... het is echt alleen maar een quick-fix.

Nikki__

Re: Aan de riem blaffen naar andere honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:21

@Yamcha, volgens mij heb ik in een van onze PB's je uitgelegd waarom Sanne aan een GL loopt. Ze loopt niet aan een GL voor het trekken, want trekken dat ze niet. Totaal niet.
Ze heeft hem alleen om voor het uitvallen naar andere honden. En daar gaat een hoop verleden bij gepaart en uiteindelijk bleek dit de beste oplossing. Natuurlijk probeer ik haar altijd voor te zijn, door haar af te leiden en te zorgen dat ze niet uit kan vallen en dus geen correctie van de GL krijgt. Als ik dan toch te laat ben, omdat ik het simpelweg niet gezien heb, dan is de GL ideaal.

En ik krijg bij Sanne echt niet het idee dat ze haar GL vervelend vind. Ze schuurt nooit, nooit gedaan ook, kwispeld altijd als hij om mag, steekt zelfs haar neus erdoor heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:55

Ik weet dat jij hem neit om hebt voor het trekken, en de manier waarop je het hebt aangeleerd, vind ik keurig, hoor.
Maar veel mensen gebruiken hem wel voor het trekken, zelfs naast de fiets, en dat vind ik niet de goede manier :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:11

wij kregen onze staff met 9 maanden, die kon niet normaal aan de lijn lopen, hing aan de lijn met haar voorpoten van de grond, wat een kracht komt er dan op de lijn... echt niet fijn :n op cursus met de GL en de clicker, en ik kon weer normaal met haar gaan wandelen, voor haar fijner (langer wandelen) en voor mij ook, iig geen touwtrekkerij meer.. zij vond het juist fijn als dat ding er bij kwam.. vervelend vond ze het dus zeker niet.
ik gebruik hem niet bij de hondjes die we nu hebben, die heb ik zelf aan de lijn leren lopen, en lopen netjes naast dus het is niet nodig. maar een stafford heeft zulke sterke spieren, en als ze dan zo aan de lijn hangen dan red je het gewoon niet met een simpel halsbandje.. daar hebben ze te veel nekspieren voor..
tuurlijk moet je ze leren om netjes aan de lijn te lopen, maar als je een hond op latere leeftijd krijgt, zijn ze soms al verkloot daarmee..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:05

Wij krijgen altijd opvang honden op latere leeftijd, we hebben eigenlijk zelden tot nooit pups. En ook die honden leren we zonder GL of andere dingen normaal naast de riem lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:21

gaat een beetje lastig met een behoorlijk gespierde staff die knetter in haar hoofd word.. ik ben niet voor niets met haar op training gegaan, en of je nou een gewone riem of een GL hebt, als het voor de hond en de baas werkt is het goed vind ik, een stafford is toch wat anders dan een lab of een golden.. die nekspieren zijn gewoon niet te vergelijken..