Welk recht heb ik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:10

En inderdaad het papier waar ik het over had is de stamboom :)
Ik heb trouwens ook contact gehad met de politie... die kunnen weinig voor me betekenen. Wel heb ik van die aardige mevrouw een nummer gehad zodat ik morgenochtend kan bellen en vragen wat ik nog kan doen.

Liezel1

Re: Welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:13

je zou even naar het juridisch loket kunnen bellen morgen ochtend. Of anders naar je rechtsbijstandverzekering als je die hebt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:15

Ja dat nummer heb ik gekregen van het juridish loket.. Ook had ik een sms gestuurd dat ik haar voor morgenmiddag terug wou anders zou ik aangifte gaan doen... hoop dat mijn loze dreigement indruk maakt al vrees ik het ergste ;(

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:22

Heb je rechtsbijstand? Deze kunnen je er ook mee helpen en ervoor zorgen dat je de mogelijke advocaatkosten niet hoeft te betalen.
Hopelijk kun je het wel met die vriend erover hebben en een goede oplossing vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:24

Ik snap even een ding niet, hoe heeft zijn vriendin het hondje mee kunnen nemen, is ze bij jou thuis gewest?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:29

Als ik het zo lees denk ook ik dat je nog weinig kans maakt om je hondje terug te krijgen.
De enige oplossing zou zijn om het toch als volwassenen proberen uit te praten, hoe moeilijk ook.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:37

Chiqa schreef:
Ik snap even een ding niet, hoe heeft zijn vriendin het hondje mee kunnen nemen, is ze bij jou thuis gewest?

TS is aan verhuizen en heeft de honden daarom tijdelijk elders onder gebracht. Vanuit dat huis heeft die vriendin de hond meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:38

Dan is dat toch diefstal Liezel?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 21:48

Dat dacht ik ook , ook omdat zij eigenlijk geen recht heeft op de hond.. maargoed de politie kan hier ook niets mee... ik ga nu na een lange stressvolle dag slapen. Bedankt voor de berichten en hoop op nuttige tips.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:53

Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt Chiqa en hoe strikt je daarin wil zijn.
De persoon die hond op dat moment thuis had, hield dat "goed" onder zich voor een ander, nl de TS, die eigenaar is.
Probleem is alleen dat die vriend ook eigenaar is. Dat hij de hond niet heeft weggehaald maar zijn vriendin is een beetje een vervelende kwestie. Zij heeft er in feite niets mee te maken, maar als de vriend achter haar staat en het haar gevraagd heeft, ligt het iets genuanceerder. Dan heeft die vriendin nl simpelweg het (mede)eigendom van haar vriend opgehaald.

En dát is nou juist het probleem in deze zaak, dat alles zo halfbakken is. Als de Ts hier aangifte van wil gaan doen, krijg je de situatie dat zij aangifte doet van diefstal door haar vriend, die tevens ook eigenaar van de hond is. Diefstal van zijn eigen hond dus...
Dat het allemaal niet helemaal netjes en jofel is gegaan is een ding dat zeker is.

Beeld je eens in: Je koopt een paard van een fokker, die het dier half aan jou verkoopt. Jullie hebben beiden 50% eigendom. Je hebt niet voor het paard hoeven betalen, je maakt alleen mondeling de afspraak dat het eerstgeboren veulen voor de fokker is. Je krijgt vervolgens een meningsverschil met die fokker en hij besluit het paard elders onder te brengen. Heel vervelend, maar hij is wél 50% eigenaar en heeft dus net zoveel zeggenschap over de verblijfplaats als jij. Waar wil je dan aangifte van doen? Dat hij zijn eigen paard heeft gestolen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:54

Tiffany schreef:
Dat dacht ik ook , ook omdat zij eigenlijk geen recht heeft op de hond.. maargoed de politie kan hier ook niets mee... ik ga nu na een lange stressvolle dag slapen. Bedankt voor de berichten en hoop op nuttige tips.

Als jouw kennis (en mede-eigenaar dus) het goed vindt dat zijn vriendin de hond meegenomen heeft, denk ik dat je een probleem hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:58

Liezel1 schreef:
Heel vervelend, maar hij is wél 50% eigenaar en heeft dus net zoveel zeggenschap over de verblijfplaats als jij. Waar wil je dan aangifte van doen? Dat hij zijn eigen paard heeft gestolen?

Als hier een wildvreemde dingen uit mijn huus haalt, en al is dat een pak suiker, ja dan doe ik aangifte.
Lijkt mij toch vrij simpel, dit persoon heeft daar niets te zoeken en anders vragen ze het eerst maar eens.
Daarom ook de vraag hoe deze hond weg is gehaald :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:03

Dan zal die kennis aangifte moeten doen....Dat wordt een ingewikkelde zaak dan... maar meerdere haken en ogen aan zitten, maar waar de TS eigenlijk helemaal buiten komt te staan.
De vraag is dan of die vriend als mede-eigenaar op de hoogte was gesteld dat het dier (tijdelijk) elders verbleef.
Dan nog is het diefstal van zijn eigen goed, en zal de aangifte dus aangepast moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:06

Dat maakt niet uit, de hond is blijkbaar zonder toestemming meegenomen. Pure diefstal.
Wat er later volgt (Eigendomsbewijs ed) is een tweede verhaal Zou morgen gewoon even naar het bureau gaan voor advies.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:07

Citaat:
Enig goed dat geheel of gedeeltelijk tot een ander behoort, wegnemen,
met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen (art. 310
WvS).

Het goed behoort gedeeltelijk toe aan een ander, maar ook aan hem, en dát is het probleem....

Citaat:
wederrechtelijk.....tegen de wet in, zonder toestemming (van eigenaar bijvoorbeeld)
toe te eigenen....het onttrekken van het bezit van een ander

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:09

Ts heeft al contact gehad met de politie en die hebben aangeven hier weinig mee te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:13

Ligt eraan. Ze hebben niets te zoeken bij een ander zonder toestemming ga je niet zomaar even je troep meenemen, kom zeg zou een gekke wereld zijn.
Of ze moet netjes de deur open hebben gedaan, riem in dr handen hebben gestopt, hondje aangelijnt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:16

Citaat:
Onder huisvredebreuk wordt verstaan het binnendringen van een woning of bijbehorende ruimte of daarin verblijven zonder de toestemming en tegen de wil van de eigenaar of gebruiker.

Als de diefstal niet mogelijk blijkt te zijn, zal de vriendin van de TS aangifte moeten doen van huisvredebreuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:17

Ook een mogelijkheid idd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:19

Maar feit blijft: De TS staat daarbuiten en met een dergelijke aangifte wordt de vriendin misschien gestraft, maar het gaat geheel buiten de kern van het verhaal om.
De TS krijgt daarmee haar hond niet terug.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 09:26

Waar jullie het over hebben heb ik ook al aan gedacht.
De kennis waar mijn hond op dat moment verbleef wil geen aangifte doen wegens huisvredebreuk, en ook al wil hij dat wel is dat wraak halen en ben ik inderdaad erg bang dat ik me hond nooit meer zal zien.. ook heb ik al gehoord dat ze een andere baas voor haar hebben gevonden ;(

Zij heeft dus aangebeld, er is opengedaan, zij is naar binnen gestormt, en de kennis heeft duidelijk gezegd dat die dit eerst met mijn moest bespreken, zij had haar eigen riem bij zich, hond aangelijnt en weer naar buiten gestormt....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:30

euhhh, over die andere baas...
Zij kunnen de hond niet verkopen zonder jouw toestemming. Ze kunnen hun 50% verkopen, maar niet dat van jou. Ook als ze de hond elders onderbrengen moet jij daar inspraak op hebben.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 09:35

Liezel1 schreef:
euhhh, over die andere baas...
Zij kunnen de hond niet verkopen zonder jouw toestemming. Ze kunnen hun 50% verkopen, maar niet dat van jou. Ook als ze de hond elders onderbrengen moet jij daar inspraak op hebben.

Echt? want moet ik tekenen om van het eigendomsbewijs af te komen? (hun schreeuwde gisteren van niet)
Want anders ga ik er alsnog een zaak van maken want dat vertik ik...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:37

Jij bent 50% eigenaar, dat staat blijkbaar op papier...
Als zij de hond verkopen, dan kan dat alleen voor hun 50% en niet voor jouw deel, tenzij jij ze daar toestemming voor geeft.
zij zijn nl niet beschikkingsbevoegd om jouw deel te verkopen, omdat zij geen eigenaar van dat deel zijn en er ook niet ter goeder trouw aan zijn gekomen....

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 09:39

Aha kijk eens aan...
Maar kan ik mijn hond niet gewoon terughalen dan.. want over de verblijfsplaats is niks bekend }:)