Hondenvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Re: Hondenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:19

weegt je hond 5,5 kilo?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:20

Ja de hond weegt 5,5 kilo

Nou ik heb dus een JRT en die is in hongersstaking om het zomaar even te noemen.
Die andere eet nu voor 2.
Ook dat smuldier goedje wil ze niet eten.

Kun je al die dingen die jullie nu voeren gewoon in de supermarkt kopen od moet ik daarvoor bij een slager/ polier/ visboer zijn of bij een dierenspeciaalzaak?
Vind het wel heel erg interresant.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:23

je sommetje is goed, maar je komma staat verkeerd. Hij zou dan idd 963 gram per week mogen hebben.
Ik koop het vlees bij een groothandel, maar je kan het natuurlijk ook bij de slager/slachthuis oid halen. Ik zou beginnen met een goede KVV, carnibest ofzo. Op www.carnibest.nl kun je verkooppunten vinden. Verder kan je beginnen met kippenvleugels en drumstickjes, dat is lekker zacht en goedkoop bij elke poelier te koop

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:24

Die kun je bij speciale winkels kopen, via internet te bestellen. En die leveren het gewoon thuis. Je kunt ook naar de plaatselijke islamitische slager gaan, die heeft het spul vaak ook.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:24

Op die manier leert je hondje lekker vlees te eten, en je hoeft je nog niet druk te maken over berekeningen. Dat komt later dan allemaal wel :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:36

Maar loop je bij rauw vlees nou helemaal geen risico op ziektes. Ik bedoel in het wild eten ze het natuurlijk ook maar daar staan de koeien/kippen/eenden/etc ook niet met zijn tienen op 1 vierkante meter lekker hun ziektes te delen. Weet wel dat je om die reden geen varkensvlees mag voeren, maar loop je bij andere vleessoorten echt geen risico, want die dieren dragen toch vaak genoeg ziektes bij zich. (onze hond doet het trouwens prima op brokken dus ik denk niet dat we snel over zouden stappen)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:42

Wij eten hetzelfde vlees hoor liedje ;) Ik voer alleen vlees wat ook voor menselijke comsumptie geschikt is. Dit wordt gewoon getest op ziektes e.d. Varkensvlees wordt niet gevoerd omdat het een schadelijke bacterie (kan) bevat(ten). Niet omdat er een ziekte in zou zitten.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:52

Behalve de ziekte van Aujeszky waar honden, katten etc gevoelig voor zijn, kan varkensvlees huidirritatie geven.
Edit: dit geldt overigens ook voor zwijnen vlees, terwijl die dus voornamelijk in de natuur voorkomen ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:54

Een schadelijke bacterie veroorzaakt meestal ziektes ;) . Maar als jij je kippetje rouw op eet zit jij ook twee dagen op de wc. (er vanuit gaande dat je geen kleuter of bejaarde bent dan kan dat nog wel eens slechter aflopen). Tuurlijk word er wel op ziektes gestest maar lang niet alles kan voorkomen worden en veel dingen zijn ook compleet onschadelijk zolang je het maar goed verhit. Maar de meesten voeren het de hond rauw. Ik weet ook niet of die kant en klare versvlees dieeten vlees voor dierlijke of menselijke consumptie gebruiken?? Want dat zal inderdaad wel een hoop schelen.

@liaka; alle zwijnen of nederlandse zwijnen want in nederland zitten de 'wilde' zwijnen ook nogal op elkaars lip?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:56

Ik voer brokken (Farmfood) met af en toe kvv. Het liefst zou ik de verhouding omdraaien maar dat zien m'n ouders voorlopig niet zitten helaas.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:58

Het versvoer wat mijn hond een tijdje heeft gehad was gewoon vlees dat ik in de supermarkt etc kocht. Gewoon voor menselijke consumptie hoor. Bij de islamitische slager is het ook gewoon "restorganen". Dat spul wordt niet verkocht, omdat mensen het niet willen eten of kunnen eten (denk aan botten etc). Maar de rest van het dier gaat gewoon over de toonbank en in de pan....

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:59

Liex schreef:
Ik snap het allemaal niet zo goed... :n
Sommige mensen voeren alleen brokken, sommige alleen vlees en sommige een combi. Ik werk bij de Welkoop en wij hebben ook zoveel verschillende soorten hondenvoer staan, niet alleen brokken maar ook vlees en blikvoeding... Dat laatste ben ik trouwens ook geen fan van.

Kan iemand mij hier uitleggen wat het precies inhoudt als je overstapt op vleesvoeding? Wij thuis voeren onze hond brokken van Prins, dat krijgt ze al sinds ze pup is... Tja, we weten niet anders...

Ik denk dat ik mijn oogkleppen ook maar eens af moet zetten :+

Ik voer door de weeks ook Prins brokken de geperste (de blauwe zak) en in het weekend vers (vriezer) van Prins. Mijn hondje heeft geen last van tandsteen en doet het er vanaf pup zijnde al heel goed op, nooit geen problemen ofzo.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:06

Liezel1 schreef:
Het versvoer wat mijn hond een tijdje heeft gehad was gewoon vlees dat ik in de supermarkt etc kocht. Gewoon voor menselijke consumptie hoor. Bij de islamitische slager is het ook gewoon "restorganen". Dat spul wordt niet verkocht, omdat mensen het niet willen eten of kunnen eten (denk aan botten etc). Maar de rest van het dier gaat gewoon over de toonbank en in de pan....

Waar alle bacterien overlijden aan oververhitting }:0 .

Maar hebben honden dan gewoon zo'n goede weerstand dat ze helemaal geen last hebben van de bacterien die in het vlees zitten. (Of zijn mensen zo zwak dat za al die bacillen dood moeten hebben). Maar van de mensen die rauw voert heeft niemand daar dus ooit problemen mee gehad als ik het goed begrijp.(onze hond is nogal gevoelig voor ontstekingen in haar buik een van de redenen waarom ik niet zo snel over zou stappen op rauw voedsel maar dat is dus geen enkel probleem)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:11

liedje89 schreef:
Maar hebben honden dan gewoon zo'n goede weerstand dat ze helemaal geen last hebben van de bacterien die in het vlees zitten. (Of zijn mensen zo zwak dat za al die bacillen dood moeten hebben). Maar van de mensen die rauw voert heeft niemand daar dus ooit problemen mee gehad als ik het goed begrijp.(onze hond is nogal gevoelig voor ontstekingen in haar buik een van de redenen waarom ik niet zo snel over zou stappen op rauw voedsel maar dat is dus geen enkel probleem)

Honden zijn carnivoren, die zijn daarop aangepast. Veelal blijkt dat honden die een erg gevoelig maag-darm systeem hebben het net beter doen op rauw vlees, omdat het hun natuurlijk voer is zeg maar.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:16

Het heeft zowiezo allemaal met weerstand te maken. Mensen en honden vergelijken is onlogisch, tevens is de ene mens veel vatbaarder voor bepaalde dingen dan de andere mens. Dit zal tussen de honden niet anders zijn denk ik.
Ik voer toch liever de natuurlijke bacterien die in het vlees zitten, dan de chemische toevoegingen die ze in de brokken stoppen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:22

Laika schreef:
Het heeft zowiezo allemaal met weerstand te maken. Mensen en honden vergelijken is onlogisch, tevens is de ene mens veel vatbaarder voor bepaalde dingen dan de andere mens. Dit zal tussen de honden niet anders zijn denk ik.
Ik voer toch liever de natuurlijke bacterien die in het vlees zitten, dan de chemische toevoegingen die ze in de brokken stoppen.

Ik ben niet zo'n groot gelover in natuurlijk is beter dan chemisch maar ik snap je punt op zich wel. Ik ben met onze hond opzich al heel blij dat ze het eindelijk eens goed doet op der voer dus ik zou daar niet zo snel mee rommelen.

Die van ons hebben we trouwens wel op dit merk gezet op advies van de dierenarts, dus ik geloof niet dat het zo ongezond kan zijn. Ik heb al heel vaak gehoort dat mijn dierenarts daar ook geld mee zou verdienen, maar ik geloof eigenlijk niet echt dat de hartjes in de ogen van de diergeneeskunde student veranderen in dollar tekens zodra ze hun diploma binnen hebben. (bovendien vraag ik me een beetje af waar dat geld dan vandaan zou komen. Je koopt het voer immers niet bij de dierenarts)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:24

Wat een gedoe lijkt me dat zeg...
Ik word een beetje misselijk als ik dat lijstje voorbij zie gaan. :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:26

liedje89 schreef:
Die van ons hebben we trouwens wel op dit merk gezet op advies van de dierenarts, dus ik geloof niet dat het zo ongezond kan zijn. Ik heb al heel vaak gehoort dat mijn dierenarts daar ook geld mee zou verdienen, maar ik geloof eigenlijk niet echt dat de hartjes in de ogen van de diergeneeskunde student veranderen in dollar tekens zodra ze hun diploma binnen hebben. (bovendien vraag ik me een beetje af waar dat geld dan vandaan zou komen. Je koopt het voer immers niet bij de dierenarts)

Hmm, van die dollars weet ik niet. Maar veel DA's weten gewoon heel erg weinig af van hondenvoer, in hun opleiding krijgen ze meestal erg weinig en traditioneel les over voer. En zijn ze gewoon onwetend. (Denk aan uitspraken dat honden agresief worden als je ze vers vlees heeft door het bloed :Y) ). Of sommigen hebben er zelfs nog nooit van gehoord, tja...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:29

Ik ben trouwens niet echt tegen brokken (voer ze zelf ook) maar ik denk wel dat vers vlees soms beter is.
Ik zou bevoorbeeld zeker eerst vers vlees proberen mocht mijn hond huidproblemen of maagproblemen hebben voor ik aan de medicijnen begin. En werkt het niet, dan is er nog geen man over boord lijkt me.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:33

Toch weet die vans exaxt uit te rekenen hoeveel we haar moeten voeren. En deed ze het op het merk dat de dierenart aanraade meteen perfect. Dus ik denk op zich dat mijn dierenarts niet helemaal stom is. (onze dierenarts(en) zijn wel vrij jong weet niet of dat verschil maakt). Ik studeer nu zelf dierwetenschappen en ik vind de richting voeding wel intressant dus misschien weet ik het over 5 jaar wel gewoon allemaal.(die van ons zit trouwens juist op een merk dat geen kleurstoffen en conserverings middelen gebruikt omdat veel honden daarook allergisch voor zijn, het is wel gewoon voer geen medicatie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:39

Laika schreef:
Er is ook niemand die beweerd dat ze van brokken dood gaan. zelf zul je ook niet zo snel doodgaan van iedere dag patat eten ;) Maar of het echt goed voor je is?
Zelfs in de slechtste hondenbrokken of blikvoer zit wel iets wat "goed" voor je hond is.
Mijn yorkie heeft 13 jaar brok gegeten, nu eet ze ruim een half jaar vlees en hoop ik er toch minimaal nog 5 jaar aan toe te kunnen voegen.

Onze honden lopen nog rond en spelen alsof ze een jaar of 3 zijn, dus de brokken doen ze goed ja.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:45

liedje89 schreef:
Toch weet die vans exaxt uit te rekenen hoeveel we haar moeten voeren. En deed ze het op het merk dat de dierenart aanraade meteen perfect. Dus ik denk op zich dat mijn dierenarts niet helemaal stom is. (onze dierenarts(en) zijn wel vrij jong weet niet of dat verschil maakt). Ik studeer nu zelf dierwetenschappen en ik vind de richting voeding wel intressant dus misschien weet ik het over 5 jaar wel gewoon allemaal.(die van ons zit trouwens juist op een merk dat geen kleurstoffen en conserverings middelen gebruikt omdat veel honden daarook allergisch voor zijn, het is wel gewoon voer geen medicatie)

Nou, ik neem aan dat ze niet allemaal zulke onzin uitstoten als in mijn voorbeeld ;) . En ik bedoel ook niet dat je ze moet wantrouwen iod, ze hebben niet voor niks zoveel jaar geleerd lijkt me. Maar ze zijn ook niet heilig, zeker niet kwa voer. Soms moet je eens verder kijken dan hun suggesties, zeker als die suggesties niet lijken te werken (dat bedoel ik in het algemeen, niet op jouw).

Overigens vind ik de soort brokken die je voert ook nog veel uitmaken zo voor de gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:22

Laika schreef:
Er is ook niemand die beweerd dat ze van brokken dood gaan. zelf zul je ook niet zo snel doodgaan van iedere dag patat eten ;) Maar of het echt goed voor je is?

Kijk kan me voorstellen dat deze opmerking voor ontzettend veel weestand kan zorgen, je kotm ze namelijk vaker tegen en dat is jammer.
Er is namelijk wel degelijk een nuance tussen een supermarktbrok of een premium kwaliteitsbrok,
ze allemaal over een kam scheren maakt de discussie er niet interessante rop en gaat vrijwel nergens over.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:39

Niet elke dierenarts is onwetend wat voer betreft natuurlijk. Tevens heb je natuurlijk gebruikerservaringen. Ook zijn er tegenwoordig steeds meer dierenartsen die vers aanraden. Zoals ik al eerder zei, ook in het slechtste hondenvoer zitten stoffen die goed voor ze zijn.

Chiqa de kwaliteitsbrok zoals jij ze noemt bevat ook genoeg rommel hoor. En als je me wilt quoten wil je het dan wel in context laten?

Mijn volgende regel was namelijk dat er zelfs in de slechtste brokken wel iets zat wat goed voor je hond is. ;)

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:00

wij voeren onze 2 boxers krokante brokken( Beneful- met goedkeuring van de dierenarts)
ze doen het er erg goed op. 1x per week extra koolhydraten bijvoeren dmv gekookte macaroni(zonder kruiden etc). gaat perfect.