voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 13:50

Vind het echt leuk dat er zoveel reacties op dit topic komen ;)

@ Chubby : Orijen, hier heb ik echt nog nooit van gehoord en dit heb ik hier nog nooit gezien. Ik vrees, omdat zelfs Royal Canin hier al een hele zoektocht opleverd soms, dat onvindbaar gaat zijn. Maar hij komt bij op t lijstje.

jolanda10 schreef:
Als fokker van Jack Russells voor de laatste 16 jaar zal ik ook mijn 'mening' over voer voor dit ras geven;

Vers of brokken is iets persoonlijks, in beide zit, mits deze van goede kwaliteit is, voldoende voedingsstoffen. In principe is er dus niet zo veel verschil wat nu beter is.
Als je zelf wilt experimenteren met vers vlees en allerlei toevoegingen raad ik je dit af. De samenstelling van voer luistert zo nauw, daar moet je zelf niet mee gaan rommelen, tenzij je voedingsdeskundige bent en een hond hebt met bijv. een voedselallergie.

Als ik zo lees staat je hond nog steeds op puppybrokken. Dat advies van die mvr. die je voor gek verklaarde mag ze zelf ter harte nemen, een JR mag zeker niet tot 1 jaar op puppybrok staan, de samenstelling is veel te rijk en hiervan krijg je dus enorm veel ontlasting en gele brijige poep. De hoeveelheid lactose in puppybrok kan zelfs negatief zijn voor het kleine (aktieve) lijfje van een JR.
Ik heb 16 jaar lang JR's gefokt en zeer veel showhonden opgevoed en mijn honden aten al volwassen brokken als ze 3 maanden waren. Op dit moment is mijn oudste teefje 12,5 jaar en zij eet nog steeds de 'gewone' normal activity brokken van Eukanuba. De eerste 10 jaar gaf ik altijd Denkadog en ik ben zelfs jaren gesponserd door dit merk, maar helaas is dit slecht verkrijgbaar en met name voor mijn pups die naar het buitenland gingen was het daar helemaal niet verkrijgbaar. Maar als je Denkadog brokken kunt krijgen in je buurt dan kan ik je dit zeker aanbevelen.

Ik denk dat je als je over gaat op een 'volwassen' brok je meteen minder poep en van dikkere substantie zal zien. Er is echt helemaal niets mis met je hond, maar die persoon die jou verteld dat je tot 1 jaar door moet gaan met puppybrokken is niet slim en daarom heb jij nu deze problemen.

Koop een zakje Eukanuba, Royal Canin of Denkadog (dat zijn de 3 betere merken) en voer 2 x per dag. Pas op met wat je voert, je voert snel te veel.
Voor het idee; onze 3 JR's eten de 'medium brok' (dan moeten ze o.a. ook goed kauwen), en hier krijgen ze 's morgens 20 brokjes en 's avonds nog eens 20 brokjes, geen brok meer of minder!
Mijn 12 jarige teefje hoopt dit jaar haar Veteranen Kampioenstitel te halen, ze is al aardig op weg en iedere keer krijg ik op het keurrapport te horen dat haar conditie en haar vacht er zo bijzonder goed uitzien voor haar leeftijd.

Wel tijdens de overgang mengen met je bestaande brokjes, niet meteen het voer wisselen.

kijk maar even bij onze kennel : http://www.ofthehunterspride.nl.nu/

@ Jolanda10: bedankt voor je 'professionele' mening!
Wat is jou mening over het mengen van versvoer ( bv. schijfjes vlees à la Duck) 's morgens en brokken 's avonds?
Of zou jij het enkel houden bij de brokken?

Het klopt inderdaad dat mijn hondje momenteel nog op puppybrok staat.
Ik had gelezen + op de training had men mij verteld dat zeker voor de JR dit niet goed was om lang puppyvoer door te geven. Dit ook omdat er een hoge % aan eiwitten inzit, en het zijn uitzichzelf al heel actieve honden, en daar zouden ze dus nog actiever van gaan worden.
Verder is zijn ontlasting dus zeer plat, soms dus op het lopende af en vaak van een roestkleur tot een moskleur.
Dit is nooit echt vast. Hij moet ook zeer vaak een grote boodschap doen.

Maar omdat de dame in kwestie er zo van overtuigd was dat je tot +1jaar zéker puppyvoeding moest geven, begon ik opnieuw te twijfelen!

Heb jij nog nooit gehoord van Bento Kronen / Euro premium?
Denkadog is volgens mij hier niet verkrijgbaar. Eukaneuba en Royal Canin wel.

Heb even op de site gekeken : wat een prachtige honden hebben jullie daar zeg!!
de namen van de reutjes vind ik ook geweldig :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:54

nicci88

Re: voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:00

ik heb van horen zeggen dat er wel veel zout in eukaneuba zit.
Dit weet ik dus niet zeker, maar dit werd gezegd in een dierenwinkel waar ik heb gewerkt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:07

Toen ik thuis woonde kreeg onze hond ook DUCK. Daar deed ze het heel erg goed op. Ze glansde mooi, was energiek, helemaal prima. Nu krijgt ze weer gewoon brok van een goed merk.

Ben zelf erg te spreken over DUCK. Heb er meerdere honden er erg op vooruit zien gaan. En het is een groot voordeel dat je zelf niet hoeft te rekenen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:11

nicci88 schreef:
Martine_R schreef:
Ja ik ben ook helemaal overtuigd van versvoer :j
Ook huidklachten en andere gezondheidsproblemen kunnen hiermee gemakkelijk verholpen worden. Alleen jammer dat dierenartsen dit niet vaak adviseren.

Ja maar mijn stafford bijvoorbeeld
die is allergisch voor eiwitten.
We weten alleen nog niet voor welke eiwitten.
Dus nu krijgt ze voer waar eigenlijk geen eiwitten inzitten ofzo.

als ik nu met vers zou beginnen, weet ik nog niet waar ze allergisch voor is.
dat kan kip zijn. of rund of varken

De eiwitten die in de brokken zitten hebben een heel proces doorgelopen, die zijn dus anders dan de eiwitten in vers vlees. Goede kans dat je hond het op alle soorten vlees gewoon heel goed doet.

Voedingsdeskundige hoef je niet te zijn om zelf samen te stellen, maar je moet je wel terdege inlezen. En je uiteraard mengen onder de mensen die al ervaring in deze hebben.

Voor TS, als vers voeren om praktische redenen niet mogelijk is, zou ik gewoon voor een goede brok gaan, en zo nu en dan als lekkernij wat vlees geven. Omdat je op voornamelijk brok gaat zitten, is de samenstelling van dat vlees niet zo heel erg belangrijk, maar zie het als toevoeging, niet als vervanging van zijn maaltijden. Indien je dat wel doet, let er dan op dat het een compleet product is.

Heb je al op de site van bijvoorbeeld Carnibest gekeken waar eventueel voor jou een verkooppunt is?
Je hondje heeft ongeveer 40 gram per kilo gewicht nodig, voor een JRT van 6 kilo is dat dus nog geen 200 gram per dag. Van 1 zo'n worst kun je dan dus 5 dagen volledig voeren. Lijkt mij ook met een kleine vriezer goed te doen hoor :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:27

Oprtalj schreef:
marleen_usar schreef:
in groentes zitten weinig koolydraten,als je weinig koolydraten binnen krijgt gaat je honger gevoel weg.het werkt heel goed, minder voeren heb ik al vaak geprobberd dat werkte niet.Vroeger in de natuur hadden de honden alleen maar vers dus vers is altijd beter dan kant en klaar.Ik zie mijn hond er ook van opknappen, is veel fitter en zo.
Er was vroeger in de natuur geen wilde hondachtige die sperciebonen of bloemkool ging koken.

Dat niet, maar ze aten wel de maaginhoud op van hun prooidieren, die op dat moment de groenten wel gekauwd, half verteerd en opgewarmd hebben naar plusminus 38 graden :j

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:27

nicci88 schreef:
Martine_R schreef:
Ja ik ben ook helemaal overtuigd van versvoer :j
Ook huidklachten en andere gezondheidsproblemen kunnen hiermee gemakkelijk verholpen worden. Alleen jammer dat dierenartsen dit niet vaak adviseren.

Ja maar mijn stafford bijvoorbeeld
die is allergisch voor eiwitten.
We weten alleen nog niet voor welke eiwitten.
Dus nu krijgt ze voer waar eigenlijk geen eiwitten inzitten ofzo.

als ik nu met vers zou beginnen, weet ik nog niet waar ze allergisch voor is.
dat kan kip zijn. of rund of varken

De eiwitten die in de brokken zitten hebben een heel proces doorgelopen, die zijn dus anders dan de eiwitten in vers vlees. Goede kans dat je hond het op alle soorten vlees gewoon heel goed doet.

Voedingsdeskundige hoef je niet te zijn om zelf samen te stellen, maar je moet je wel terdege inlezen. En je uiteraard mengen onder de mensen die al ervaring in deze hebben.

Voor TS, als vers voeren om praktische redenen niet mogelijk is, zou ik gewoon voor een goede brok gaan, en zo nu en dan als lekkernij wat vlees geven. Omdat je op voornamelijk brok gaat zitten, is de samenstelling van dat vlees niet zo heel erg belangrijk, maar zie het als toevoeging, niet als vervanging van zijn maaltijden. Indien je dat wel doet, let er dan op dat het een compleet product is.

Heb je al op de site van bijvoorbeeld Carnibest gekeken waar eventueel voor jou een verkooppunt is?
Je hondje heeft ongeveer 40 gram per kilo gewicht nodig, voor een JRT van 6 kilo is dat dus nog geen 200 gram per dag. Van 1 zo'n worst kun je dan dus 5 dagen volledig voeren. Lijkt mij ook met een kleine vriezer goed te doen hoor :j[/quote]

Ik heb net even op de site van Carnibest gekeken.
Lijkt me wel logisch waarom ik het hier bij speciaalzaken niet vond. Hier in de regio word het enkel verkocht bij dierenartsen , is dat altijd zo?
Het is inderdaad misschien wat praktischer om over te gaan op een zeer goede brok en dan af en toe wat vlees ( bv de Duck) als 'toetje' bij te voeren. Maar het enige probleem is, hij vind het vlees fantastisch lekker en ik vrees dat hij helemaal niet meer zal eten in het begin als ik ermee stop.
Momenteel krijg hij namelijk 's morgens blikvoer ( soort van terrine) door zijn puppybrok, I know shame on me :o

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:40

Heb je dan geen optie om hem helemaal op carnibest te zetten?
van 1 worst kun je zo'n 5 dagen voeren! Zoveel ruimte in de vriezer vraagt dat dus niet hoor.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:47

Laika schreef:
Heb je dan geen optie om hem helemaal op carnibest te zetten?
van 1 worst kun je zo'n 5 dagen voeren! Zoveel ruimte in de vriezer vraagt dat dus niet hoor.

Dat is misschien ook een optie.
Deze DA's zijn allemaal privé praktijken, maar ik vermoed als je hun even belt, dat je er wel terecht zal kunnen...

Hoe is Carnibest qua budget?
En is er verschil qua smaken? soorten vlees?
Is het altijd worsten? Toen we hem meekregen van de fokker hebben we ook een 5tal kleine worsten meegekregen, ook voor in de frigo, die we samen met de brok moesten voeren. Zou dat ook carnibest geweest zijn?
Was namelijk doorzichtige verpakking, zonder etiket...

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:49

Als je hond moet afvallen kun ej hem heel goed een tijd alleen maar pens geven.

Daarnaast geef ik mijn jackie Ecostyle brokken, daar doet hij het heel goed op. Daarnaast lekker veel beweging (met balletje)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:51

maureen_85 schreef:

Natuurlijk niet, dat is veel te eenzijdig!

TS, waarom niet even bellen? Het is een vrij duur merk, maar je gebruikt er niet veel van.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:55

maureen_85 schreef:

Daarnaast geef ik mijn jackie Ecostyle brokken, daar doet hij het heel goed op. Daarnaast lekker veel beweging (met balletje)

Eeehh ... mijn pup hoeft momenteel niet af te vallen...met zn lijntje is niets mis :+
en beweging krijgt ie ook genoeg :D

Maar ik denk dat iemand anders die ook reageerde in dit topic een hondje had die moest afvallen...
Ecostyle brokken heb ik nog niet van gehoord iig.

Ja ik ga straks na mn werk even bellen naar een paar van de betreffende DA's ,zitten er gelukkig een paar tamelijk dicht in de buurt ;) en hun om wat info vragen en wat de kostprijs is.
In principe maakt de kostprijs inderdaad niet zo heel veel uit, want zo'n jackje eet helemaal niet zo veel natuurlijk...

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:14

Chubby schreef:
maureen_85 schreef:

Natuurlijk niet, dat is veel te eenzijdig!

TS, waarom niet even bellen? Het is een vrij duur merk, maar je gebruikt er niet veel van.

Dat kan wel, mits het VUILE pens is.
In vuile pens zitten veel voedingsstoffen,tuurlijk moet je dat geen maanden volhouden

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:17

De kostprijs is (dacht ik) 3,50 per kilo, dus je hondje gaat dan al snel 0,70 cent per dag kosten. Carnibest is er in meerdere varianten, alle info vind je ook op de site.
De meeste varianten zijn zowel in 500 als in 1000 gram verpakt, en ja voor zover ik weet is het als worst verpakt. Even een uurtje of 2 a 3 uit de vriezer houden, en met een scherp mes in plakken snijden van de dag of 2 daagse hoeveelheid die je nodig hebt. Dat is weer afhankelijk van het gewicht van je Jack. Wat weegt hij nu ongeveer?

meer info over prijzen, soorten en verpakkingen vind je hier:
http://www.via-natura.nl/Carnibest.htm# ... r_de_hond_

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:56

Martine_R schreef:
Oprtalj schreef:
Er was vroeger in de natuur geen wilde hondachtige die sperciebonen of bloemkool ging koken.

Dat niet, maar ze aten wel de maaginhoud op van hun prooidieren, die op dat moment de groenten wel gekauwd, half verteerd en opgewarmd hebben naar plusminus 38 graden :j

De dieren die de wilde hondachtigen tot prooi dienden zullen toch echt weinig tot geen sperciebonen en bloemkolen in hun maag hebben gehad. Maaginhoud van dergelijke dieren bestaat voornamelijk uit gras.
Daar komt bij dat mensen die het gedrag van wilde wolven hebben bestudeerd allemaal tot de conclusie zijn gekomen dat de maaginhoud van een prooidier nauwelijks gegeten wordt. Bij grotere prooidieren wordt zo'n maag over het algemeen zoveel mogelijk leeg geschud.
Ik vind het prima als je je hond wat groenten voert, rauw gepureerd of gekookt, maar voor mij is het hele 'maaginhoudverhaal' dus geen reden om groenten een erg groot aandeel te laten zijn van de voeding van je hond. En dan zeker niet in combinatie met alleen gekookte i.p.v. rauwe vis of kip zonder de toevoeging van botten en organen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:01

Geen sperciebonen of bloemkolen, maar gras of iets dergelijks. Nou kunnen we ook de grasmaaier even door de achtertuin halen en dat door het eten gooien, maar volgens mij bestaat het overgrootte deel van groenten uit dezelfde soort stoffen, en zal het dus niet uitmaken of het sperciebonen, wortels of bloemkool is. Ik vind groenten als bijvoorbeeld sperciebonen, ja, een goede opvullen voor honden die snel te dik worden, naast het vlees uiteraard. Ik heb het niet over een erg groot aandeel, ik heb het over toevoeging.
Bovendien kan niet iedereen zomaar aan botten of organen komen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:59

In de buurt van Rotterdam, waar ook Marleen_usar woont, is dat niet zo moeilijk.
Maar wat wij hier proberen te zeggen, is dat, als je vers wilt voeren, dat je het dan of goed moet doen, met de juiste ingredienten en percentages, of dat je beter over kunt stappen naar kant en klaar vers vlees, wat ook ruim verkrijgbaar is hier in de regio...
Bijv bij de Jumbo verkopen ze Smuldier en Rodi, in Hoogvliet zit Bibi, en bij de dierenwinkels verkopen ze oa Bandit, Energique en Duck.
Lijkt me keus genoeg toch?

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:06

Laika schreef:
De kostprijs is (dacht ik) 3,50 per kilo, dus je hondje gaat dan al snel 0,70 cent per dag kosten. Carnibest is er in meerdere varianten, alle info vind je ook op de site.
De meeste varianten zijn zowel in 500 als in 1000 gram verpakt, en ja voor zover ik weet is het als worst verpakt. Even een uurtje of 2 a 3 uit de vriezer houden, en met een scherp mes in plakken snijden van de dag of 2 daagse hoeveelheid die je nodig hebt. Dat is weer afhankelijk van het gewicht van je Jack. Wat weegt hij nu ongeveer?

meer info over prijzen, soorten en verpakkingen vind je hier:
http://www.via-natura.nl/Carnibest.htm# ... r_de_hond_

Bedankt voor de info.
De website ga ik even rustig doornemen.
Ik denk dat hij nu zo'n 4 kg weegt. Moet hem dringend nog ns op de weegschaal zetten...

Billy schreef:
In de buurt van Rotterdam, waar ook Marleen_usar woont, is dat niet zo moeilijk.
Maar wat wij hier proberen te zeggen, is dat, als je vers wilt voeren, dat je het dan of goed moet doen, met de juiste ingredienten en percentages, of dat je beter over kunt stappen naar kant en klaar vers vlees, wat ook ruim verkrijgbaar is hier in de regio...
Bijv bij de Jumbo verkopen ze Smuldier en Rodi, in Hoogvliet zit Bibi, en bij de dierenwinkels verkopen ze oa Bandit, Energique en Duck.
Lijkt me keus genoeg toch?

Het is echt niet de bedoeling om zelf mijn voeding te gaan samenstellen of koken of bereiden hoor, zoals ik hierboven al aangaf, ik ken er echt veel te weinig van...
Dus ik kies voor brok of kant en klaar vlees. of de combi van beide.
Voor iets anders heb ik geen opslagruimte en ook de kennis niet...
En hier in de regio hebben ze geen smuldier, rodi, ze hebben hier geen bandit, energique, enkel Duck.
Ik vermoed dat dit enkel merken zijn die in NL verkocht zullen worden? de Carnibest heb ik ondertussen wel al gevonden, maar zij worden hier enkel via dierenartsen verdeeld ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:04

Laika schreef:
Dat zelf samenstellen duurder zou zijn dan Carnibest is onzin, het is echt wel goedkoper. Maar je moet het vlees natuurlijk niet bij de keurslager halen ;) En persoonlijk vind ik het geweldig om zo te voeren. Iedere dag iets anders te voeren :j Maar je hebt er wel de vriesruimte voor nodig.

Had ik maar een keurslager bij de hand, maar helaas die hebben wij hier niet in de buurt :n .
Ik moet het doen met de C1000 en de lokale slachterij.
Bij de C1000 was ik vanmiddag en ik heb eens gekeken. Het goedkoopste rundervlees was gehakt en dat koste nog steeds € 4,78 per kg.
Carnibest Lam (een van de duurdere varianten) kost me € 4,05 per kg. De CB Natuur kost € 3,60 of € 3,80 per kg.
Bij de slachterij zou je denken dat je goedkoper uitbent, maar helaas...ook niet :n . Die is zelfs met zijn reclames nog iets duurder dan de C1000.
Het enige wat ik daar goedkoop kan krijgen is runderkopvlees. Maar de laatste keer hebben ze er ook andere dingen doorheen gemalen. Het zag uit als stukjes lever. Gevolg: hond aan de dunne :( .
En dan nog..het enige wat ze daar slachten is rund, varken (wat een hond niet rauw mag) en af en toe een paard (waar mijn hond jeuk van krijgt, dus ook geen optie hiero).

Dus bij MIJ in de buurt kan ik het helaas niet goedkoop uithalen. Nou ja...helaas....ik heb het een en ander geprobeerd met kopvlees, hart, kippenvlees uit de C1000 reclame en groente pureren. Ik had een lamme arm van het snijden van het hart :o . Ben uren bezig geweest met snijden, pureren en alles in bakjes te prutsen. Als ik dat alleen al in werk moet uitdrukken, dan kost het MIJ (voor een ander, in een ander deel van het land kan ik niet spreken) meer dan de CB.

Ik ga er ook geen 50km voor rijden, dan ben ik het weer aan benzine kwijt.

Dus ja, het voeren van een goede KVV kan dus WEL goedkoper zijn als zelf samenstellen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:09

Martine_R schreef:
Geen sperciebonen of bloemkolen, maar gras of iets dergelijks. Nou kunnen we ook de grasmaaier even door de achtertuin halen en dat door het eten gooien, maar volgens mij bestaat het overgrootte deel van groenten uit dezelfde soort stoffen, en zal het dus niet uitmaken of het sperciebonen, wortels of bloemkool is.

Als dat zo is, waarom eten wij dan geen gras?

Martine_R schreef:
Ik vind groenten als bijvoorbeeld sperciebonen, ja, een goede opvullen voor honden die snel te dik worden, naast het vlees uiteraard. Ik heb het niet over een erg groot aandeel, ik heb het over toevoeging.

Een hond die te dik is moet je gewoon minder eten geven. Beter nog is om te voorkomen dat een hond te dik wordt. Zolang het je eigen hond is ben je daar tenslotte ook zelf bij. En nogmaals, een kleine toevoeging van groenten vind ik ook geen probleem. Ik reageerde hier in eerste instantie op een menu waarbij de hond alleen maar gekookte groenten en gekookt spiervlees krijgt voorgeschoteld en dat natuurlijk werd genoemd.

Martine_R schreef:
Bovendien kan niet iedereen zomaar aan botten of organen komen.

En dat is dan een excuus om je hond ernstige tekorten in zijn voeding te laten oplopen?
Mijn ervaring is dat het helemaal niet zo moeilijk is om aan botten en organen te komen. En kun je er echt niet aan komen, dan is het simpel: dan kun je eenvoudigweg niet overgaan tot het zelf samenstellen van de voeding voor je hond daar deze onderdelen dusdanig essentieel zijn dat je ze niet weg kunt laten uit de voeding van je hond. Kies dan liever voor een commercieel compleet voer.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:39

Vuyatela schreef:
@ Jolanda10: bedankt voor je 'professionele' mening!
Wat is jou mening over het mengen van versvoer ( bv. schijfjes vlees à la Duck) 's morgens en brokken 's avonds?
Of zou jij het enkel houden bij de brokken?

Het klopt inderdaad dat mijn hondje momenteel nog op puppybrok staat.
Ik had gelezen + op de training had men mij verteld dat zeker voor de JR dit niet goed was om lang puppyvoer door te geven. Dit ook omdat er een hoge % aan eiwitten inzit, en het zijn uitzichzelf al heel actieve honden, en daar zouden ze dus nog actiever van gaan worden.
Verder is zijn ontlasting dus zeer plat, soms dus op het lopende af en vaak van een roestkleur tot een moskleur.
Dit is nooit echt vast. Hij moet ook zeer vaak een grote boodschap doen.

Maar omdat de dame in kwestie er zo van overtuigd was dat je tot +1jaar zéker puppyvoeding moest geven, begon ik opnieuw te twijfelen!

Heb jij nog nooit gehoord van Bento Kronen / Euro premium?
Denkadog is volgens mij hier niet verkrijgbaar. Eukaneuba en Royal Canin wel.

Heb even op de site gekeken : wat een prachtige honden hebben jullie daar zeg!!
de namen van de reutjes vind ik ook geweldig

Dank je wel voor het compliment :o

Als jij graag en brokken en vers vlees voert, geen enkel probleem.
Bento kronen zou ik niet doen, dit voer bevat veel zout en is niet geschikt voor JR's
Euro premium is denk ik zo'n beetje hetzelfde.

Als je Eukanuba kunt krijgen dan zou ik zeggen; Ga ervoor!
Ik heb even de zak bestudeert; wij voeren Eukanuba Adult, normal activity voor 'grote' rassen >25 kg
Staat mss raar 'grote rassen', maar anders zijn de brokjes zo klein dat ze ze hier naar binnen slikken en ik heb liever dat ze goed kauwen, da's beter tegen de aanslag op hun gebit.

Dit is mijn jongste 'Daisy' ze is nu 7 maanden en krijgt al deze 'grote brokken' vanaf dat ze 3 maanden is;
Afbeelding

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:58

Vuyatela schreef:
Het is echt niet de bedoeling om zelf mijn voeding te gaan samenstellen of koken of bereiden hoor, zoals ik hierboven al aangaf, ik ken er echt veel te weinig van...
Dus ik kies voor brok of kant en klaar vlees. of de combi van beide.
Voor iets anders heb ik geen opslagruimte en ook de kennis niet...
En hier in de regio hebben ze geen smuldier, rodi, ze hebben hier geen bandit, energique, enkel Duck.
Ik vermoed dat dit enkel merken zijn die in NL verkocht zullen worden? de Carnibest heb ik ondertussen wel al gevonden, maar zij worden hier enkel via dierenartsen verdeeld ;)

Woon je dan in Belgie? Ik las op de website van Smuldier dat ze 120 verkooppunten hebben in Belgie.
Zelf ben ik niet zo kapot van Smuldier. Maar dat komt omdat de hond het er niet goed op doet.
Maar ze schijnen nu ook een glutenvrij KVV te hebben (Toevallig iemand hier die dat al geprobeerd heeft?)

Jammer dat ze geen Energique bij je in de buurt verkopen. Ook heel goed KVV én heel handig! Dat zit al in plakken van een ons (Rodi geloof ik ook, maar ook daar deed onze hond het niet zo goed op). Dat vind ik het nadeel van de CB, die rollen moet je zelf in stukken snijden. Zitten je handen meteen onder het bloed. Er zijn mensen die de rollen al een keer gedeeltelijk ontdooien en ze dan allemaal meteen in stukken/porties snijden en dan weer invriezen. Daar ben ik echter geen voorstander van. Eenmaal gedeeltelijk ontdooid en weer ingevroren, stinkt het een stuk erger als je het weer ontdooid (vind ik). Terwijl het helemaal niet stinkt als je het maar 1 keer ontdooid. Je moet het wel binnen 2 dagen opvoeren. Bij mij lukt dat wel met 8 ons per dag, maar voor een JR moet je echt de kleine rollen van een halve kg nemen. Anders doe je er te lang mee.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:31

Oprtalj schreef:
Als dat zo is, waarom eten wij dan geen gras?

Ja, waarom is een banaan krom? :') Weet ik veel, omdat het niet lekker smaakt?

Oprtalj schreef:
Een hond die te dik is moet je gewoon minder eten geven. Beter nog is om te voorkomen dat een hond te dik wordt. Zolang het je eigen hond is ben je daar tenslotte ook zelf bij. En nogmaals, een kleine toevoeging van groenten vind ik ook geen probleem. Ik reageerde hier in eerste instantie op een menu waarbij de hond alleen maar gekookte groenten en gekookt spiervlees krijgt voorgeschoteld en dat natuurlijk werd genoemd.

Zoals ik erg duidelijk zei volgens mij, heb ik het niet over een hond die te dik IS, maar over een hond die gemakkelijk dik WORDT. Daar zit een verschil in. En natuurlijk kun je zo'n hond gewoon weinig eten geven, maar om te voorkomen dat hij honger krijgt, kun je groenten toevoegen. Sommige dingen vind ik zo overdreven. Honden in gevangenschap eten nou eenmaal niet natuurlijk. Als je je hond helemaal natuurlijk wilt voeren, schiet dan een hert in het bos en voer hem met huid en haar aan je hond.

Over het niet voeren van organen en botten:
Oprtalj schreef:
En dat is dan een excuus om je hond ernstige tekorten in zijn voeding te laten oplopen?
Mijn ervaring is dat het helemaal niet zo moeilijk is om aan botten en organen te komen. En kun je er echt niet aan komen, dan is het simpel: dan kun je eenvoudigweg niet overgaan tot het zelf samenstellen van de voeding voor je hond daar deze onderdelen dusdanig essentieel zijn dat je ze niet weg kunt laten uit de voeding van je hond. Kies dan liever voor een commercieel compleet voer.

Dus als je hond geen organen en botten krijgt bij zijn versvoer loopt hij ernstige tekorten op in zijn voeding? Dat is echt onzin. Degene waar ik stageliep (lees: heeft 20 jaar ervaring met het zelf samenstellen en verbeteren van versvoer) gaf alleen pens en roodvlees, gemengd met granen en mineralen. Haar honden zagen er (alle 16) perfect uit, waren kerngezond en werden zo'n 4 jaar ouder dan de gemiddelde hond van dat ras. Dus ernstige voedingstekorten? Onzin.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:21

Isabonny schreef:
Woon je dan in Belgie? Ik las op de website van Smuldier dat ze 120 verkooppunten hebben in Belgie.
Zelf ben ik niet zo kapot van Smuldier. Maar dat komt omdat de hond het er niet goed op doet.
Maar ze schijnen nu ook een glutenvrij KVV te hebben (Toevallig iemand hier die dat al geprobeerd heeft?)

Jammer dat ze geen Energique bij je in de buurt verkopen. Ook heel goed KVV én heel handig! Dat zit al in plakken van een ons (Rodi geloof ik ook, maar ook daar deed onze hond het niet zo goed op). Dat vind ik het nadeel van de CB, die rollen moet je zelf in stukken snijden. Zitten je handen meteen onder het bloed. Er zijn mensen die de rollen al een keer gedeeltelijk ontdooien en ze dan allemaal meteen in stukken/porties snijden en dan weer invriezen. Daar ben ik echter geen voorstander van. Eenmaal gedeeltelijk ontdooid en weer ingevroren, stinkt het een stuk erger als je het weer ontdooid (vind ik). Terwijl het helemaal niet stinkt als je het maar 1 keer ontdooid. Je moet het wel binnen 2 dagen opvoeren. Bij mij lukt dat wel met 8 ons per dag, maar voor een JR moet je echt de kleine rollen van een halve kg nemen. Anders doe je er te lang mee.

In België wordt ook Degomeat verkocht. Is ook een KVV-merk dat zowel enkelvoudige als complete voeding verkoopt. Is volgens mij iets goedkoper dan Duck.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:43

Martine_R schreef:
Ja, waarom is een banaan krom? :') Weet ik veel, omdat het niet lekker smaakt?

Nee, omdat mensen (net als honden) gras niet kunnen verteren. Gras is dus iets heel anders dan groenten.

Martine_R schreef:
Zoals ik erg duidelijk zei volgens mij, heb ik het niet over een hond die te dik IS, maar over een hond die gemakkelijk dik WORDT. Daar zit een verschil in. En natuurlijk kun je zo'n hond gewoon weinig eten geven, maar om te voorkomen dat hij honger krijgt, kun je groenten toevoegen. Sommige dingen vind ik zo overdreven. Honden in gevangenschap eten nou eenmaal niet natuurlijk. Als je je hond helemaal natuurlijk wilt voeren, schiet dan een hert in het bos en voer hem met huid en haar aan je hond.

Waar wil je nu eigenlijk heen? IK heb toch helemaal niet gezegd dat ik mijn hond helemaal natuurlijk wil voeren? Nogmaals, ik reageer alleen maar op iemand die beweert dat gekookte groenten en gekookt vlees een natuurlijk dieet zijn voor een hond. En dat is het in mijn ogen niet.

Honger van de hond zit overigens meer tussen de oren van de baas dan in de maag van de hond. Mensen vergelijken hun hond met zichzelf en vinden het dan zielig om hun hond minder eten te geven omdat ze zelf naar worden van minder eten. Een hond heeft echter een hele andere stofwisseling en krijgt geen last van een lage bloedsuikerspiegel zoals een mens dat krijgt als hij weinig eet. Minder eten geven is dus voor een hond lang zo zielig niet als dat veel mensen denken.

Martine_R schreef:
Over het niet voeren van organen en botten:
Dus als je hond geen organen en botten krijgt bij zijn versvoer loopt hij ernstige tekorten op in zijn voeding? Dat is echt onzin. Degene waar ik stageliep (lees: heeft 20 jaar ervaring met het zelf samenstellen en verbeteren van versvoer) gaf alleen pens en roodvlees, gemengd met granen en mineralen. Haar honden zagen er (alle 16) perfect uit, waren kerngezond en werden zo'n 4 jaar ouder dan de gemiddelde hond van dat ras. Dus ernstige voedingstekorten? Onzin.

Een hond die zelf samengesteld voer eet kan dus echt pertinent NIET zonder organen en botten. Je spreekt met je voorbeeld jezelf ook al tegen, want wat is pens? Juist, orgaan dus. En waarom die mineralen? Juist ja, omdat een hond calcium nodig heeft. Dan kun je dus kiezen uit een natuurlijke calciumbron, oftewel bot, of je geeft een mineralenpreparaat waar calcium door zit.
Blijft nog steeds als een paal boven water staan dat dus een dieet van gekookte groenten en gekookt spiervlees ernstige tekorten voor de hond oplevert.