@ Chubby : Orijen, hier heb ik echt nog nooit van gehoord en dit heb ik hier nog nooit gezien. Ik vrees, omdat zelfs Royal Canin hier al een hele zoektocht opleverd soms, dat onvindbaar gaat zijn. Maar hij komt bij op t lijstje.
jolanda10 schreef:Als fokker van Jack Russells voor de laatste 16 jaar zal ik ook mijn 'mening' over voer voor dit ras geven;
Vers of brokken is iets persoonlijks, in beide zit, mits deze van goede kwaliteit is, voldoende voedingsstoffen. In principe is er dus niet zo veel verschil wat nu beter is.
Als je zelf wilt experimenteren met vers vlees en allerlei toevoegingen raad ik je dit af. De samenstelling van voer luistert zo nauw, daar moet je zelf niet mee gaan rommelen, tenzij je voedingsdeskundige bent en een hond hebt met bijv. een voedselallergie.
Als ik zo lees staat je hond nog steeds op puppybrokken. Dat advies van die mvr. die je voor gek verklaarde mag ze zelf ter harte nemen, een JR mag zeker niet tot 1 jaar op puppybrok staan, de samenstelling is veel te rijk en hiervan krijg je dus enorm veel ontlasting en gele brijige poep. De hoeveelheid lactose in puppybrok kan zelfs negatief zijn voor het kleine (aktieve) lijfje van een JR.
Ik heb 16 jaar lang JR's gefokt en zeer veel showhonden opgevoed en mijn honden aten al volwassen brokken als ze 3 maanden waren. Op dit moment is mijn oudste teefje 12,5 jaar en zij eet nog steeds de 'gewone' normal activity brokken van Eukanuba. De eerste 10 jaar gaf ik altijd Denkadog en ik ben zelfs jaren gesponserd door dit merk, maar helaas is dit slecht verkrijgbaar en met name voor mijn pups die naar het buitenland gingen was het daar helemaal niet verkrijgbaar. Maar als je Denkadog brokken kunt krijgen in je buurt dan kan ik je dit zeker aanbevelen.
Ik denk dat je als je over gaat op een 'volwassen' brok je meteen minder poep en van dikkere substantie zal zien. Er is echt helemaal niets mis met je hond, maar die persoon die jou verteld dat je tot 1 jaar door moet gaan met puppybrokken is niet slim en daarom heb jij nu deze problemen.
Koop een zakje Eukanuba, Royal Canin of Denkadog (dat zijn de 3 betere merken) en voer 2 x per dag. Pas op met wat je voert, je voert snel te veel.
Voor het idee; onze 3 JR's eten de 'medium brok' (dan moeten ze o.a. ook goed kauwen), en hier krijgen ze 's morgens 20 brokjes en 's avonds nog eens 20 brokjes, geen brok meer of minder!
Mijn 12 jarige teefje hoopt dit jaar haar Veteranen Kampioenstitel te halen, ze is al aardig op weg en iedere keer krijg ik op het keurrapport te horen dat haar conditie en haar vacht er zo bijzonder goed uitzien voor haar leeftijd.
Wel tijdens de overgang mengen met je bestaande brokjes, niet meteen het voer wisselen.
kijk maar even bij onze kennel : http://www.ofthehunterspride.nl.nu/
@ Jolanda10: bedankt voor je 'professionele' mening!
Wat is jou mening over het mengen van versvoer ( bv. schijfjes vlees à la Duck) 's morgens en brokken 's avonds?
Of zou jij het enkel houden bij de brokken?
Het klopt inderdaad dat mijn hondje momenteel nog op puppybrok staat.
Ik had gelezen + op de training had men mij verteld dat zeker voor de JR dit niet goed was om lang puppyvoer door te geven. Dit ook omdat er een hoge % aan eiwitten inzit, en het zijn uitzichzelf al heel actieve honden, en daar zouden ze dus nog actiever van gaan worden.
Verder is zijn ontlasting dus zeer plat, soms dus op het lopende af en vaak van een roestkleur tot een moskleur.
Dit is nooit echt vast. Hij moet ook zeer vaak een grote boodschap doen.
Maar omdat de dame in kwestie er zo van overtuigd was dat je tot +1jaar zéker puppyvoeding moest geven, begon ik opnieuw te twijfelen!
Heb jij nog nooit gehoord van Bento Kronen / Euro premium?
Denkadog is volgens mij hier niet verkrijgbaar. Eukaneuba en Royal Canin wel.
Heb even op de site gekeken : wat een prachtige honden hebben jullie daar zeg!!
de namen van de reutjes vind ik ook geweldig