kat los mee op de arm naar de DA?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:17

Uiteraard kan je een middelgrote/ grote hond niet in een reismandje stoppen (zou een zicht zijn ook geloof 'k :D), maar het mes snijdt gewoon langs 2 kanten hierin. Er zijn zowel honden als katten die los wel of niet te betrouwen vallen in de buurt van andere dieren. Dus om nu te stellen dat een kat in een mandje opgesloten hoort.. Daar ben ik het niet mee eens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:12

Bluem schreef:
Er zijn zowel honden als katten die los wel of niet te betrouwen vallen in de buurt van andere dieren. Dus om nu te stellen dat een kat in een mandje opgesloten hoort.. Daar ben ik het niet mee eens. :)

Oei wat spreek jij jezelf nu enorm tegen! Als jij zelf al zegt dat zowel honden als katten niet los te vertrouwen zijn waarom dan een risico nemen!
Beide dieren horen vast, een kat in een kooitje of je moet een kat hebben die de commando's af en braaf kent. :')

CM_

Re: kat los mee op de arm naar de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:16

Ik moet zeggen,ik heb ook een kat die los mee kan, dat is Allison, jeweet wel, die paardrijdende kat :D
Maar ik doe dan meestal wel een tuigje om.
Maar ga ik met meerdere beesten naar de vet, dan stop ik ze uiteraard allemaal in een mandje.
Meestal laat ik de kooitjes in de auto staan en haal ik ze via de achterdeur naar binnen,nog veiliger.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:29

Hier bij mij thuis gaan ze altijd in 't mandje! Maar dat is ook uit eigen veiligheid, 2 van de 3 katten vinden een dierenarts bezoek op z'n zachtst gezegt 'niet zo leuk' ;) cavia's gingen ook altijd in het mandje. Alleen de hond niet ;)

Maar ik vind verder dat alle dieren wel in een mandje meegenomen moeten worden, over een kat heb je veel minder controle dan over een hond (tenminste, is de bedoeling ;) ). En wat er al eerder werd gezegt, stel dat de kat wegvlucht?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:15

Bluem schreef:
sunny_l0ve schreef:
Ik vind het erg onverantwoordelijk als je je kat los meeneemt of aan een tuigje. Kijk, honden die kun je nog onder appèl houden met zit en af (werkt ook niet bij allemaal, ligt aan de baasjes) maar katten daarintegen kun je dus niet zo opvoeden. Als je tegen je kat zegt zit of blijf zal die dat echt niet doen. En dat vind ik het gevaar met katten, zeker omdat ze ook van die lekkere nagels hebben. Als ze dan absoluut niet in het mandje kunnen regel dan gewoon met je DA dat je op een rustig tijdstip komt dat er niemand anders is of zorg dat hij aan huis komt. Als je een goeie DA hebt, zal die er heus wel begrip voor op kunnen brengen.

Niet elke hond luistert perfect als ze even helemaal hyper zijn van bv. een kat hoor. En ik geloof dat er zo meer rondlopen als die, die het wel doen. Jep, een kat heeft nagels, net zoals een hond goed kan bijten. Dus waarom een brave kat in een mandje en gekke hond vrij in de wachtruimte dan? Ik zie daar persoonlijk weinig verschil in, denk dat dat eerder een kwestie van gewoonte is. :)

Nee, maar honden zitten nog aan riem. Ik ben ook van mening dat honden juist meer en beter opgevoed moeten worden, maar wat kun je er op dat moment aan doen als jij met je kat los op de arm bij de DA zit? Helemaal niks natuurlijk. En dan ben je de klos met je kat. En echt niet alle honden zijn zo, maar voor de veiligheid van zowel kat als hond is dus een mandje het beste.
Wat ik bedoel met het onder appèl hebben, is dat katten zelfstandiger zijn en niet alle katten zullen zomaar braaf gaan zitten als het baasje het wil. En ik vind het erg knap als het je wel gelukt is! Maar die katten zijn ook op 1 hand te tellen. Daarom ben ik dus voor een kat in het mandje, aangezien je een (grotere) hond er moeilijk in kan proppen ;).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:36

Wilawander schreef:
Ik raad het af. Ben zelf dierenartsassistente en als ik iemand in de wachtkamer zie zonder mand dan bied ik die persoon gelijk een mand te leen aan.

Dan mag je die 2 van mij er zelf in stoppen :D Echt niet, heb 2 prachtige reismanden op zolder staan, staan gewoon te verstoffen ;)

Bij mij gaan ze aan een tuigje, en in de wachtkamer zitten ze gewoon bij ons. De een kruipt altijd helemaal in mijn man, de ander ligt het liefst op een stoel langs mij. Nooit problemen gehad, sterker, er waren een keer 2 honden aan het spelen in de wachtkamer, die zagen mijn katten niet eens, omdat ze zo stil zaten :D
Helemaal los zou ik zelf nooit doen, moet er niet aan denken ze kwijt te raken...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:38

naja, mijn hond is best goed opgevoed(zodat het voor katten veilig is bij de DA), en ik heb haar ook absoluut onder controle, maar dan nog kan ik wel goed overlast veroorzaken...
ze is gewoon heel erg hyperactief.... wil nog wel eens joelen en loopt de hele tijd te kwispelen en wil iedereen ff hallo zeggen...
(DA zei ook al, owww jullie hoorde ik zeker in de wachtkamer! t was weer erg gezellig)
maar als er een kat los in de wachtkamer zit ga ik niet met mijn hond even een rondje door de wachtkamer lopen zodat ze weer rustig wordt....
toen die kat aan de beurt was ben ik wel samen met mn hond langs de andere hond gegaan( die was ook lekker aant joelen)
toen was de rust er wel weer gelukkig!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:58

Chiqa schreef:
Bluem schreef:
Er zijn zowel honden als katten die los wel of niet te betrouwen vallen in de buurt van andere dieren. Dus om nu te stellen dat een kat in een mandje opgesloten hoort.. Daar ben ik het niet mee eens. :)

Oei wat spreek jij jezelf nu enorm tegen! Als jij zelf al zegt dat zowel honden als katten niet los te vertrouwen zijn waarom dan een risico nemen!
Beide dieren horen vast, een kat in een kooitje of je moet een kat hebben die de commando's af en braaf kent. :')

Tegenspreken? Er zijn BEIDE die niet "los" te vertrouwen vallen, dus waarom dan alleen een kat wegstoppen in een mandje, terwijl een hond, zelfs aan de leiband, gauw een knup kan geven. Dan kunnen hondeneigenaars net zo goed hun voorzorgen nemen, dát wil ik zeggen.
Ik versta onder los dus wel dieren aan de leiband, niet compleet los, want dat vind ik zowieso onverantwoord, eender welk dier. Ik vind het van den zotte dat mijn kat, die hysterisch wordt in een mandje (en dan bedoel ik ook écht hysterisch), maar wel rustig is en veel meer ontspannen aan de leiband, in een mandje zou moeten voor mensen die dan hun hond niet onder controle hebben. Daar ligt imo de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van de hond, en niet bij mij als ik om bepaalde redenen mijn kat "zo" meeneem. Kat wordt zo al stressy genoeg van het moment ze de onderzoeksruimte in moet, laat staan dat ik ze al op voorhand helemaal over de rooie wil.

Nu ga ik de situaties ook niet opzoeken. Stel de 2 gaan niet in een ruimte samen, en dat merk je gauw genoeg, dan gaat één van de 2 echt wel even in het halletje wachten i.p.v. de wachtruimte. Dat lijkt me nu geen grote moeite, ik heb het ook nog niet moeten doen.

Ook ik wens diegene die die van mij in gewone doen, en dus niet bijna dood, in een mandje wil stoppen érg veel succes. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:30

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een katteneigenaar een kat los meeneemt naar de dierenarts als het beest bang is van andere honden :D

Zelf zal ik het niet doen, los dan. Maar wel gewoon aan een halsbandje met een riempje hoor, geen probleem. Zijn ze gewend. Zijn ook niet bang voor of gemeen tegen andere dieren. Gaan gewoon rustig op schoot liggen.
Tommie wilde altijd gewoon op de grond of in de vensterbank zitten bij de dierenarts. Die liep ook gewoon zelf mee de behandelkamer in, gewoon aan het riempje.

Een kat die de longen uit z'n lijf krijst in een mandje en die braaf is aan het riempje, ga ik niet opsluiten. Als een hondeneigenaar daar problemen mee heeft omdat zijn hond zich vervolgens niet gedraagt, dan denk ik dat de beste oplossing is dat die hondeneigenaar maar gewoon buiten op z'n beurt wacht. Ik ben er namelijk van overtuigd dat die zijn hond óók niet onder appèl zou hebben als mijn kat in een mandje zou zitten te krijsen...

Overigens heb ik er eentje met een absolute voorkeur voor boodschappentassen. Zit ze ook wekelijks in als ik naar de Appie ben geweest en ik let éven niet op tijdens het opruimen. Die gaat dus aan het riempje, en dan vervolgens in de boodschappentas. Dan heb je d'r geen kind aan. Gaat braaf liggen slapen. Altijd leuk om die verbaasde koppen van medewachters te zien die ff komen gluren wat er in zit :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:36

whahaha! in de boodschappentas... ach ook een soort van mandje ja!

maar aan de lijn vind ik nog altijd anders als los, oke, niet in paniek situatie's want dan worden de nageltjes net zo hard gebruikt natuurlijk.
maar wel bij "gewone" dingen...
puur het bij je houden van de kat, niet alleen binnen, maar ook zeker buiten!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:37

IKbenEllen schreef:
Wilawander schreef:
Ik raad het af. Ben zelf dierenartsassistente en als ik iemand in de wachtkamer zie zonder mand dan bied ik die persoon gelijk een mand te leen aan.

Dan mag je die 2 van mij er zelf in stoppen :D Echt niet, heb 2 prachtige reismanden op zolder staan, staan gewoon te verstoffen ;)

Bij mij gaan ze aan een tuigje, en in de wachtkamer zitten ze gewoon bij ons. De een kruipt altijd helemaal in mijn man, de ander ligt het liefst op een stoel langs mij. Nooit problemen gehad, sterker, er waren een keer 2 honden aan het spelen in de wachtkamer, die zagen mijn katten niet eens, omdat ze zo stil zaten :D
Helemaal los zou ik zelf nooit doen, moet er niet aan denken ze kwijt te raken...

Nou bij mij was het anders er kwamen 2 dwergpincers (hoe je het ook schrijft) spelend uit de behandelkamer en ik stond met Pook aan bij de bali..Pook zag die honden spelen en ja hoor *D 2 pincers en 1 dove kat lagen rollenbollend op de gang was zo leuk om te zien :+:
Overigens ik had het eerst niet door was gegevens aan het doornemen tot ik getrek aan mijn touwtje voelde :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:43

siskeh schreef:
maar aan de lijn vind ik nog altijd anders als los, oke, niet in paniek situatie's want dan worden de nageltjes net zo hard gebruikt natuurlijk.

Bij stress (door bv aanvallende hond) duiken ze linea recta onder mijn jas, dus de enige die last heeft van de nageltjes ben ik zelf want ik krijg ze in m'n been :D Overigens knip ik de nageltjes even stomp hoor voor we naar de DA gaan, even het scherpe puntje eraf. Prettiger voor mijn benen én eventuele hondenneuzen die toch een beetje te dichtbij komen. Want als een hond te opdringerig is en te dichtbij komt (en dan heb ik het echt over aanraak-dichtbij, ja echt hoor zulke lomperiken van eigenaren heb je, die dat gewoon laten gebeuren), dan halen ze wel uit. En daar kan ik ze geen ongelijk in geven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:45

persoonlijk zou het mij ook geen bal uitmaken als hondlief een mep op het neusie krijgt, heeft ze vaak genoeg gehad.
maar vanuit de meeste mandjes kunnen de katten nog steeds een mep verkopen, dus voor de hond zou het dan niet uitmaken of ze in een mandje zitten of aan een lijntje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:51

Sterker nog, ik heb de indruk dat mijn katten eerder slaan als ze in het mandje zitten. Dan zijn ze echt een stuk opgefokter. Terwijl ik de mandjes in huis heb staan en er ook regelmatig in geslapen wordt enzo hoor, dus het is echt niet zo dat ze die mandjes alleen zien als we naar de dierenarts moeten.
Wat zeg ik... als ik die dingen aan de kant zet omdat ik in de hoek wil (naja, moet :D ) stofzuigen, dan is dat interessant omdat 'ie van z'n plek is en zit er minimaal eentje in...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:57

reismand is gelukkig geen probleem en Lotus mijn jongste kat die altijd in de reismand moet is niet bang voor de Da maar de DA wel voor haar :=

Iedere keer en ik kom er momenteel maandelijks en hij ziet me zitten roept ie al toch niet die zwarte he :D

Maar reismanden is voor Pook en Garfield niet nodig. Pook is gewoon stoer en speelt met alles hij is ook doof dus boze honden deert hem niet en Garfield is zo bang die blijft bij me.
Iemand met een hond hoeft ook niet dichtbij mij in de buurt te komen ik zou ook nooit naast iemand gaan zitten met een hond

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:09

Onze katten worden helemaal panisch als ze het reismandje alleen al zien. Maar toch nemen we ze bijna altijd in het reismandje mee. De laatste 2 keren alleen niet. De ene keer was een kat heel erg ziek dus we wilden het niet nog erger voor hem maken door hem in het reismandje te stoppen. De keer erna met onze andere kat hetzelfde.

Maar ik heb er helemaal geen problemen mee als katten niet in een reismand zitten. Neem aan dat de eigenaren zelf wel weten of het kan of niet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:39

Tja ik als hondeneigenaar blijf bij mijn standpunt. Katten in een mandje of aan een tuigje (of in een boodschappentas natuurlijk ;))
Mijn hond van bijna 40 kilo stop ik niet zo makkelijk in een mandje namelijk :D Ze is heel hels op katten maar gelukkig goed getraind, het scheelt wel ongelofelijk in haar reactie als zo een kat in een mandje zit of lekker op de schoot van de baas en mijn hond in de ogen kijkend.
Ik denk dat bijna alle dieren wel gestressd zijn als ze bij de DA komen en daar heb ik best begrip voor dat je je kat niet nog meer wil opfokken door ze in een mandje te steken maar leg ze aan een tuigje of in een tas en het bespaart iedereen een hoop miserie als 1 van de 2 dieren uitvallen tegen elkaar, alletwee de beesjes zijn dan nog netjes bij de baas :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:56

Hond moet onder appel aan de riem, en anders wacht 'ie maar buiten.
En geloof het of niet maar ik heb altijd honden gehad, ben echt veeeel meer honden- dan kattenmens ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:03

Sonja schreef:
Hond moet onder appel aan de riem, en anders wacht 'ie maar buiten.
En geloof het of niet maar ik heb altijd honden gehad, ben echt veeeel meer honden- dan kattenmens ;)

Heb je ook helemaal gelijk in :j. Waren alle hondeneigenaren maar zo ;).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:25

maar wanneer heb je, je hond onder appel?

wantuhhh... die van mij gaat echt niet aanvallen, en ik hou haar ook wel..
maar: ze kan wel degelijk katten lastig vallen doordat ze hyperactief is...
tuurlijk is dat lang niet zo gevaarlijk als een hond die aanvalt.
maar het kan net zo goed vervelend zijn....

waar ligt de grens?

trouwens als ik buiten moet staan, en er moet iemand met een kat op de arm langs mij lopen is het probleem nog net zo groot natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:27

In ieder geval 'kunnen houden'. Dat vind ik toch echt het minste wat je d'r van kan verwachten. En als dat niet het geval is dan kan zo'n beest toch in de auto wachten?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:29

@sonja: absoluut!(gelukkig lukt dat makkelijk)
je zou idd met de hond in de auto kunnen wachten...
dat is al snel veiliger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:30

Zou eigenlijk best een mooie oplossing zijn voor sommige eigenaren als de DA een paar aan 3 zijden gesloten benches had staan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:34

@sonja: oww absoluut!
zeker als je bijv. met 2 honden er heen wil...kan me voorstellen dat 2 stuiters in sommige gevallen wat veel is.. kan je er eentje in een hok doen, heb je een minder aan de lijn.

je hoeft natuurlijk ook niet alleen je hond erin te hebben, als je een kat hebt die een beetje met rust gelaten wil worden zou het ook handig zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:36

Ik heb er ook eentje die met rust gelaten wil worden maar die zit gewoon in z'n reismandje en daar leg ik een badhanddoek overheen, dus voor een kat is dat al wel makkelijk oplosbaar.