wie is er fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:33

jullie dneken idd dus allemaal ongveer zo zo als ik zelf ook dacht, wat leuk trouwens dat iedereen het in grote lijnen met elkaar eens is, gebeurt nie zo vaak op bokt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:33

Yamcha schreef:
Anoniem schreef:
Maar is t niet zo dat als een hond een keer bloed geproeft heb ze wel vals kunnen worden? ( zoiets heb ik wel eens gehoord, zelf nooit ervaring meegehad )

Dat is onzin, een hond is hoofdzakelijk vleeseter, bloed proeven is voor een hond een heel natuurlijk iets, hij zal er niet vals van worden. Ik voer de honden regelmatig vers vlees, als het waar zou zijn, had ik nu levensgevaarlijke honden...... en het zijn van die schatten :+:

ja ik vond t zelf ook wel een vaag verhaal maarja ik had t nooit meegemaakt dus ik wist ook nie of t waar was ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:35

Cinnepin schreef:
ja ik vond t zelf ook wel een vaag verhaal maarja ik had t nooit meegemaakt dus ik wist ook nie of t waar was ;)

Dan is het goed om zulke dingen te vragen. Van enge fabels word je alleen maar bang, het is veel beter om het even te controleren op waarheid. Ik vnd het heel goed dat je dat doet :)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:36

Het zou wel gezegd zijn en ik heb het topic ook wel doorgelezen hoor maar de loslopende hond is fout. Aangezien een hond meestal met een reden vast zit en mensen die honden hebben dondersgoed weten dat honden die aan de lijn zijn vaak uit angst raar kunnen reageren omdat ze niet weg kunnen rennen en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:38

Yamcha schreef:
Anoniem schreef:

Dan is het goed om zulke dingen te vragen. Van enge fabels word je alleen maar bang, het is veel beter om het even te controleren op waarheid. Ik vnd het heel goed dat je dat doet :)

idd ben ook van menning dat een vraag niet dom is ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:39

beiden....de loslopende hond had aangelijnd moeten zijn....en de aangelijnde hond had een muilkorf om moeten hebben.....tenminste als het zijn gewoonte is honden zonder reden te grijpen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:40

Degene die de hond los had en niet bij zich hield is fout vind ik. De bijtende hond was aangelijnd de baas hield hem dus bij zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:41

geerke schreef:
beiden....de loslopende hond had aangelijnd moeten zijn....en de aangelijnde hond had een muilkorf om moeten hebben.....tenminste als het zijn gewoonte is honden zonder reden te grijpen.

ik weet dus niet of dit een gewoonte is van de hond!
Maar een gemuilkorfde hond kan zich niet verdedigen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:42

Volgens mij is de baas van de aangelijnde hond fout. Die beet.
Als een dier schade toebrengt, is de eigenaar aansprakelijk.

Als een hond bijt, kan je niet zomaar de straat op met je hond aan de lijn en vervolgens zeggen; eigen schuld, moet je maar niet in de buurt komen.
Als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk. Had hij maar een muilkorf om moeten doen.

Als de andere hond niet los mocht lopen, kan de eigenaar daarvan hooguit een bekeuring krijgen. maar dat staat er los van. Wat als de andere hond bijv. een klein kind was geweest? Ook dan was immers de eigenaar van de aangelijnde hond aansprakelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:44

ukje schreef:
Het zou wel gezegd zijn en ik heb het topic ook wel doorgelezen hoor maar de loslopende hond is fout. Aangezien een hond meestal met een reden vast zit en mensen die honden hebben dondersgoed weten dat honden die aan de lijn zijn vaak uit angst raar kunnen reageren omdat ze niet weg kunnen rennen en dergelijke.

De reden kan ook gewoon zijn, dat het niet erg netjes (en ook niet veilig, niet in de laatste plaats voor de hond) is om je hond in een woonwijk los te laten lopen. Ik lijn de hond ook aan op straat.

In het losloopgebied mag hij los. Hij is sociaal en totaal niet agressief, maar ik houd er erg van om met anderen rekening te houden, en ik kan me zo voorstellen, dat het niet grappig is om een loslopende herder tegen te komen als jij met kleine kinderen even een blokje om gaat :)
De teef blijft voorlopig sowieso stukken aangelijnd, wederom niet omdat ze asociaal of agressief is, maar ik kan die nog niet vertrouwen als ze los loopt..... die gaat zo achter een kat aan, en dan hoort ze niets meer...... dat is wel iets waaraan gewerkt gaat worden, maar dat heb ik niet in 3 dagen voor elkaar :)

Cinnepin schreef:
idd ben ook van menning dat een vraag niet dom is

Het zou jammer zijn, als mensen dat wel vonden, want niets vragen is niets leren, en dat is jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:44

ja maar een hond muilkorf je toch niet voor de lol? misschien doet deze hond t niet vaker?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:46

Cinnepin schreef:
ja maar een hond muilkorf je toch niet voor de lol? misschien doet deze hond t niet vaker?

Nee dat kan, maar in dat geval hoor je je hond onder appel te hebben, zo dat hij geen andere wezens verwond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:47

Een hond die los loopt, kan een omweg nemen, een hond die aan de lijn zit, niet. Dat is vaak een reden om uit te vallen. Daar helpt geen muilkorf tegen.

Als je weet dat je hond agressief wordt zodra hij aan de lijn zit, kan een muilkorf wijs zijn, maar dat zijn uitzonderlijke gevallen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:48

100 % zeker dat de loslopende hond/eigenaar fout zit, als het geen losloopgebied is. Hij had zijn hond bij zich moeten houden. Wij hebben in de buurt ook een gevaarlijke hond. Die zit áltijd aan de lijn. Wel zonder muilkorf, maar deze hond (boerboel) kijkt/klinkt echt wel gevaarlijk, dus er zijn maar weinig/geen honden die in de buurt durven te komen ;). Maar als ik hem aan zie komen lopen doe ik mijn hond wel aan de lijn, je weet maar nooit...
*edit: zie de nieuwe reakties: @ beantsje: Ok, als je het zo bekijkt zou de eigenaar van de aangelijnde hond fout kunenn zijn. Maar als het niet de gewoonte van de hond is om te bijten kan ik me voorstellen dat die daar niet op gerekend had. Preventief een muilkorf om is ook zowat :+ . Ook hangt het wel een beetje van de andere hond af, al is dat juridisch waarschijnlijk niet zo. Als de andere hond zich heeft opgedrongen en duidelijke signalen van de aangelijnde hond (grommen/lichaamstaal) heeft genegeerd moet de loslopende hond maar snel op cursus ;). *

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:49

Sting schreef:
Ok, als je het zo bekijkt zou de eigenaar van de aangelijnde hond fout kunenn zijn. Maar als het niet de gewoonte van de hond is om te bijten kan ik me voorstellen dat die daar niet op gerekend had. Preventief een muilkorf om is ook zowat :+ . Ook hangt het wel een beetje van de andere hond af, al is dat juridisch waarschijnlijk niet zo. Als de andere hond zich heeft opgedrongen en duidelijke signalen van de aangelijnde hond (grommen/lichaamstaal) heeft genegeerd moet de loslopende hond maar snel op cursus ;). *

In Nederland is het zo dat als jouw dier schade toebrengt, het altijd de aansprakelijkheid van de baas is. Ook wanneer de baas niets fout heeft gedaan en er dus niets aan kan doen. Als een kind in de wei kruipt bij mijn paard en hij krijgt een schop, ben ik aansprakelijk. Zelfs al mag dat kind helemaal niet in mijn weiland komen.

Voor de hond geldt dat net zo.
Als iemand te dicht bij een aangelijnde hond komt, en de aangelijnde hond bijt, is zijn baas aansprakelijk. Of dat nu een andere illegaal loslopende hond is, een kat, of een kind.

Als je dat als baas dus wilt voorkomen en je bent niet 100% zeker van je hond, kan je hem beter een muilkorf omdoen.

N.b. als een andere hand illegaal losloopt, is het aan de terreineigenaar om daar evt. wat aan te doen. het is dan niet zo dat de hond 'vogelvrij' is en door elke andere hond gebeten mag worden!
Vergelijk dat ik daar had gefietst terwijl ik daar niet mag fietsen.Dan kan ik een bekeuring krijgen, maar die aangelijnde hond mag mij nog steeds niet bijten.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:08

De eigenaar van de loslopende hond was fout, als je een hond tegen komt die aangelijnd is behoor je je hond bij je te houden. De hond die aan de lijn zat treft geen blaam, nog de eigenaar omdat deze zijn hond bij zich hield. Het is natuurlijk niet helemaal terecht als de aangelijnde hond de schuld krijgt want wat moet je anders? ook nog muilkorfen? dat zal de handel in muilkorven goed doen zeg, en het is weer een excuus om je hond niet op te voeden als je hem wilt laten loslopen.

Ik heb het zelf wel eens gehad dat ik mijn hond bij me riep omdat er een beagle aan kwam (en ze houd niet van beagles, loopt niet altijd op vechten uit... maar het valt wel op dat ze doe vaker een knauw verkoopt dan andere rassen) ik heb mijn hond aan de lijn en die hond blijft komen. Ik waarschuw de eigenaar die daarop andwoorde dat haar hond niks deed waarop ik andwoord dat de mijne dat toch wel doe. Kreeg ik terug dat ik maar mijn hond bij me moest houden (zat naast me aan de riem). Ik heb toen de riem los gemaakt en gezegt dat ze nu haar hond bij zich moest nemen omdat ik niet tussen 2 vechtende honden wou inzitten. Ze heeft toen pas haar hond terug geroepen en ik en de hond konden vrolijk verder. Ik ga niet mijn hond muilkorfen omdat die vrouw haar hond niet bij zich wil houden.

We hebben wel een keer gehad dat mijn moeder de was stond op te hangen en onze vorige hond lag bij haar in de tuin. Komt er een York aanlopen, begint als een idioot naar mijn moeder te blaffen en grommen en daar was onze oude hond niet van gedient. Gevolg? 2 vechtende honden op ONS erf en een gillende york die naar huis rent. Paar uur later stond de eigenaar voor de deur, hun hond moest naar de dierenarst want hij was zo toegetakend dat hij nu een oog miste.. tja.. sneu maar moet je je hond maar bij je houden. Die vrouw heeft er wel werk van gemaakt maar dat heeft geen vruchten afgeworpen. Het was op ons terrein en hun hond liep los. Das vragen om problemen en dat zal in de TS haar voorbeeld niet heel veel anders uitpakken.

Vriend van mijn broer durfde nooit bij ons te komen omdat die york los door de straat liep en hij panisch was voor honden. Helaas is ze zo vriendelijk geweest iedereen te vertellen dat onze hond vals was dus Fritz was voor korte duur een zeer beroemde hond. Dat valse was overgens onzin.. daar was ie te lui voor, en het was de goedheid zelve.

Als jij als eigenaar een hond hebt en deze aan de lijn houd, maar jij word lastig gevallen door een loslopende hond kun je niks meer beginnen. We moeten allemaal gewoon een beetje meer aan elkaar denken, andere hond aan de lijn? roep die van jezelf even bij je. Lopen ze los? vraag even of het goed is dat ze spelen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:57

beantsje schreef:
Volgens mij is de baas van de aangelijnde hond fout. Die beet.
Als een dier schade toebrengt, is de eigenaar aansprakelijk.

Dit klopt. Alleen je vergeet even dat je best aansprakelijk kunt zijn zonder een schadevergoedingsverplichting te hebben. Of je dat hebt hangt af van de mate van eigen schuld van de benadeelde.
Laat jij je hond loslopen dan heb je gewoon 100% eigen schuld en krijg je dus geen schadevergoeding.

Verder moet je uit elkaar houden dat er zoiets is als een strafrecht en een civiel recht.
Je mag je hond niet los laten lopen en kan daarvoor een bekeuring krijgen > strafrecht
Beoordeling je bent aansprakelijk of niet > civiel recht.

Liezel1

Re: wie is er fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:02

Vergeet niet dat honden die aangelijnd zijn anders reageren dan honden die los lopen..... Dat merk ik met mijn reu.. als die aangelijnd is kan hij nogal pinnig reageren naar andere honden toe, maar los is hij veel makkelijker met andere honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:37

Dat is met die van mij ook. Die wil ook wel uitvallen als er een andere hond op hem af komt stormen als hij aan de lijn zit.
Als ik hem niet aanlijn, is er niets aan de hand :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:25

Wie is fout?
Sociaal:
De eigenaar van de loslopende hond natuurlijk. Hij had er (1) voor moeten zorgen dat zijn hond niet op de andere hond afstormd, en de hond diende aan de lijn te zijn.

Rechtelijk?
Heb ik altijd begrepen dat de eigenaar van de bijtende hond de klos is. Hoe krom het ook mag klinken. Die dient namelijk ervoor te zorgen dat zijn hond geen schade kan aanrichten aan derden (in dit geval een andere hond). En of het nu een hond met een slechte dag, angstige/dominant of "vals" karakter is. Of gewoon een hond die uit schrik heeft gereageerd.

Ik weet niet of het echt zo is! Misschien iemand hier met er verstand van? Ik heb namelijk meerdere verhalen gehoord (jaha zelf geen ervaring mee).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:45

Neem maar aan dat wat ik zeg correct is ;) .

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:47

De eigenaar van de loslopende hond is fout ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:52

:roll: Hoezo eigenwijs? :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:08

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat een Mechelaar los liep en onze Duitse Staande (die ik aan de riem had) behoorlijk agressief benaderde. Uiteraard kwam et tot een gevecht, waar ik uiteindelijk de riem van onze hond los heb gelaten, Bruno is een krachtige kerel en ik vond dit op dat moment de beste beslissing. Uiteindelijk heb is samen met de eigenaar van de Mechelaar de honden uit elkaar kunnen krijgen...Dit was niet de eerste keer dat onze honden een aanvaring hadden met elkaar, maar de eerste keer was onze hond niet gewond. Nu waren beide honden gewond, de Mechelaar behoorlijk heftig.

De eigenaar en ik hebben afgesproken eerst samen met de honden naar de DA te gaan. Uiteindelijk moest bij onze hond iets geniet worden en kreeg hij een extra enting, de Mechelaar had een hoektand helemaal los zitten die getrokken moest worden en er moest ook nog het een en ander gehecht worden, dat werd 70 euro.

De eigenaar van de Mechelaar heeft zijn rekening en die van ons betaald.

Nu weet ik niet hoe het rechtelijk gezien allemaal had moeten lopen want wij hebben het onderling geregeld, maar de manier waarop het geregeld is vond ik ook de beste manier (ik had in ieder geval zeker niet zijn rekening betaald.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:13

LDRD schreef:
Neem maar aan dat wat ik zeg correct is ;) .

Sorrie, had niet alles gelezen... ben er ruw overheen gegaan... :+