Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Chantal___ schreef:Ik ben het met Janet eens.
Voor een hond ben je al gauw leuk genoeg, hoog stemmetje, gekke bewegingen en hier wordt dan al druk gekwispelt.
Een hond werkt niet alleen als hij daar zelf beter van wordt. Wat stelt 'zitten' dan voor? En zou ik m dan iedere keer als hij moet zitten een koekje moeten geven?
Oprtalj schreef:Paintlinger schreef:Als je je hond van jongs af aan leert dat voeding geen beloning is......en hem verder ook geen tussendoortjes uit de hand geeft...
Dan is iedere hond prima te trainen zonder koekjes, daar ben ik van overtuigd.
Ik denk dat bij veel honden het aanleren van oefeningen m.b.v. voedselbeloning gewoon de meest handige manier is. En waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan? Wat is er mis met een voedselbeloning op zijn tijd?
Paintlinger schreef:Een hond trainen mag best een uitdaging zijn vind ik.....moeilijks aan als je je hond op een andere manier goed kan belonen....
Er komt niets goeds van als je je honden uit de hand voert.....
En.....waarom denk je dat een heel groot deel van de Nederlandse honden veel te dik is?
De 'baasjes' worden door deze cursussen ook getraind in het 'dikmaken' van de hond......thuis zullen ze ook veel sneller geneigd zijn om de hond te pas en te onpas tussendoortjes te geven.
Mijn hond krijgt alleen zijn brokken....verder niets, nooit!
Lysette schreef:Paintlinger schreef:Een hond trainen mag best een uitdaging zijn vind ik.....moeilijks aan als je je hond op een andere manier goed kan belonen....
Er komt niets goeds van als je je honden uit de hand voert.....
En.....waarom denk je dat een heel groot deel van de Nederlandse honden veel te dik is?
De 'baasjes' worden door deze cursussen ook getraind in het 'dikmaken' van de hond......thuis zullen ze ook veel sneller geneigd zijn om de hond te pas en te onpas tussendoortjes te geven.
Mijn hond krijgt alleen zijn brokken....verder niets, nooit!
De meeste honden die te dik zijn, zijn de honden waar niks mee gedaan wordt. Dik wordt je niet alleen van eten, het is te veel eten in verhouding met de beweging. Mijn honden rennen en sporten heel wat af en die zijn echt niet te dik hoor. En ja ze krijgen heel regelmatig een beloning voor met trainen. En ook met voer is het nog een hele uitdaging. Dan weten mijn honden ook nog niet zomaar hoe ze een rondje om mij heen moeten lopen, twisten om hun eigen as of achteruit moeten lopen (om maar wat te noemen). Dit leer ik ze overigens ook niet allemaal door achter een voertje aan te lopen. Maar ik beloon ze er wel voor, en zeker in het begin vaak met voer.
Nikki__ schreef:@Paintlinger; laat jij dan zelf ook je snoepjes in het vervolg links liggen? Of je chips oid?
Gun het dier wat!
En JIJ vind dat er niks goeds komt van het uit je hand voeren. Dat is jouw mening, maar je brengt het nu alsof het een feit is.
De hond trainen kan een uitdaging zijn, maar het moet voor de hond óók leuk blijven!
En te dik zijn, is bijna altijd een combinatie van heDus dat hoeft echt niet alleen aan de snoepjes te liggen!
sunny_l0ve schreef:Lysette schreef:De meeste honden die te dik zijn, zijn de honden waar niks mee gedaan wordt. Dik wordt je niet alleen van eten, het is te veel eten in verhouding met de beweging. Mijn honden rennen en sporten heel wat af en die zijn echt niet te dik hoor. En ja ze krijgen heel regelmatig een beloning voor met trainen. En ook met voer is het nog een hele uitdaging. Dan weten mijn honden ook nog niet zomaar hoe ze een rondje om mij heen moeten lopen, twisten om hun eigen as of achteruit moeten lopen (om maar wat te noemen). Dit leer ik ze overigens ook niet allemaal door achter een voertje aan te lopen. Maar ik beloon ze er wel voor, en zeker in het begin vaak met voer.
Dat honden vaak te dik zijn ligt ook aan het voer dat je ze geeft. Mijn ouders gaven mijn honden altijd Frolic, vetmaker 1e klas. Wij wisten niet beter, maar toen ik me er meer in ging verdiepen zijn we nu overgestapt op light voer. Wij hebben namelijk ook honden die de aanleg er voor hebben, maar we gaan ook zo vaak mogelijk met ze naar het bos, liefst om de dag, om daar een wandeling van 3 uur te maken. Verder worden ze 3x per dag uitgelaten en elke ronde duurt ong. een half uur.
Paintlinger schreef:Ik vind ik inderdaad dat er niks goeds van komt...... een hond die gefixeerd is op eten vind ik niet echt normaal.
Mijn hond is helemaal gek op ons........en dat terwijl hij nooit wat eetbaars van ons krijgt (naast zijn brokken).....
Iedereen moet het zelf weten......maar IK vind het alles behalve noodzakelijk om een hond vol te stoppen met vanalles en nog wat......(ohja....ik probeer er zelf ook zoveel mogelijk af te blijven.....ik zou ook wel een baasje willen wat mij er vanaf hield)....
En wat jullie vergeten is dat er heel veel mensen hebben met 0 verstand van dieren....en dus 'leren' hun liefde te tonen aan het dier doormiddel van koekjes ed......En het dus zielig vinden wanneer het dier geen koekje bij de thee krijgt...(bijvoorbeeld)...
Lysette schreef:Wat je nu allemaal noemt staat echt totaal los van trainen met koekjes. Mensen die hun hond een koekje bij de thee geven hebben over het algemeen geen (goede) cursus gedaan, en als ze zonder koekjes zouden trainen zouden ze het ook doen. En als je je hond traint met voer hoef je hem echt niet vol te stoppen. Het gaat puur om de smaak en te grote beloningen zijn zelfs niet eens handig (duurt lang, hond zit zo vol). Als je ziet wat mijn honden krijgen tijdens het trainen, dat is echt niet veel. Daarnaast werk ik ook veel met een speeltje, maar dat is niet bij alle oefeningen handig.
Tuurlijk kan je hond gek op je zijn. Dus? Ik denk alleen niet dat jouw hond gemotiveerd een heel gehoorzaamheidsprogramma af gaat lopen zonder dat hij daar of iets van een beloning voor krijgt (wat ook iets anders kan zijn dan voer) of anders gestraft wordt als hij het niet doet.
Paintlinger schreef:Nikki__ schreef:@Paintlinger; laat jij dan zelf ook je snoepjes in het vervolg links liggen? Of je chips oid?
Gun het dier wat!
En JIJ vind dat er niks goeds komt van het uit je hand voeren. Dat is jouw mening, maar je brengt het nu alsof het een feit is.
De hond trainen kan een uitdaging zijn, maar het moet voor de hond óók leuk blijven!
En te dik zijn, is bijna altijd een combinatie van heDus dat hoeft echt niet alleen aan de snoepjes te liggen!
Ik gun hem alle liefde van de wereld.....en dat krijgt hij ook.
Het is ons allergrootste en dierbaarste 'bezit......
En dat is precies de reden waarom ik het zo doe....
Ik vind ik inderdaad dat er niks goeds van komt...... een hond die gefixeerd is op eten vind ik niet echt normaal.
Mijn hond is helemaal gek op ons........en dat terwijl hij nooit wat eetbaars van ons krijgt (naast zijn brokken).....
Iedereen moet het zelf weten......maar IK vind het alles behalve noodzakelijk om een hond vol te stoppen met vanalles en nog wat......(ohja....ik probeer er zelf ook zoveel mogelijk af te blijven.....ik zou ook wel een baasje willen wat mij er vanaf hield)....
En wat jullie vergeten is dat er heel veel mensen hebben met 0 verstand van dieren....en dus 'leren' hun liefde te tonen aan het dier doormiddel van koekjes ed......En het dus zielig vinden wanneer het dier geen koekje bij de thee krijgt...(bijvoorbeeld)...
Citaat:Ik zeg toch ook dat het een combinatie is van eten en beweging. Je wordt te dik als je meer eet dan je verbruikt. Ook de honden die er aanleg voor hebben. Daarom vind ik light voer ook echt onzin. Ik had ook een hond die sneller aankwam, nou dan is het dus gewoon minder voer. En dan is er misschien een heel klein percentage met een echt medische oorzaak, maar lang niet zo veel als nu op light voer staat of te dik is.
sunny_l0ve schreef:Citaat:Ik zeg toch ook dat het een combinatie is van eten en beweging. Je wordt te dik als je meer eet dan je verbruikt. Ook de honden die er aanleg voor hebben. Daarom vind ik light voer ook echt onzin. Ik had ook een hond die sneller aankwam, nou dan is het dus gewoon minder voer. En dan is er misschien een heel klein percentage met een echt medische oorzaak, maar lang niet zo veel als nu op light voer staat of te dik is.
Light voer is totaal geen onzih, daar zitten nou eenmaal minder vetmakers in. En geloof me, daar vallen ze sneller van af dan dat je het standaard voer hebt. Die van mij zijn ook al flink afgevallen met dat light voer. Dus het is absoluut geen onzin.
Paintlinger schreef:Lysette schreef:Wat je nu allemaal noemt staat echt totaal los van trainen met koekjes. Mensen die hun hond een koekje bij de thee geven hebben over het algemeen geen (goede) cursus gedaan, en als ze zonder koekjes zouden trainen zouden ze het ook doen. En als je je hond traint met voer hoef je hem echt niet vol te stoppen. Het gaat puur om de smaak en te grote beloningen zijn zelfs niet eens handig (duurt lang, hond zit zo vol). Als je ziet wat mijn honden krijgen tijdens het trainen, dat is echt niet veel. Daarnaast werk ik ook veel met een speeltje, maar dat is niet bij alle oefeningen handig.
Tuurlijk kan je hond gek op je zijn. Dus? Ik denk alleen niet dat jouw hond gemotiveerd een heel gehoorzaamheidsprogramma af gaat lopen zonder dat hij daar of iets van een beloning voor krijgt (wat ook iets anders kan zijn dan voer) of anders gestraft wordt als hij het niet doet.
Vergis je niet.....mijn hond doet het TE graag......
Ik moet me juist heeeeel rustig houden als ik wil dat hij het goed doet want anders races hij zo het hele parcour af......
Misschien is Dingo een uitzondering maar hij is allang blij dat hij het mag doen
_janet_ schreef:Lysette toevallig ken ik Dingo heel goed, en hij doet alles voor een blije baas.
Hij kickt er helemaal op als je een blije stem opzet.
Zelfde geldt voor mijn hond. Als ik iets van haar vraag en ze doet het goed, dan maak ik haar "blijer" door met mijn stem te belonen dan met een koekje.
Als ze een koekje krijgt eet ze het op, maar als ik haar flink met mijn stem en met mijn houding beloon. begint ze te kwispelen en tegen me op te springen en te stuiteren
Ze lijkt het allemaal veel beter te begrijpen als ik haar met de stem beloon.
Lysette schreef:sunny_l0ve schreef:Light voer is totaal geen onzih, daar zitten nou eenmaal minder vetmakers in. En geloof me, daar vallen ze sneller van af dan dat je het standaard voer hebt. Die van mij zijn ook al flink afgevallen met dat light voer. Dus het is absoluut geen onzin.
Als je zorgt dat je hond niet te dik wordt, hoeft hij ook niet af te vallen
marlinH schreef:Ik zou zeker niet voor alles wat ie doet een brokje geven, zo is de lol voor de hond er ook gauw af, het moet spannend blijven. Af en toe dus wel een brokje, maar je stem of een knuffel is ook belangrijk.