Een vraag over goudvisjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Een vraag over goudvisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:20

Ik heb mijn goudvissen al 8 jaar........ ik heb een vierkante bak, geen idee hoe groot maar ze zijn behoorlijk gegroeit. Verder een luchtpompje er in, een kunstplantje en eens in de zoveel tijd een vers plantje. Ze doen het er prima op, anders leven ze geen 8 jaar :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:34

Zijn al vele goede tips gegeven,ik heb er nog een paar:

Goudvissen houden van hard water,dit kun je krijgen door er wat kiezelstenen in te doen.Zorg dat ze glad zijn zonder scherpe randen(net als alle decoratie) zodat ze zich niet kunnen bezeren.
Kiezels kun je evt gewoon opsnuffelen van buiten,maak ze even goed schoon en kook ze daarna grondig uit om ziektekiemen te doden.Neem een oud pannetje anders vind vast iemand dat niet leuk als je de goeie pan gebruikt :P

Deze kiezels kun je mooi gebruiken om planten onder vast te zetten,goudvissen graven nogal en dit scheeld hoop ergernis.
Als je echt voor een aquariumpje gaat met een filter,neem dan een bakje van tenminste 60cm zodat je een biologisch evenwicht kunt krijgen.Voorkeur voor een buitenfilter omdat dit enorm veel ruimte scheeld.
Houd er rekening mee dat goudvissen snel groeien en dat een bak van meer dan een meter snel nodig is ;)

In een aquarium werk ik het liefst met terassen,dit kun je makkelijk maken mbv op maat gesneden plaatjes glas en zuurvrije kit.
Vaste planten nemen met groot,hard blad zodat ze dit niet kunnen eten.Dit is je basis beplanting...overige beplanting is ook lekker om van te eten,waterpest bv.

Over verdere inrichting,zorg dat ze zich nergens klem kunnen zwemmen...ze zijn niet handig in achteruit zwemmen :+
Luchtpompje is ook een goed plan.

Je bak niet in het directe zonlicht plaatsen,daar krijg je alleen maar algengroei van en daar zit je niet op te wachten.
Bovendien mag het water in de zomer niet te warm worden anders gaan je vissen dood.

Een x in de 10 dagen(afhankelijk van de grote van de bak en de hoeveelheid vis) een deel water afzuigen vanaf de bodem met een slang om vuil en vervuild water (nitriet) af te zuigen.Dit zit altijd op de bodem dus water uitscheppen heeft eigenlijk geen zin.
Je kunt evt een test-setje halen zodat je dit kunt meten,net als de hardheid van het water.

Ook kun je je water verbeteren door bv SeraAqutan te gebruiken:Sera waterzuivering verheldert het water, bindt meteen schadelijke zware metalen en neutraliseert opgeloste zouten zoals agressief chloor.

Voor goede bacteriën kun je ook Sera Nitrivec gebruiken,een Biostarter voor aquaria van Sera, speciale mix van verschillende hoogwaardige reinigingsbacteriën voor aquariumwater.
Hiermee kun je na 24uur al vissen in je aquarium doen,heb er goede ervaring mee.Deze beide dingen gebruik je ook bij verversen van je water.

Voer...vissenvoer en voor de afwisseling bloedwormen(tubifex),muggenlarven,watervlooien en de mug/vlieg die je zelf te pakken krijgt :D (uiteraard niet met gif gedood).Dit vinden ze erg lekker en als de vissen echt groot zijn kun je er ook een worm ingooien.

Medicatie: zorg dat je altijd eSHa 2000 en Exit in huis hebt,met deze 2 heb je een medicijnen voor groot deel van de veelvoorkomende ziekten in huis.Dieren hebben voor de gewoonte om ziek te worden op zaterdag avond en bij voorkeur op feestdagen :+

Ook zijn er vele boekjes in de handel die erg informatief zijn bv deze:
Citaat:
De goudvis / druk 1
Reeks: Over Dieren
Heming Vriends, T.

ISBN/EAN: 9789058211484
Uitgever: Welzo Media Prod. bv

bron: https://www.webshopboekhandel.nl/Websho ... tID=585896

Veel plezier met je nieuwe visjes (zorg dat je er altijd meer dan 1 hebt,zijn groepsdieren)

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:56

Over die Nitrietpiek. Die onstaat alleen als er te veel afvalstoffen in het water zitten door bijv. overvoeren, dode vissen/planten e.d. als er te weinig goede bacteriën zijn om dat op te ruimen. Maar mensen die goudvissen in een bak of kom hebben verversen het water meestal regelmatig zodat je geen Nitriet/Nitraat opbouw krijgt. Als je echt een ecosysteem met goede bacteriën in je aquarium wilt kweken moet je hem 2 weken laten staan ja, 3 is nog beter. Maar dan heb je ook best een goede filter nodig en wordt het al snel ingewikkeld. Want het introduceren van planten/vissen uit een andere omgeving kan dat al verstoren door bijv. blauwalg. Voor een bakkie met goudvissen die regelmatig verschoont wordt is dat helemaal niet nodig.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:57

Lynske78 schreef:
Over die Nitrietpiek. Die onstaat alleen als er te veel afvalstoffen in het water zitten door bijv. overvoeren, dode vissen/planten e.d. als er te weinig goede bacteriën zijn om dat op te ruimen. Maar mensen die goudvissen in een bak of kom hebben verversen het water meestal regelmatig zodat je geen Nitriet/Nitraat opbouw krijgt. Als je echt een ecosysteem met goede bacteriën in je aquarium wilt kweken moet je hem 2 weken laten staan ja, 3 is nog beter. Maar dan heb je ook best een goede filter nodig en wordt het al snel ingewikkeld. Want het introduceren van planten/vissen uit een andere omgeving kan dat al verstoren door bijv. blauwalg. Voor een bakkie met goudvissen die regelmatig verschoont wordt is dat helemaal niet nodig.

Waar moet het ammoniak dan blijven zonder filter? Om de 3 dagen verversen dan maar?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:03

Lynske78 schreef:
Als je echt een ecosysteem met goede bacteriën in je aquarium wilt kweken moet je hem 2 weken laten staan ja, 3 is nog beter. Maar dan heb je ook best een goede filter nodig en wordt het al snel ingewikkeld. Want het introduceren van planten/vissen uit een andere omgeving kan dat al verstoren door bijv. blauwalg.

Met de 2 middelen die ik net heb doorgegeven (Aqutan en Nitivec) is dit absoluut niet nodig,binnen 24 uur is je bak "visklaar" ;)

Het is net wat je wilt...een klein bakje wat je elke week verschoond,of een groter aquarium met wat meer mogelijkheden.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:05

Er moet wel regelmatig verschoont worden ja. Maar dat zie je snel genoeg. Want als je inderdaad geen goed ecosysteem hebt zal je aan het water zien dat het vies/donkerder wordt.
1 keer in de week zeker.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:06

Inderdaad :=

@Lynske: Nee... das goed zoveel water verversen, daarmee hou jij je waterwaardes goed in stand?

@Tinky: Middeltjes erin gooien is helemaal niet goed :n
Je kunt een bak prima opstarten en deze kan prima goede waardes en bacterieeën ontwikkelen zonder al die rotzooi erin!
Ik heb een grote bak, klooi er niks aan en alles is prima in stand :D

1 keer in de week dus zeker niet! Iedere 2 weken wordt aangeraden ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:14

Cyntje schreef:
@Tinky: Middeltjes erin gooien is helemaal niet goed :nJe kunt een bak prima opstarten en deze kan prima goede waardes en bacterieeën ontwikkelen zonder al die rotzooi erin!
Ik heb een grote bak, klooi er niks aan en alles is prima in stand :D

Wat mankeert daaraan? Dit wordt door de betere aquariumhandel geadviseerd en is uitgebreid getest.
Het enige wat deze middelen doen is je water schoonmaken en je goede bacteriën aanvullen,ik heb het jarenlang bij mijn discusvissen gebruikt.Dit zijn zeer kwetsbare vissen die perfect water wensen omdat ze anders simpelweg doodgaan of ernstig ziek worden.

Rotzooi is het dus zeker niet.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:29

Neu ik geloof er ook niet zo in, hoe kunnen bacterieen zich zo snel vermeerderen dat je genoeg bacterieen in je filter zou hebben binnen 24 uur?
Maar als een ander dat wel doet vind ik dat ook best... ieder heeft zo zijn eigen manier van aquarium houden :j
Kwaad kan het zeker niet.

Soms (als ik een beetje haast heb met overplaatsing) doe ik bij het opstarten van een bak alvast een zeer lichte visbezetting voor de toevoer van organisch afval, en dat bevalt me ook redelijk goed.
Gewoon heel regelmatig water blijven testen en ingrijpen waar het nodig is.
Wel vind ik dat het opstarten dan wat langer duurt omdat je de ammoniak en nitrietpiek niet gewoon even hoog kan laten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:44

Klopt Pikeur,iedereen heeft zo zijn eigen manier ;) Ik heb hier gewoon erg goede ervaringen mee,vooral met opstarten van verschillende aquaria.
Ook de watermetingen zijn uitstekend :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:53

Ik weet hoe het is om Discussen te houden, vandaar dat ik er ook niet aan begin ;)

De betere aquariumzaak kan het dan wel aanbieden, wil dan nog niet zeggen dat het spul heilig is ;)
De aquariumzaak biedt ook nog steeds goudvisjes in kommetjes aan, ook verre van diervriendelijk :D

Maargoed, die discussie heb ik al meerdere malen op bokt gevoerd...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:57

Cyntje schreef:
Ik weet hoe het is om Discussen te houden, vandaar dat ik er ook niet aan begin ;)

De betere aquariumzaak kan het dan wel aanbieden, wil dan nog niet zeggen dat het spul heilig is ;)
De aquariumzaak biedt ook nog steeds goudvisjes in kommetjes aan, ook verre van diervriendelijk :D

Een goede aquariumzaak verkoopt geen kommetjes en heeft vissen in een natuurlijke omgeving(planten)
Verkoopt ook geen vis die net is gearriveerd ;)

Een aquariumzaak die kommetjes verkoopt heeft voor mij al afgedaan,dus op dat punt zijn we het zeker eens :o :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:59

Cyntje schreef:

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:02

Ik hoef hier geen discussie hoor :)
Ik heb me visjes nog niet, kon geen goeie bak vinden.
Dus maandag ga ik even weer kijken,dan hadden ze em weer

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:04

WinSel schreef:
Ik hoef hier geen discussie hoor :)
Ik heb me visjes nog niet, kon geen goeie bak vinden.
Dus maandag ga ik even weer kijken,dan hadden ze em weer

Geen discussie hoor,ieder zijn eigen manier :D
Je moet gewoon even om mp kijken,2e hands is stukken goedkoper ;)

Ben je er al uit welk formaat je wilt?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:11

nee weet nog niet precies welke maat, kijk maandag wel :)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:11

Ieder zijn eigen manier inderdaad.
Kijk, wie begon er niet zo:

Afbeelding

Inmiddels zaten de mijne in deze bak:

Afbeelding

Kijk, zo hoeft het dan ook niet, maar schaf minimaal dan een bakje van 60 cm aan, waar je er 2 in kan houden.

Die van mij zijn overigens binnen een jaar 20 cm geworden, en gestorven aan een bacteriele infectie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:16

Heb nooit een rond kommetje gehad :o wel een bakje van 30cm en daarna een van 50cm....60cm.De laatste was een L-vorm 1m bij 1,10m met een inhoud van 300l :P Kijk maar uit want voor je het weet staat je hele huis vol := :D