wat voor voeding boerboelpup

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:14

XoNo schreef:
Je zegt dat je als DA (niet te hard roepen, anders heb je constant pb's van allemaal mensen :P) veel ellende hebt gezien van vers vlees bij opgroeiende honden, maar ik vraag me af hoeveel ellende je hebt gezien van mensen die (slechte) brok voeren? Ik snap inderdaad dat als je zelf samenstelt en dit niet goed doet, dan er bepaalde overschotten of tekorten in het lichaam kunnen ontstaan.

Ten eerste: de ellende die ik heb gezien was voornamelijk van BARF, al een stuk minder van KVV. KVV en brok zijn wat dat betreft vergelijkbaar.
Jij weet als vers-voorstander vast wel wat voor een overschotten ik bedoel ;) En daarbij was de verhouding denk ik 75% BARF en 25 % brok, maar dan met name omdat de BARF-voorstanders na het eerste consult niet waren te overtuigen dat het anders moest. Hierbij droeg ik natuurlijk niet als alternatief brok aan (omdat ik ook wel begrijp dat mensen liever vers voeren) maar een andere verhouding spier/bot/orgaan. Maar op de een of andere manier wilde het er niet in, BARF was toch "natuurlijk"? Dus dan kun je het toch niet fout doen? (even uit het oog verliezend dat de groeisnelheid van onze grote rassen allesbehalve natuurlijk is, noch de grote hoeveelheid bot en spier die sommige mensen voeren). Dus het lag met name aan het "soort" mens dat BARF voert (even generaliserend). Niet openstaand voor andere meningen/advies, en dat proef ik in veel topics over BARF wel terug, die hele rigide denkwijze. Jammer, want dat schrikt veel potentiele vers-voerders af. Terwijl ik ersoonlijk in de meeste gevallen erg pro-vers ben. Maar bij de echte die-hards valt elke nuancering slecht, het lijkt soms wel een sekte :+ (net als de die-hard brok mensen trouwens). Beetje begrip en acceptatie over en weer zou geen kwaad kunnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:37

Ellebel schreef:
Niet openstaand voor andere meningen/advies, en dat proef ik in veel topics over BARF wel terug, die hele rigide denkwijze. Jammer, want dat schrikt veel potentiele vers-voerders af. Terwijl ik ersoonlijk in de meeste gevallen erg pro-vers ben. Maar bij de echte die-hards valt elke nuancering slecht, het lijkt soms wel een sekte (net als de die-hard brok mensen trouwens). Beetje begrip en acceptatie over en weer zou geen kwaad kunnen....

Heel goed verwoord, dit is ook een van de redenen waarom ik niet op BARF overga. Ten eerste staat het forum mij ontzettend tegen omdat je al haast als moordenaar uit wordt gemaakt als je het nog niet helemaal zeker weet, en je dus nog brok voert.
Brok wordt overigens niet eens uitgesproken door de zgn ongenunanceerde verwoed barfer, dat wordt gesencureerd, en ja...die mensen zal jij dan utieindelijk treffen in je praktijk.
Ze willen mss wel maar weten niet hoe, en dr bron van informatie geeft geen mooi voorbeeld hoe het wel zou moeten.
Bij ons op de hondenverenigign zijn al verschillende honden met spoed geopereerd omdat zij ook tegen dit probleem aanliepen en maar wat deden, veronderstellen dat ze gezond bezig waren.
Honden helemaal verstopt.
Vind het wel een putn van aandacht, mss dat de meeste DA's er daarom huiverig tegenover staan en het gemak van de brok over het algemeen minder problemen geeft.

Laika

Re: wat voor voeding boerboelpup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:21

Chiqa, je moet natuurlijk ook gewoon filteren wat je leest. Niet iedereen komt even vriendelijk over in het geschrift.

Barf is slechts een stroming, en binnen het barf zijn er ook weer diverse stromingen.
Je kan ook op zoek naar andere fora. Of hier en daar wat mee pikken en zelf aan de slag gaan.
Wat mij tegenstaat aan barf zijn de verhoudingen. Ik ga liever af op het voeren volgens de natuurlijke weg, het prooidier. NRV dus. Als je geen hele prooidieren wilt/kunt voeren, dan boots je die gewoon na door de verhoudingen in vlees te geven.

Voorbeeld: mijn hondje van 7 kilo heeft 2% nodig.
Volgens barf 60% vleesbot (50% bot 50% vlees) komt neer op 295 gram bot!
Volgens het prooidier principe: 15% bot, komt neer op 150 gram. Niet raar dan als zij volgens de barfmethode een verstopping zou kunnen krijgen.

Ik barf dus ook niet ;), ik voer gewoon vers :P
Dat is dan dus de helft!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:55

wat ik zo jammer vind van bokt is dat je er mensen bij hebt die hun mening zo doorduwen
dat ze bijna hier met de voet tussen de voordeur staan :+

ellebel dat voer wat jij aan schreef dat gaint nog iets zeg maar daar ga ik morgen ook voor kijken
ik ga morgen naar de aveve een leverancier hier in belgie en ga daar ook vragen wat beter is dan royal canin.

ik heb nu al 10 jaar honden en die hebben 9 jaar geleden de hele winkel keten door zijn maag zien gaan en hun gaan gewoon goed op
de lam en rijst brok van de molen en dan dat blik dat krijgen ze er extra bij en dat gaat goed
ik heb genoeg met hun gekeken wat ze wel en niet aten dus hier blijft het gewoon bij

als diegene die dan doei :evaw: :evaw: schreven hier ook weg blijven dan kan ik hier met de echte kenners verder over praten
Laatst bijgewerkt door sibbe op 26-04-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:59

We hebben voor die van ons altijd royalcanin gegeven, daar ging ze heel goed op.
Wat je het beste kunt doen, is gewoon kijken wat ze het beste kan verdragen, mijn hond wat ik nu heb krijgt een vrij goedkoop merk, omdat ze van andere winderig is, en mij chi krijg wel weer RC voor chi's
ONze Bboel is inmiddels alweer een jaartje dood, ze is 9 jaar geworden, Als mijn zoontje dalijk een aantal jaar ouder is, komt er meteen weer een Bboel, gewoonweg de geweldigste honden wat ik ooit heb meegemaakt

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 20:01

oOoKellyoOo schreef:
We hebben voor die van ons altijd royalcanin gegeven, daar ging ze heel goed op.
Wat je het beste kunt doen, is gewoon kijken wat ze het beste kan verdragen, mijn hond wat ik nu heb krijgt een vrij goedkoop merk, omdat ze van andere winderig is, en mij chi krijg wel weer RC voor chi's
ONze Bboel is inmiddels alweer een jaartje dood, ze is 9 jaar geworden, Als mijn zoontje dalijk een aantal jaar ouder is, komt er meteen weer een Bboel, gewoonweg de geweldigste honden wat ik ooit heb meegemaakt

ja het zijn echt leukers nog maar 4 nachtjes slapen dan dan komt ze

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:03

Het zijn inderdaad hele fijne honden, ze reageren heel primair "honds" maar als je daar als baas mee om kunt gaan heb je er een maatje voor het leven aan.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:52

Zodra ze er is, wil ik wel fotos zien!!!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:14

Ellebel schreef:
Het zijn inderdaad hele fijne honden, ze reageren heel primair "honds" maar als je daar als baas mee om kunt gaan heb je er een maatje voor het leven aan.
:x :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:21

Laika schreef:
Chiqa, je moet natuurlijk ook gewoon filteren wat je leest. Niet iedereen komt even vriendelijk over in het geschrift.

Klopt heb je gelijk in maar dat is knap lastig als je soms de reactie's (Felle) van sommige barfers ziet, dan denk je in wat voor heksenketel ben ik nu weer beland, dit kan nooit gezond zijn laat staan voor mijn dieren :D :D

Ben overigens ook benieuwd naar de foto's van de pup :)

sibbe schreef:
wat ik zo jammer vind van bokt is dat je er mensen bij hebt die hun mening zo doorduwen
dat ze bijna hier met de voet tussen de voordeur staan

Heb dit topci een paar keer doorgelezen maar zie niemand jou iets opdringen, zou in dit geval toch echt eens serieus naar mezelf gaan kijken wat je nu écht wilt, dat komt een stuk duidelijker over. :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:42

sibbe schreef:
als diegene die dan doei :evaw: :evaw: schreven hier ook weg blijven dan kan ik hier met de echte kenners verder over praten

Ik denk dat daartussen heel wat echte kenners zaten.
Pedigree is geen goed voer, ook het voer van de Lidl staat slecht bekend. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van RC, Jeukaneuba en Hills. Ik zou dan eerder voor Cavom, Farmfood, Greenheart of prins gaan als je echt brok wil voeren. Daar zitten tenminste geen akelige toevoegingen in. Mijn echte voorkeur gaat naar vers (Carnibest, Bibi, Duck, Smuldier, AHV enz).

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:56

@ TS: Je gaat dus nog wel verder informeren naar ander voer :) ? Ik ben ook benieuwd naar foto's van de pup :D

@ Nikka: Mag ik vragen waarom je geen voorstander bent van Hill's :) ?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:32

Met de hedendaagse controles en kennis in (kunstmatige) toevoegingen is er in elk voer wel iets goeds te vinden.
In een bigmac zitten ook vitamines, het bevat in ieder geval de schijf van vijf, maar kijk wat het met je doet als je alleen maar dat zou eten ;)

Het lijkt mij dat gezien het feit dat je dit topic gestart bent, je het beste wilt voor je komende hond. Vandaar dus ook deze tips. Doe daar gewoon je voordeel aan. Sta dan ook open voor alle tips die je krijgt, ga ook zelf eens goed zoeken wat het beste voer zou kunnen zijn.

Verder vraag ook ik mij af, waarom alleen de pup op goed voer zetten en je andere honden op troep laten staan? Zeker zullen ze het er op doen, maar tussen goed in je vel zitten, en Goed in je vel zitten kan nog heel veel verschil zitten namelijk.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 01:22

TS geeft aan dat ze voer voert van de molen. Misschien is dit wel gewoon kwalitatief goed voer, dat weten we niet en vind ik dus niet dat er hier eerlijk beoordeeld wordt. IK zie nergens staan dat ze nú nog Pedigree voert. Dit voerde ze aan haar andere honden.
Verder zie ik wil degelijk een vraag staan van TS die gewoon over het hoofd gelezen wordt, net als wel meer dingen.
Ik quote; maar hoe gaat dat met dat vers vlees en waar kan ik dat halen (toch niet gewoon bij de slager).

Ookal voert ze het blik van de Lidl er doorheen, dit is alleen wat extra's. Misschien weegt dat wel helemaal niet op tegen de waardes van de droge brokken en is het dus alleen maar voor de smaak?
Lam en rijst is over het algemeen goed voer, voor zover ik weet!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:05

Wat dat laatste betreft heb je wel gelijk Nikki, maar als de maag van je hond gevuld is met lekkere rommel, is er geen plek meer voor het volwaardige voer.

Om de (gemiste) vraag van TS te beantwoorden:
Om over te gaan op vers vlees, moet je je eerst even terdege inlezen. Het KVV "kompleet vers vlees" (wat het makkelijkst is) is in sommige supermarkten en dierenspeciaalzaken te koop. Een goed KVV is bijvoorbeeld carnibest, de verkooppunten zijn te vinden op www.carnibest.nl als ook een hele uitleg wat het is, hoe te voeren etc.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:45

Maar misschien is de maag wel niet gevuld met lekker rommel en is het voer wat zij voert wel gewoon van goede kwaliteit! Dan is het beetje blik geen probleem lijkt mij?

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:46

Nikki__ schreef:
TS geeft aan dat ze voer voert van de molen. Misschien is dit wel gewoon kwalitatief goed voer, dat weten we niet en vind ik dus niet dat er hier eerlijk beoordeeld wordt. IK zie nergens staan dat ze nú nog Pedigree voert. Dit voerde ze aan haar andere honden.
Verder zie ik wil degelijk een vraag staan van TS die gewoon over het hoofd gelezen wordt, net als wel meer dingen.
Ik quote; maar hoe gaat dat met dat vers vlees en waar kan ik dat halen (toch niet gewoon bij de slager).

Ookal voert ze het blik van de Lidl er doorheen, dit is alleen wat extra's. Misschien weegt dat wel helemaal niet op tegen de waardes van de droge brokken en is het dus alleen maar voor de smaak?
Lam en rijst is over het algemeen goed voer, voor zover ik weet!

_/-\o_
_/-\o_ _/-\o_

fijn dat iemand goed leest.

ik ben er wel uit dat ik geen vers vlees ga geven want ik kan zo al slecht rekenen laat staan procenten uit rekenen.
die pedirgee werd 10 jaar geleden gevoerd bij mijn eerste pup.

ik heb pas sinds ik dit topic heb geopend advies gezocht dus bij mijn huidige diervoerder ben ik nog niet geweest want het voer is nog niet op.

vandaag naar de aveve en dan voor donderdag naar de molen
ik ben zeker blij met de reactie,s en de gegeven info :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:48

Maar blijf je je andere honden nou die Lidl-bagger voeren? .......of lees ik nou niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:00

sibbe schreef:
fijn dat iemand goed leest.

Vervelend dat je dit weer elke keer tegen ons zegt, want wat mij opvalt is dat jij zelf helemaal niet lees :j
Of wil je niet lezen?

sibbe schreef:
ik ben er wel uit dat ik geen vers vlees ga geven want ik kan zo al slecht rekenen laat staan procenten uit rekenen.

Sinds wanneer moet je met KVV lezen? Als jij je adviezen nu eens echt serieus had bestudeerd was jij dr achter gekomen dat dit staat voor Kant en Klaar Vers Vlees. (KVV) Dus niets rekenen.
Heb alleen het idee dat dit niet is wat je zoekt. Dus snap ik nog steeds het nut van dit topic niet :D
Je neemt een grote hond in huis, een hond die gevoelig is voor HD en ED, enorm snel zal groeien in de eerste maanden en je zet hem op "Molenvoer"
Wie kan mij uitleggen wat ik mis :D :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:14

Chiqa, probeer eens rustig te lezen.
Nog maar een keer dan.
Ze geeft haar huidige honden dat voer. Voor haar pup is ze opzoek gegaan naar ander voer, waar ze zich in wil verdiepen. Haar fokker voert nu RC en dit wil ze waarscheinlijk zelf ook gaan voeren.
Dus haar pup zal sowieso niet op het molenvoer staan zolang hij nog groeit. Wel zal ze informeren wat hun evt voor speciaal voer hebben. Merkvoer hoeft niet altijd beter te zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:45

Als dat Molenvoer zulk goed voer had geweest, waarom heb ik (en de rest hier) er dan nog nooit van gehoord? Als een voer echt goed is, dan verkoopt het zichzelf wel :j

Reden genoeg voor mij om het meteen te vergeten :D

En sibbe, bij het voeren van kvv (carnibest, duck, energique e.d.) hoef je niet te gaan rekenen. Overigens geef ik wel half rauw vlees (hele stukken), waarbij het berekenen wel komt kijken. Ik ben ook geen wiskundige, maar het is maar net hoeveel moeite je er voor wilt doen natuurlijk :)

Wat betreft het 'excuus' om Lidl-bagger als smaakmaker te gebruiken, ook dit gaat er bij mij niet in. Dat maak ik ook niet op uit haar verhaal. Er zijn genoeg andere, gezondere manieren om iets smakelijk te maken en wellicht is een heel ander soort brok wel beter voor je hond, als hij de andere niet wil eten zonder smaakmakers. Lidl blik zit vol met troep waar een hond niets mee kan, dus ik persoonlijk vind het gewoon erg onverstandig. Dat heeft ook weinig te maken met het opwegen tegen hoogwaardig voer.
Royal Canin e.d. heeft ook hoogwaardige ingrediënten, maar ook ingrediënten waar een hond niets mee kan. De ingrediënten die hoogwaardig zijn, veranderen niets aan de kwaliteit van de rest.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:20

nee, en vlees heeft zeker alles? :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:27

uh-huh :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:27

Waar zie jij mij dat zeggen dan?

En nee, daarmee probeer ik vlees niet op te hemelen, er is ook genoeg brok dat zelfs ik zou voeren en dat terwijl ik inderdaad een zéér tevreden vers vlees voeder ben :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:29

Maar even voor de duidelijkheid Nikki_
Niemand verplicht haar om vers vlees te gaan voeren......maar een GOEDE brok is toch wel het minste.....en hoeft helemaal niet duur te zijn :n